Zelda botw - utsett till världens bästa spel '

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt - det borde inte vara något problem!

Lite av det som var poängen...

Tyvärr så hakar vissa upp sig om man inte håller med - men det är ju deras problem om de är så dogmatiska!

Precis som att vissa uppenbarligen hänger upp sig på om man tycker att BotW är fantastiskt bra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Så du kommer alltså om 10 år spela BOTW igen och känna dig helt nostalgisk?

"ååh kommer du ihåg när Botw kom ut och vilken fantastisk musik det har och det där templet där fyfan vad ballt!"

Hur tusan ska jag veta det idag? Är du helt kry ikväll?

Jag borde väl själv kunna få bestämma om jag upplever BotW som roligare än OOT eller Windwaker nu när jag spelar det, eller? Sedan får ju du såklart tycka precis tvärtom, det spelar inte mig någon roll.

Edit: Huruvida musiken är bäst i BotW eller OoT är ju bara en del i en helhetssyn.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur tusan ska jag veta det idag? Är du helt kry ikväll?

Jag borde väl själv kunna få bestämma om jag upplever BotW som roligare än OOT eller Windwaker nu när jag spelar det, eller? Sedan får ju du såklart tycka precis tvärtom, det spelar inte mig någon roll.

Edit: Huruvida musiken är bäst i BotW eller OoT är ju bara en del i en helhetssyn.

Ett spel kan ju inte vara fantastiskt bra om man inte kommer ihåg det om ett par år. Precis som med film och musik.
Tvivlar ju på att "farma cooking materials" eller att "spelvärlden är uppdelad så bra" ger ett permanent intryck till skillnad från t.ex. Musik, karaktärer och minnesvärda bossfights, något som Botw inte har.

Tror nog du kommer tycka samma sak när du själv glömt bort spelet.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Ett spel kan ju inte vara fantastiskt bra om man inte kommer ihåg det om ett par år. Precis som med film och musik.

Tror nog du kommer tycka samma sak när du själv glömt bort spelet.

Så det du tjatar om i tråden är att du vet bättre än de som gillar spelet att de inte kommer att komma ihåg det om några år? Har jag förstått dig korrekt då?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Mina barn (5 och 7 år) kan du då fråga om 20 år och dom kommer minnas hur dom tjatade att pappa skulle gå till ganon med en golvmopp som vapen, dasslock som sköld och hela 5 hjärtan 🤣
Nog kommer jag minnas detta spel om 10år, vilken känsla och vilket äventyr, klarade ut det idag men lär spela det några månader till. Det är då det bästa spelet (inte bara Zelda) som Jag spelat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Precis som att vissa uppenbarligen hänger upp sig på om man tycker att BotW är fantastiskt bra.

Finns säkert sådana också, men har inte sett några tydliga exempel på det (i denna tråden iaf).

Däremot ett antal inlägg och postare som är rätt sjukt dogmatiska, och nästan religiösa, gällande att alla borde tycka detta spel är det absolut bästa på jorden sedan skivat smör!

Det är helt OK att själv vara positiv och entusiastisk (bara kul och roligt att folk är nöjda), men det finns uppenbarligen de som inte har riktigt verklighetsförankrade/friska gränser...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns säkert sådana också, men har inte sett några tydliga exempel på det (i denna tråden iaf).

Däremot ett antal inlägg och postare som är rätt sjukt dogmatiska, och nästan religiösa, gällande att alla borde tycka detta spel är det absolut bästa på jorden sedan skivat smör!

Det är helt OK att själv vara positiv och entusiastisk (bara kul och roligt att folk är nöjda), men det finns uppenbarligen de som inte har riktigt verklighetsförankrade/friska gränser...

Gällande en så pass subjektiv åsikt som ens tycke gällande spel så tycker jag nog att det är helt upp till var och en vad man tycker och känner. Gillar någon inte spelet, fine. Tycker någon att det är världens bästa spel genom tiderna, fine. Påstår någon att det är det bästa Zelda-spelet to date, fine. Det kommer alltid att finnas olika tycken och känslor kring spel, därför är det också bara löjligt att ge sig på någons åsikt och deras känslor gällande just ett spel.

Låt folk uppleva spel utifrån deras egna preferenser och acceptera att vi har olika tycken, känslor och åsikter gällande subjektiva saker.

Personligen blir jag mer förvånad över folk som stör sig på att andra tycker om något än de som försöker försvara det de tycker om.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Gällande en så pass subjektiv åsikt som ens tycke gällande spel så tycker jag nog att det är helt upp till var och en vad man tycker och känner.

Kan bara instämma 100%!

Det var väl just detta jag och andra är i tråden ville balansera upp det hela med.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det kommer alltid att finnas olika tycken och känslor kring spel, därför är det också bara löjligt att ge sig på någons åsikt och deras känslor gällande just ett spel.

Blir ibland lite väl fanatiskt på vissa håll, nästan lite religiöst och nedtryckande för de som inte håller med om att det är absolut bäst.

Tycker du har helt rätt i din kommentar ovan. Alla är olika, och har därmed olika smak och preferenser.

Det man skall komma ihåg är att det spel som råkar vara världens bästa för en själv, inte automatiskt är det för alla andra på denna planet.

Så enkelt BORDE det vara.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Personligen blir jag mer förvånad över folk som stör sig på att andra tycker om något än de som försöker försvara det de tycker om.

Vet inte vad eller vem du syftar på med den kommentaren, men har inte sett så mycket av den varan i denna tråden?

Har däremot sett en hel del CRAZY postningar av de som är lite väl fanatiska i att "alla borde inse att det är absolut bäst genom allt och alla spel genom historien"-typen.

Personligen så tycker jag att det enbart är kanon om folk hittat ett spel som de verkligen älskar och uppskattar. Kan ju inte bli bättre! Mer power till alla de - oavsett vilket spel det råkar vara!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Gällande en så pass subjektiv åsikt som ens tycke gällande spel så tycker jag nog att det är helt upp till var och en vad man tycker och känner. Gillar någon inte spelet, fine. Tycker någon att det är världens bästa spel genom tiderna, fine. Påstår någon att det är det bästa Zelda-spelet to date, fine. Det kommer alltid att finnas olika tycken och känslor kring spel, därför är det också bara löjligt att ge sig på någons åsikt och deras känslor gällande just ett spel.

Låt folk uppleva spel utifrån deras egna preferenser och acceptera att vi har olika tycken, känslor och åsikter gällande subjektiva saker.

Personligen blir jag mer förvånad över folk som stör sig på att andra tycker om något än de som försöker försvara det de tycker om.

En recension bör ju ha en ambition att göra en ojektiv bedömning av spel, annars är det ju meningslöst.

Jag har inga problem med folks subjektiva glädje, jag är helt för att folk ska vara glada. Jag har bara diskuterat den objektiva bedömningen av spelet. Och mer oroande, en inte helt försumbar mängd personer verkar ta negativa recensioner av spelet personligt. DDOS:en av jimquisition och människor som försvarar den är ju bara för sorgligt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

En recension bör ju ha en ambition att göra en ojektiv bedömning av spel, annars är det ju meningslöst.

Jag har inga problem med folks subjektiva glädje, jag är helt för att folk ska vara glada. Jag har bara diskuterat den objektiva bedömningen av spelet. Och mer oroande, en inte helt försumbar mängd personer verkar ta negativa recensioner av spelet personligt. DDOS:en av jimquisition och människor som försvarar den är ju bara för sorgligt.

Har tyvärr inte läst något om någon DDOS-attack så kan inte uttala mig i den frågan. Men du får gärna upplysa mig.

Dock säger jag som jag sagt förut: Det är betydligt mer märkligt att någon uppenbarligen stör sig på att folk tycker om ett spel än att de som tycker om spelet försvarar sin subjektiva upplevelse.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har tyvärr inte läst något om någon DDOS-attack så kan inte uttala mig i den frågan. Men du får gärna upplysa mig.

Dock säger jag som jag sagt förut: Det är betydligt mer märkligt att någon uppenbarligen stör sig på att folk tycker om ett spel än att de som tycker om spelet försvarar sin subjektiva upplevelse.

Tror det togs upp i början på tråden. Jimquisitions recension petade ner spelet från 98 till 97 på Metacritic. Något som vissa tydligen finner viktigt nog för att sänka hans hemsida. Det krävs visserligen bara en idiot för att göra det, men diskussionerna runt omkring det hela är oroväckande hätska.

Varför ska man "försvara" sin subjektiva upplevelse, och mot vad?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Tror det togs upp i början på tråden. Jimquisitions recension petade ner spelet från 98 till 97 på Metacritic. Något som vissa tydligen finner viktigt nog för att sänka hans hemsida. Det krävs visserligen bara en idiot för att göra det, men diskussionerna runt omkring det hela är oroväckande hätska.

Varför ska man "försvara" sin subjektiva upplevelse, och mot vad?

De som verkligen tycker att det här är det bästa spelet de spelat har ju rätt att försvara sin åsikt gentemot de som verkar störa sig på att de tycker så.

Man ska dock egentligen inte behöva försvara en subjektiv åsikt. Jag tycker t ex att kaffe är äckligt, ska mina kollegor behöva försvara sitt kaffedrickande inför mig då?

Gällande DDOS-attacken är den väl lika idiotiskt som alla andra DDOS-attacker.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De som verkligen tycker att det här är det bästa spelet de spelat har ju rätt att försvara sin åsikt gentemot de som verkar störa sig på att de tycker så.

Man ska inte behöva försvara en subjektiv åsikt. Jag tycker t ex att kaffe är äckligt, ska mina kollegor behöva försvara sitt kaffedrickande inför mig då?

Gällande DDOS-attacken är den väl lika idiotiskt som alla andra DDOS-attacker.

Vi är nog överens i det mest väsentliga. Det var lite min poäng också. Och motsatt gäller såklart, du ska inte behöva försvara ditt ogillande.

Det är ju inte heller otänkbart att gruppen som gillar kaffe sinsemellan diskuterar vilken kaffesort som egentligen är godast. I verkligheten brukar folk kunna hantera sådana diskussioner, hålla dem sakliga och lämna utrymme för personliga preferenser. På nätet, not so much.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Vi är nog överens i det mest väsentliga. Det var lite min poäng också. Och motsatt gäller såklart, du ska inte behöva försvara ditt ogillande.

Det är ju inte heller otänkbart att gruppen som gillar kaffe sinsemellan diskuterar vilken kaffesort som egentligen är godast. I verkligheten brukar folk kunna hantera sådana diskussioner, hålla dem sakliga och lämna utrymme för personliga preferenser. På nätet, not so much.

Självfallet.

Problematiken ligger dock i att det i tråden finns en litet antal individer som inte kan acceptera att andra tycker olika.

Personligen tycker jag att BotW är ett lysande spel med fin känsla, och kanske det bästa Zelda spelet up to date. Men att utse världens bästa spel är i mitt tycke mer eller mindre omöjligt även baserat på personliga preferenser. Spel är så olika och erbjuder så pass olika upplevelser att det helt enkelt inte går att kora EN vinnare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De som verkligen tycker att det här är det bästa spelet de spelat har ju rätt att försvara sin åsikt gentemot de som verkar störa sig på att de tycker så.

Tror du har helt fel. Tror inte att det främst handlar om att folk stör sig på det.

Så enkelt som att folk tycker olika, och att andra som inte är Zelda-fan, som jag själv tex., bara helt enkelt inte instämmer i den bedömningen.

Ingen kritik alls emot de som gillar det (och som samtidigt inte dissar eller hatar oss som inte råkar hålla med) Det verkar vara ett fantastiskt kul och extremt välgjort spel, och är personligen (som lite av Nintendo-fan) glad att det lyft Nintendos försäljning, och även av Switch. Mer "power" till dom, och jättekul att de hittat ett spel som de verkligen uppskattar och brinner för!

Vissa tycker Mercedes gör världens bästa bilar. Andra tycker Volvo eller BMW (bara för att ta några vanliga medelklassexempel).

Men vi behöver inte hata varandra bara för att vi har olika preferenser, eller inte råkar hålla med.

Det är det, närmaste religiösa och dogmatiska, som jag tror många vänder sig emot och reagerar på. Inte att folk har kul och uppskattar ett fantastiskt bra spel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du har helt fel. Tror inte att det främst handlar om att folk stör sig på det.

Så enkelt som att folk tycker olika, och att andra som inte är Zelda-fan, som jag själv tex., bara helt enkelt inte instämmer i den bedömningen.

Ingen kritik alls emot de som gillar det (och som samtidigt inte dissar eller hatar oss som inte råkar hålla med) Det verkar vara ett fantastiskt kul och extremt välgjort spel, och är personligen (som lite av Nintendo-fan) glad att det lyft Nintendos försäljning, och även av Switch. Mer "power" till dom, och jättekul att de hittat ett spel som de verkligen uppskattar och brinner för!

Vissa tycker Mercedes gör världens bästa bilar. Andra tycker Volvo eller BMW (bara för att ta några vanliga medelklassexempel).

Men vi behöver inte hata varandra bara för att vi har olika preferenser, eller inte råkar hålla med.

Det är det, närmaste religiösa och dogmatiska, som jag tror många vänder sig emot och reagerar på. Inte att folk har kul och uppskattar ett fantastiskt bra spel.

Tittar du i tråden finns det människor som stämmer in på din beskrivning i båda lägren. Vi har en, som jag inte behöver nämna vid nick, som ganska tydligt har skrivit mer eller mindre i hela tråden och envisats med att avkräva folk på bevis för att man tycker att det är det bästa Zelda spelet man spelat.

Förstår inte riktigt vad det är som du inte håller med om. Skulle jag t ex avkräva mina kollegor på bevis för att de tycker att kaffe är kanongott hade de blivit ganska less på mig ganska snabbt. Lite samma princip som det som hänt i den här tråden. Skriver någon att de tycker att BotW är det bästa spelet de spelat, så är det väl ok? Man kan väl svara att man inte håller med, men att hålla på och tjafsa och kräva folk på bevis och ändå inte ge sig blir lite magstarkt.

Ser heller ingen poäng i att vi fortsätter den här diskussionen, som är baserad på några mindre balanserade inlägg.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tittar du i tråden finns det människor som stämmer in på din beskrivning i båda lägren.

Finns alltid undantag med, mer eller mindre, fanatiska människor i alla typer av läger. Tyvärr.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår inte riktigt vad det är som du inte håller med om.

Att jag har inte upplevt det så i normalfallet, eller i denna tråden specifikt (men kan hända att jag upplevt det fel).

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skriver någon att de tycker att BotW är det bästa spelet de spelat, så är det väl ok?

Absolut.

Har aldrig varken tyckt, eller sagt, något som helst annat.

Förstår inte seriöst heller varför det inte skulle vara det, eller att du slänger denna kommentaren till mig eller andra.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ser heller ingen poäng i att vi fortsätter den här diskussionen, som är baserad på några mindre balanserade inlägg.

Tja, det var väl, om vi skall vara ärliga, närmast du som dragit mest i detta (iaf. i den senaste rundan)?

Så "skyll" inte ifrån dig på mig och andra, för de diskussioner som du själv drivit mest (vissa skulle nog kunna betrakta det som ganska stort hyckleri).

Men det är upp till dig. Detta är ändå vad tråden handlar om - precis tvärt emot vad du proklamerade innan var fallet.

Det finns andra, mycket bra, trådar för att diskutera själva spelet Zelda BOTW.

(Märkligt att göra en höna av en fjäder, och dessutom en fjäder som man själv skapat, och sedan ha mage att klaga på hönan.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns alltid undantag med, mer eller mindre, fanatiska människor i alla typer av läger. Tyvärr.

Att jag har inte upplevt det så i normalfallet, eller i denna tråden specifikt (men kan hända att jag upplevt det fel).

Absolut.

Har aldrig varken tyckt, eller sagt, något som helst annat.

Förstår inte seriöst heller varför det inte skulle vara det, eller att du slänger denna kommentaren till mig eller andra.

Tja, det var väl, om vi skall vara ärliga, närmast du som dragit mest i detta (iaf. i den senaste rundan)?

Så "skyll" inte ifrån dig på mig och andra, för de diskussioner som du själv drivit mest (vissa skulle nog kunna betrakta det som ganska stort hyckleri).

Men det är upp till dig. Detta är ändå vad tråden handlar om - precis tvärt emot vad du proklamerade innan var fallet.

Det finns andra, mycket bra, trådar för att diskutera själva spelet Zelda BOTW.

(Märkligt att göra en höna av en fjäder, och dessutom en fjäder som man själv skapat, och sedan ha mage att klaga på hönan.)

Jag gav mig åter in i den här tråden pga av en enda persons återkommande krav på bevis gällande människors subjektiva åsikter. Jag och han har haft en del replikskiften. Det är knappast att göra en höna av en fjäder bara för att du också blandade dig i den diskussionen.

Har försökt att få fram ett budskap om att subjektiva bedömningar eller åsikter måste få vara tillåtna, hur mycket än vissa personer motsätter sig dessa åsikter eller bedömningar. Menar såklart att detta gäller åt båda hållen (vilket du inte verkar ha förstått och envisas med att slåss mot skuggor).

Men visst, argumenterar du genom att måla upp en viss bild av en person för att sedan attackera den bilden så får det stå för dig. Inget speciellt trevligt sätt dock.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Grattis!

Här kommer in den 14:e: https://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_switch/260593-n...

Nintendo och logistik är ju tyvärr ofta lite av en paradox.

Beställde från spelbutiken och fick min kontroll idag! Är väl någon som hade ångrat sig då allt verkade vara slutet och nytt

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag gav mig åter in i den här tråden pga av en enda persons återkommande krav på bevis gällande människors subjektiva åsikter.

Ok.

Har mest fokuserat på det som du kommenterat gällande mina inlägg (av fullt naturliga orsaker).

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har försökt att få fram ett budskap om att subjektiva bedömningar eller åsikter måste få vara tillåtna, hur mycket än vissa personer motsätter sig dessa åsikter eller bedömningar.

Jag håller med att mycket gällande smak kan vara subjektivt.

Sedan så tycker jag också att det finns en det kan faktiskt finnas en massa objektiva värden gällande tex. konst och litteratur.

Så även om jag inte direkt lagt mig i "eran fight" (har givetvis fokuserat mest på det som du invänt gällande mig), så tycker jag att det verkar som om ni faktiskt berör en ganska klassisk diskussion om subjektivism kontra objektivism, och då speciellt i konsten och kulturen (som jag ändå får väl säga att spel närmast tillhör i en modern tidsenlig tolkning).

En ganska intressant, och stor filosofisk diskussion, som jag tycker finns underlag för även vissa objektiva värden i vissa aspekter. Det sagt så håller jag (som tidigare nämnt) helt med dig att var och en bör ha rätt till sina egna åsikter och värderingar.

Det behöver dock inte tyda på att de varken har rätt (enligt mig), eller att allt bara skulle vara 100% underkastat total subjektivism.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Menar såklart att detta gäller åt båda hållen (vilket du inte verkar ha förstått och envisas med att slåss mot skuggor).

Intressant att veta att jag inte har förstått saker.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inget speciellt trevligt sätt dock.

Vissa har tydligen väldigt tunn hud. Inte bra när man vilt och ofta fäktar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Beställde från spelbutiken och fick min kontroll idag! Är väl någon som hade ångrat sig då allt verkade vara slutet och nytt

Gott! Tror du kommer bli mycket nöjd!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Eftersom vi har två aktiva Zelda-trådar på forumet (tydligen) så postar jag min åsikt om spelet här också;

Så, efter 3 veckor har jag äntligen "klarat" spelet, i den mån att jag är klar med alla main quests och har besegrat Ganon. Vet inte hur många timmar det tog irl (står inte någonstans, spelat på Wii U), men över kan säga att det tagit över 100.
Har fortfarande en hel del sidosaker att göra (har 38 shrines kvar, och en hel del rustningar kvar att uppgradera), men känner att jag nu kan ge spelet en ärlig recension. Vissa saker har jag till och med bytt åsikt om, och saker som jag ogillade "för 50 timmar sedan" har jag nu vant mig vid och kanske rentutav gillar.

Det dåliga:

*Överlag dålig FPS.
Spelar på Wii U, så hårdvaran är inte den bästa, men stundtals är där riktigt grova FPS-drops.
När allt är frid och fröjd är där ~30 fps, dvs fullt spelbart i denna typen av spel, men ibland blir där tydliga sekundlånga dippar ner till 5-10 fps. Ganska irriterande om det händer när man försöker sikta med sin pilbåge.

*(Bristen på) Tempel.
Jag älskar BotW, men bristen på riktiga tempel gör spelet ingen tjänst. Shrines och Divine Beasts i all ära, men var är mina Tempel Nintendo? Nintendo hade enkelt kunnat utveckla och förstora Divine Beastsen och gjort dem till fullfjädrade Tempel, 4 Tempel i ett Zeldaspel hade jag inte klagat över, då det finns Zeldaspel som har just 4 (t.ex. Majoras Mask.)

Det meh:

*Durabilitystemet.
Nu efter 100 timmar är jag inte lika emot detta som jag var i början, men det behöver finjusteras. Det är en bra, stundtals kul idé, och det är ganska bra genomfört, men jag skulle nog våga påstå att vapen skulle behövt ~50% mer i durability. Att behöva byta vapen minst en gång (oftast fler gånger) under en längre strid förstör tempot. I övrigt gillar jag att det får en att spara på vissa vapen till bättre tillfällen och inte t.ex. gå runt och mörda Keeses med Master Sword, samt att det ibland tvingar en att bli flexibel och improvisera.

*Gyroskoppussel.
Kul idé i teorin. Värdelöst i praktiken. Teknologin (varken för Wii U eller Switchen vad jag har hört) är redo för denna typen av gaming än. Helt klart de mest frustrerande och tråkiga delarna av spelet. Blä.

*Hästarna.
Jag är okej med att Epona inte automatiskt är ens häst, det kan rentav vara lite småkul att åka runt och testa/bonda olika hästar. Däremot tycker jag att pathingen och rytteriet rent allmänt är dåligt i BotW. Hästarna tvärstannar för minsta lilla sak (och ibland för inget alls), vilket gjorde att jag oftast sprang till fots/teleporterade runt, och inte alls red runt och njöt av landskapet så mycket som jag kanske hade gjort annars. Är inte heller någon stor fan av hur stall-systemet är. Jag vill kunna vissla på min häst närsom tack...

*(Calamity) Ganon.
Gillar inte alls vad dom gjort med Ganon i detta spelet. En bra skurk ska ha personlighet och kanske rentav några drag man kan uppskatta. Ganon i BotW har ingen personlighet alls, och är därmed ingen bra skurk. Själva bossfighten var också aningen anti-klimaktisk, eftersom man vet att Nintendo kan så mycket mer.

*Brist på (Zelda)items.
Ja, det mest kritiska för ett Zelda-spel är med, plus en hel del andra nyheter (runorna, slowfall, ett massivt förråd av rustningar och vapen), och det är skönt att slippa den item-bloat som finns i vissa spel (hatar items som är med bara för sakens skull, och som istort sett inte används utanför templet man hittar dom i), men jag saknade vid ett flertal vissa klassiska Zelda-items i BotW. Var är min Hook-shot och (inte värdelösa) Bumeranger?

Det bra:

Världen.
Spelvärlden är helt enkelt fantastisk. Den är stor, den är vacker, den är varierande, den är kul att utforska och där finns såååå mycket att göra i den. Jag förstår inte alls kritiken där någon påstår att spelvärlden är "tom". Det är som att påstå att Spelvärlden i Witcher 3 är tom.
Skyrim har en tom spelvärld. Zelda: BotW har det inte. Var lite orolig över att Nintendo skulle göra ett Sandbox-Zelda, men dom lyckades, oj som dom lyckades.

Stridssytemet.
Det är kul att slåss i BotW. Det är stundtals svårt och utmanande, för att inte nämna frustrerande. Men det är samtidigt belönande och roligt, och det finns oftast många olika sätt man kan besegra en fiende på, så det uppmuntrar en till att vara påhittig. Såg en video nyligen på någon som besegrade en Lynel med bara Magnesis och en sten(!).

Equipmentsystemet (micromanagement)
Jag gillar att det finns så många olika typer av vapen och rustningar i spelet som påverkar hur man spelar, även om det ibland är lite bloat-varning på just rustningarna. Att byta kläder beroende på var man vill göra (slåss, smyga, jaga, klättra, simma, etc) och vapen beroende på vad man kände för/vad man skulle möta var något jag uppskattade.

Stealth-elementet.
Inte helt nytt för Zelda, men nytt i detta formatet. Inte helt perfekt, men det fungerar. Variation är aldrig fel, precis som att det aldrig är fel att smyga fram till en sovande Hinox och köra upp sin Hillebard ...någonstans där solen aldrig skiner.

Crafting.
Det är 2017, så så klart så måste där vara crafting med. Att gå runt och samla/jaga material som man kunde använda sig i cooking och alchemy var dock förvånansvärt tillfredsställande, och att experimentera med de olika ingredienserna riktigt avslappnande. Välkommet element i Zelda, även om jag hade velat ha en snabbknapp till maten, då det är huvudkällan till liv och man tar stryk i detta spelet...mycket stryk...ofta. Effekterna man får av maten/elixiren är ytterliggare ett element som bidrar till att man kan ta sig an hinder på olika sätt (kallt? gör varm mat. Tåler en mob för mycket? Drick ett styrke-elixir, etc).

Storyn.
BotW har enligt mig den överlägset bästa storyn av alla Zeldaspel. Ja, i grund och botten är det samma story som alla(?) Zelda-spel, dock med ett antal twists som gör den mer intressant, sorglig och mörk än tidigare Zeldaspel. Jag ville genuint veta vad som har hänt och vad som kommer hända när jag spelade BotW. Jag blev genuint ledsen och glad över vissa karaktärers öden. Jag har alltid gillat Majoras Mask för dess mörka natur, men BotW är banne mig värre, om än packeterat i en färggladare förpackning.

Side Quests.
En liten sak egentligen, men att Nintendo äntligen gjort ett separat UI för alla sidequests man snubblar över är välkommet. Samtidigt var det väl nästintill ett krav med tanke på att BotW är ett sandlådespel.

Vädret/Temperatur.
Ja, det börjar nästan alltid regna när man ska klättra känns det som, men i övrigt så är detta något som är väldigt bra implementerat.
Att vädret rent allmänt tvingar en att spela annorlunda är ...en frisk och välkommen fläkt. Att det sen finns ett temperatursystem i spelet som också tvingar en att spela (eller iallafall klä sig) annorlunda är en frisk fläkt, som precis som mycket annat i spelet tvingar spelaren att vara flexibel och omtänka sin strategi. "Jasså du har investerat massa pengar i att uppgradera din stålrustning och känner dig säker i den? Vad synd att du ska upp i bergen och springa runt i massa minusgrader...hoppas du har en reservplan."
Bara en sådan sak som att Link omedelbart blir svalare när han ställer sig i skugga eller blir varmare av att hålla en fackla...

Voice acting.
Något jag först var emot ("Zeldaspel ska f*n inte ha voice acting!"), men senare bytte åsikt om. Det är trots allt 2017, och inte 1987. Att Nintendo var pedagogiska och tog baby-steg (enbart voice-acting till specifika händelser/karaktärer, och inte till allt och alla konstant) var nog rätt beslut. Framför allt så hjälper (stjälper för vissa) röstskådespeleriet till att förbättra...

Karaktärerna/personlighet.
Nintendo har lyckats med (dom flesta) av karaktärerna i BotW. Dels no-name NPC:er (som tekniskt sett inte är no-name) där många är förvånansvärt roliga att prata med, men även dom viktigare karaktärerna. Link själv har alltid varit en stone-faced hjälte utan egentlig personlighet. I BotW känns det äntligen som att han faktiskt är en person med egna tankar och känslor. Detta gäller för övrigt dom flesta karaktärerna i BotW, men framför allt Zelda tycker jag dom har lyckats med - BotW-Zelda är den mest intressanta och sympatiska Zeldan av alla Zeldas, och jag tycker att Nintendo (äntligen?) lyckats bilda en intressant Link/Zelda relation i BotW. Hoppas få se mer av just denna versionen av Link och Zelda i framtiden.

Musiken.
Som vanligt, top notch, inte mycket mer att säga där.
Min enda kritik skulle varit att jag hade velat ha mer musik. Den slår inte emot en i BotW som den gör i t.ex. OoT när man byter områden.

Betyg:

Zelda: Breath of the Wild är ett fantastiskt Zelda-spel, och ett fantastiskt spel rent allmänt, som passar både dom som är nya till serien, och gamla fantaster som mig själv. Diehard purister kan dock få svårt att acceptera spelets icke-linjära natur och bristen på tempel.
Det är ett sandbox-spel där sandbox-delen är lyckad med en otrolig frihet som följd. Räkna med över 100 timmars speltid för att klara av "det mesta". Nintendo har satt ribban otroligt högt med BotW inför kommande Zeldaspel, och det ska bli intressant och se vad dom kommer göra med serien i framtiden. Risken är att dom inte kommer nå upp till denna nivån igen, men om det är någon som kan så är det Nintendo (och CD Projekt Red. )

Är då Zelda: Breath of the Wild det bästa Zelda-spelet som släppts? Är det bättre än Ocarina of Time?
Jag är lite osäker. Ocarina of Time var ett fantastiskt spel när det kom, och är ett fantastiskt spel fortfarande. Jag har dock inte spelat igenom det på säkert snart 10 år, så frågan är hur mycket som är nostalgi och rosatintade glasögon.
Efter att ha tittat på en hel del easter-egg videos och liknande på Youtube (det är fantastiskt hur mycket man kan missa trots 100 timmar spelat), så slog det mig hur många fantastiska smådetaljer som finns i BotW, och därmed får jag nog säga att Ocarina of Time efter 20 år äntligen är nerknuffad från piedestalen.

Breath of the Wild är inte felfritt, men jag kan med gott samvete ge spelet 10/10.

PS: Detta är allt min subjektiva åsikt och inget annat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag är extremt sugen på spelet men jag känner inte att det är värt köpa en Switch eller Wii U bara för ett spel. Jag avvaktar tills lite fler intressanta spel kommer ut till Switch:en.

Permalänk
Medlem

Har spelat spel sen jag var var 7 när jag spelade Ice Climber och Super Mario Bros. Det första spelet jag kommer ihåg att jag tyckte var nåt alldeles speciellt var Zelda 2, som jag spelade innan jag ens sett del 1. Sen dess har man hunnit spela en del Zeldaspel och andra spel...

Det är alltid svårt att ranka spel, nyare spel är ju större, snyggare och "bättre" än gamla men sen tar det ju några år innan de har hunnit smälta in och kan anses som en klassiker. BOTW, nu några veckor efter man är klar med det, är ju ändå väldigt lätt att placera in på min egen lista bland tidlösa klassiker som Super Metroid, A Link To The Past, Doom, Monkey Island 1-3, Half Life, OOT osv osv.

Första 10-20 timmarna av BOTW tyckte jag var bland det bästa, om inte det bästa jag spelat, men sen tappade spelet lite av sin stjärnglans tycker jag nog ändå. Brist på tempel / halvtaskigt slut gör det svårt att klassa spelet som det "bästa" som gjorts, men helt klart ett 10/10 spel, och ett av de bästa spelen jag spelat, och jag har spelat en hel del

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Eftersom vi har två aktiva Zelda-trådar på forumet (tydligen) så postar jag min åsikt om spelet här också;

Så, efter 3 veckor har jag äntligen "klarat" spelet, i den mån att jag är klar med alla main quests och har besegrat Ganon. Vet inte hur många timmar det tog irl (står inte någonstans, spelat på Wii U), men över kan säga att det tagit över 100.
Har fortfarande en hel del sidosaker att göra (har 38 shrines kvar, och en hel del rustningar kvar att uppgradera), men känner att jag nu kan ge spelet en ärlig recension. Vissa saker har jag till och med bytt åsikt om, och saker som jag ogillade "för 50 timmar sedan" har jag nu vant mig vid och kanske rentutav gillar.

Det dåliga:

*Överlag dålig FPS.
Spelar på Wii U, så hårdvaran är inte den bästa, men stundtals är där riktigt grova FPS-drops.
När allt är frid och fröjd är där ~30 fps, dvs fullt spelbart i denna typen av spel, men ibland blir där tydliga sekundlånga dippar ner till 5-10 fps. Ganska irriterande om det händer när man försöker sikta med sin pilbåge.

*(Bristen på) Tempel.
Jag älskar BotW, men bristen på riktiga tempel gör spelet ingen tjänst. Shrines och Divine Beasts i all ära, men var är mina Tempel Nintendo? Nintendo hade enkelt kunnat utveckla och förstora Divine Beastsen och gjort dem till fullfjädrade Tempel, 4 Tempel i ett Zeldaspel hade jag inte klagat över, då det finns Zeldaspel som har just 4 (t.ex. Majoras Mask.)

Det meh:

*Durabilitystemet.
Nu efter 100 timmar är jag inte lika emot detta som jag var i början, men det behöver finjusteras. Det är en bra, stundtals kul idé, och det är ganska bra genomfört, men jag skulle nog våga påstå att vapen skulle behövt ~50% mer i durability. Att behöva byta vapen minst en gång (oftast fler gånger) under en längre strid förstör tempot. I övrigt gillar jag att det får en att spara på vissa vapen till bättre tillfällen och inte t.ex. gå runt och mörda Keeses med Master Sword, samt att det ibland tvingar en att bli flexibel och improvisera.

*Gyroskoppussel.
Kul idé i teorin. Värdelöst i praktiken. Teknologin (varken för Wii U eller Switchen vad jag har hört) är redo för denna typen av gaming än. Helt klart de mest frustrerande och tråkiga delarna av spelet. Blä.

*Hästarna.
Jag är okej med att Epona inte automatiskt är ens häst, det kan rentav vara lite småkul att åka runt och testa/bonda olika hästar. Däremot tycker jag att pathingen och rytteriet rent allmänt är dåligt i BotW. Hästarna tvärstannar för minsta lilla sak (och ibland för inget alls), vilket gjorde att jag oftast sprang till fots/teleporterade runt, och inte alls red runt och njöt av landskapet så mycket som jag kanske hade gjort annars. Är inte heller någon stor fan av hur stall-systemet är. Jag vill kunna vissla på min häst närsom tack...

*(Calamity) Ganon.
Gillar inte alls vad dom gjort med Ganon i detta spelet. En bra skurk ska ha personlighet och kanske rentav några drag man kan uppskatta. Ganon i BotW har ingen personlighet alls, och är därmed ingen bra skurk. Själva bossfighten var också aningen anti-klimaktisk, eftersom man vet att Nintendo kan så mycket mer.

*Brist på (Zelda)items.
Ja, det mest kritiska för ett Zelda-spel är med, plus en hel del andra nyheter (runorna, slowfall, ett massivt förråd av rustningar och vapen), och det är skönt att slippa den item-bloat som finns i vissa spel (hatar items som är med bara för sakens skull, och som istort sett inte används utanför templet man hittar dom i), men jag saknade vid ett flertal vissa klassiska Zelda-items i BotW. Var är min Hook-shot och (inte värdelösa) Bumeranger?

Det bra:

Världen.
Spelvärlden är helt enkelt fantastisk. Den är stor, den är vacker, den är varierande, den är kul att utforska och där finns såååå mycket att göra i den. Jag förstår inte alls kritiken där någon påstår att spelvärlden är "tom". Det är som att påstå att Spelvärlden i Witcher 3 är tom.
Skyrim har en tom spelvärld. Zelda: BotW har det inte. Var lite orolig över att Nintendo skulle göra ett Sandbox-Zelda, men dom lyckades, oj som dom lyckades.

Stridssytemet.
Det är kul att slåss i BotW. Det är stundtals svårt och utmanande, för att inte nämna frustrerande. Men det är samtidigt belönande och roligt, och det finns oftast många olika sätt man kan besegra en fiende på, så det uppmuntrar en till att vara påhittig. Såg en video nyligen på någon som besegrade en Lynel med bara Magnesis och en sten(!).

Equipmentsystemet (micromanagement)
Jag gillar att det finns så många olika typer av vapen och rustningar i spelet som påverkar hur man spelar, även om det ibland är lite bloat-varning på just rustningarna. Att byta kläder beroende på var man vill göra (slåss, smyga, jaga, klättra, simma, etc) och vapen beroende på vad man kände för/vad man skulle möta var något jag uppskattade.

Stealth-elementet.
Inte helt nytt för Zelda, men nytt i detta formatet. Inte helt perfekt, men det fungerar. Variation är aldrig fel, precis som att det aldrig är fel att smyga fram till en sovande Hinox och köra upp sin Hillebard ...någonstans där solen aldrig skiner.

Crafting.
Det är 2017, så så klart så måste där vara crafting med. Att gå runt och samla/jaga material som man kunde använda sig i cooking och alchemy var dock förvånansvärt tillfredsställande, och att experimentera med de olika ingredienserna riktigt avslappnande. Välkommet element i Zelda, även om jag hade velat ha en snabbknapp till maten, då det är huvudkällan till liv och man tar stryk i detta spelet...mycket stryk...ofta. Effekterna man får av maten/elixiren är ytterliggare ett element som bidrar till att man kan ta sig an hinder på olika sätt (kallt? gör varm mat. Tåler en mob för mycket? Drick ett styrke-elixir, etc).

Storyn.
BotW har enligt mig den överlägset bästa storyn av alla Zeldaspel. Ja, i grund och botten är det samma story som alla(?) Zelda-spel, dock med ett antal twists som gör den mer intressant, sorglig och mörk än tidigare Zeldaspel. Jag ville genuint veta vad som har hänt och vad som kommer hända när jag spelade BotW. Jag blev genuint ledsen och glad över vissa karaktärers öden. Jag har alltid gillat Majoras Mask för dess mörka natur, men BotW är banne mig värre, om än packeterat i en färggladare förpackning.

Side Quests.
En liten sak egentligen, men att Nintendo äntligen gjort ett separat UI för alla sidequests man snubblar över är välkommet. Samtidigt var det väl nästintill ett krav med tanke på att BotW är ett sandlådespel.

Vädret/Temperatur.
Ja, det börjar nästan alltid regna när man ska klättra känns det som, men i övrigt så är detta något som är väldigt bra implementerat.
Att vädret rent allmänt tvingar en att spela annorlunda är ...en frisk och välkommen fläkt. Att det sen finns ett temperatursystem i spelet som också tvingar en att spela (eller iallafall klä sig) annorlunda är en frisk fläkt, som precis som mycket annat i spelet tvingar spelaren att vara flexibel och omtänka sin strategi. "Jasså du har investerat massa pengar i att uppgradera din stålrustning och känner dig säker i den? Vad synd att du ska upp i bergen och springa runt i massa minusgrader...hoppas du har en reservplan."
Bara en sådan sak som att Link omedelbart blir svalare när han ställer sig i skugga eller blir varmare av att hålla en fackla...

Voice acting.
Något jag först var emot ("Zeldaspel ska f*n inte ha voice acting!"), men senare bytte åsikt om. Det är trots allt 2017, och inte 1987. Att Nintendo var pedagogiska och tog baby-steg (enbart voice-acting till specifika händelser/karaktärer, och inte till allt och alla konstant) var nog rätt beslut. Framför allt så hjälper (stjälper för vissa) röstskådespeleriet till att förbättra...

Karaktärerna/personlighet.
Nintendo har lyckats med (dom flesta) av karaktärerna i BotW. Dels no-name NPC:er (som tekniskt sett inte är no-name) där många är förvånansvärt roliga att prata med, men även dom viktigare karaktärerna. Link själv har alltid varit en stone-faced hjälte utan egentlig personlighet. I BotW känns det äntligen som att han faktiskt är en person med egna tankar och känslor. Detta gäller för övrigt dom flesta karaktärerna i BotW, men framför allt Zelda tycker jag dom har lyckats med - BotW-Zelda är den mest intressanta och sympatiska Zeldan av alla Zeldas, och jag tycker att Nintendo (äntligen?) lyckats bilda en intressant Link/Zelda relation i BotW. Hoppas få se mer av just denna versionen av Link och Zelda i framtiden.

Musiken.
Som vanligt, top notch, inte mycket mer att säga där.
Min enda kritik skulle varit att jag hade velat ha mer musik. Den slår inte emot en i BotW som den gör i t.ex. OoT när man byter områden.

Betyg:

Zelda: Breath of the Wild är ett fantastiskt Zelda-spel, och ett fantastiskt spel rent allmänt, som passar både dom som är nya till serien, och gamla fantaster som mig själv. Diehard purister kan dock få svårt att acceptera spelets icke-linjära natur och bristen på tempel.
Det är ett sandbox-spel där sandbox-delen är lyckad med en otrolig frihet som följd. Räkna med över 100 timmars speltid för att klara av "det mesta". Nintendo har satt ribban otroligt högt med BotW inför kommande Zeldaspel, och det ska bli intressant och se vad dom kommer göra med serien i framtiden. Risken är att dom inte kommer nå upp till denna nivån igen, men om det är någon som kan så är det Nintendo (och CD Projekt Red. )

Är då Zelda: Breath of the Wild det bästa Zelda-spelet som släppts? Är det bättre än Ocarina of Time?
Jag är lite osäker. Ocarina of Time var ett fantastiskt spel när det kom, och är ett fantastiskt spel fortfarande. Jag har dock inte spelat igenom det på säkert snart 10 år, så frågan är hur mycket som är nostalgi och rosatintade glasögon.
Efter att ha tittat på en hel del easter-egg videos och liknande på Youtube (det är fantastiskt hur mycket man kan missa trots 100 timmar spelat), så slog det mig hur många fantastiska smådetaljer som finns i BotW, och därmed får jag nog säga att Ocarina of Time efter 20 år äntligen är nerknuffad från piedestalen.

Breath of the Wild är inte felfritt, men jag kan med gott samvete ge spelet 10/10.

https://www.youtube.com/watch?v=uneSOPqqAFw

PS: Detta är allt min subjektiva åsikt och inget annat.

Jag håller nog med om det mesta här. Durability-systemet och avsaknad av smedar och sätt att förstärka/förbättra vapen och avsaknad av vapen crafting samt att ens kunna göra nya pilar ser jag som ett ganska stort minus. Avsaknad av gadgets (hade gärna sett "dammsugaren" som funnits med i olika skepnader från tidigare spel funnits med. "Templen" var okej, lite för lätta men intressant utformade samtidigt. Men hade gärna sett mer. De där Shrine Trials, eller vad de nu kallas, är ju någon form av hybridlösning men inte tillräckligt. Gillar de flesta av dom men gyroskop-pusslet ogillade jag, även med min Switch i handheld mode så var det allt annat än lätt att lyckas. Och första gången jag gav mig på den så missuppfattade jag den helt, jag var in och försökte hitta någon lösning inne i den där grejen man vickar på, utan större lycka hehe.
Andra gången tog det ett par (irriterade) minuter innan jag fick iväg klotet med rätt kraft och riktning.

Ser man spelet som något av en remaster av första spelet i serien, vilket det på många vis också är, så är det en stor förbättring och intressant utveckling av serien. Min favoritdel i serien brukar ligga på ungefär delad plats mellan Zelda 3 och Links Awakening och något liknande utifrån dessa hade jag gillat skarpt. Jag har inte lyckats avgöra om det är den för mig bästa delen i serien ännu, har dock spelat spelet sedan lanseringen och har fortfarande inte fått nog även om det mesta i spelvärlden är upptäckt. Men långt ifrån allt är avklarat.

Efter att ha spelat igenom årets större släpp (Zelda: Breath of the Wild, Horizon: Zero Dawn och Mass Effect: Andromeda) så är Zelda fortsatt årets hitills bästa spel i mitt tycke. Större fokus på story i de två andra spelen (speciellt Horizon även om det är en hel del padding) vilket är något jag uppskattar mycket men spelvärldarna i bägge dessa känns ganska livlösa. Alla tre spelen är på många vis lika (de är alla open world-titlar i olika stuk) men avsaknad av NPC'er som rör sig i spelvärlden i Horizon och ME:A tappar mycket av upplevelsen för mig. Otroligt svårt att jämföra dessa spel, de har en hel del olikheter men helt klart något av det bästa jag någonsin spelat (även om ME:A inte riktigt når upp i ME-trilogins nivå i mitt tycke).

Ett riktigt bra spelår allt som allt, höga förväntningar på resten av året nu.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:

Gedigen recension och genomgång. Var kul att läsa! 10/10 för den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Väntar på stabil emulator. Vill köra i 4K och med 360-kontroll.

Permalänk
Medlem

hur kan det här bli 10 varje gång?

Permalänk
Medlem

Det är ett väldigt bra spel, men det har absolut sina brister. För det första är det ju helt sjukt att det kom igenom idéstadiet att alla vapen, inklusive mästarsvärdet, går sönder efter en 20-ish svingar? Det tillför inget till spelmekaniken utöver ett tröttsamt samlande, bytande och droppande av vapen (när inventory är fullt). Dessutom är de flesta vapen och items man hittar helt ointressanta, varför åtminstone jag i slutändan kände att det knappt var värt att öppna kistor eftersom man visste att de aldrig innehöll något särskilt intressant.

Gällande matlagningen tycker jag heller inte där att det tillför något, har aldrig varit mycket för samlande av en massa skräp bara för att kunna koka ihop en soppa (som inte ens är logisk, t.ex. när man lägger i kött tillsammans med växter och frukt och får sjudna frukter som resultat?). I slutet innebar det dessutom att man hade så extremt mycket liv att ingen boss blev särskilt farlig.

Shrines, really? I praktiken innehåller spelet typ 5 riktiga bossar totalt. Resterande är en jäkla massa pusseldungeons mer triviala pussel. Även där kändes det helt meningslöst mot slutet eftersom man inte behövde så mycket liv.

Men, stundtals ett briljant spel, mycket möjligt det bästa 3D-Zelda som gjorts. Inte för att helhetsbilden är perfekt utan för att de delar som är bra är så j*vla bra.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB