Resa snart - batterier

Permalänk
Medlem

Resa snart - batterier

Tja,

Hur många batterier får jag ha med mig? Har en LG G5a. Vill inte behöva slänga bort mina 3 battierer d.v.s. 600 kr i vattnet :/

Permalänk

Resa vart, hur och med?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Vad som alltid gäller är att lipo-batterier skall förvaras i handbagaget. När det gäller regler gällande hur många, max kW, etc så är det säkrast att kolla reglerna för de länder som du flyger mellan och de flygbolag som du flyger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Resa vart, hur och med?

Till tyskland, med flyg.

Permalänk
Medlem

Hittade något, men det är endast på Tyska. Blir ganska svårt att förstå.
https://www.airberlin.com/site/affiliate/landingpages/Lithium...

Permalänk
Avstängd

Har åkt till tyskland flera gånger under 2016 och haft både bluetooth högtalare samt powerbank på 15600mah så tror du klarar dig ^^

Min destination har varit Düsseldorf varje gång och säkerheten har varit rätt slapp IMO, på sin höjd har dem dragit genom väskan med nå lappar för att kolla efter drogsubstanser men inte hört ett ord på nå batterier.

MVH

Permalänk
Skrivet av Wpox:

Hittade något, men det är endast på Tyska. Blir ganska svårt att förstå.
https://www.airberlin.com/site/affiliate/landingpages/Lithium...

det kan vara ersättningsbatterier men då ska dem vara i originalförpackning eller i en påse gjort för lithium batterier.
även max. 100 Wh och max. 2g Lithium.

exempel på påse: https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/sikkerhetspose-li...

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att flygbolagen och landet man reser till kan ha egna strängare regler än detta.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bag...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Hittade något, men det är endast på Tyska. Blir ganska svårt att förstå.
https://www.airberlin.com/site/affiliate/landingpages/Lithium...

Vad jag förstår av det där så får du INTE ha med en elpistol eller bilbatteri som handbagage/incheckat bagage varken inbyggd i en enhet eller löst.

Du får därimot ha med dig:

  • Inbyggd(Im Gerät eingebaut) i "Hemelektronik" och även "ersättningsbatteri"(Ersatzbatterie) i form av Lithium.
    max. 100 Wh
    max. 2g Lithium

  • Exempel på godkända saker:
    klockor,
    miniräknare
    videokamera,
    bärbara datorer,
    mobila telefoner

  • Inget godkännande krävs för denna typ av batteri.. Antar att du inte behöver deklarera det? :S

  • Du får ha med dig det som handbagage/kabinbagage och du får ha det inbyggt i enhet (typ laptop batteri) i ditt incheckade bagage

  • Vill du därimot ha med dig batterier större än 100 Wh / 2g Lithium så ser det lite annorlunda ut.

  • max. 160 Wh
    max. 8g Lithium

  • Du måste ha ett godkännande, vad nu det innebär?

  • Du får ha med dig max 2 reservbatterier

  • Exempel på godkända saker:
    Filmkamera och medicinska enheter, antar att dom menar typ pacemaker

Min tyska är lite rostig. Hoppas det här hjälpte något iallafall

Schöne reise!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Henrixon:

Vad jag förstår av det där så får du INTE ha med en elpistol eller bilbatteri som handbagage/incheckat bagage varken inbyggd i en enhet eller löst.

Du får därimot ha med dig:

  • Inbyggd(Im Gerät eingebaut) i "Hemelektronik" och även "ersättningsbatteri"(Ersatzbatterie) i form av Lithium.
    max. 100 Wh
    max. 2g Lithium

  • Exempel på godkända saker:
    klockor,
    miniräknare
    videokamera,
    bärbara datorer,
    mobila telefoner

  • Inget godkännande krävs för denna typ av batteri.. Antar att du inte behöver deklarera det? :S

  • Du får ha med dig det som handbagage/kabinbagage och du får ha det inbyggt i enhet (typ laptop batteri) i ditt incheckade bagage

  • Vill du därimot ha med dig batterier större än 100 Wh / 2g Lithium så ser det lite annorlunda ut.

  • max. 160 Wh
    max. 8g Lithium

  • Du måste ha ett godkännande, vad nu det innebär?

  • Du får ha med dig max 2 reservbatterier

  • Exempel på godkända saker:
    Filmkamera och medicinska enheter, antar att dom menar typ pacemaker

Min tyska är lite rostig. Hoppas det här hjälpte något iallafall

Schöne reise!

Nä du får verkligen inte ta med dig en elpistol på flyget...
Du får inte ens inneha en utan tillstånd då det är ett vapen och du lär inte kunna få licens på en som privatperson då de inte är så lämpade för vare sig jakt eller prickskytte.
Bilbatterier är det nog inte så många som gillar att bära på heller men vore det tillåtet så skulle säkert Ryan Air gilla det för då skulle de ta 1500 kr kilot för att du ska få ta med dem som handbagage.
Man skulle ju även kunna tillåta 450 kilo i handbagaget

tex kan man då ta med sig ett par kylskåp med matsäck (om man är stark nog)
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Har åkt till tyskland flera gånger under 2016 och haft både bluetooth högtalare samt powerbank på 15600mah så tror du klarar dig ^^

Min destination har varit Düsseldorf varje gång och säkerheten har varit rätt slapp IMO, på sin höjd har dem dragit genom väskan med nå lappar för att kolla efter drogsubstanser men inte hört ett ord på nå batterier.

MVH

Oh, ska själv till Dusseldorf. Är det som norwegian? Att saker och ting kostar skit mycket på flyget? Vatten kostar typ 40 kr, lol.

Permalänk
Medlem

jag som vill ha bilbatteri i ryggsäck med en telefon laddare...där dog den drömmen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Oh, ska själv till Dusseldorf. Är det som norwegian? Att saker och ting kostar skit mycket på flyget? Vatten kostar typ 40 kr, lol.

Om det är för dyrt på själva planet, så kan du kolla på flygplatsen efter säkerhetskontrollen, vad vatten kostar, är nog lite billigare än ombord. O ja du får ta med dig vatten ombord som är köpt efter säkerhetskontrollen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@Wpox:

Är alltid dyrt på flygplatser/planet

Skulle köpa te på planet förragången vilket skulle bli 70kr för dem tar avgift om du använder kort. 70 jävla kronor för varmt vatten. Fuck that

Minns inte men köpt en öl och en 6cl whiskey på resan jag gjorde i våras och de blev väl över 100kr bara de. Rekommenderar att du käkar innan du flyger och sedan äter något när du väl är framme i tyskland. Om du nu vill vara ekonomisk, men en öl innan flyget brukar sitta fint .

Men det tar enbart 2timmar dit så är ju bara dra igång en film på mobilen eller nå liknande så äre den lagom klar tills att man landar.

Tror jag flygit med airberlin varje gång. Så kan ju vara annorlunda hos vissa. Vet för några år sedan när jag flög ifrån berlin, då vare nå danskt flygbolag? och dem gav iaf gratis te/juice ihop med en smörgås. Men det var säkert dyrare, minns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Wpox:

Är alltid dyrt på flygplatser/planet

Skulle köpa te på planet förragången vilket skulle bli 70kr för dem tar avgift om du använder kort. 70 jävla kronor för varmt vatten. Fuck that

Minns inte men köpt en öl och en 6cl whiskey på resan jag gjorde i våras och de blev väl över 100kr bara de. Rekommenderar att du käkar innan du flyger och sedan äter något när du väl är framme i tyskland. Om du nu vill vara ekonomisk, men en öl innan flyget brukar sitta fint .

Men det tar enbart 2timmar dit så är ju bara dra igång en film på mobilen eller nå liknande så äre den lagom klar tills att man landar.

Tror jag flygit med airberlin varje gång. Så kan ju vara annorlunda hos vissa. Vet för några år sedan när jag flög ifrån berlin, då vare nå danskt flygbolag? och dem gav iaf gratis te/juice ihop med en smörgås. Men det var säkert dyrare, minns inte.

Har alltid åkt med airserbia till Serbien förrut. Då fanns allt inkl. Men på norwegian fyfan... de tjänar ganska mycket på att folk köper. Maten kostar mer än flygbiljetten lol. En öl hade suttit fint. Men hur funkar det med simkort? Ska vara där en vecka. Är det dyrare att köpa på flygplatsen? Kommer endast behöva för surf, tror inte att jag kommer att ringa någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Tja,

Hur många batterier får jag ha med mig? Har en LG G5a. Vill inte behöva slänga bort mina 3 battierer d.v.s. 600 kr i vattnet :/

Varför släpa på batterier? Laddaren passar utmärkt i tyska väggutag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Varför släpa på batterier? Laddaren passar utmärkt i tyska väggutag.

Gillar att ha ett extra batteri i innerfickan. Ifall att.