Något hände med mitt grafikkort efter jag installerade Radeon 17.2.1.

Permalänk
Medlem

Något hände med mitt grafikkort efter jag installerade Radeon 17.2.1.

Så när jag installerade drivrutinen fick jag felmeddelande 1603, det betyder att ett paket som heter "16.02.2011" inte installerades korrekt. Jag har försökt hitta info om detta paket men hittade inget. Och vad som händer 99/100 gånger när jag startar om datorn numera är en blandning mellan dessa två bilder:

Dold text

Och här är min egna bild:

Och det är så illa att jag fysiskt inte hinner se min mus/fönsterna så datorn blir obruklig. Och detta händer på båda mina skärmar. Kopplar jag ut sladden så går skärmarna inte igång igen så det är inget alternativ heller. Jag kan dessutom inte få mitt moderkorts integrerade att funk heller, trots att jag genomfört installationen för länge sen. Men det är ett problem för senare.

Men detta är inte det värsta. Jag hade testat allting, från 15.X och 16.X versioner i Radeon till att bara installera vissa av drivrutinerna (anpassad installation) men alla kombinationer ger error felet 1603, 16.02.2011 paketet kunde inte installeras. Inte ens den versionen jag originellt uppgraderade ifrån funkar längre. Jag har testat att använda DDU både innanför och utanför felsäkert läge (för att sen installera om drivrutiner på nytt) men inget har hjälpt.

But wait, there's more! Jag kan inte installera om Windows. Det låter mig fysiskt inte göra det. Klickar jag på återställ så säger Windows att det inte kunde återställas av någon anledning. Om jag laddar ner Flash från deras hemsida och flashar USB och sedan kör en ny installation genom det, funkar inte heller. Det enda som kanske funkar vid det här laget är att ladda ner en färdig version på USB och köra det därifrån med hjälp av BIOS. Det är den allra sista utvägen just nu men självklart vill jag undvika det.

Andra problem med Windows är att sfc /scannow och DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth inte funkar när jag är i Windows, bara i felsäkert läge (har funkat förr), de bara fastnar vid 30-50%, tro mig jag lät det stå på en timme utan framsteg. Och det tog bara ett fåtal minuter förr, även på min laptop som är kass i jämförelse.

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth och DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth funkar utan problem däremot, ScanHealth är det jag använde som sa att det hittade noll fel. SFC sa samma sak när jag använde det, noll fel.

EDIT Något värt att notera är att det händer BARA i Windows och det tar åtminstone 5 sekunder när Windows laddats innan det börjar. Kan det vara så att något program som startas sätter igång detta? Tyvärr förklarar det inte varför jag inte kan installera drivrutiner dock.

Och jag vill också tillägga att det är ett R9 390 jag har och alla värden är normala så vitt jag kan se. Någon föreslog att det kan vara VRAM som flippar, men eftersom jag inte kan se något på skärmen (som ni ser på bilden) kan jag ju inte ens göra den bedömningen.

Vad ska jag ta mig åt?!?!

Permalänk
Medlem

Så jag märkte något intressant, oroligt nog tog det ett tiotal omstarter av datorn.

Jag verkar ha hittat felet. När jag använde CCleaner OCH DDU i felsäkert läge som vanligt och startade upp datorn så märkte jag att jag hade Radeon på skrivbordet. Konstigt. Så jag går in i Radeons kontrollpanel och kollar versionen. 16.6 (så vitt jag vet är det versionen jag hade innan jag uppgraderade och detta hände).

Så felet verkar vara att denna 16.6 inte kan tas bort av varken CCleaner eller DDU trots allt jag gjort i min makt. Det förklarar varför den gnäller på att ett paket inte kunde installeras, att installationen inte kunde slutföras m.m. Men då kommer ju frågan:

Hur ska jag någonsin bli av med eller uppgradera från 16.6 om inte DDU eller CCleaner kan göra jobbet? Det enda jag kan tänka är att ominstallera Windows men det är inte så himla kul.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Så jag märkte något intressant, oroligt nog tog det ett tiotal omstarter av datorn.

Jag verkar ha hittat felet. När jag använde CCleaner OCH DDU i felsäkert läge som vanligt och startade upp datorn så märkte jag att jag hade Radeon på skrivbordet. Konstigt. Så jag går in i Radeons kontrollpanel och kollar versionen. 16.6 (så vitt jag vet är det versionen jag hade innan jag uppgraderade och detta hände).

Så felet verkar vara att denna 16.6 inte kan tas bort av varken CCleaner eller DDU trots allt jag gjort i min makt. Det förklarar varför den gnäller på att ett paket inte kunde installeras, att installationen inte kunde slutföras m.m. Men då kommer ju frågan:

Hur ska jag någonsin bli av med eller uppgradera från 16.6 om inte DDU eller CCleaner kan göra jobbet? Det enda jag kan tänka är att ominstallera Windows men det är inte så himla kul.

Du skriver ju att du inte vill ominstallera windows. Det kan jag förstå, men testa ladda ner linux https://linuxmint.com/download.php på en annan partion för att säkerställa att hårdvaran fungerar. Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och installera om windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trädörr:

Du skriver ju att du inte vill ominstallera windows. Det kan jag förstå, men testa ladda ner linux https://linuxmint.com/download.php på en annan partion för att säkerställa att hårdvaran fungerar. Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och installera om windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm jag installerar nog hellre om Windows, jag har aldrig använt Linux och det verkar vara en del arbete och jag är inte särskilt kunnig inom Linux.

Jag har dock inte testat AMDs egna "AMD Clean Uninstall Utility", ska se om det kanske funkar med den. Kan ju alltid hoppaa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cranzle:

Hm jag installerar nog hellre om Windows, jag har aldrig använt Linux och det verkar vara en del arbete och jag är inte särskilt kunnig inom Linux.

Jag har dock inte testat AMDs egna "AMD Clean Uninstall Utility", ska se om det kanske funkar med den. Kan ju alltid hoppaa.

Man behöver inte vara kunnig inom Linux för att prova det och om jag inte är helt ute och cyklar nu finns det så kallade Live CD versioner där du inte ens behöver installera Linux utan bara att prova.

Har du tur kan man även boota med en sådan skiva där du får valet att antingen installera eller prova det innan du bestämmer dig för vad du vill göra.

Detta skulle ju kunna säkerställa att hårdvaran inte är trasig iallafall och att det bara är drivrutinerna som ställt till det för dig.

Du har inget att förlora på detta, dessutom kan du ju även rädda din data från Windows-partitionen om du nu måste ominstallera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Man behöver inte vara kunnig inom Linux för att prova det och om jag inte är helt ute och cyklar nu finns det så kallade Live CD versioner där du inte ens behöver installera Linux utan bara att prova.

Har du tur kan man även boota med en sådan skiva där du får valet att antingen installera eller prova det innan du bestämmer dig för vad du vill göra.

Detta skulle ju kunna säkerställa att hårdvaran inte är trasig iallafall och att det bara är drivrutinerna som ställt till det för dig.

Du har inget att förlora på detta, dessutom kan du ju även rädda din data från Windows-partitionen om du nu måste ominstallera också.

Fast är det nödvändigt? Jag upptäckte att problemet låg i att jag redan hade drivrutiner installerade och förmodligen så överskrevs de inte korrekt när jag uppgraderade. Tror knappast GPU:n är defekt/trasig när den presterar normalt ännu och har normala värden (temperatur, frekvens etc.)

Jag är upptagen ikväll så imorgon tänker jag testa med AMD Clean Uninstall Utility och se om det funkar istället.

Permalänk
Inaktiv

OK, hoppas att det löser sig för dig oavsett vad du beslutar dig för att testa.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag undrar om du hittat någon lösning, jag har samma grafikkort som du och har också fått problem efter att jag uppdaterade till senaste Crimson, CS:GO som inte är särskilt krävande tex hackar sönder, helt ospelbart.

Visa signatur

IM[THE]NERD - (]|Ó_ô|[)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoLaZ:

Hejsan, jag undrar om du hittat någon lösning, jag har samma grafikkort som du och har också fått problem efter att jag uppdaterade till senaste Crimson, CS:GO som inte är särskilt krävande tex hackar sönder, helt ospelbart.

Ja, problemet låg i att mina gamla drivrutiner aldrig överskrevs/togs bort om jag försökte uppdatera eller ta bort drivrutinerna. Rätt så rimligt att det blir kaos i skärmen när man kör "två" korrupta drivrutiner samtidigt.

Ta bort dina drivrutiner med DDU och checka genom att högerklicka på skrivbordet så de är helt borttagna, det är så jag upptäckte det själv. Om du "tog bort" dem och ändå har kvar kontrollpanelen (Crimson eller Catalyst) så är något fel.

Permalänk
Hjälpsam

Har ett liknande problem på en maskin, den saknar fast lina, har ni också uppringt modem?
Misstänker att det har någonting, med säkerhet att göra, via secure boot UEFI, Windows eller Fan och hans mormor.
Det verkar fungera ända till dess att man skall logga in, då slängs rutinen ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |