Nvidia prissänker Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nä men den är ju ensam på den prispunkten.

1060 är nära ner och 150 upp till GTX 1080.

Och ingen AMD konkurrent på 349 USD, så ingen stress direkt av dem.

Bristen på konkurrens igen Hoppas AMD kan göra en "Ryzen" på grafikkortsmarknaden också, det behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Ett mycket defensivt drag av Nvidia måste jag säga.

1080ti bör kosta minst 50% mer att tillverka jämfört med GTX 1080 (50% större, samt mer minne). Att de då behåller samma rekommenderade pris tyder på att de är villiga att acceptera lägre marginaler på sina grafikkort. Om sen rekommenderat pris faktiskt blir det pris konsumenter får betala är en annan sak.

Fast nu antar du att Nvidias kostnad är materialet att tillverka kretsen. Det som kanske främst styr detta är snarare:
1. Utveckling/forskning
2. Antal godkända kretsar per wafer

Den första har säkert redan betalt av sig med de andra korten vilket gör den mindre viktig och punkt 2 har säkert förbättrats avsevärt sedan Titan kom. Sen är det ju ingen tvekan om att konkurrens tvingar tillverkare att ta sämre marginaler.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Bristen på konkurrens igen Hoppas AMD kan göra en "Ryzen" på grafikkortsmarknaden också, det behövs.

Det var längesedan AMD gjorde en Ryzen och släppte en starkt konkurrenskraftig gpu-serie som både var prisvärd och snabb vilket var HD 48xx-serien för sesådär 8 år sedan. AMD har hamnat efter relativt mycket sedan Nvidia släppte Maxwell. Polaris var mer eller mindre en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det var längesedan AMD gjorde en Ryzen och släppte en starkt konkurrenskraftig gpu-serie som både var prisvärd och snabb vilket var HD 48xx-serien för sesådär 8 år sedan. AMD har hamnat efter relativt mycket sedan Nvidia släppte Maxwell. Polaris var mer eller mindre en besvikelse.

Nu är AMD:s GPU och CPU-avdelningar rätt avskilda och kör sitt eget race, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att Ryzen tog utvecklingsbudget från Polaris och Vega så det är därför de halkat efter.

Dock kan det inte vara omöjligt att komma tillbaka. Nvidia gjorde det t.ex. efter NV30-fiaskot.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Cameltotem Vi fick dock reda på vissa saker om Vega igår, t.ex. High-Bandwidth Cache Controller (HBCC) som ser ut att vara något riktigt vasst. Därefter vet vi att HBM2 kommer att användas också. Visst, de sa inte lika mycket som Nvidia som kom ut med specificationer för 1080 Ti + information om prissänkningar av deras nuvarande GPU:er på marknaden, men håller du ut någon månad till så kommer du säkert få reda på mycket mer.

Du bör även hålla dig lugn när det gäller grafikkort - Vega är ju inte klart än medan 1080 Ti, som är ett nedskalat Titan X Pascal, har säkert funnits redo hos Nvidia i några månader nu. Vega kanske kommer att prestera bättre än 1080 Ti, kanske sämre - ingen vet förrän AMD väljer att släppa mer information. Och varför de inte släpper mer information om Vega vet ingen, förutom just AMD!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Livsnjutare 😎

Trevligt, men har ändå siktet inställt på 1080Ti

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Det var längesedan AMD gjorde en Ryzen och släppte en starkt konkurrenskraftig gpu-serie som både var prisvärd och snabb vilket var HD 48xx-serien för sesådär 8 år sedan. AMD har hamnat efter relativt mycket sedan Nvidia släppte Maxwell. Polaris var mer eller mindre en besvikelse.

HD 79xx och R9 290(X) var ju alt annat än besvikelser vid release. Gav båda grymm prestanda per krona trotts att dom var nära/på prestandatoppen. Så inte kan man säga att HD 4870 var deras senaste succe.

Polaris är ändå rätt bra budgetkort men inget mer. Fury var däremot en stor flopp imo.

Permalänk
Medlem

Min vilda gissning är att AMD gör en "ryzen" även här. Vega med snarlik prestanda som nVidias prestandasegment för ungefär halva priset. De stora massorna köper inte grafikkort för 5000-6000 kr. Ett kort för 2000-3500 kr med ungefär samma prestanda som konkurrentens bästa kort skulle vända upp och ner på hela marknaden. Och AMD har gjort det förut! Inte minst när de legat under ett tag och slagit från underläge.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta säga bu och bä och vänta på konkreta siffror och fakta, besviken på detta forum där fan-boys hela tiden för diskussionen genom smutskastning hit och dit...... Är det inte rätt självklart att Nvidia har haft högre priser under ett tag då det inte funnits någon konkurrens? Man får ju självklart betala mer när monopol uppstår. Skulle nu AMD göra CPU & GPU som mäter samma prestanda som Intel och Nvidia, då sjunker priserna. Orsaken till att CPU och GPU kostar pengarna är ju de ofantliga summor pengar som företagen lägger ner på forskning. Lyckas det ena företaget bättre än det andra med sin forskning ska det givetvis också få betalt för mödan.

Jag tror de flesta håller med om att konkurrens är ett måste för att vi som konsument ska kännas oss nöjda med våra köp. Men känns så löjligt att "AMD ska slå NVIDIA på fingrarna" osvosv, när det ända NVIDIA har gjort är att skapa en bättre produkt. Det finns alltid aspekter som trotts total prestanda-balans mellan företaget kommer väga för det ena eller andra.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det var längesedan AMD gjorde en Ryzen och släppte en starkt konkurrenskraftig gpu-serie som både var prisvärd och snabb vilket var HD 48xx-serien för sesådär 8 år sedan. AMD har hamnat efter relativt mycket sedan Nvidia släppte Maxwell. Polaris var mer eller mindre en besvikelse.

Har du glömt 5850. 7970. 290x
Dom var riktigt bra pris /prestanda mot nvidia. Knappast 8 år sedan .

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

När kan vi förvänta oss att GTX 1080 prissänks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nu är AMD:s GPU och CPU-avdelningar rätt avskilda och kör sitt eget race, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att Ryzen tog utvecklingsbudget från Polaris och Vega så det är därför de halkat efter.

Dock kan det inte vara omöjligt att komma tillbaka. Nvidia gjorde det t.ex. efter NV30-fiaskot.

Själv tycker jag det verkar som att AMD:s GPU och CPU faktiskt lyckats jobba tillsammans effektivt de senaste åren.

Exempel på det är de förbättringar för energieffektivitet som tagits fram för R9 Nano och Carrizo/Bristol Ridge. Det finns mycket synergier i företaget där man kan dra nytta av varandras arbete.

Mycket av kunskaperna i att designa RX 480 för 14nm lär ha använts för Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det var längesedan AMD gjorde en Ryzen och släppte en starkt konkurrenskraftig gpu-serie som både var prisvärd och snabb vilket var HD 48xx-serien för sesådär 8 år sedan. AMD har hamnat efter relativt mycket sedan Nvidia släppte Maxwell. Polaris var mer eller mindre en besvikelse.

Det Nvidia gjorde med Maxwell och som var riktigt bra var ju energieffektiviseringen, vilket i sig gav utrymme för såna saker som högre klockfrekvenser bl.a. AMD gjorde misstaget enligt min mening med Fury/Polaris att försöka haka på den biten, utan att ha nått ända fram med prestanda/watt. Ska bli intressant att se hur de löst just den biten med Vega!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Digital fyndjägare

Svenskt pris direkt från Nvidia...

GEFORCE GTX 1080 Ti
DET ULTIMATA GEFORCE-KORTET

Pris: 8.499:- (sek)

https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/gtx-1080-...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Skrivet av Soil:

När kan vi förvänta oss att GTX 1080 prissänks?

Vill gärna också veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zweets:

Vill gärna också veta

Kommer inte ske... Europeer ska rö*******s så att Amerikaner får sina lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Kommer inte ske... Europeer ska rö*******s så att Amerikaner får sina lägre priser.

Inet's priser indikerar att jag hade fel... Billigaste ligger på 5890, från 7490...

Permalänk
Skrivet av bonaqua:

Inet's priser indikerar att jag hade fel... Billigaste ligger på 5890, från 7490...

Går inte för grossister och åf att sitta med stora lager på GTX 1080 när GTX 1080 Ti släpps.
Krävs väldigt stor prisskillnad för att någon ska köpa föregående modell med lägre prestanda.
Skulle det bli förseningar och brist (troligt) på GTX 1080 Ti kommer dock GTX 1080 i partnerversioner
fortfarande ha åtgång om priset blir intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Går inte för grossister och åf att sitta med stora lager på GTX 1080 när GTX 1080 Ti släpps.
Krävs väldigt stor prisskillnad för att någon ska köpa föregående modell med lägre prestanda.
Skulle det bli förseningar och brist (troligt) på GTX 1080 Ti kommer dock GTX 1080 i partnerversioner
fortfarande ha åtgång om priset blir intressant.

Valde denna gång att köpa direkt från nVidia...
Efter att mitt 980Ti grillade sig självt behöver jag ett nytt kort, och 1080Ti kommer väldigt lägligt...