Civilingenjör datateknik eller mjukvaruteknik vid Lith?

Permalänk
Medlem

Civilingenjör datateknik eller mjukvaruteknik vid Lith?

Jag har bestämt mig för att plugga antingen datateknik eller mjukvaruteknik vid Lith till hösten. Jag är inte vidare sugen på att plugga i Stockholm så KTH faller bort tyvärr. Grejen är att jag gillar dock KTH's datateknikprogram väldigt mycket då man fokuserar mer på datavetenskap än övriga universitets datateknikprogram i Sverige. Var ganska inställd på att läsa datateknik vid Lith men nyss såg jag utbildningen "Mjukvaruteknik" som tydligen ska likna KTH's datateknikprogram väldigt mycket. Eftersom det är främst datavetenskap jag är intresserad av borde väl U vara "bättre" än D?

Om jag väljer att gå D skulle jag ju ändå kunna välja en datavetenskaplig master på Lith (computer science). Jag är dock ganska inställd på att läsa en CS master "externt" utomlands så att välja U som innehåller mer datavetenskap än D under kandidaten borde väl vara bättre?

Nu är jag ingen expert på universitetskurser men genom en snabb koll på kursplanen för U vid Lith och D vid KTH är dom väl ganksa lika?
https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/datateknik/kursov...
http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/action.lasso?&-r...

Permalänk
Inaktiv

Om du inte känner dig helt säker skulle jag bara ta en av dem. Det kommer bedömt inte vara några problem att välja kurser från den ena eller andra eller helt enkelt byta utbildning när du vet vad du vill.

Du kommer inte kunna läsa dig till vad du vill om 4 år idag

Permalänk
Skrivet av Kcce:

Jag har bestämt mig för att plugga antingen datateknik eller mjukvaruteknik vid Lith till hösten. Jag är inte vidare sugen på att plugga i Stockholm så KTH faller bort tyvärr. Grejen är att jag gillar dock KTH's datateknikprogram väldigt mycket då man fokuserar mer på datavetenskap än övriga universitets datateknikprogram i Sverige. Var ganska inställd på att läsa datateknik vid Lith men nyss såg jag utbildningen "Mjukvaruteknik" som tydligen ska likna KTH's datateknikprogram väldigt mycket. Eftersom det är främst datavetenskap jag är intresserad av borde väl U vara "bättre" än D?

Om jag väljer att gå D skulle jag ju ändå kunna välja en datavetenskaplig master på Lith (computer science). Jag är dock ganska inställd på att läsa en CS master "externt" utomlands så att välja U som innehåller mer datavetenskap än D under kandidaten borde väl vara bättre?

Nu är jag ingen expert på universitetskurser men genom en snabb koll på kursplanen för U vid Lith och D vid KTH är dom väl ganksa lika?
https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/datateknik/kursov....
http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/action.lasso?&-r....

Första länken: Sorry, we can't find your requested page
Andra länken: An error occurred while processing your request.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Länkarna bör vara fixade nu.
Nu tänker jag på den första "stinten" av civilingenjörsprogrammet, alltså de tre första åren.
Är det så att båda programmen läser samma CS kurser och de kurserna som inte är CS relaterade är CE relaterade på D medans de är SE relaterade på U? Kanske blev krångligt. Det jag menar är om kurserna som programmen inte samläser är CE relaterade på D och SE relaterade på U? Eller innehåller U också fler CS relaterade kurser än D?

Jag vill läsa ett CS (Computer science) MSc program utomlands så mängden CS relaterat kursinnehåll under kandidaten spelar ganska stor roll. Jag vill absolut inte hamna i en situation där min ansökan till ett MSc program inte är kompetetiv på grund av att jag inte läst tillräckligt mycket CS kurser. Jag vill heller inte läsa en kandidat inom ren datavetenskap i Sverige då dessa tycks innehålla för lite matematik.

Permalänk
Medlem

Tänk på detta: Käser du till civilingenjör så är du ingenjör i första hand och data är bara en inriktning. Det innebär mängder av tung matematik, fysik, mekanik, reglerteknik, ellära etc etc.

Därmed inte sagt att det är såligt utan tvärtom. Man får jättelätt jobb som civ.ing. Men studierna är tunga och trågiga om man trodde man skulle läsa datorvetenskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kcce:

Jag vill läsa ett CS (Computer science) MSc program utomlands så mängden CS relaterat kursinnehåll under kandidaten spelar ganska stor roll. Jag vill absolut inte hamna i en situation där min ansökan till ett MSc program inte är kompetetiv på grund av att jag inte läst tillräckligt mycket CS kurser. Jag vill heller inte läsa en kandidat inom ren datavetenskap i Sverige då dessa tycks innehålla för lite matematik.

Har du någon uppfattning om vad du vill inrikta dig på under mastern? Skolorna brukar ju också ordna utbyten, vilket kanske bara blir under ett år visserligen, men det kan ju i alla fall vara mer "safe" än att behöva söka på nytt till en annan skola.

Tycker iallafall programmet i Linköping ser rätt rimligt ut, har dock inte jämfört det med det andra programmet i Linköping. Sen är det såklart svårt att säga något från en lista såhär, speciellt vad kurserna faktiskt innehåller i verkligheten. Det enda som kanske ser lite konstigt ut är algoritmkursen, som verkar vara någon sorts blandning mellan C++ och algoritmer. Speciellt skulle jag kunna tänka mig att det kan se konstigt ut när man ansöker till en annan skola, kursen kan mycket väl vara väldigt bra i verkligheten. T.ex. är den listade kurslitteraturen är bara en C++ bok och sedan några saker som inte är så tydligt vad det är för något. Men rimligtvis borde detta gå att lösa genom att lägga på någon valfri kurs, om du tror att det kan bli ett problem beroende på vilken typ av master du vill söka.

Skrivet av talonmas:

Tänk på detta: Käser du till civilingenjör så är du ingenjör i första hand och data är bara en inriktning. Det innebär mängder av tung matematik, fysik, mekanik, reglerteknik, ellära etc etc.

Därmed inte sagt att det är såligt utan tvärtom. Man får jättelätt jobb som civ.ing. Men studierna är tunga och trågiga om man trodde man skulle läsa datorvetenskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar ju vara lite mer så i Linköping, men i datateknikprogrammet på KTH finns iallafall ingen fysik, mekanik, reglerteknik eller ellära.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Tänk på detta: Käser du till civilingenjör så är du ingenjör i första hand och data är bara en inriktning. Det innebär mängder av tung matematik, fysik, mekanik, reglerteknik, ellära etc etc.

Därmed inte sagt att det är såligt utan tvärtom. Man får jättelätt jobb som civ.ing. Men studierna är tunga och trågiga om man trodde man skulle läsa datorvetenskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkiga kurser skulle jag inte säga. Allt är kanske inte supercoolt men gillar man att förstå hur saker hänger ihop så ger det en väldigt bra överblick och allmän förståelse. Överlag är det vettiga kurser med något kul som händer nästan varje termin, upplevde jag iaf.