Permalänk
Entusiast

Omröstning: Hur använder du din dator?

I och med att Ryzen nu har kommit och erbjuder stark fletrådsprestanda i en rad produktiva applikationer till ett bra pris så undrar jag hur många här på forumet som verkligen bryr sig om det? Skulle vara intressant att få ett hum om det.

Vad "tunga produktiva applikationer" innebär kan såklart diskuteras länge men jag tror ni förstår vad jag menar. Sådana applikationer som tar vara på väldigt många kärnor/trådar.
Streaming anser jag vara en "produktiv applikation" så om du till exempel spelar och streamar mycket, välj alternativ 2.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Använder datorn mest för surf, youtube, film och självklart sweclockers Men jag spelar även lite grann och det är nåt som jag tänkt göra lite mer nu.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Spel är det enda tunga jag gör med datorn om man inte räknar in benchmarks och burn-in tester.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Datorn används till en hel del, men det är enbart spelen som kräver ordentligt med prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Datorn?
Jag har nio datorer. Var och en med sitt användningsområde. Så jag fick svara "Annat"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Datorn?
Jag har nio datorer. Var och en med sitt användningsområde. Så jag fick svara "Annat"

Har du ingen privat "main" dator?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du ingen privat "main" dator?

Tre, en dual boot Linux/Windows, en Laptop Linux och en Intel nuc med Windows för jobb när jag jobbar hemma. Övriga är lite testriggar och en server/ńas. Nu sitter jag dock på en platta och skriver. Mycker datorer blir det

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Värdelösa svarsalternativ. Alla vet att man använder dumburken främst till att foruma. Möjligen skrivs det ett .txt dokument eller två vid sidan av.

Permalänk
Medlem

Surf (med Spotify i bakgrunden ibland) och inget mer.

Permalänk
Medlem

Spelar tyvärr väldigt sällan nu för tiden. Inga direkt tyngre grejer. Min "main" dator används mest för att ssha eller remota andra datorer eller vms. Annars mycket surf och sånt trams

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Bra intiativ! Spelar mest men sysslar en hel del med Photoshop och hoppas börja med enklare animering som fritidssyssla.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

"Annat"... Jag ligger på soffan och surfar/youtubar endast. Orkar inte dra igång spel. Orkar inte ens sätta mig vid skrivbordet utan kör datorn primärt via tvn på gamla dar. Kan tillägga att jag i augusti fick diagnosen utmattningssyndrom. Du kanske skulle haft "slösurfar endast" som alternativ eftersom jag tror att det är fler som jag som spenderar sin tid på detta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Håller också med, jag har 2 datorer, som jag använder lika mycket. En bärbar och en stationär. Den stationära är väl typ "speldatorn" även om jag inte spelar så mycket just nu, och den bärbara använder jag som surfdator o så när man är ute o reser och på kvällarna/mornarna i sängen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nästan bara surf, spelar väldigt sällan och med låga krav på grafiskt lull-lull.

Permalänk
Medlem

90% procent enklare surfning, 5% spel och 5% övrigt

Permalänk
Avstängd

Spel, internet och ibland tunga jobb, såsom rendering, bildbehandling, mm som äter vissa typer av prestanda...

Använder ofta spel för att simulera olika scenarion, levande bilder, mm.
De är faktiskt förvånansvärt ofta kraftfulla verktyg som är lättanvända för detta.
Engångsgrejer, mm som inte skall publiceras i egentlig mening.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number