Ljud till TV för okunnig

Permalänk
Medlem

Ljud till TV för okunnig

Hej! Är ute efter lite bättre ljud till tvn, kör helt utan externt system idag. Är totalt okunnig vad gäller förstärkare och dylikt. Vad jag har förstått så kanske ett aktivt 2.0 system skulle fungera för mig? Kan jag bygga på detta med en aktiv subwoofer i framtiden? Är öppen för förslag på lösningar. Min budget ligger på 4k men gärna nedåt 3k.

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Hej! Är ute efter lite bättre ljud till tvn, kör helt utan externt system idag. Är totalt okunnig vad gäller förstärkare och dylikt. Vad jag har förstått så kanske ett aktivt 2.0 system skulle fungera för mig? Kan jag bygga på detta med en aktiv subwoofer i framtiden? Är öppen för förslag på lösningar. Min budget ligger på 4k men gärna nedåt 3k.

Köp ett billigt biosystem.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Hur pass krånglig är installationen av ett sånt?

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Hur pass krånglig är installationen av ett sånt?

Väldigt simpel skulle jag säga.

De fem högtalarna kopplas in baktil på dvd:n, hurvida det är (kontakter) eller bara sladdar på högtalarsladden vet jag inte. Men vilken högtalare som ska in i respektive itag brukar stå, sedan HDMI in i tv:n p ström in i väggen. klart typ.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Väldigt simpel skulle jag säga.

De fem högtalarna kopplas in baktil på dvd:n, hurvida det är (kontakter) eller bara sladdar på högtalarsladden vet jag inte. Men vilken högtalare som ska in i respektive itag brukar stå, sedan HDMI in i tv:n p ström in i väggen. klart typ.

Det lät ju toppen!

Det får nog bli något enkelt 5.1 då. Fler förslag?

Permalänk

kan rekomendera att kika på tex siba, net on net, ellerl liknande för att hitta ngt som passar dig i smak utseendemessigt. finns en hel del där på marknaden.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Ska du ha nått enkelt och inte tycker om så mycket kablar så hade jag kollat på en soundbar.
Är betydligt bättre än det som är inbyggt i tvn och i många fall så är subben dessutom trådlös så du kan placera den där det passar.
Sen är såklart alltid en ordentlig förstärkare och några trevliga högtalare bättre. Men beror ju på vilken nivå man vill lägga sig på.

Vet att tex Harman Kardon Sabre SB 35 brukar gå för 5000kr imellanått och det ser snyggt ut och låter bra mycket bättre än tv-högtalare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Ska du ha nått enkelt och inte tycker om så mycket kablar så hade jag kollat på en soundbar.
Är betydligt bättre än det som är inbyggt i tvn och i många fall så är subben dessutom trådlös så du kan placera den där det passar.
Sen är såklart alltid en ordentlig förstärkare och några trevliga högtalare bättre. Men beror ju på vilken nivå man vill lägga sig på.

Vet att tex Harman Kardon Sabre SB 35 brukar gå för 5000kr imellanått och det ser snyggt ut och låter bra mycket bättre än tv-högtalare

Kan verkligen rekommendera en soundbar om man är ute efter bra ljud till en vettig peng. Har ett system för runt 20 000 här hemma samt en soundbar i stugan för några enstaka tusenlappar. Visst är ljudet bättre här hemma men soundbaren levererar riktigt bra prestanda per krona.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Hej! Är ute efter lite bättre ljud till tvn, kör helt utan externt system idag. Är totalt okunnig vad gäller förstärkare och dylikt. Vad jag har förstått så kanske ett aktivt 2.0 system skulle fungera för mig? Kan jag bygga på detta med en aktiv subwoofer i framtiden? Är öppen för förslag på lösningar. Min budget ligger på 4k men gärna nedåt 3k.

Ja det går att bygga vidare på i princip allt men hur kan skilja sig, jag har själv aktiva högtalare som kostar ungefär 4000 kr som fronthögtalare i ett surroundsystem med aktiv bas och passiva högtalare bak kopplat till datorn.
Personligen tycker jag att du ska undvika att köpa soundbars överhuvudtaget och billiga surroundsystem brukar inte heller låta särskilt bra så "4-5000kr surround" är nått man fort tröttnar på om du inte hitar nått vettigt begagnat system, prioritera ljudkvalitet i stereo före suround och bygg ut all eftersom du får råd att göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att bygga vidare på i princip allt men hur kan skilja sig, jag har själv aktiva högtalare som kostar ungefär 4000 kr som fronthögtalare i ett surroundsystem med aktiv bas och passiva högtalare bak kopplat till datorn.
Personligen tycker jag att du ska undvika att köpa soundbars överhuvudtaget och billiga surroundsystem brukar inte heller låta särskilt bra så "4-5000kr surround" är nått man fort tröttnar på om du inte hitar nått vettigt begagnat system, prioritera ljudkvalitet i stereo före suround och bygg ut all eftersom du får råd att göra det.

http://www.ljudfokus.se/produkt/magic-f-5-ex-v-3-pioneer-a-20...
Typ något sådant? Alternativt att hitta någon begagnad förstärkare och bara köra på två golvhögtalare. Det känns som att det borde räcka för min del... Hur kopplar jag förstärkaren ovan till TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

http://www.ljudfokus.se/produkt/magic-f-5-ex-v-3-pioneer-a-20...
Typ något sådant? Alternativt att hitta någon begagnad förstärkare och bara köra på två golvhögtalare. Det känns som att det borde räcka för min del... Hur kopplar jag förstärkaren ovan till TVn?

Med vanlig hdmi kabel, men med de där högtalarna är jag tämligen säker på att du behöver komplettera med en sub, åtminstone om du tänkt titta på film

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med vanlig hdmi kabel, men med de där högtalarna är jag tämligen säker på att du behöver komplettera med en sub, åtminstone om du tänkt titta på film

Måste jag koppla till något särskilt hdmi-uttag i tvn eller kvittar det? Har för mig att det finns något särskilt som bör användas.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106581

Typ en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Måste jag koppla till något särskilt hdmi-uttag i tvn eller kvittar det? Har för mig att det finns något särskilt som bör användas.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106581

Typ en sådan?

Det bör finnas ett HDMI-uttag märkt ARC (Audio Return Channel) vilket kan skicka tv-kanalernas/appars ljud "fel håll" i kabeln till förstärkaren. Om TVn saknar ARC får man även ansluta en optisk kabel (TOSLINK) till förstärkaren.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Måste jag koppla till något särskilt hdmi-uttag i tvn eller kvittar det? Har för mig att det finns något särskilt som bör användas.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106581

Typ en sådan?

Vill du använda receivern som hub (hjärnan) där du kopplar in allt använder du hdmi out på stärken och valfri hdmi på tv'n. Kopplar du då in t ex en spelkonsol/TV box (eller vad som helst) i receivern så väljer du källan (dvs vilken hdmi som ska användas) från den.

Annars kopplar man in allt i tv'n och då bör man använda hdmi 1 då de flesta har arc på den, dvs audio return channel, och då väljer du sonika källa på tv'n istället. Samma princip som ovan alltså

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KurtEgon:

http://www.ljudfokus.se/produkt/magic-f-5-ex-v-3-pioneer-a-20...
Typ något sådant? Alternativt att hitta någon begagnad förstärkare och bara köra på två golvhögtalare. Det känns som att det borde räcka för min del... Hur kopplar jag förstärkaren ovan till TVn?

Skrivet av Necrophor:

Med vanlig hdmi kabel, men med de där högtalarna är jag tämligen säker på att du behöver komplettera med en sub, åtminstone om du tänkt titta på film

Skrivet av KurtEgon:

Måste jag koppla till något särskilt hdmi-uttag i tvn eller kvittar det? Har för mig att det finns något särskilt som bör användas.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106581

Typ en sådan?

Pioneer A 20 är en vanlig stereoförstärkare, den har inte hdmi.
Det är brukar bara finnas ett hdmiuttag på tvn som ev kan ge ljud ut då det kräver arc och normalt sett så kopplar man ju tvärt om, alla signalkällor sitter i hembioreceivern och den ger i sin tur bild till tvn. Men då handlar det om hembiomaskiner med hdmi.

Du får kolla om tvn har analoga utgångar eller inte, har den inte det så är det enklast att plocka ut ljudet via toslink och saknar förstärkaren toslinkingång och dac så använder man en enkel dac specifikt till tvn https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... eller nått bättre om man vill ha bra ljud för musiklyssning också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Ber om ursäkt till TS, kollade inte upp stärken i fråga utan gjorde ett antagande och skrev därför en massa felaktigheter/rappakalja. Tack till mrqaffe som rättade mig så pass snabbt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ett begagnat Logitech Z-5500 kanske? Det är inte expanderbart, har kanske inte det bästa ljudet enligt många här, men skälv tycker jag att för det priset (om du hittar ett under 1000kr) så är det svårt att få ett system med bättre ljud i! Speciellt och du jämför mot TV:ins högtalare. Samt det är väldigt simpelt att sätta upp och 5.1.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pioneer A 20 är en vanlig stereoförstärkare, den har inte hdmi.
Det är brukar bara finnas ett hdmiuttag på tvn som ev kan ge ljud ut då det kräver arc och normalt sett så kopplar man ju tvärt om, alla signalkällor sitter i hembioreceivern och den ger i sin tur bild till tvn. Men då handlar det om hembiomaskiner med hdmi.

Du får kolla om tvn har analoga utgångar eller inte, har den inte det så är det enklast att plocka ut ljudet via toslink och saknar förstärkaren toslinkingång och dac så använder man en enkel dac specifikt till tvn https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... eller nått bättre om man vill ha bra ljud för musiklyssning också.

Okej, så jag kan koppla förstärkaren till tvn med RCA och köra på sen då? Hittar ingen info om huruvida jag kan koppla in en sub i just den förstärkaren, går det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Okej, så jag kan koppla förstärkaren till tvn med RCA och köra på sen då? Hittar ingen info om huruvida jag kan koppla in en sub i just den förstärkaren, går det?

Det går alltid att koppla in en sub på nått sätt bara man väljer rätt, tex REL är förespråkare av att man ska koppla via högtalaranslutningarna så de har ingång för det på alla sina modeller och det finns en del andra som också har möjligheten och det finns adaptrar också, det är en vanlig pryl man kan köpa i i princip alla bilstereobutiker om man vill ha en färdig adapter.

Det bästa är om förstärkaren har delbart för och slutsteg och basmodulen har ett filter så man kan skära bort basen från topparna men det är inte så vanligt idag på mindre integrerade förstärkare, på 80 talsmodeller var det däremot mycket vanligt men idag är det oftast bara större modeller som har såna vettiga finesser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@KurtEgon:

Hade tyvärr inte tid att svara något mer tidigare då man tydligen måste åka till jobbet, dryga ting!

Funderade lite på din situation, med tanke på budget och att du helst verkar vilja ha 2.1 ljud.
Då skulle jag definitivt köpa ett par Audio Pro T14, de finns på rea till och från på Elgiganten för 1.990:-, annars ligger de runt 4.000:-.
De kopplar man enkelt in i tv'n med optisk kabel, de har även uttag för att kunna koppla in en sub i den aktiva högtalaren.
(Dvs sub out) Väldigt "användarvänligt" kan man säga

Att de även har Bluetooth och man kan använda dem som stereo med en enkel knapptryckning (t ex mobil) är bara plus, har själv just ett sådant set till min tv i sovrummet. (Köpte ett extra par till datorn också när de var på rea i mellandagarna.) Helt klart ett par väldigt bra och välljudande (allt är relativt) för pengarna.

Skall man göra det mer komplicerat med receiver och golvhögtalare skulle jag åtminstone satsa på en Yamaha RX-V381 Receiver och köra den som hub där man kopplar in allt. Optiskt kabel från tv ned om man nu vill köra smart-tv funktioner direkt från tv'n, allt annat ljud går via hdmi och man har möjlighet att utöka antal högtalare (det är en drog!) med tiden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

@KurtEgon:

Hade tyvärr inte tid att svara något mer tidigare då man tydligen måste åka till jobbet, dryga ting!

Funderade lite på din situation, med tanke på budget och att du helst verkar vilja ha 2.1 ljud.
Då skulle jag definitivt köpa ett par Audio Pro T14, de finns på rea till och från på Elgiganten för 1.990:-, annars ligger de runt 4.000:-.
De kopplar man enkelt in i tv'n med optisk kabel, de har även uttag för att kunna koppla in en sub i den aktiva högtalaren.
(Dvs sub out) Väldigt "användarvänligt" kan man säga

Att de även har Bluetooth och man kan använda dem som stereo med en enkel knapptryckning (t ex mobil) är bara plus, har själv just ett sådant set till min tv i sovrummet. (Köpte ett extra par till datorn också när de var på rea i mellandagarna.) Helt klart ett par väldigt bra och välljudande (allt är relativt) för pengarna.

Skall man göra det mer komplicerat med receiver och golvhögtalare skulle jag åtminstone satsa på en Yamaha RX-V381 Receiver och köra den som hub där man kopplar in allt. Optiskt kabel från tv ned om man nu vill köra smart-tv funktioner direkt från tv'n, allt annat ljud går via hdmi och man har möjlighet att utöka antal högtalare (det är en drog!) med tiden.

Jag ska kika på dem! Ska se om man kanske till och med hinner åka in och provlyssna.

Ja men då spräcker jag nästan budgeten på bara receivern Kan man få något vettigt paket för 3500? Har istället snöat in lite på att köpa ett begagnat stereosystem med ett par rejäla högtalare, men det är verkligen en djungel där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

@KurtEgon:

Hade tyvärr inte tid att svara något mer tidigare då man tydligen måste åka till jobbet, dryga ting!

Funderade lite på din situation, med tanke på budget och att du helst verkar vilja ha 2.1 ljud.
Då skulle jag definitivt köpa ett par Audio Pro T14, de finns på rea till och från på Elgiganten för 1.990:-, annars ligger de runt 4.000:-.
De kopplar man enkelt in i tv'n med optisk kabel, de har även uttag för att kunna koppla in en sub i den aktiva högtalaren.
(Dvs sub out) Väldigt "användarvänligt" kan man säga

Att de även har Bluetooth och man kan använda dem som stereo med en enkel knapptryckning (t ex mobil) är bara plus, har själv just ett sådant set till min tv i sovrummet. (Köpte ett extra par till datorn också när de var på rea i mellandagarna.) Helt klart ett par väldigt bra och välljudande (allt är relativt) för pengarna.

Skall man göra det mer komplicerat med receiver och golvhögtalare skulle jag åtminstone satsa på en Yamaha RX-V381 Receiver och köra den som hub där man kopplar in allt. Optiskt kabel från tv ned om man nu vill köra smart-tv funktioner direkt från tv'n, allt annat ljud går via hdmi och man har möjlighet att utöka antal högtalare (det är en drog!) med tiden.

Hittade något annat som såg intressant ut, Audioengine A5+. De har några år på nacken och saknar bluetooth, men jag kommer nog ändå köra spotify genom chromecast på tvn så det är inget större problem.

Permalänk
Medlem

@KurtEgon: har ingen erfarenhet av dem, men bara hört positiva saker om A5+, men om du har tid tycker jag absolut att du ska åka och provlyssna Ljud är väldigt subjektivt, eller vad för sorts ljud man gillar

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag ska kika på dem! Ska se om man kanske till och med hinner åka in och provlyssna.

Ja men då spräcker jag nästan budgeten på bara receivern Kan man få något vettigt paket för 3500? Har istället snöat in lite på att köpa ett begagnat stereosystem med ett par rejäla högtalare, men det är verkligen en djungel där ute.

Du kan kolla på äldre hembioreceivrar också, de brukar vara billigare än stereoförstärkare och har dessutom oftast en dac.

Skrivet av Necrophor:

@KurtEgon: har ingen erfarenhet av dem, men bara hört positiva saker om A5+, men om du har tid tycker jag absolut att du ska åka och provlyssna Ljud är väldigt subjektivt, eller vad för sorts ljud man gillar

Ja ljud är subjektivt men återgivning är objektivt så man ordnar korrekt återgivning och väljer sedan musik som när den återges korrekt låter bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.