Microsoft introducerar Xbox Game Pass – prenumerationstjänst med över 100 spel

Permalänk
Melding Plague

Microsoft introducerar Xbox Game Pass – prenumerationstjänst med över 100 spel

Senare i år lanserar Microsoft en ny prenumerationstjänst för Xbox One med namnet Xbox Game Pass. Denna ska kosta cirka 100 kronor och ge tillgång till över 100 Xbox One- och Xbox 360-spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Riktigt fint om man vill spela ett tag sen säga upp det och slippa lägga ut 5k om man ska köpa dom spel man vill lira.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

kommer de till PC senare också kanske? sålde nyligen mitt xbox one eftersom de samlade på sig stora lager med damm...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Riktigt fint om man vill spela ett tag sen säga upp det och slippa lägga ut 5k om man ska köpa dom spel man vill lira.

Jupp, sant. Det som gör att tjänsten går bra eller dåligt dock är ju om de kommer lägga till nya spel och många spel.

Permalänk
Snusfri

Kommer antagligen att komma till Windows 10 med (hoppas jag iaf).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju länge haft dille på prenumerationsmodellen vilket jag tror är mycket klokt på vissa områden. Piratkopiering är ett faktum som inte kan hjälpas. Ett kontinuerligt inflöde är inte dumt heller. Jag är mycket skeptisk till t ex office prenumerationer för privatpersoner. Det här är däremot en jättebra idé som jag tror kommer att slå igenom rejält i framtiden. Tänk Netflix. Om det är Microsoft som lyckas återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer antagligen att komma till Windows 10 med (hoppas jag iaf).

Skrivet av Cooling23:

Hoppas det kommer till Windows 10.

Tror knappast det kommer till Windows då spelen laddas ner lokalt till konsolen.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Tror knappast det kommer till Windows då spelen laddas ner lokalt till konsolen.

Microsoft släpper numer "alla" sina spel till Windows 10 också så det är fullt möjligt med liknande tjänst där.

Så länge detta inte blir på bekostnad av dom som vill köpa som vanligt så ser jag bara fördelar. Mycket bättre också att ladda ner spelen istället för att strömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid hellre än prenumererar. Steam tycker jag funkar så himla bra jämfört med alla prenumerationstjänster. Blir tokig på alla prenumerationer där jag bara utnyttjar en väldigt liten del.

Visst, fler alternativ är alltid bra så detta är ändå välkommet.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag köper alltid hellre än prenumererar. Steam tycker jag funkar så himla bra jämfört med alla prenumerationstjänster. Blir tokig på alla prenumerationer där jag bara utnyttjar en väldigt liten del.

Visst, fler alternativ är alltid bra så detta är ändå välkommet.

Ja alla är vi väl olika.

Detta skulle passa mig perfekt om jag köpte en konsoll och om det fanns tillräckligt bra spel.

("Blir tokig på alla prenumerationer där jag bara utnyttjar en väldigt liten del." hur många köper inte tonvis med steamspel på rea som de sedan aldrig spelar? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

("Blir tokig på alla prenumerationer där jag bara utnyttjar en väldigt liten del." hur många köper inte tonvis med steamspel på rea som de sedan aldrig spelar? )

Guilty as charged

Men problemet är ju sällan spelen, eller distributionsmodellen, utan snarare att man aldrig har tid att spela. På sätt och vis kan jag se fördelar med en prenumerationstjänst, men för någon som sällan tar sig tid att spela längre skulle jag förmodligen bara bli frustrerad av att påbörja ett spel och sedan inte kunna fortsätta när jag några veckor senare får tid/lust/ork att spela vidare.

Det är ju det som känns tryggt med Steam-reorna; vraka bland en hel del fina titlar och många grymma indiespel man aldrig hade hört talas om utan discovery-kön, samla på sig några pärlor då och då och sedan ha ett par juveler att sätta tänderna i den där dagen då Jupiter och Mars står i perfekt läge och den kosmiska balansen är som ämnad för en spelsession.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Guilty as charged

Men problemet är ju sällan spelen, eller distributionsmodellen, utan snarare att man aldrig har tid att spela. På sätt och vis kan jag se fördelar med en prenumerationstjänst, men för någon som sällan tar sig tid att spela längre skulle jag förmodligen bara bli frustrerad av att påbörja ett spel och sedan inte kunna fortsätta när jag några veckor senare får tid/lust/ork att spela vidare.

Det är ju det som känns tryggt med Steam-reorna; vraka bland en hel del fina titlar och många grymma indiespel man aldrig hade hört talas om utan discovery-kön, samla på sig några pärlor då och då och sedan ha ett par juveler att sätta tänderna i den där dagen då Jupiter och Mars står i perfekt läge och den kosmiska balansen är som ämnad för en spelsession.

Absolut.

Man ska vara medveten om sina val och försöka hitta rätt sätt att köpa för att täcka sina behov.

Själv har jag köpt <10 spel sen 2011 (inklusive steamreor)
Spelar ganska sällan, samma spel och på PC.

Men när jag väl spelar på konsoll kör jag single player och kör det flera dagar i följd. Ungefär som å se en serie på netflix. Har däremot lågt behov att spela om spelet. Därför tror jag att en premunationstjänst skulle passa mig om jag skulle köpa en xbox one.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ironin med för många val, oavsett vad, inklusive spel, är att Du hamnar i sitsen att du vill optimera din speltid och du blir då för orolig över vilket spel du ska välja så du inte känner att Du spelar bort din tid på ett dåligt spel.

Om du däremot har begränsat med spel så kan du välja mellan något av spelen eller inget alls. För många val är inte alltid en lyx. Visst kan du testa ett spel lite snabbt och sen hoppa till nästa om det inte fångar din uppmärksamhet. MEN!

Då kan du lätt hamna i ett slags "spelmissbruk" där du hela tiden blir mer kräsen och hoppar mellan spel fortare för att Du vet att du har så många val som du kan testa så du får en tendens att aldrig kunna bli tillräckligt nöjd nog med ett spel för du fantiserar om det kanske finns ett lite bättre/roligare spel på din allt växande lista.

Bara tänk tillbaka på din barndomsvän som hade fler TV-spel än dig och lägg märke till att Du fick ut mer nöje av att få chansen att få spela dem när du var hos henne/honom medan han/hon redan hade tröttnat på denna lyx och därmed nöjet av det (åtminstone inte samma nöje som Du).

Jag minns en barndomsvän som hade fler SNES-spel än mig och det gjorde hans SNES-spel på något sätt roligare än mina (ja, lite "want what I don't/can't have"-stuk oxå) som jag ändå kunde spela precis närsomhelst. Han kanske kände liknande för SNES-spelen som jag hade som han ej hade.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Jo det stämmer, har köpt en hel del onödiga spel på steam med, men efter ett tag börjar man lära sig.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Tror knappast det kommer till Windows då spelen laddas ner lokalt till konsolen.

Vad är det som inte skulle fungera? Det finns ju prenumerationstjänster på PC som fungerar likadant. Origin Access till exempel där du betalar 21 kronor i månaden för fri tillgång till ca 50 spel som du kan spela och installera som om du ägde dem.

Permalänk
Medlem

Som att mina 200+ spel på X1 inte var nog... :') längtar!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt