Backuplösning för privat bruk

Permalänk
Mattecoach

Backuplösning för privat bruk

Hej,

Jag har funderat ett tag på att ta tag i en ordentlig backup för familjens datorer. Vi har två datorer (laptops) som används i princip dagligen, samt två mobiler. Drömmen skulle vara att både mobiler och datorer har automatisk backup en gång om dagen när de ansluts till nätverket hemma.

Jag har också funderat kring ransomware, och säkerheten (eller lack thereof) som finns i vanliga backuplösningar. Hur kommer jag enklast runt detta?

De alternativ jag har funderat kring är;

  • Extern hårddisk, troligtvis ansluten till router. Kör med denna lösning idag, med resultatet att backup inte blir gjort regelbundet och filer är oorganiserade över flera diskar. Har ca 5 diskar, med utrymme mellan 1 och 3 TB styck. Jag hade isf tänkt att köpa en extern disk, i stil med denna som skulle kopplas till routern. Ser att en klar nackdel här kan vara ljud.

  • NAS eller server. Kommer gärna ifrån både arbete och kostnader i möjligaste mån nu, men om detta är den säkraste och/eller mest hållbara lösningen så kan jag absolut tänka mig det. Jag skulle också ha nytta av detta för streaming och VMs senare, men då detta ligger i framtiden är det inte prioriterat nu.

  • Molnlagring. Då det är i princip dokument och bilder som behöver sparas kan jag tänka mig att molnlagring skulle funka bra. Tror att detta skulle gå på ca 500 kr per år (eller?) vilket är okej. Hur pass säkert är detta?

Tack på förhand!

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Crashplan funkar bra och kostar $6/anv:
http://www.code42.com/pricing/
Finns även andra alternativ som Backblaze o.s.v.

Tar rätt länge att synka första gången med dessa lösningar, men sedan skickas bara förändringarna upp. Du har dessutom historik så drabbas du av ransonware (eller bara råkar skriva över en fil själv) kan du gå tillbaks till en tidigare kopia.
Detta ska vara säkert då man kan välja att endast själv ha den privata krypteringsnyckeln.

Även om du skaffar NAS behöver du helst backa upp den offsite för att skydda mot t.ex. stöld/inbrott eller brand, så jag tycker det är bäst att börja med någon molnbaserad lösning. Nackdelen är väl att så fort du slutar betala slutar backup att funka, medan NAS är en engångsinvestering.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag föredrar NAS lösning men det krävs också en offsite backup. Jag löser det genom att då och då t ut det viktigaste på en USB-disk som jag förvarar på annan plats. Detta sker inte så ofta men det mesta förändras inte. Foton till exempel tar mycket plats men ändras aldrig, det bara läggs till. Sedan har jag One-drive för dokument tar inte mycket plats så jag klarar mig med det jag har fått gratis från MS. Dessa backas även till NASet men eftersom dessa förändras oftare så är det skönt med OneDrive.

Ett tipps för NAS backuppen är att lägga upp ett service konto för backupklienten som inte är samma som ditt normala användarkonto och sedan endast ge backupkontot skrivrättigheter till de delar på NASet som tar emot backuppen så skulle du få in ett Ransomware skräp så kommer den använda dina rättigheter för att komma åt nätverksenheter och kommer därför inte åt dina backupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Jag har funderat ett tag på att ta tag i en ordentlig backup för familjens datorer. Vi har två datorer (laptops) som används i princip dagligen, samt två mobiler. Drömmen skulle vara att både mobiler och datorer har automatisk backup en gång om dagen när de ansluts till nätverket hemma.

Jag har också funderat kring ransomware, och säkerheten (eller lack thereof) som finns i vanliga backuplösningar. Hur kommer jag enklast runt detta?

De alternativ jag har funderat kring är;

  • Extern hårddisk, troligtvis ansluten till router. Kör med denna lösning idag, med resultatet att backup inte blir gjort regelbundet och filer är oorganiserade över flera diskar. Har ca 5 diskar, med utrymme mellan 1 och 3 TB styck. Jag hade isf tänkt att köpa en extern disk, i stil med denna som skulle kopplas till routern. Ser att en klar nackdel här kan vara ljud.

  • NAS eller server. Kommer gärna ifrån både arbete och kostnader i möjligaste mån nu, men om detta är den säkraste och/eller mest hållbara lösningen så kan jag absolut tänka mig det. Jag skulle också ha nytta av detta för streaming och VMs senare, men då detta ligger i framtiden är det inte prioriterat nu.

  • Molnlagring. Då det är i princip dokument och bilder som behöver sparas kan jag tänka mig att molnlagring skulle funka bra. Tror att detta skulle gå på ca 500 kr per år (eller?) vilket är okej. Hur pass säkert är detta?

Tack på förhand!

Mvh
Daniel

om du kör Windows 10 kan du använda file history för att köra backup nätdisk eller på en USB drive. Inbyggt och fungerar fint

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kika lite på Veeam Endpoint Backup. De har grym mjukvara för att ta image-backuper på klientdatorer. Det går sedan att återläsa enstaka filer eller hela disken. Du kan t.o.m. boota med deras recovery-verktyg från USB och återställa datorn till en ny dator. Veeam Endpoint Backup kostar gratis.

Sedan lagrar du förslagsvis backuperna på NAS, men en stor extern hårddisk fungerar också.

Detta ger dock ingen offisite.
Det får lösas med andra metoder.

Permalänk
Medlem

Då Zakire tipsade om Veeam Endpoint Backup, så passar jag på att fylla på med Macrium Reflect Free.
Det går även fint att schemalägga i Windows, då det finns command-line verktyg.

https://www.macrium.com/

Tog nyligen en fullständig backup (alla partitioner) på en Linx Vision 8"-tablet på ca 6 minuter. Snabbheten är kritisk för mig, då plattan inte laddas i samband med att externa USB-enheter är inkopplade (OTG-mode).

Genom att skapa en USB-sticka med Win PE (Preinstallation Environment), så går det snabbt att återskapa allt (eller valfri partition, enstaka filer etc.).

Backup av telefoner görs bäst med iCloud (iOS) eller Titanium Backup (Android).

Lagring av backuper gör jag på externa mekaniska hårddiskar, varav en av dessa ligger på annan ort. För dokument m.m. använder jag DropBox, Google Drive samt pCloud.