Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga cad dator!

Hejsan!

Ritar extremt mycket varje dag i autocad och skulle behöva en rejäl stationär dator.
Min budget är mellan 15-20k.

Jag har operativsystem, cdläsare, chassi.

Någon som kan hjälpa mig bygga ihop en som inte viker sig för något större projekt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan börja med att fråga vad du kör för cad-program? Är det 2D eller 3D? Och hur stora objekt du ritar åt gången?

Förtydligande
Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Som @COith90 säger, väldigt viktigt att du skriver vilka CAD program det rör sig om.
Tex för Qaudrokort (brukar vara värt det, fast jag har inte kört det för CAD) så finns det drivers som är certifierade (gjorda för och testade) för just vissa program.
Så allt beror lite på vilket program du arbetar i, hur stora modeller etc du gör, hur ditt arbetsflöde ser ut. Och från det hur bra programmen är på att använda datorn olika delar.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Är budgeten med eller utan moms?

Permalänk
Medlem

Fyll på med så mycket info du kan så ska du nog få ett bra förslag. Min största fråga till dig är dock om du använder eller ska använda diverse instickskort på pci-e banorna?

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Inaktiv

Ryzen

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi nu? Och som det redan frågats, vad kör du för program?

Permalänk
Medlem

Får tipsa om att en liknande tråd är igång här:
#16688954

Quadro M4000 kan bytas mot M2000 så landar summan på 17 kkr utan chassi. Det går att dra av 500 kr från SSD:n (SATA istället för M.2 PCI-e) och kanske 800 kr från nätaggregatet och processorkylaren, men då blir datorn förstås mer högljudd och laddar modellerna lite långsammare. Om du använder AutoCAD kan du välja ett GTX 1080/1070 annars är Quadro ett bra val, se Tom's Hardwares test:

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-p...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

i ditt fall skulle jag säga titta på gamla generationers xeon prossesorer och dual socket moderkort och släng ihop ett system med det. det är billigt och ärligt talat 1000ggr priseffectivare än något annat man kan få med dagens grejor.

exempelvis
2x 10core xeon eller något annat
1 dualsocket mb
en medium gpu vore nog vara tillräckligt r480 eller gtx980 kanske
och en del ddr3 eller ddr2 ecc minnen

vore gå under 10k

kanske behövs ett nytt chassi for detta =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Får tipsa om att en liknande tråd är igång här:
#16688954

Quadro M4000 kan bytas mot M2000 så landar summan på 17 kkr utan chassi. Det går att dra av 500 kr från SSD:n (SATA istället för M.2 PCI-e) och kanske 800 kr från nätaggregatet och processorkylaren, men då blir datorn förstås mer högljudd och laddar modellerna lite långsammare. Om du använder AutoCAD kan du välja ett GTX 1080/1070 annars är Quadro ett bra val, se Tom's Hardwares test:

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-p...

För program som AutoCad är Quadro-korten kanon. Finns budgeten så gärna ett M4000 annars går det bra med ett M2000. Jag använder ett M4000 på jobbet och är kanon till just AutoCad men overkill till just det programmet. Kan tillägga att vi har en gammal version av programmet. Men det orkar dra runt alla program som vi slänger på det.
Till andra program ex. Solid Works, Edge är Firepro något bättre. Firepro tenderar att vara lite billigare.

Men kan tillägga att precis som eas@tetris säger går det lika bra med ett GTX modell bättre.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"