Netflix prövar att ta betalt per avsnitt

Permalänk
Medlem

Nja, den artikeln kändes lite väl mycket clickbait, även för er Swec

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Vilket är exakt vad Netflix gör genom att helt plötsligt vara den aktör som gör mest och bäst serier i världen och spenderar multum på detta.

Jo, fast inte alla bra serier och filmer, plus att de är sjukt dålig bild kvalité och man kan inte ens ställa in de själv. Netflix är bra, men ännu långt ifrån tillräckligt bra

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jawik:

Netflix sade för ett år eller två sedan att de skulle minska sitt utbud och fokusera på kvalité. De hade helt enkelt för mycket skräp som åt licenspengar. För mig har 90% av Netflix utbud varit helt ointressant (iaf sist jag kollade, har inte Netflix nu).

Så i princip behöver de både minska och utöka utbudet. Ut med skräp och in med kvalité. HBO har inte i närheten av samma mängdmässiga utbud, men de har ändå lika många, om inte fler, serier än Netflix som jag är intresserad av att se.

Och för att förtydliga. Det gör ju inget om de har enorma mängder skräp tillgängligt, bara inte skräpet hindrar dem från att ta in annat.

Problemet med netflix är att man fortfarande behöver vända sig till andra tjänster på grund av deras utbud

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

För att i Sverige så föredrar man att folk piratkopierar så man kan tjäna pengar på det sättet istället (ta fast folk, hutlösa skuldkrav) för att leverera en tjänst som kan (faktiskt) konkurrera ut Piratkopieringen.

Exakt, film bolagen vill ha kvar piratkopiering i Sverige

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

dom borde fokusera på att ta in mer bra serier och ta in hela film serier inte bara 2a filmen och inte någon annan i serien det blir ju helt galet..

jag sitter fortfarande o hoppas på att dom någon gång tar in stargate sg1 och stargate atlantis, dom hade stargate universe som också var otroligt bra men saknar dom andra!!! kom igen netflix

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

vad fan sitter folk o snackar om att betala per avsnitt? kostar ju bara 99 kr, och bara det barnen ser när det gäller barnprogram och serier skulle kosta otroligt mycket mer per avsnitt. tycker folk 99 kr är mycket eller ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Problemet med netflix är att man fortfarande behöver vända sig till andra tjänster på grund av deras utbud

Jo fast det stämmer ju för alla streamingtjänster inriktade mot film och serier som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

vad fan sitter folk o snackar om att betala per avsnitt? kostar ju bara 99 kr, och bara det barnen ser när det gäller barnprogram och serier skulle kosta otroligt mycket mer per avsnitt. tycker folk 99 kr är mycket eller ?

Det beror väl på ekonomin. Men att betala några pund per avsnitt på en serie. Känns som jag tror många precis som dig tänker varför inte bara ta ett månads abonnemang. Några pund för en film kan jag se men om man gillar en serie så lär det bli mer än tre avsnitt på en månad. Men merförsäljning är ju inte fel och kan hända att de tänkt så att de som märker att de kommer upp i månadsavgiften börjar prenumerera istället. Då är det ju faktist bra marknadsföring. Sen är ju uk brexit så de kanske kan ha en deal med operatörerana att tittar man på en serie eller film så ingår datar för det man köpt då, så man inte använder sin vanliga surf. Tror det skulel vara lagrligt i sv också. t.ex. Kolla på x, i priset ingår tilgänglighet och det datat som kan tänkas behövas, ca xxxbits. Sen på fakturan står det media inc moms och datatrafik.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Höj priset till 500:- /månaden och fixa så att nysläppta titlar kommer direkt. Eller lägg som tillval...

TV/radiotjänsten kostar dubbla av vad netflix gör även om man inte ens använder sk*ten

Att folk gnäller på det "lilla" utbudet för...99:-/månaden? Sjukt

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Om det ska kosta några tior per avsnitt blir det då inte samma pengar eller dyrare mot vad månadsavgiften kostar idag?

Jo. Så om de ska få mig att betala alls så får de välja en betalmodell som jag accepterar.

Permalänk
Medlem

Och ska man betala typ 20:- per avsnitt så är det ju billigare och punga upp 99:- för ett abonnemang, och se hela serien skulle bli billigare i längden.

Permalänk
Skrivet av jawik:

Jo fast det stämmer ju för alla streamingtjänster inriktade mot film och serier som finns idag.

De hade varit mer lönsamt att öka utbud än att jaga pirater

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Skulle knappast betala 10:- avsnitt, än mindre 20:- för dom få serier som jag följer. Att Netflix sedan är hopplöst sent ute med dom senaste avsnitten gör det ju inte bättre direkt. Som redan har sagts; Piratkopieringen kommer att nå nya höjder om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, fast inte alla bra serier och filmer, plus att de är sjukt dålig bild kvalité och man kan inte ens ställa in de själv. Netflix är bra, men ännu långt ifrån tillräckligt bra

CTRL-SHIFT-ALT-S så får du fram vilka kvalitéer det finns. Kvalitén är också styrd av de andra bolagen samt Microsoft som inte låter Netflix köra full kvallisort annat än genom Edge eller deras App.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Varav 250 är rent skit som väldigt få tittar på.
2000 filmer varav 1980 st är rent skit.

Jämför Svenska utbudet med USAs så kanske du förstår. Man är lite dum om man betalar för svenska netflix.

Det är din åsikt. Jag tycker att många av filmerna och tvserierna är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

CTRL-SHIFT-ALT-S så får du fram vilka kvalitéer det finns. Kvalitén är också styrd av de andra bolagen samt Microsoft som inte låter Netflix köra full kvallisort annat än genom Edge eller deras App.

Kvaliten är dessutom awesome när kör i HDR på tvn.

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

CTRL-SHIFT-ALT-S så får du fram vilka kvalitéer det finns. Kvalitén är också styrd av de andra bolagen samt Microsoft som inte låter Netflix köra full kvallisort annat än genom Edge eller deras App.

Eller, så kan Netflix sluta suga och bara lägga till ett litet kvalitéer i form av ett kugghjul, som Youtube har haft i 43 år. Och ladda upp allt i minst 1080p, och deras bildkvalité handlar om låg bitrate, inte bara upplösning.

Crunchyroll ligger under Japanska nazistliknande copyrightregler, och de lyckas fortfarande vara bättre än Netflix på alla punkter. Nej, Netflix samt HBO Nordic kommer inte att få över mig tills den dagen man kan få full tillgång till 1080p Star Trek, allt Star Wars och Lotr I 4k utan att använda Edgar eller dylikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Eller, så kan Netflix sluta suga och bara lägga till ett litet kvalitéer i form av ett kugghjul, som Youtube har haft i 43 år. Och ladda upp allt i minst 1080p, och deras bildkvalité handlar om låg bitrate, inte bara upplösning.

Crunchyroll ligger under Japanska nazistliknande copyrightregler, och de lyckas fortfarande vara bättre än Netflix på alla punkter. Nej, Netflix samt HBO Nordic kommer inte att få över mig tills den dagen man kan få full tillgång till 1080p Star Trek, allt Star Wars och Lotr I 4k utan att använda Edgar eller dylikt

Skickades från m.sweclockers.com

Men vafan, Netflix skulle väl vara mer än asglada om de fick rätt att streama i vilken kvalité de vill, det blir ju bara bättre för dem då de får fler och gladare kunder. Netflix får ju slåss för att ens få visa serier och filmer för att de som sitter på rättigheterna är äldre och dummare än en gråsten.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Varför ska mediebranschen/mjukvarubranschen alltid pumpa sina kunder och göra så fantastiskt mycket större marginaler än nästan allt annat. Man kan köpa en fysisk pryl för konsumtion, t.ex. en banan för några kronor (ett kg 25 kr...). Denna banan måste någon fysiskt odla, plocka, frakta, hantera etc. Alltså varje exemplar innebär en kostnad, ändå är priset så fantastiskt.
När t.ex. Netflix redan har plattformen, man har en elektronisk distribution som innebär att ju flera exemplar man säljer, egentligen inte innebär en ökad kostnad att distribuera 100 eller 1000 stycken exemplar. VARFÖR kan de inte sätta ett pris så man kunde konsumera utan att bry sig, som bananen, några kronor.

Permalänk
Medlem

Deras "Netflix original" -serier är faktiskt bra. Men som nämnts. Inget jämfört med US utbudet. Om jag inte läste fel så var det väl på G att regionspärrarna skulle tas bort på Netflix?

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Men vafan, Netflix skulle väl vara mer än asglada om de fick rätt att streama i vilken kvalité de vill, det blir ju bara bättre för dem då de får fler och gladare kunder. Netflix får ju slåss för att ens få visa serier och filmer för att de som sitter på rättigheterna är äldre och dummare än en gråsten.

Vad snackar du om? De väljer ju själva vilken compression de kör på deras tjänst. Finns ingen som helst valmöjlighet att använda en högre 1080p bitrate version än en låg bitrate 1080p version.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Deras "Netflix original" -serier är faktiskt bra. Men som nämnts. Inget jämfört med US utbudet. Om jag inte läste fel så var det väl på G att regionspärrarna skulle tas bort på Netflix?

Det är på gång att alla inom EU får tillgång till samma filmer och tv-serier via digitala tjänster som Netflix, Amazon Prime osv. Har inte läst något om att Netflix själva ska ta bort spärrarna så att vi får samma som i USA.

Citat:

Europeans will soon be able to fully use their online subscriptions to films, sports events, e-books, video games or music services when travelling within the EU, according to the agreement reached this evening by negotiators of the European Parliament, the Member States and the European Commission. This is the first agreement related to the modernisation on EU copyright rules as proposed by the Commission in the Digital Single Market strategy.
...
The future regulation will enable consumers to access their online content services when they travel in the EU the same way they access them at home. For instance, when a French consumer subscribes to Canal+ film and series online services, the user will be able to access films and series available in France when he or she goes on holidays to Croatia or for a business trip to Denmark.
The online content service providers like Netflix, MyTF1 or Spotify will verify the subscriber's country of residence by using means such as payment details, the existence of an internet contract or by checking the IP address. All providers who offer paid online content services will have to follow the new rules. The services provided without payment (such as the online services of public TV or radio broadcasters) will have the possibility to decide to also provide portability to their subscribers.

Källa: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-225_en.htm

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

@M0rditz:
Ah det var så det var. Men det borde väl iaf innebära att utbudet ökar lite?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@M0rditz:
Ah det var så det var. Men det borde väl iaf innebära att utbudet ökar lite?

Det kommer det nog att göra. Litauen och Irland har typ 52% av det amerikanska utbudet jämfört med de 38% vi har här i Sverige.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk

En Nöjd Netflix Kund.

Tack Netflix, men nej tack.
Jag är supernöjd med det jag redan har.

Visa signatur

*Equilibrium is key*