Jag har 35.000 för en komplett dator

Permalänk
Avstängd

Jag har 35.000 för en komplett dator

Mitt problem är att jag lider av någon sorts störning som gör att jag inte vet vad jag skall göra med pengarna för jag är lite rädd för att det skall bli fel. Har fått bra hjälp tidigare, men jag skulle ju gärna vilja har hjälp med att förstå vad som faktiskt är relevant när jag köper en dator.

Processorn är ju inte speciellt svår att förstå, däremot skillnaderna i div grafikkort, minnen, moderkort...

Dessutom är ju både Ryzen och Vega på väg så är det rätt tid att köpa nu och vad bör någon som mest spelar spel och kollar serier fokusera på? Jag märker att min nuvarande dators största problem idag är minnet något jag snålade på vid förra köpet.

Om jag tittar på dessa två som ett exempel
https://www.inet.se/produkt/5402813/asus-geforce-gtx-1080-8gb...
https://www.inet.se/produkt/5400091/msi-geforce-gtx-1080-8gb-...

Ser väldigt små skillnader men det skiljer rätt rejält i pris, för mig som lekman handlar det om 25% högre pris för 6-7% mer prestanda? Det känns ju inte speciellt prisvärt?

Vet att det kanske inte den vanligaste tråden men jag känner mig helt lost inför detta köp, så om någon vill hjälpa till vore det verkligen värt. Kan helt klart tänka mig att vänta till Vega om det kommer röra sig om ett vettigare köp.

Permalänk
Medlem

Jo do bör vänta då vega visas ganska snart vi vet inte när den väl släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Mitt problem är att jag lider av någon sorts störning som gör att jag inte vet vad jag skall göra med pengarna för jag är lite rädd för att det skall bli fel. Har fått bra hjälp tidigare, men jag skulle ju gärna vilja har hjälp med att förstå vad som faktiskt är relevant när jag köper en dator.

Processorn är ju inte speciellt svår att förstå, däremot skillnaderna i div grafikkort, minnen, moderkort...

Dessutom är ju både Ryzen och Vega på väg så är det rätt tid att köpa nu och vad bör någon som mest spelar spel och kollar serier fokusera på? Jag märker att min nuvarande dators största problem idag är minnet något jag snålade på vid förra köpet.

Om jag tittar på dessa två som ett exempel
https://www.inet.se/produkt/5402813/asus-geforce-gtx-1080-8gb...
https://www.inet.se/produkt/5400091/msi-geforce-gtx-1080-8gb-...

Ser väldigt små skillnader men det skiljer rätt rejält i pris, för mig som lekman handlar det om 25% högre pris för 6-7% mer prestanda? Det känns ju inte speciellt prisvärt?

Vet att det kanske inte den vanligaste tråden men jag känner mig helt lost inför detta köp, så om någon vill hjälpa till vore det verkligen värt. Kan helt klart tänka mig att vänta till Vega om det kommer röra sig om ett vettigare köp.

mitt tips är att håll dig kall denna vecka och låt swec redaktionen testa Ryzen. Lägg sedan en beställning i helgen. Angående Vega så anser jag att det är för långt bort, man kan alltid vänta på "x som snart släpps", men vi vet inte när det är. Ryzen har precis släppts och alla håller på att testa för fullt så det är värt att vänta denna veckan på.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

mitt tips är att håll dig kall denna vecka och låt swec redaktionen testa Ryzen. Lägg sedan en beställning i helgen. Angående Vega så anser jag att det är för långt bort, man kan alltid vänta på "x som snart släpps", men vi vet inte när det är. Ryzen har precis släppts och alla håller på att testa för fullt så det är värt att vänta denna veckan på.

Vega har sagts länge ska släppas första halvan (Q1-Q2) 2017. Därför tycker jag personligen att det är definitivt läge att vänta in Vega om man ska köpa nytt och inte måste ha något så snabbt som möjligt. Ser inte en till max 4 månader som för långt bort.

Vad jag har förstått det så är nästa Nvidia lansering inom 2017 också tänkt för att ersätta TitanX, vilket innebär att vi inte ser en "gtx 11XX" eller "GTX 20XX"-range släppas förrän 2018. Därmed så är det läge att köpa direkt efter att Vega har släppts och visat vad den kan.

Har också läst (motstridigt) att hela nya Nvidia-linjen släpps till hösten 2017, för att tävla med Vega. Skulle det visa sig vara så, så hade jag personligen väntat tills den releasen. Efter att GTX 20XX och Vega släppts och börjat tävla med varandra så kan man ju definitivt vara lugn på att inget större nytt släpps inom ett år.

Oavsett så känns det som en bra idé att vänta in Vega, då det ska vara helt nytt och fräscht a lá Ryzen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vega har sagts länge
nästa Nvidia lansering inom 2017

Det är just detta som är problemet, "det har sagts", "inom 2017". Som jag sa, det kommer alltid nånting bättre om "ett litet tag" eller "någon månad" i denna branch. Någon gång måste man lägga pengarna på bordet och beställa NU. Det enda vettiga för mig är att vänta på testresultaten av Ryzen från swec, då den artikeln skrivs just nu och släpps denna vecka (antar jag). Sen när det är klart så är det perfekt läge att spendera pengar.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Det är just detta som är problemet, "det har sagts", "inom 2017". Som jag sa, det kommer alltid nånting bättre om "ett litet tag" eller "någon månad" i denna branch. Någon gång måste man lägga pengarna på bordet och beställa NU. Det enda vettiga för mig är att vänta på testresultaten av Ryzen från swec, då den artikeln skrivs just nu och släpps denna vecka (antar jag). Sen när det är klart så är det perfekt läge att spendera pengar.

Nej, det stämmer inte. Vi vet t.ex att när Nvidia släpper sitt svar för Vega, så kommer vi behöva vänta minst ett år innan något större släpps, kanske längre. Det är där jag ser det som perfekt att köpa

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, det stämmer inte. Vi vet t.ex att när Nvidia släpper sitt svar för Vega, så kommer vi behöva vänta minst ett år innan något större släpps, kanske längre. Det är där jag ser det som perfekt att köpa

ja visst det tycker jag också, men då är det under förutsättning att man inte vill köpa dator NU som OP verkar vilja. Det är inte ett dåligt läge på långa vägar att köpa nästa vecka.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

@Marticus:

Om du skulle säga vilket moderkort, gpu och vilken Ryzen du skulle föredra just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

@Marticus:

Om du skulle säga vilket moderkort, gpu och vilken Ryzen du skulle föredra just nu?

För dig med din budget så hade jag valt detta:

Bästa Ryzen processorn, 1080 versionen av 1070 som jag själv har och anser vara det bästa kortet samt det bästa Ryzen moderkortet vad jag kunde komma fram till av de som fanns att välja på hos prisjakt. HDMI 2.0, lite fler m.2, en u2.0, lite fler och bättre USB, bättre strömförsörjning än B350, allmänt lite lyxigare än alternativen.

Är det valda moderkortet lite för dyrt så är detta väldigt prisvärt i jämförelse då det har i princip samma funktioner förutom hdmi 2.0 och u2.0, något färre USB: https://www.inet.se/produkt/1900222/msi-x370-gaming-pro-carbo...
här är jämförelsen, inga dramatiska skillnader för priset: https://www.inet.se/jamfor?compare=1900222&compare=1900221

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

1080TI presenteras i morgon. http://www.geforce.com/

Tråkigt att missa detta kort med denna budget.

ASUS CROSSHAIR VI HERO moderkortet har fått bra i test och är avgörande vid överklockning enligt rykten.

https://www.inet.se/produkt/1900217/asus-crosshair-vi-hero#sp...

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

1080TI presenteras i morgon. http://www.geforce.com/

Tråkigt att missa detta kort med denna budget.

Ja helt klart, när släpps det i butik? Det vet vi imorgon eller?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja helt klart, när släpps det i butik? Det vet vi imorgon eller?

Det vet vi imorgon och lär vara ganska omgående misstänker jag

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

ja visst det tycker jag också, men då är det under förutsättning att man inte vill köpa dator NU som OP verkar vilja. Det är inte ett dåligt läge på långa vägar att köpa nästa vecka.

Ja precis, jag skrev ju också att så länge man inte är i behov av en dator just nu nu nu, så kan man vänta till hösten.

Men visst, sitter man utan dator för att den gamla pajade, då kan man bara vänta max 2-3 veckor för att se Ryzen och dess eventuella påverkan på priser.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Vet inte riktigt om jag var så sugen på Ryzen så plockade ihop denna, och funderar på att beställa.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10257257/

Har jag inte missat något hoppas jag? Vad tycker ni?

Edit : Ser att man får tag på denna för 2k billigare på webhallen

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/236292-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Vet inte riktigt om jag var så sugen på Ryzen så plockade ihop denna, och funderar på att beställa.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10257257/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10257257/

Har jag inte missat något hoppas jag? Vad tycker ni?

Det ser okej ut, men är det en dator som skall hålla i 5 år så är jag tveksam.
Varför är jag tveksam till att den inte kommer hänga med i 5 år+ likt en 2500K/2600K?
Mer kärnor kommer skala bättre i framtiden, tror processorer med 4 kärnor kommer sitta i low end och kontorsburkar.
Ett 1800X är ett bättre val just för att den har 8 kärnor 16 trådar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tancoll:

Det ser okej ut, men är det en dator som skall hålla i 5 år så är jag tveksam.
Varför är jag tveksam till att den inte kommer hänga med i 5 år+ likt en 2500K/2600K?
Mer kärnor kommer skala bättre i framtiden, tror processorer med 4 kärnor kommer sitta i low end och kontorsburkar.
Ett 1800X är ett bättre val just för att den har 8 kärnor 16 trådar.

Har du lust att göra den ändringen du skulle vilja se isåfall i datorn. Dvs byta moderkort och processor.

Edit : Så kanske?

Permalänk
Medlem

med 35k bör du skaffa fetare diskar, typ m.2 alternativt 850 Pro. Hade personligen lagt krutet på skärmen och grafikkorten, i 4k funkar 1080Ti men kan du få in SLI så kör på det.

För 35k kan du få en riktigt bra dator så länge du balanserar komponenterna på rätt sätt. Spara in på sådant du inte har användning för och lägg den insparningen på andra delar.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Du har glömt kylare till processorn.
Ska du inte ha mekaniskt tangentbord?
Du ska inte ha en vanlig hårddisk med för att få mer lagringsutrymme för bilder och annat?
När det gäller musen så har jag testat rätt många senaste året och skulle nog rekommendera Logitech G403 Prodigy som finns som trådad (599 kr på cdon) eller trådlösa (990 kr på cdon, elgiganten). Den trådlösa är en av få trådlösa som klarar fps-spelande bra och är helt ok viktmässigt den med fast lite dyrare än den trådade.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

@GarfieldPower:

Har inte direkt den bästa kunskap om vad som faktiskt är viktigt, såvitt jag förstår är det bästa att optimera så komponenterna fungerar bäst ihop inte bara ta det värsta.

Har ganska enkla krav

Kunna spela spel på högsta settings
Minimalt med lag
En vacker skärm som funkar bra till spel och film(vet ej om jag klarar HD porr dock, är väl för gammal för sånt.)

Det är egentligen det enda, pga en personlig tragedi har jag inte längre min barndomsvän tillgänglig för att hjälpa mig så försöker så gott det går.

Permalänk
Avstängd

@Bakwetu: Har tangentbord och mus till min nuvarande dator, vill bara ha någon simpel replacement. Är förtjust i min Razer DeathAdder Chroma

Permalänk
Administrativ avgift

@Lemasive: Välj vad du vill ha för chassi så fixar jag en kundvagn

Men generellt sätt då du ska spela så:

1080TI - eftermarknadskylare när dom släpps ev ett 1080 , det skiljer ca 35% prestanda mellan dessa kort, men behöver du ha en dator nu är det 1080 som gäller!
7700k
Z270 - moderkort som passar chassit, ITX om du kör litet
2x8GB ram - minst ta bara billigaste det skiljer inte så mycket
Kylare - beroende på chassi men en be quiet! Pure Rock brukar vara standard
RM750X - lika bra att fläska på lite extra Watt för en Ev sli uppgradering , SF450 om du ska köra ITX
SSD - 500GB+ , crucial , intel eller samsung ta den billigaste du märker inte stor skillnad
HDD - välj till en 2TB+ disk om du känner att du behöver extra lagring
Windows 10 OEM - eller Kinguin du väljer själv.

ATX - chassi rekommenderar jag mellan , P400 , Define C bra prisvärda, vill du fläska på för lite bling bling har vi corsair 570X eller Phanteks Evolv Glass

ITX - Define Nano S , NCASE m1(Special beställs) , Dan A4(finns på INET)

Borde inte vara svårare än såhär för dig, Ryzen har för mycket buggar för att jag ska kunna rekommendera den och taskig överklockningsmöjlighet. Glöm inte att du får 80$ cashback på Paket med moderkort + cpu + OS

ATX = Fullstort chassi och du har plats för fler grafikkort om du vill
ITX = Litet chassi och kan kräva lite special kylare men gud så mycket läckrare

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

@andra94: Bra inlägg antar att jag får börja titta på hur jag kan optimera priset och att vänta på 1080Ti med andra kylare verkar ju vettigt, kommer väl aldrig få ihop nån dator

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lemasive:

@andra94: Bra inlägg antar att jag får börja titta på hur jag kan optimera priset och att vänta på 1080Ti med andra kylare verkar ju vettigt, kommer väl aldrig få ihop nån dator

Vanliga referenskylaren har ju kommit idag , så antar att de bör få in eftermarknadskorten nästa vecka.

Om du bara spelar i upplösning 1080p så kan du nästan nöja dig med ett 1080 ev köp ett 1070. Om du vill gå upp högre i skärmupplösning såsom mig (Acer X34 Predator) eller någon annan ex ROG SWIFT 27tum 1440p) så rekommenderar jag att vänta på 1080TI

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lemasive:

Vet inte riktigt om jag var så sugen på Ryzen så plockade ihop denna, och funderar på att beställa.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10257257/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10257257/

Har jag inte missat något hoppas jag? Vad tycker ni?

Edit : Ser att man får tag på denna för 2k billigare på webhallen

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/236292-...

  • Ut med Cerberus-skräpet och kosta på dig ett seriöst, mekaniskt tangentbord (förslagsvis TKL om du inte behöver numpaden, så slipper tangentbordet vara ivägen för musen när du spelar) och en bra mus (299 kr = fynd!) när du lägger 35 lax på en dator.

  • Du behöver verkligen inte ha ett så enormt chassi. Om du ens ska ha ett ATX-moderkort, välj ett Define C istället. Har precis köpt ett själv och det är helt klockrent till en vanlig, luftkyld dator.

  • Du borde inte behöva ATX; mATX borde räcka. Då finns Define Mini C. Men om du absolut vill ha ATX så kan du såklart köra på det.

  • En CPU-kylare är bra att ha. Pure Rock är ett billigt, prisvärt alternativ, men du kan såklart gå upp till något fetare om du vill också.

  • Jag rekommenderar Corsair RMx framför EVGA G2.

  • Som folk redan nämnt, 1080 Ti med eftermarknadskylare är nog att föredra.

  • Med din budget hade jag gått för en M.2 PCIe NVMe-SSD, men det är inget måste.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jaha, ser detta bra ut då om man ersätter TI med ett annat kort när det väl gäller?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10261608/

Permalänk
Medlem

Om du beställer ett GTX1080 från EVGA så kan du ju använda deras step Up program och byta till 1080TI när den finns i butik, bara en tanke om du behöver nytt nu.

Har inte koll på lagerläget för 1080ti så tipset kanske är onödigt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vad har du för behov? Måste du absolut ha det värsta av det värsta?

Ska jag vara helt ärlig tror jag att en dator i 15 000 kronors klassen är fullt tillräcklig, sen kan du köpa Avanza zero för resten och använda dem om ett par år när du känner att t.ex ett 1070 inte räcker.

Permalänk
Medlem

Vad är det du använder din dator till då du "måste" köpa en så dyr dator. Grafikkort har så dåligt värde så köp inte ett bättre än du behöver idag för om 2år så har prestandan dubblats och priset halverats.

Skulle rekommendera en Ryzen som har 8 kärnor då prestandan på CPUer mer eller mindre har stått still de senaste 5åren. sedan när du väljer AMD så kommer du kunna byta cpu utan at byta moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Lemasive:

Jaha, ser detta bra ut då om man ersätter TI med ett annat kort när det väl gäller?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10261608/

Ett moderkort för nästan 3 lax?

Vad är för fel på ett som kostar en tredjedel så mycket?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s309618317&o=produkt_p...

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Avstängd

@Efta: Mitt behov är att har så lite stuttering som möjligt med absolut bästa inställningarna.