3 frågor rörande koppling av chassidisplay, GPUkylning & 120mm chassifläktar

Permalänk

3 frågor rörande koppling av chassidisplay, GPUkylning & 120mm chassifläktar

Hej.
Jag har genom åren fått mycket kunskap via detta gemytliga forum.
För att undvika dumpa en bunt ointressanta topics i femtielva delforum innehåller denna min första tråd 3 delfrågor.

Generell bakgrund: Min 9 åriga dator i signaturen har tickat på fint sedan den byggdes. För 5 år sen uppgraderade jag grafikkort & SSD, den känns fortfarande överraskande rapp & stabil.
Jag planerar byte av CPU, moderkort & RAM nån gång under våren, beroende på hur Ryssen artar sig & eventuellt kontrande från intel.

Fråga 1:
Bakgrund: Mitt chassie är lite speciellt då det har display på fronten. Displayen får info via intern USB -> moderkort & ström via en liten 3 polig kontakt, som i sin tur sneakar in på moderkortets 24 pins ATX kontakt via orginal PSUkabeln. Denna !tjuvkoppling! är special för denna PSU, som följde med chassiet.
Bild på orginal ATX 24 pin som matade displayens 3poliga kontakt från: Lila = +5v standby, Röd = +5v & Svart = jord.

För nån vecka sen havererade PSUn efter 9 års trogen tjänst. Bytte ut till semipassivt, modulärt Corsair RM550x & ÄLSKAR såväl kabeldragning som tystnad.
Jag vill få liv i displayen igen & tänkte sno ström från en random 4polig "peripheral cable", som ska ha +5v på röd & jord på svart.
TLDR/Fråga 1: Är det risk för dåligheter om jag parallellkopplar både röd & lila (+5v & +5v standby) till ovan sladd?
Tänkwe prova att skita helt i koppla in lila +5v standby initialt, men dom det inte funkar?
Jag misstänker att +5v standby är för fjärrkontrollstyrning av/på, vilken jag inte använder.

Bakgrund fråga 2 & 3:
Jag har gradvis glidit ner i finljudsträsket & när jag rev ner datorn för byte PSU &omdragning av kablar börja jag fnurla på hur datorn kan bli tystare.

Grafikkortet, modell i signaturen, låter som ett turbindrivet dårhus, inte onormalt men outhärdligt. Blir även rejält varmt, runt 85C i full last. Jag tänker därför att lugnare fläktkurva inte är en lösning i mitt trånga chassi. (Bifogar bild)

Min plan är att skruva loss GPU'ns plastskal & byta den lilla högljudda 92mm fläkten till en så stor som möjligt, helst 120 mm.

Bild: Kortet utan plastkåpa. Hur fan sitter fläkten fast?

Tänkte sedan fästa nya fläkten mot kylflänsarna med buntband eller liknande.
Fråga 2.1: Borde ovan lösning ge resultaten jag önskar? (Mindre oväsen + åtminstone lika bra kyleffekt.)
Fråga 2.2: Ser ni några andra möjligheter i mitt fall? Jag är inte rädd för att modda, men vill hålla maskinen diskret & tyst.

Vilket naturligt för oss till sista delen:
Ämnar ersätta chassiets två orginal Antec TriCool 120mm fläktar mot ett par som är så tysta som överhuvudtaget finns.
En kvälls gogglande indikerar att BeQuiet Silent Wings 3 120mm är vad jag letar efter.
Fråga 3.1: Stämmer detta, eller finns det bättre/tystare alternativ?

Moderkortet har en kontakt för PWMstyrning, nuvarande chassifläktar är dock kopplade parallellt med CPUfläkten på vanlig 3pin.
Jag har aktiverat "Q-fan" i bios men märker ingen påtaglig skillnad, det mesta verkar snurra på med konstant hastighet oavsett last. Bifogar en prntscrn där jag spelat -> idle.

Fråga 3.2: Tycker ni jag borde satsa på fläktar med standardkoppling eller PWM? Priset för båda modellerna är detsamma.

Värt att tänka på: Datorn kommer snart få modernt moderkort. Om Ryzen levererar blir det mATX AM4 B350 eller X370. Såhär långt lutar det åt MSI B350M MORTAR

Försökt ge all relevant info, men inte illa att du orkade läsa igenom allt dravel ovan.
Tacksam för idéer & frågor om något är oklart.

Stavfel, layout
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

@Abnomynos:
"Kortet utan plastkåpa. Hur fan sitter fläkten fast?"
På bilden ser man under ett av fläktbladen vad som troligtvis är en av skruvarna som håller den, det sitter förmodligen 2st till likandant.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

På bilden ser man under ett av fläktbladen vad som troligtvis är en av skruvarna som håller den, det sitter förmodligen 2st likandant.

Det har du baskemig rätt i!, mycket uppskattat! Då är det bara att ta fram tumstocken, måtta loss & ge sig iväg t databutiken.
Förutsatt att jag lyckas koppla in större fläkt, tror du temperaturerna håller sig acceptabla?
Annars kan jag iofs försöka dremla till plastskalet.
Har själv noll erfarenhet av GPUmoddning, men kul ska det bli.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Förutsatt att jag lyckas koppla in större fläkt, tror du temperaturerna håller sig acceptabla?

Luften kommer troligtvis flyga runt "hejvilt" utan plastskalet som styrning, men skulle inte tro att det kommer vara några problem att hålla grafik-kortet inom rimligt tempratur. Då det huvudsakliga är att man kyler ner kyflänsen. Om du ska ha fläkten till att blåsa luft igenom den eller dra luft igenom den får du prova dig fram vilket som ger bäst resultat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hej
Fick börja med att leta upp SPCR's test av chassit för att åter sätta mig in i hur det var utformat, men det gör inget för man fick sig en nostalgitripp

Här är mina idéer om dina frågor:

1: Jo du har rätt att 5V VSB är till för att använda on funktionen med fjärrkontroll, om du inte använder den så kan du ju lika gärna använda standard 5V anslutning. Är nog ingen bra ide att koppla ihop dem då det är två separata system, inget jag rekommenderar i alla fall.

2.1: Kan nog fungera, men inget man vet förrän modden är gjord. Fläkten sitter skruvad med 2-4 skruvar i små vingar på backsidan av fläkten. Rätt lätt att fixa dit en annan fläkt genom att använda "stagen" på fläkten efter man har kapat ur den ur kåpan (så spara så mycket som behövs när du kapar av dem). Större problemet är att kylaren är väl egentligen inte helt optimal oavsett.

2.2: En lösning som kan ge en skillnad är att skapa en tunnel så att luften som kommer till kylaren tas från hålet på toppanelen, kan ju vara att den går på högvarm för att det är en ficka med varm luft som samlas där, och då minskar kyleffekten (papp och bra tejp är guld i dessa lägen). Och i fall kanske det är bättre att låta plastkåpan sitta kvar då den ser till att luften som rör sig går över kylflänsen som den skall. Kan dock vara värt att byta mot en tjockare 92 mm fläkt i så fall. Det blir helt enkelt att experimentera med olika lösningar.

3.1: De fläktarna borde fungera ypperligt, annars går ju egentligen vilken nyare högkvalitativa fläkt som helst bra, det har ju hänt en del sedan de fläktarna du har i ditt chassi tillverkades. Tittar man i SPCR's test av chassiet så sänkte de ljudnivån rätt bra med andra fläktar utan att temperaturerna förändrades i ett av deras tester (dock utan kraftigt grafikkort). För en låg ljudnivå så hänger det även en hel del på hur väl man styr fläktarna.

Förresten vilket läge kör du standardfläktarna i nu?

3.2: Valet av PWM eller inte spelar inte så stor roll så länge moderkortets fläktkontakter stödjer att kunna styra fläktarna med respektive sätt. Vet flera fall där tillverkare har satt dit "fusk" PWM uttag där den inte styr via PWM utan kanske bara kör dem i fullfart, alternativt PWM uttag som endast stödjer PWM fläktar och inte kan styra via spänningsreglering. Det är sånt där man behöver lusläsa moderkortsmanualerna innan man köper moderkortet (det du tittar på dock skall tydligen stödja både och på alla platser. Dock får du räkna med om att du skall köra fläktarna på en splitter från ett uttag så kommer du i så fall behöva köpa en ny om du väljer PWM fläktar.

Hoppas att de gav något, och lycka till!!

Permalänk
Rekordmedlem

1 Det borde inte vara nån fara för det är ju bara som om du bryter strömmen med den mekaniska strömbrytaren på nätdelen, det kan ju däremot påverka funktionen om det är nått som behöver spänning för att fungera typ din fjärr.

2 Det kanske går att montera en fläkt som inte sitter på grafikkortat och styra dit luften på nått sätt och det går ju definitivt att förbättra ventilationen av lådan tex genom att klippa bort de utstansade plåthålen och ersätta dem av ett fläktgaller, plåthål av den typen brukar låta ganska mycket och de stryper även luftflödet nått enormt, har själv gjort den typen av modd på flera lådor och alla har blivit tystare och fått bättre ventilation. bort med plåten och in med nått liknande >

3 Prova först att få bort plåten och sänka varvet på fläktarna utifall det räcker.
Pwm fläktar låter oftast mer än de som går på ren dc om man ska köra motorn vid samma nedreglerade varvtal, de är däremot ofta enklare att styra då de inte behöver en lika avancerad kontroller, en pwmfläkt startar i princip alltid men de kan klicka och pipa mer i motorn just pga pwmstyrningen och med lite otur blir det resonanser i fläktbladen så att oväsendet från motorn tydligt hörs. rena dc fläktar kan behöva en kontroller som startar dem med högre spänning och sedan sänker spänningen och övervakar att fläkten inte stannar för då måste processen upprepas, många enklare kontrollers gör inte detta utan ger bara ut samma spänning utan att ha start och övervakningsfunktionen.
Det enklaste/billigaste är därför om du kan hitta nån oljelagrad fläkt som du kan köra vid fullt varvtal direkt på 12V men det kan kräva lite utprovning men det finns en del 500 och 800 rpm fläktar som är närmast ohörbara utan att regleras ner så att man riskerar ökad ljudnivå från motorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2 Det kanske går att montera en fläkt som inte sitter på grafikkortat och styra dit luften på nått sätt och det går ju definitivt att förbättra ventilationen av lådan tex genom att klippa bort de utstansade plåthålen och ersätta dem av ett fläktgaller, plåthål av den typen brukar låta ganska mycket och de stryper även luftflödet nått enormt, har själv gjort den typen av modd på flera lådor och alla har blivit tystare och fått bättre ventilation. bort med plåten och in med nått liknande

+1 på att byta gallren.
Kan ju även vara värt att testa och ha fläktarna som insug istället, kan ju möjligen ge ett mer fördelaktigt luftflöde.

Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste/billigaste är därför om du kan hitta nån oljelagrad fläkt som du kan köra vid fullt varvtal direkt på 12V men det kan kräva lite utprovning men det finns en del 500 och 800 rpm fläktar som är närmast ohörbara utan att regleras ner så att man riskerar ökad ljudnivå från motorn.

Fördelen med att reglera ner en fläkt är ju dock att du alltid har möjligheten att kunna öka luftflödet när det blir varmt på sommaren. Vilket kan ge fördelen att fläkten på till exempel grafikkortet inte behöver jobba så mycket mer än vad den kanske behöver vid ett lägre luftflöde.
Som referens så kan man ju säga att en modern vätskelagrad 120 mm fläkt håller sig tyst upp till ca 1000 rpm.
Kan ju även tillägga att fläkten i min dator (Corsair ML PRO) är riktigt tyst i normal drift, dock så förstår jag inte riktigt poängen med varför de har valt att designa den att den kunna varva upp till 2400 rpm, 1500 rpm max räcker till allt i min mening.

Permalänk

Blir glad av alla engagerade & högkvalitativa svar, tackar.

Datorn är igång, betydligt tystare & displayen funkar!

Mätte för säkerhets skull spänningarna på dvdbrännarens 4pins-molex & fulade sen in en sockerbit. Med bara +5v & jord hände inget i displayen, så jag parallellade in även lila +5 standby & vips: it's alive!

Displayen är inte den snyggaste, men det är dels lite ballt, dels praktiskt att kunna snegla på klockan.

Skrivet av loefet:

Hej
Fick börja med att leta upp SPCR's test av chassit för att åter sätta mig in i hur det var utformat, men det gör inget för man fick sig en nostalgitripp
...
Förresten vilket läge kör du standardfläktarna i nu?

Jäkla shysst att göra sån research, tackar & bockar. Orginalfläktarna gick i läge 1 av tre, lägsta hastigheten, med bra temperaturer rakt över, bortsett grafikkort som blir varmt de få gånger jag spelar mer krävande titlar, typ BF3. TF2 håller det sig ändå hyfsat svalt på.
Nya chassifläktarna har jag kopplat till moderkortets 3pins chassiuttag med grenkabel. Ställt ner hastigheten i bios till 80%.
Till att börja med.

Skrivet av mrqaffe:

2 Det kanske går att montera en fläkt som inte sitter på grafikkortat och styra dit luften på nått sätt och det går ju definitivt att förbättra ventilationen av lådan tex genom att klippa bort de utstansade plåthålen och ersätta dem av ett fläktgaller, plåthål av den typen brukar låta ganska mycket och de stryper även luftflödet nått enormt, har själv gjort den typen av modd på flera lådor och alla har blivit tystare och fått bättre ventilation. bort med plåten och in med nått liknande >
http://www.svebry.se/public/img/user/04-0751.jpg

Förstår tanken & tror absolut det kan förbättra såväl flöde som ljud men vill inte kapa i chassit, dels pga estetik, dels pga lat.
Förbättringen med fläktbyte var påtaglig nog.
Än så länge.
Har kollat på att montera fläkt i andra pciplatsen, men tror den platsen gör större nytta som uttan täckplåt, som ventilation.

Skrivet av Belzader:

Luften kommer troligtvis flyga runt "hejvilt" utan plastskalet som styrning, men skulle inte tro att det kommer vara några problem att hålla grafik-kortet inom rimligt tempratur. Då det huvudsakliga är att man kyler ner kyflänsen. Om du ska ha fläkten till att blåsa luft igenom den eller dra luft igenom den får du prova dig fram vilket som ger bäst resultat.

Skrivet av loefet:

2.2: En lösning som kan ge en skillnad är att skapa en tunnel så att luften som kommer till kylaren tas från hålet på toppanelen, kan ju vara att den går på högvarm för att det är en ficka med varm luft som samlas där, och då minskar kyleffekten (papp och bra tejp är guld i dessa lägen). Och i fall kanske det är bättre att låta plastkåpan sitta kvar då den ser till att luften som rör sig går över kylflänsen som den skall. Kan dock vara värt att byta mot en tjockare 92 mm fläkt i så fall. Det blir helt enkelt att experimentera med olika lösningar.

Efter att ha läste era svar & funderingar kring PWM blev de två nya chassifläktarna, av DCmodell; Käften! Silent Wing 3 120mm. Jag är mycket nöjd med deras avsaknad av oväsen.

Spontana flödesmätningar mha ånga från e-cigg tyder på att luften rör sig utmärkt i chassiet, förutom att CPUfläkten suger i sig en del av GPUns varmluft. Dock kan det tänkas att detta fenomen i längden är positivt, då cpun aldrig visat tendenser till att gå varm.

Har även öppnat upp den den glidande täckskivan mellan nätagg & grafikkort(stängd på bild), då det nya nätagget hittills aldrig startat fläkten. Med chassits lock av är det tydligt att grafikkortet suger luft/ånga från det välventilerade nätaggsutrymmet & sen skickar vidare mha chassi- & cpu-fläktar.
Dock reserverad för vad som händer med locket på samt när systemet belastas fullt.
Moar science is needed!
Tejp & papp kommer sannolikt bli en del av fortsatt experimenterande med ny grafikkortsfläkt.

Kvar står då att tysta grafikkortet:
Skalade loss dess gula skal & möttes av en patetisk liten 75mm lågprofilfläkt med uppenbar obalans & en intressant 4pins-anslutning som får mig att misstänka PWMstyrning.

Experimentlusta resulterade i en omskuren ex-chassifläkt för att utvärdera om 120mm kan få plats.

Resultatet är blandat; utan plasten saknas blott ett par mm i höjd för att vingarna ska gå fria från chassiet. Nedåt tar den i moderkortets andra PCIplats, om den byggde 5mm mindre utåt skulle 120mm fläkt gå fri runtom. Med minimal marginal.

Jag ser två möjliga vägar att gå:
Den tråkiga: Snoka runt ebay & beställa marginellt större passande ersättningsfläkt. Eller en marginellt större, lite mer spacead. Eller ännu större.
Fina med ovan kråksång är att orginalplasten troligtvis kan behållas med liten eller ingen modifikation.

Den roliga/kreativa vägen:
Beställa en 120mm lågprofilsfläkt, slakta bort dess chassi & tvinga fast den i ett läge där allt runt omkring går fritt med ytterst små marginaler. Grafikkortets skal ryker i detta scenario.
Frågetecknen med denna i sig lite tveksamma metod är:
1: Huruvida en standard 4pin passar grafikkortets minimala 4pin, vilken jag antar innebär PWMstyrning, eller om jag borde beställa en med DCmotor & styra varv passivt med potentiometer. Eller kanske via någon programmering av moderkortets PWRfan-uttag, som ännu är oantastat.
2: När väl typ är avgjort, vilken lågprofilsfläkt jag borde satsa på. Lutar åt en 1200 rpm från Schyte, antar att vilken som helst är tystare & har större kapacitet än nuvarande lösning.

Ack ljuva lyxproblem.

Stavning, disposition & tydlighet
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Ingen orsak!!

Skrivet av Abnomynos:

Med bara +5v & jord hände inget i displayen, så jag parallellade in även lila +5 standby & vips: it's alive!

Har du bara den röda i så skall ju datorn vara påslagen för att skärmen skall tändas, testade du det?
Annars vore det konstigt.

Skrivet av Abnomynos:

1: Huruvida en standard 4pin passar grafikkortets minimala 4pin, vilken jag antar innebär PWMstyrning, eller om jag borde beställa en med DCmotor & styra varv passivt med potentiometer. Eller kanske via någon programmering av moderkortets PWRfan-uttag, som ännu är oantastat.
2: När väl typ är avgjort, vilken lågprofilsfläkt jag borde satsa på. Lutar åt en 1200 rpm från Schyte, antar att vilken som helst är tystare & har större kapacitet än nuvarande lösning.

Ack ljuva lyxproblem.

1: Jo grafikkort har en egen liten kontakt, men det är en PWM fläkt allt. Det finns färdiga adaptrar från den lilla 4-pinnar kontakten till den "vanliga". Här är en, men finns inte i lager: https://www.coolerkit.se/shop/gelid-pwm-flakt-2490p.html
Annars kan du ju alltid löda ihop egen, alternativt fixa styrning på annat sätt.
2: Finns ju andra lite mer passande kanske om du utökar sökningen: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s310867971
Noctuas tunna 92 mm, eller Scythes 100 mm fläktar kan ju även vara alternativ, vilka ger dig mindre problem med tillgänglig plats i chassit.
Sen finns en tredje lösning, men den beror på vilket grafikkort du har: https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-l2-plus.html

Jo det är ett rent lyxprobelm
Kommer ihåg första datorn då det här med tyst kylning var i sin början. Spenderade mer pengar på chassin och kylning totalt än på komponenterna i den. Var storkund på Gtek, när den affären fortfarande fanns..

Permalänk
Skrivet av loefet:

Ingen orsak!!
Har du bara den röda i så skall ju datorn vara påslagen för att skärmen skall tändas, testade du det?
Annars vore det konstigt.

Håller med, provade att boota men displayen visade noll livstecken med enbart röd & svart inkopplad.
När lila kopplades parallellt på samma +5v blev det däremot liv i luckan.
Min teori är att standbyströmmen ger matningen medans den röda bara ger signal huruvida datorn är igång eller inte.
Oavsett orsak är det göttigt att skiten funkar som den ska igen.

Skrivet av loefet:

1: Jo grafikkort har en egen liten kontakt, men det är en PWM fläkt allt. Det finns färdiga adaptrar från den lilla 4-pinnar kontakten till den "vanliga". Här är en, men finns inte i lager: https://www.coolerkit.se/shop/gelid-pwm-flakt-2490p.html
Annars kan du ju alltid löda ihop egen, alternativt fixa styrning på annat sätt.

Ah, perfekt. Tror jag hittat en på ebay, vilket är prima då mitt problem inte är akut.

Skrivet av loefet:

2: Finns ju andra lite mer passande kanske om du utökar sökningen: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s310867971
Noctuas tunna 92 mm, eller Scythes 100 mm fläktar kan ju även vara alternativ, vilka ger dig mindre problem med tillgänglig plats i chassit.

Grymt! Blir lite begränsat utbud med slim & just PWM. Av de du hittade på prisjakt lutar det åt Prolimatech från webhallen. E-bayutbudet verkar skralt, om man inte önskar 70 000 kr frakt från USA. Denna är marginellt billigare, men blir nog webhallens ändå.

Skrivet av loefet:

Sen finns en tredje lösning, men den beror på vilket grafikkort du har: https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-l2-plus.html

Jo det är ett rent lyxprobelm
Kommer ihåg första datorn då det här med tyst kylning var i sin början. Spenderade mer pengar på chassin och kylning totalt än på komponenterna i den. Var storkund på Gtek, när den affären fortfarande fanns..

Har ett gammalt Zotac GTX 560 Ti 448 1280mb som införskaffades specifikt för att det är såpass kort att det precis ryms i chassiet.
Lösningen du länkade ovan är frän, men passar chassiet ännu sämre än den gör min budget.

"Det finns inga genvägar till ett diskret, kraftfullt & tyst system, men jakten går fåfängt vidare." Typ. XD
Tack ändå!

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Min teori är att standbyströmmen ger matningen medans den röda bara ger signal huruvida datorn är igång eller inte.
Oavsett orsak är det göttigt att skiten funkar som den ska igen.

Den röda matar ut 5V när datorn är påslagen, medan den lila matar ut 5V så länge det är ström inkopplat i nätaggregatet oavsett om datorn är på eller inte.

Skrivet av Abnomynos:

Grymt! Blir lite begränsat utbud med slim & just PWM. Av de du hittade på prisjakt lutar det åt Prolimatech från webhallen. E-bayutbudet verkar skralt, om man inte önskar 70 000 kr frakt från USA. Denna är marginellt billigare, men blir nog webhallens ändå.

Tror Prolimatechs variant är bland de bästa du kan hitta i den klassen av fläktar, bättre prestanda och kvalitet än den från Ebay.

Skrivet av Abnomynos:

Har ett gammalt Zotac GTX 560 Ti 448 1280mb som införskaffades specifikt för att det är såpass kort att det precis ryms i chassiet.
Lösningen du länkade ovan är frän, men passar chassiet ännu sämre än den gör min budget.

"Det finns inga genvägar till ett diskret, kraftfullt & tyst system, men jakten går fåfängt vidare." Typ. XD
Tack ändå!

Kanske lite för hör effektförbrukning för att komma ner i ett riktigt tyst system då tyvärr. 170W är ju rätt mycket som behövs kylas bort, speciellt att göra det tyst i ett litet chassi. Så vill man ha det riktigt tyst så är väl den enda egentliga lösningen att skaffa ett nytt effektivt grafikkort. Men så länge inte budgeten tillåter så är det bara att modda vidare

Permalänk
Skrivet av loefet:

Den röda matar ut 5V när datorn är påslagen, medan den lila matar ut 5V så länge det är ström inkopplat i nätaggregatet oavsett om datorn är på eller inte.

Inser att jag vart otydlig i min beskrivning, sorry. Från orginalPSUn matades chassits display via 3 sladdar som utgick från PSUns hane till moderkortets 24pinshona.
Dessa var lila: +5v standby, röd: +5v, samt svart: jord.
När jag bytte PSU klippte jag helt sonika av displaykabeln & har nu skarvat in den på en random molex, som bara erbjuder +5v när systemet är igång.
Displayen visade sig, som en kuriositet, kräva båda +kablarna inskarvade. Ledsen för förvirringen & tack för engagemanget.

Skrivet av loefet:

Kanske lite för hör effektförbrukning för att komma ner i ett riktigt tyst system då tyvärr. 170W är ju rätt mycket som behövs kylas bort, speciellt att göra det tyst i ett litet chassi. Så vill man ha det riktigt tyst så är väl den enda egentliga lösningen att skaffa ett nytt effektivt grafikkort. Men så länge inte budgeten tillåter så är det bara att modda vidare

True true, vi får se hur datorn fortsätter omformas under kommande 9 år.
Tills jag känner behov & budget att byta grafikkort är fläktar samt luftflöden hyfsat billigt att leka med. Tutar på & provar Prolimatechen.
Högst på uppgraderingslistan är moderkort, cpu & ram. Lutar åt Ryzen, dels pga verkar strömsnål, dels för att det är gött att gynna en underdog.

Stavning
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk

Uppdatering såhär 2 månader senare:

Det blev tillslut en Ryzen 1700, MSI b350m Mortar Arctic (jefligt aggressiv bios-splashscreen) & 16Gb Corsair Vengance LED 3200mhz/CL16.
Kompletterade prylglädjen med en HGST 7200rpm disk på 4Tb från webhallens fyndlåda.

Överraskande nog slapp jag formatering: Vid första booten sniffade windows10 en stund på de nya komponenterna & startade sen snällt upp som vanligt. Inte illa!

ALLT Lyser!:D Wraithkylarn är tyst & effektiv över förväntan, minnena tuffar glatt på i avsedd hastighet efter senaste biosupdateringen & systemet känns riktigt snabbt + är tystare än någonsin tack vare MSIbrädans utmärkta fläktkontroller.

DataPCn verkar dessutom bencha riktigt bra i cputester, vilket jag aldrig lekt med innan.

Under dessa 2 månader har även adaptern & fläkten @loefet tipsade om kommit.

Dags att åter riva bort skal & originalfläkt från GPUn.

Efter en hel del massage av såväl den fina nya dyra fläkten & mitt anrika chassi fick jag med ungefär en tejpremsas marginal på höjden plats med nya 120mm-fläkten. Expertligt monterad med sugru.

Det positiva:
Äntligen är systemet tyst! Riktigt skönt, hörs knappt i tyst rum & det ljud som finns kommer från hårddiskarna.
Processorn är sval
Allt går fort & systemet är mycket stabilare än med gamla q6600 (som dock gjorde 9 års förtjänstfull tjänst, rest in peace).

Det negativa:
GPUn har gått från varm till skandalöst varm. Möjligt att problemet delvis beror på nvidias senaste drivrutiner, för den klockar aldrig ner sig vid desktopanvändning. Nån som sitter på info?

Har experimenterat med att leda luften mha tafflig gaffa men tempraturerna är skandalöst höga både med & utan "tejpmodd".

Mitt ordningssinne & prylkåthet snarare än mina egentliga behov gör mig sugen på ny GPU.
Jag använder temperaturstrulet för att rättfärdiga böjningen.
Moderkortets placering av 2 SATAkontakter tvingade omskärelse av chassit. När jag ändå var igång sågade jag lite extra, vilket möjliggör framtida byte till mer normallång GPU.

Dock är jag lite fundersam över höjden, de flesta av dagens grafikkort verkar högre (läs "bredare", monterat i konventionellt chassi) än fästet för chassits PCIplatser. Finns det några potenta undantag som inte är rena referenskort?

Tacksam för era ideer på hur jag kan leda luften bättre.
Luft Kommer in via:

  • Hål under hårddiskarna

  • De yttre PCIplatserna, tagit bort täckplåtarna

  • En justerbar slot för kabelgenomföring mellan PSUutrymmet & moderkortsutrymmet.

  • Slitsar i taket på chassiet ovanför GPU, som jag masserat för att få plats med nya fläkten.

Luften sugs sedan ut via de två 120mm Käften!™ Silent Wing 3 på sidan.

stavning
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |