Permalänk
Medlem

Dator fryser när jag spelar.

Tjenare! Är ny på forumet så sorry om jag har lagt tråden i fel kategori
Jag har en dator som fryser när jag spelar. ibland så bara fryser skärmen och en snabb ljudloop spelas och ibland får jag en bluescreen. vid båda tillfällena måste jag stänga av datorn med strömknappen. Jag kan tillägga att det ser ut som att min CPU är mycket varmare än de flesta och att jag har endast 4gb med ram. Är ganska ny till datorer så gör svar som är enkla för mig att förstå, Tack

Permalänk

@meephank: testa uppdatera alla drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniormannen80:

@meephank: testa uppdatera alla drivrutiner.

Har redan gjort det. Jag såg precis att han som byggde datorn åt mig har overclockat den. Tror du att det kan vara felet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Linda in den i en pläd så slipper den frysa ;p

Skämt åsido så kan du kanske börja med att blåsa rent datorn på damm (använd dock inte en dammsugare utan tryckluft på burk som finns i flertalet datorbutiker). Nästa steg är att byta kylpastan på processorn men är du grön på datorer kanske det är bäst att låta kompisen göra det åt dig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är det i alla spel?
Fryser det sig helt eller kan du t.ex. göra en Ctrl+Shift+Escape för att få upp aktiviteshanteraren?
Fryser allt ljud t.ex. om du sitter i TS/Skype samtidigt? (Hände mig någon gång i GTA att jag kunde fortsätta prata med mates men själva datorn var fryst?
Vilka temps hade CPUn?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

@meephank: ok. kan vara så den är för mycker oc. kolla vad värmen ligger på när du spelar och inte spelar och återkom

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Medlem

Att datorn fryser när man håller på med det är oftast CPU / RAM.. Vissa fall kan det vara Nätagget som är boven... den får då dessa komponenter att "spöka"

Vad för temps har du när du spelar..?

När du får bluescreen... Vad för felkod får du...?

https://www.lifewire.com/blue-screen-error-codes-4065576

Återkoppla så kan man börja "ringa" in problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av meephank:

Har redan gjort det. Jag såg precis att han som byggde datorn åt mig har overclockat den. Tror du att det kan vara felet?

Skickades från m.sweclockers.com

Om någon bara hade läst detta ^.

JA! Det är högst troligt överclockning. Om bluescreenen visar något I still med "machine failure" eller "uncorrectable error". Stött på exakt samma symptom i Overwatch när min OC är ostabil.
Vad har du för CPU + GPU, du kanske kan skita i överräckningen eller försöka göra det bättre själv.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av meephank:

Har redan gjort det. Jag såg precis att han som byggde datorn åt mig har overclockat den. Tror du att det kan vara felet?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja... en instabil OC är = Blåskärm, så ja.
Så alt jag hade börjar med är att troligen nollställa OCningen (även om du först kan ev spara inställningarna i BIOS så du kan återställa det om det inte är felet).

Misstag många gör med överklockning är ju att de testar Prime 95 eller liknande i 24 timmar och sen tror de har testat något... Sen startar de ett spel, och poff så kom blåskärmen.

Skrivet av Mocka:

Linda in den i en pläd så slipper den frysa ;p

Tänkte föreslå detta med... då jag vet att hårddiskar inte gillar kyla

Permalänk
Skrivet av meephank:

Har redan gjort det. Jag såg precis att han som byggde datorn åt mig har overclockat den. Tror du att det kan vara felet?

Skickades från m.sweclockers.com

vad får du för temperaturer?
Spara Oc'n och ta sedan ur batteriet som sitter på moderkortet (när strömkabeln är urdragen), vänta ett tag sätt i batteriet och sen ska allt vara återställt.

På det sättet utesluter du OC'n som den felande länken.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@iFerz: japp det är typ i alla spel. Allt fryser sig och en snabb loop av ljud spelas upp. Jag kan inte få upp aktivitetshanteraren, jag måste stänga av datorn med strömknappen. Temperaturerna när jag gjorde något tungt (T.ex spelade) tror jag var runt 75C

Permalänk
Medlem

@Legit Lax: Jag har ingen GPU då jag inte hade råd med det när jag byggde den för ett tag sen. Min CPU är en AMD A8-5600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Om någon bara hade läst detta ^.

JA! Det är högst troligt överclockning. Om bluescreenen visar något I still med "machine failure" eller "uncorrectable error". Stött på exakt samma symptom i Overwatch när min OC är ostabil.
Vad har du för CPU + GPU, du kanske kan skita i överräckningen eller försöka göra det bättre själv.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Skrivet av Paddanx:

Tja... en instabil OC är = Blåskärm, så ja.
Så alt jag hade börjar med är att troligen nollställa OCningen (även om du först kan ev spara inställningarna i BIOS så du kan återställa det om det inte är felet).

Misstag många gör med överklockning är ju att de testar Prime 95 eller liknande i 24 timmar och sen tror de har testat något... Sen startar de ett spel, och poff så kom blåskärmen.

Tänkte föreslå detta med... då jag vet att hårddiskar inte gillar kyla

Skrivet av Lineri:

vad får du för temperaturer?
Spara Oc'n och ta sedan ur batteriet som sitter på moderkortet (när strömkabeln är urdragen), vänta ett tag sätt i batteriet och sen ska allt vara återställt.

På det sättet utesluter du OC'n som den felande länken.

Hur ändrar man OC? Jag har ett ASROCK fm2a55-dgs moderkort och en AMD A8-5600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av meephank:

Hur ändrar man OC? Jag har ett ASROCK fm2a55-dgs moderkort och en AMD A8-5600k

Du kan börja med att återställa allt till deafult tills du har lärt dig hur man överclockar.
Finns mängder med guider.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

EDIT: Återställa inställningarna i BIOS dårå. Bara att göra en snabb googling för att se hur man gör.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Legit Lax: Haha jag menar hur tar man bort overclocken? Det var en vän som overclockade den åt mig när han byggde den lol xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av meephank:

@Legit Lax: Haha jag menar hur tar man bort overclocken? Det var en vän som overclockade den åt mig när han byggde den lol xD

Det är ju dä dom har skrivit, nollställ BIOS

Vad gäller minnet; kollat så alla stickor är intryckta som dom ska?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av meephank:

@Legit Lax: Haha jag menar hur tar man bort overclocken? Det var en vän som overclockade den åt mig när han byggde den lol xD

*suck*
En snabb googling leder till att man kommer fram till att det är DELETE knappen man håller in när moderkort loggan visas upp vid upstart av datorn. Sen är det bara att leta up "reset to deafults"

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av meephank:

Hur ändrar man OC? Jag har ett ASROCK fm2a55-dgs moderkort och en AMD A8-5600k

Skrivet av meephank:

Haha jag menar hur tar man bort overclocken? Det var en vän som overclockade den åt mig när han byggde den lol xD

Alternativt DELETE när du startar datorn för att komma i BIOS, eller som jag tidigare nämde ta ut batteriet på moderkortet när datorn är strömlös då rensas CMOS.

eller be din kompis göra om det så det blir default, och be han sen förklara vad han gör medans han gör det.

Clear CMOS

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"