Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Jul 2009

Märkligt wifi-inloggningsproblem

Efter en hel del googlande och fipplande med inställningar, huvudkliande och skäggskruvande, så har jag kommit till till insikt att det är dags att be om hjälp.

Så, beskrivning av problemet och temporära lösningar:

Efter att jag gick på Microsofts uppdateringskampanj till Windows 10 har ett märkligt problem uppstått.
Nästan varje gång som jag startar upp min trogna gamla laptop (från viloläge) och loggar in till skrivbordet så förväntar jag mig att den ska logga in på routern automatiskt som den alltid har gjort tidigare utan bekymmer. Men ack, så är inte fallet längre!
I cirka 95% av fallen vägrar den totalt att ansluta, varken till 2.4Ghz eller 5Ghz.
När man klickar upp nätverkslistan ser allt normalt ut, mina två SSID samt grannarnas.
Försöker man sedan ansluta till dessa står det bara och tuggar likt en tandlös stackare som fått en dåligt tillagad senig entrecote.

"Fine! Jag drar väl igång den gamle gode felsökaren" tänkte jag. Tänkt och gjort så rapporterar den till slut att det fel lösenord.

Det märkliga är då att det fungerar i övriga 5% av fallen, med exakt samma tillvägagångssätt för att sätta datorn i viloläge samt uppstart därifrån.

Vid en fullständig avstängning och uppstart av datorn så verkar det fungera oklanderligt i de flesta fallen.

Den temporära lösningen som jag har använt mig av hittills har varit att inaktivera och sedan aktiverat det trådlösa nätverkskortet vilket har resulterat i en omedelbar automatisk inloggning.
Alltså, ingen ändring av varken lösenord eller andra inställningar.

Det jag har testat fippla med i övrigt utan framgång har varit:

Ominstallation av drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet, både äldre versioner och den senaste.
Firmware uppdateringar av routern ett par gånger.
Ändra namn på anslutningarna, samt olika lösenord.
Har även försökt mig på en "Hail Mary" och ändrat lite inställningar på nätverkskortet som jag inte har någon större aning om vad de gör, men vad gör man inte efter en rejäl whisky och ett intensivt pass av skäggskruvande.
Ännu en ominstallation av drivarna till nätverkskortet för att återställa tidigare misstag.

Sååå.... Min utrustning som bara dansar tango ibland består av:
Guru Ice laptop från Notebookguru (2009 års modell).
Nätverkskortet i fråga är Intel(R) WiFi Link 5100 AGN.
Routern är en Asus RT-N66U.

inSSIDer avslöjar att samtliga grannar står och trampar varandra på tårna i 2.4Ghz bandet medans jag susar omkring själv på 5Ghz bandet. Kör endast dubbelt för att farsans gamla telefon ska kunna komma åt routern.

Samtliga telefoner och den trådanslutna htpc'n har inga som helst problem med sina respektive anslutningar.

Slutligen, min fråga till er:

Har någon av er varit med om samma problem eller kanske har ett bra förslag med vad jag ska ta som nästa steg i mitt hittills ofruktbara felsökande?

MVH
Cpt.M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002

@kaptenmorgan:
Mest troligt så beror det väl på Win10. Har du kollat på intels hemsida efter drivers, eller har du gått via tillverkaren av datorn? Har du valt en kanal manuellt eller kör du auto? Ändra isf till manuellt. Kollat på NICet så det inte är några energisparfunktioner aktiva? Högerklicka på nätverkskortet i enhetshanteraren så ska du hitta dem där.

Edit: Alkohol och felsökande brukar inte vara så bra kombo, om det blir för mycket av det första

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du har en äldre laptop och har uppdaterat till win 10 så det låter som drivrutinsproblem, det var ju från början väldigt många som hade problem men det har kommit uppdateringar som löst mycket men kanske inte allt.
Finns det en win 10 driver eller firmwareuppdatering för din hårdvara ? Har du provat att göra en ren installation av win 10 eller har du bara uppdaterat ?
Och en del äldre hårdvara är helt enkelt inte kompatibel med de nya enegisparlägena som nätverkerkskoden i win 10 använder och då får man sluta använda dem och stänga av datorn i stället för att använda energisparlägena, det är ju ofta inte heller så svårt att byta wifikort och prova med det modernare och då kan du ju få 802.11ac och blåtand också.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Jul 2009

Alltid lika trevligt med snabba svar här på SWEC, trots den sena timmen

Drivrutinerna jag har testat har kommit från tillverkaren (Taiwanesiska Compal, modellnamn KHLB2), vilket var väldigt gamla till windows 7 om jag minns rätt. Har även testat flera versioner från Intel som hade till 8.1. Har även testat med drivare genom Driver Booster 4 som har en autofunktion som letar reda på lämpligaste resultatet.

På routern har jag testat alla möjliga kanaler, både manuellt och auto.

Det är inga energisparfunktioner aktiverade för nätverkskortet, inställt på full fräs.

Troligtvis är det något fel som är trasigt i själva hjärtat av hårddisken... Windows 10.
Vilket inte är helt förvånande då webcamen inte har fungerat en sekund sen installationen av win10 (helt ren install).

Att gå från en uppstartstid på ~1 sekund från sömnläget till ~10-15 från cold känns sådär... Gamla vanor är svåra att bryta

Sen att byta ut det trådlösa nätverkskortet känns lite ovärt på en maskin från augusti 2009 (blåtand finns redan och har fungerat perfekt sen dag 1). Lägger nog till de (om än futtiga) pengarna i budgeten till nästa inköp av flapptopp. Håller tummarna hårt för ett riktigt prisvärt monster med de nya AMD komponenterna!

Ibland är alkohol det enda som hjälper i desperata situationer av frenetisk felsökning för att hålla nerverna i schack!

Edit:
Jag är en sån där person som använder mina pryttlar tills de inte längre går att laga innan jag köper nytt.
Det är en princip som både för gott och ont med sig. Exempelvis mina gamla Nokia telefoner, 3330 och N8 som vägrade att gå sönder! Speciellt N8'an med sin hydda av anodiserat aluminium och gorilla glas. Mot slutet fick den agera kapsylöppnare och utföra lättare hammar-uppdrag utan att ge med sig! Då behovet av mobilt bank-id inte fanns att tillgå till den gamle telefunken så fick den pensioneras i förtid. Ibland får man gå emot sina principer ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Har du startat om datorn? Det vill säga valt alternativet starta om på start-menyn som inte ska förväxlas med att stänga av och starta.

Har du rensat bort de trådlösa sparade SSID:t från datorn och lagt in det igen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Jul 2009

@jocke92:
Yes box, omstarter gör jag nån gång i veckan och när win.update insisterar livligt att det är dags.
Vad jag kan minnas så brukar inloggning funka som den ska efter omstarter, liksom vid shut down och start up.

Har testat att rensa bort alla gamla SSID, bytt SSID och lösen på routern, startat om både dator och router, loggat in på routern igen med de nya namnet och lösen.
Det hela har resulterat i omärkbar förändring...

Det som gör det hela så märkligt och förvirrande är att inloggningen fungerar som den ska ibland och ibland inte.
Hade det varit ett konstant problem så hade det nog varit lättare att fundera ut orsaken.