Till er med Bredbandsbolaget! gratis internet...

Permalänk
Avstängd

Till er med Bredbandsbolaget! gratis internet...

Ett litet tips till alla ni med BREDBANDSBOLAGET

Detta skrev en vän, kan intyga att det är sant också!

Har ni bredbandsbolaget som bredbandsleverantör så läs här om ni vill spara en slant.
Ikväll klockan 23 kommer dom blockera olika domäner till piratebay och swefilmer.
Jag ringde och stred på att från och med idag ska jag inte betala en krona för bredbandstjänsten fram tills min bindningstid tar slut eftersom att dom nu ska censurera hemsidor som det inte var tal på att censurera när jag gjorde ett avtal med dom när jag blev bunden.
Tanten i telefonen var sur å jävlig och ville inte acceptera detta, så jag drog två jämförelser för henne.
1. Om jag köper en tv tjänst med 5 tv kanaler, sen tar ni bort 4 av dom. Ska jag fortfarande betala det pris vi kommit överens om?
2. Om du köper en bil av bilhandlare och han sen trycker på en knapp som elektroniskt stänger av motorn, ska du betala fullpris på bilen då?
Hon fortsatte vara sur och grinig och jag bad henne om att få prata med närmsta chef.
Efter 2 minuter av intensivt fiolspelade i telefonen kom hon tillbaka med beskedet att jag från och med idag inte behövde betala för min bredbandstjänst.

Tänker inte diskutera, men varför jag skriver det är för att det är sant, censurera är bland det värsta jag vet, det har med vår rättighet att göra och ska de bestämma över sånt oavsett om det är BBB fel eller myndigheterna så ska vi inte betala för att de driver med oss.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Har inte BBB, men det hade ju känts lite taskigt när BBB faktiskt kämpade för att slippa blockera sidor på internet. Det är inte deras eget beslut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Ett litet tips till alla ni med BREDBANDSBOLAGET

Detta skrev en vän, kan intyga att det är sant också!

Har ni bredbandsbolaget som bredbandsleverantör så läs här om ni vill spara en slant.
Ikväll klockan 23 kommer dom blockera olika domäner till piratebay och swefilmer.
Jag ringde och stred på att från och med idag ska jag inte betala en krona för bredbandstjänsten fram tills min bindningstid tar slut eftersom att dom nu ska censurera hemsidor som det inte var tal på att censurera när jag gjorde ett avtal med dom när jag blev bunden.
Tanten i telefonen var sur å jävlig och ville inte acceptera detta, så jag drog två jämförelser för henne.
1. Om jag köper en tv tjänst med 5 tv kanaler, sen tar ni bort 4 av dom. Ska jag fortfarande betala det pris vi kommit överens om?
2. Om du köper en bil av bilhandlare och han sen trycker på en knapp som elektroniskt stänger av motorn, ska du betala fullpris på bilen då?
Hon fortsatte vara sur och grinig och jag bad henne om att få prata med närmsta chef.
Efter 2 minuter av intensivt fiolspelade i telefonen kom hon tillbaka med beskedet att jag från och med idag inte behövde betala för min bredbandstjänst.

Tänker inte diskutera, men varför jag skriver det är för att det är sant, censurera är bland det värsta jag vet, det har med vår rättighet att göra och ska de bestämma över sånt oavsett om det är BBB fel eller myndigheterna så ska vi inte betala för att de driver med oss.

Helt rätt agerat, och bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Våra leverantörer behöver uppmärksammas om att detta inte är ett korrekt sätt att behandla sina kunder. Givetvis är det inte riktigt deras beslut, men de borde möta kunderna på ett vettigare sätt.

Permalänk
Medlem

Intressant... vet inte om jag tänker ta det till sin spets som du gör, men det lyfter en rätt intressant diskussion kring ämnet. Kanske det är en idé dock för att ta ett starkt ställningstagande mot censur, samtidigt som jag tycker att det i det här fallet är synd om BBB och det märkliga domslutet.

Jag hoppas att du tog namnet på sagda chef, har varit med om förut att någon på kundservice (dock ej bbb) lovat något som sedan inte hållits och när jag talat med nästa och de behövt en referens så har jag inte kunnat uppge namnet på personen. Du behöver ju inte outa det här kanske, men ändå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Jaeger90: Hade det varit jag på andra sidan luren hade jag sagt visst, och sedan klippt din anslutning. Bredbandsbolaget blev tvugna att göra detta pga beslut i domstol.
Vad ska du göra när resten behöver göra samma sak, skita i bredbandet?

Permalänk
Medlem

Om det var BBB's påhitt skulle jag haka på direkt men som det är nu så har jag ingen bindingstid eller intresse av att besöka tpb.
Synd om företaget men bra ide för att tjäna en liten slant medans man visar missnöje, iaf lite borde ju märkas utanför bolaget om detta.

//sen kan det ju hända att det skulle pusha BBB mot att just bryta mot domen och ta bötern för att det är billigare!

Permalänk

Utifrån dina liknelser ska jag imorgon ringa BBB och be att de minskar min interneträkning med lika många procent som de spärrade domänerna utgör i procent mot internets alla domäner. Jag bör då rabatt få 0,0000000000000000000000000000000000000000001 promille av min nuvarande månadskostnad eller dylikt.

Det känns skäligt, inget annat

Det är ju inte så att man klipper 80% av alla domäner som i ditt exempel.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

När jag köpte lägenheten i november så kändes det som bra grej att gå från Comhem till BBB. Nu när tillträdet är imorgon så känns det lite meh.

Men finns många trackers och vill man komma in på tpb så kommer man in.

Fattar inte att man inte använder pengarna man slänger på sina advokater och istället skapar en vettig plattform där man har ett grymt utbud.

Visst kanske inte allt kan vara gratis/inkluderat men skapa ett credit system likt audible. 1 credit är en film/serie. Man väljer sin plan efter hur mycket man tittar på film/serier.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ledsen , men detta är rappakalja.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

De skulle väl bara blocka det i sin DNS?
Gå in i din router, lägg till 8.8.8.8
Så nu kommer du allt det som skulle blockas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

De skulle väl bara blocka det i sin DNS?
Gå in i din router, lägg till 8.8.8.8
Så nu kommer du allt det som skulle blockas

Verkar stämma!

Från Feber.se

"Enligt Aron Samuelsson, presschef på Telenor där Bredbandsbolaget ingår, kommer blockeringen av de båda sajterna att ske på DNS-nivå. Det innebär att om någon som använder Bredbandsbolagets DNS-server skriver in "thepiratebay.se" i sin webbläsare så kommer användaren inte att komma till TPB utan istället bli omdirigerad till en webbsida som upplyser användaren om att TPB:s sajt är blockerad.

Skulle en användare använda en annan DNS-server, något som är möjligt även om man har Bredbandsbolaget som internetoperatör, kommer användaren att skickas vidare till de nu blockerade sajterna som vanligt. Det låter med andra ord som om den här "blockeringen" är tämligen värdelös och än en gång bevisar hur svårt det är för tredje part, i det här fallet Bredbandsbolaget, att blockera sajter på nätet."

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag brukar vara den som vill ha valuta för pengarna. men i detta fallet hade jag skäms för att ringa BBB och begära gratis internet så länge de blockerar TPB tex. Att jämföra PirateBay med TV-kanaler är ju bara pinsamt!

På de istället som har fått BBB till att blockera sidorna. Hade jag suttit i kundtjänst på BBB hade jag bara berättat om DNS ändringen så var det samtalet avklarat.

Permalänk
Medlem

@Jaeger90: Det där tror jag inte på, det är väl inte första april än?

Permalänk

Vadå så du har gratis för alltid? Verkar ju befängt. "Rätt" vore väl om du fick säga upp ditt avtal utan uppsägningstid, alternativ någon gratis månad.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

De skulle väl bara blocka det i sin DNS?
Gå in i din router, lägg till 8.8.8.8
Så nu kommer du allt det som skulle blockas

Provade precis det här, men TPB är blockerad i vilket fall. (Har dragit ut nätkabeln och satt in den igen efter ändringarna, och startat om datorn en gång t o m..)

hum hum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zymac:

@Jaeger90: Det där tror jag inte på, det är väl inte första april än?

Skrivet av TheMuffinMan:

Vadå så du har gratis för alltid? Verkar ju befängt. "Rätt" vore väl om du fick säga upp ditt avtal utan uppsägningstid, alternativ någon gratis månad.

Gratis sålänge de inte kan leverera den tjänst ni skrivit avtal om

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

bara jag som känner en gnutta sympatisk mot BBB? Dom har fightats för vår rätt för ett fritt internet och har dessvärre torskat fighten. Sen att kunder börjar ställa krav om att få gratis internet är lite som att sparka på någon som ligger. Det är ju inte deras fel att vi blir utan piratebay.

Gud vad jag tycker synd om deras kundtjänst just nu, dvs dom som får agera slagpåse i detta.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Provade precis det här, men TPB är blockerad i vilket fall. (Har dragit ut nätkabeln och satt in den igen efter ändringarna, och startat om datorn en gång t o m..)

hum hum

Då gör du fel. Vad säger nslookup?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Skulle det funka om man t.ex. kör med VPN (anonine)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

De skulle väl bara blocka det i sin DNS?
Gå in i din router, lägg till 8.8.8.8
Så nu kommer du allt det som skulle blockas

Hah, är det verkligen så enkelt? Det var ju nästan lite löjligt att domstolen inte kom på en bättre "blockering" än så.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Då gör du fel. Vad säger nslookup?

Det här svaret får jag när jag kollar på thepiratebay.se (om det nu var det jag skulle göra):

DNS server handling your query: 8.8.8.8
DNS server's address: 8.8.8.8#53

Non-authoritative answer:
Name: thepiratebay.se
Address: 104.31.16.3
Name: thepiratebay.se
Address: 104.31.17.3

men att klistra in IP-adressen funkade inte heller, det stod något om CloudFlare yada yada

Permalänk
Medlem

Det finns ju dock gott om proxy lists för TPB (bara att googla), och de verkar funka vad jag kan se iaf, jag kunde komma åt TPB via dem redan innan jag bytte DNS-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Det här svaret får jag när jag kollar på thepiratebay.se (om det nu var det jag skulle göra):

DNS server handling your query: 8.8.8.8
DNS server's address: 8.8.8.8#53

Non-authoritative answer:
Name: thepiratebay.se
Address: 104.31.16.3
Name: thepiratebay.se
Address: 104.31.17.3

men att klistra in IP-adressen funkade inte heller, det stod något om CloudFlare yada yada

Ser ju ok ut, så här ser det ut för en blockad host

Non-authoritative answer:
Name: thepiratebay.se
Address: 195.54.122.219

och testar med 8.8.8.8

> server 8.8.8.8
Default Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

> thepiratebay.se
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name: thepiratebay.se
Addresses: 104.31.16.3
104.31.17.3

testa ifconfig /flushdns

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ni snackar vi snål på en helt ny nivå alltså. hade haft förståelse om dom själva valde att blocka, men nu är dom tvingade och får kraftiga böter om dom inte gör det, hade jag vart BBB hade jag sagt "Bye Bye" i telefonen och klippt ditt bredband och sedan gått vidare i livet...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Gratis sålänge de inte kan leverera den tjänst ni skrivit avtal om

Precis hoppas innerligt att BBB tittar över ditt avtal med dem och häver det! Alla förtjänar inte att ha en internetanslutning!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd

Otroligt barnsligt av TS... och otroligt att de skulle acceptera att ge en gratis tjänst tills vidare på grund av detta. TS kanske inte vet att de även spärrar andra sidor, alla ISP:er gör detta, som Polisen skickar lista till dem att spärra... tror inte att ISP:erna upplyser om detta i sitt avtal så då borde ju alla få gratis internet.

Som andra skrivit redan, det är inte BBB som har fattat detta beslut, de har tvärtom kämpat emot detta och blivit tilldömda att stoppa åtkomst av sidan. Att då gnälla på dem är ju så infantilt att man baxnar. Att TS inte skäms?!

Vill man komma åt sidan kan man ju alltid gå via en VPN-tjänst alternativt använda annan DNS. VPN, åtminstone, fungerar förstås, DNS-ändring vet jag inte men borde fungera.

Hoppas BBB läser denna tråd och säger upp avtalet med TS och tar ett djupt samtal med den supportchef som fattade detta fega och missriktade beslut.

Edit: Ja, ja, TS "vän" då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ser ju ok ut, så här ser det ut för en blockad host

Non-authoritative answer:
Name: thepiratebay.se
Address: 195.54.122.219

testa ifconfig /flushdns

Har flushat nu, kommer ff inte åt TPB. BBB har väl noterat att metoden hur man kringgår blockeringen fått allmän spridning i samband med nyhetsrapporteringen, så de har gjort på något annat sätt. Aja.

Permalänk
Medlem

Utan bevis hände det inte;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Utan bevis hände det inte;)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ,pics or it didn't happend

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Har flushat nu, kommer ff inte åt TPB. BBB har väl noterat att metoden hur man kringgår blockeringen fått allmän spridning i samband med nyhetsrapporteringen, så de har gjort på något annat sätt. Aja.

Fungera alldeles utmärkt hos mig att komma åt sidan med 8.8.8.8. som DNS...fortfarande (1/3 kl 13:23)

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB