TSMC beräknas gå in i produktion med 5 nanometer till början av 2020

Permalänk
Melding Plague

TSMC beräknas gå in i produktion med 5 nanometer till början av 2020

Under en halvledarkonferens meddelar TSMC att de följer schemat för dess 7-nanometersteknik och efterföljande teknik beräknas gå in i riskproduktion tidigt 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det förvånar mig inte att de andra snart är ikapp. Tycker intel's fokus har blivit mer och mer diffust med åren. Vad vill de, liksom?

Hur som helst så är det såklart kul med tekniska framsteg

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Visst sker krympningarna inte lika ofta nu som när Moore's lag fortfarande gällde, men detta är ändå imponerande om de håller tidplanen. Det var inte så länge sen 45nm ansågs riktigt litet men det framstår ju som rena hällristningarna jämfört med detta

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Även om det är möjligt att skapa mindre kretsar så blir ström läckaget för stort... 5nm är typ "end of line".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

RIP Moores

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Visst sker krympningarna inte lika ofta nu som när Moore's lag fortfarande gällde, men detta är ändå imponerande om de håller tidplanen. Det var inte så länge sen 45nm ansågs riktigt litet men det framstår ju som rena hällristningarna jämfört med detta

Kom ihåg att Moores lag var en självuppfyllande profetia som företagen antog för att lagen gav dem en lagom snabb takt att utvecklas i och en balans i att utveckla -> tjäna pengar. Ett tag höll de tillbaka utvecklingen för att inte bryta lagen genom att gå för snabbt fram. Nu bryts den för att de inte kan hålla upp.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Så då kan du köpa den bästa processorn, mobilen, och grafikkortet 2020 sen kan du sitta på den till den 2040.

Permalänk

Först ner till 0nm vinner?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Först ner till 0nm vinner?

Lugnt, vi kan köra ett tag till...
Från Nano till Piko, till Femto, till Atto, till Zepto, till Yokto

https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix
Så 900 pikometer blir nästa

Jag måste dock undra... hur tusan har de löst tunneleffekterna vid 5nm?!
Materia upphör ju typ att vara "fast materia" vid dessa nivåer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lugnt, vi kan köra ett tag till...
Från Nano till Piko, till Femto, till Atto, till Zepto, till Yokto

https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix
Så 900 pikometer blir nästa

Angående pikometer, enligt Wikipedia har kisel en atomradie på 111 pikometer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lugnt, vi kan köra ett tag till...
Från Nano till Piko, till Femto, till Atto, till Zepto, till Yokto

https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix
Så 900 pikometer blir nästa

Jag måste dock undra... hur tusan har de löst tunneleffekterna vid 5nm?!
Materia upphör ju typ att vara "fast materia" vid dessa nivåer...

Det är egentligen inte 5nm. Det är ett marknadsföringsnamn. Varje generation går ner med ungefär en faktor 1,4 (roten ur 2), men det betyder egentligen inget annat än att det är just "nästa generation". Hur stor minskning det är, eller om man bara "optimerat" för läckage eller frekvens, det framgår inte.
Det var länge sen man började med detta, och vid det här laget är de faktiska måtten långt ifrån vad namnet säger. Det är även därför man fortfarande kan säga ungefär att Intels 14nm motsvarar konkurrenternas 10nm, för Intel är den som fuskat minst med namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Angående pikometer, enligt Wikipedia har kisel en atomradie på 111 pikometer.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har vi ju gott om plats kvar...
Hur många atomer behöver de för en transistor? (läs som hur många "x" behövs för att byta en glödlampa?)

Skrivet av ajp_anton:

Det är egentligen inte 5nm. Det är ett marknadsföringsnamn. Varje generation går ner med ungefär en faktor 1,4 (roten ur 2), men det betyder egentligen inget annat än att det är just "nästa generation". Hur stor minskning det är, eller om man bara "optimerat" för läckage eller frekvens, det framgår inte.
Det var länge sen man började med detta, och vid det här laget är de faktiska måtten långt ifrån vad namnet säger. Det är även därför man fortfarande kan säga ungefär att Intels 14nm motsvarar konkurrenternas 10nm, för Intel är den som fuskat minst med namnet.

Jo jag anade det också.
Har för mig en som kunde sitt pratade om 7nm var gränsen för när detta börjar bli extremt svårt att använda, som i att fysikens lagar skulle börja tänjas på lite... (även om de så klart inte bryts, så är det andra regler vid så små nivåer).

Dock kan man också säga att oavsett vad de kallar det, eller hur mycket/lite de fuskar i namnet, så lär de alla slå i samma vägg

Permalänk
Medlem

Imponerande! Måste vara enorma investeringar och pyttesmå marginaler. Finns knappt utrymme för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det förvånar mig inte att de andra snart är ikapp. Tycker intel's fokus har blivit mer och mer diffust med åren. Vad vill de, liksom?

Hur som helst så är det såklart kul med tekniska framsteg

Intel forskar för fullt på en ersättare till dagens transistorer, men jag är säker på att även de kommer gå över till 7 och 5nm inom denna tidsperiod om det inte åter igen blir problem med högpresterande kretsar vid krympningen.

Jag tar nyheten med en stor skopa salt iaf, händer så händer det. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Intel forskar för fullt på en ersättare till dagens transistorer, men jag är säker på att även de kommer gå över till 7 och 5nm inom denna tidsperiod om det inte åter igen blir problem med högpresterande kretsar vid krympningen.

Det kan bli så att GPU från Nvidia och AMD kommer ta lång tid innan det går ner till nästa steg från 14/16. Med tanke på att de är mer effekthungriga än CPU, relativt sett.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det förvånar mig inte att de andra snart är ikapp. Tycker intel's fokus har blivit mer och mer diffust med åren. Vad vill de, liksom?

Hur som helst så är det såklart kul med tekniska framsteg

Det är väl inte diffust att de satsar på annat än mikroarkitekturer? Smart att inte lägga alla ägg i samma korg

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det kan bli så att GPU från Nvidia och AMD kommer ta lång tid innan det går ner till nästa steg från 14/16. Med tanke på att de är mer effekthungriga än CPU, relativt sett.

Jo, visst kan det bli så. Dock verkar en del 10nm teknik vara lovande, så det finns hopp. Jag tror dock inte att de kommer hoppa på det inom närmaste året eller två. Det verkar tom som att grafikkort släppen är längre i från varandra nu än förr också, så hela lanseringen saktar ner.

Där finns dock mer chans att optimera en GPU krets än vs CPUer. Visst man kan göra som AMD och erbjuda 8 core till vettigt pris, men det är lite av en "one trick pony", då 16 trådar redan är mer än vad de flesta av oss faktiskt effektivt kan använda idag iaf. 8-12 är helt klart optimalt idag, så det är trevligt att få den boosten dock.

Tror dock att om Intel/Nvidia har ett äss i ärmen, så lär de ta fram dem för att kontra AMD nu, och som det ser ut är det därför 1080Ti har blivit på långväntan... de har velat dammsuga marknaden med 1080/1070 först

Har man marginal att utan något sänka ett korts pris med $200 så är där bra med marginal kvar... Så jag tror mer att bristen på konkurrens riskerar att sakta ner utvecklingen än bristen på mindre än 16/14nm.