Permalänk
Medlem

Samsung C34F791 eller Asus pg348q

Vilken hade ni valt? Är extremt kluven. Bägge har ju sina fördelar och nackdelar. G & free synch bryr jag mig inte så mycket om men backlight bleed ips glow och dåliga betrakningsvinklar är ingen höjdare. Färgerna verkar superba på bägge för min hobbyfotografering.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

@IRONBERG: Om du inte bryr dig om G-sync/Freesync skulle jag säga C34F791, mest för att kontrasten blir så mycket bättre med den VA-panelen. Har däremot hört lite olika när det gäller backlight bleed när det gäller Samsungen - några säger att det inte är någon alls medan andra verkar ha lite bleeding/clouding (dock inte på samma nivå som det oranga ljusinsläppet på IPS-skärmarna).

Permalänk
Medlem

Lägger också min röst på Samsung pga VA och design, skärmen från Asus är inte någon vacker skapelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@IRONBERG: Hur blev det? Vilken skärm köpte du?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@Wifi: det blev acer x34a efter att haft samsungen hemma. Jag är nog väldans känslig för banding effekten som Samsung har. Jag jobbar mycket med kodning/text och där funkar inte Samsung alls. Samsungen är dock bra mycket fränare i kontrastrika filmer och spel. Doom är grymt med Samsung 😁 sen sa Samsung i sin reklam att färgerna inte skulle ha några nyanskillnader ut mot kanterna. Men det har den, precis lika fruktansvärda problem som tidigare va paneler enligt mig så fotoredigering går icke. Acer är inte perfekt den heller. Men jag finner inget bättre just nu. Väntar spänt på oled skärmarnas intåg om några år!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

@Wifi: det blev acer x34a efter att haft samsungen hemma. Jag är nog väldans känslig för banding effekten som Samsung har. Jag jobbar mycket med kodning/text och där funkar inte Samsung alls. Samsungen är dock bra mycket fränare i kontrastrika filmer och spel. Doom är grymt med Samsung 😁 sen sa Samsung i sin reklam att färgerna inte skulle ha några nyanskillnader ut mot kanterna. Men det har den, precis lika fruktansvärda problem som tidigare va paneler enligt mig så fotoredigering går icke. Acer är inte perfekt den heller. Men jag finner inget bättre just nu. Väntar spänt på oled skärmarnas intåg om några år!

All right! Tack för svaret. Vad är det för "banding effekt" du pratar om? Jag velar nämligen mellan en ultrawide IPS (typ Acer X34 eller Asus PG348Q) eller VA (Samsung C34F791) just nu. Köper man en IPS riskerar man glow medan en VA riskerar att ha ghosting (bland annat?). I dagsläget spelar jag inte särskilt mycket datorspel alls, vilket jag tror kommer förbli så, men du tycker alltså att Samsungen med sin VA-panel inte håller måttet för produktivitet, surfande och film heller? Eller är det bara att en bra IPS klår den där VA-panelen på fingrarna i alla de kategorierna?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@Wifi: Det jag pratar om är hur subpixlarna fungerar på quantum dot. Många skarpa konturer ger ett smetigt intryck och ryggen på bokstäver blir något röda. Nu ska det erkännas att jag har en tendens att luta mig mot skärmen när jag skriver intensivt och har kanske något av ett hököga. Ingen annan såg detta förutom jag. Men det blev tröttsamt för ögonen för mig. För film o spel skulle jag säga samsungen är bättre. Den högre kontrasten liksom suger tag i en I mörka filmer och spel. För produktion färghantering och text så Tycker jag ips panelerna är klart bäst. Glow finns på dessa hur man än vänder och vrider på det. Du kan mycket väl aldrig uppleva det jag själv tyckte var allt för negativt. Nu redigerar ju jag bilder ibland också och vid dessa tillfällen får man uppleva va teknikens negativa aspekter. Färgerna tappar styrka ut mot kanterna. Inte i närheten av tidigare va paneler men det irriterade mig. Det flesta skulle nog inte märka av det. Enligt mig får man välja skärm efter vad man prioriterar mest. Bägge är mycket kompetenta skärmar med lite olika styrkor och svagheter. Men nog saknar jag kontrasten när man gubbar demoner i doom 😀 som allround skärm för gemene man är nog samsungen det bättre valet. Men för känsligare produktivitet är ipsarna det bättre valet. Köp på öppet köp och prova hemma skulle jag säga. byt om du inte är nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IRONBERG:

@Wifi: Det jag pratar om är hur subpixlarna fungerar på quantum dot. Många skarpa konturer ger ett smetigt intryck och ryggen på bokstäver blir något röda.

Quantum dot/kvantprickar handlar om energifördelningen i ljuset. Pixlarnas form och hur text renderas styrs av LCD-panelen och bildprocessning. Så det du observerar handlar om sådant som handlar om Cleartype-inställningar samt vad som brukar vara pålagda skärpefiltrering. Dvs inställningar i Windows och skärm. Men man kan ju önska att Samsung lät bli att trixa med sådant för skärmens standard-inställning.

Permalänk
Medlem

@IRONBERG: Jag har själv testat Samsungen och tyckte dess Quantum Dot teknologi inte var något att hänga julgranen när jag ställde den mot min LG 38UC99 som är en IPS panel och för mer produktivt arbete. Den är säkert bra jämfört med likprisade datorskärmar men slog varken LGn eller Quantum Dot TV apparater vad gäller enbart vibranta färger. Men TV apparater brukar generellt vara mer saturerade också.

Jag är mer av smaken av färgprecision än just övervibranta färger. Om du fortfarande är öppen för datorskärmar så kan jag starkt rekommendera LG 38UC99 för just produktivt arbete. Dock är det en 60-75 HZ men dess storlek, färgprecision och liknande är riktigt bra. Deras kommande LG 32UD99 är kanske också något att undersöka.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99