MBP har ballat ur (hårddisken startar inte, får upp konstiga texter)

Permalänk
Inaktiv

MBP har ballat ur (hårddisken startar inte, får upp konstiga texter)

Hej i all hastighet, igår försökte jag installera ett programjag tror är Sierra. Den har legat på HD sen länge men tänkte att nu kan jag installera den. Mot slutet av installationen så stannade det på 9e minuten och hände ingenting, så jag tänkte att jag startar om datorn. Vilket jag inte borde ha gjort! Nu så beter sig datorn på ett väldigt konstigt sätt, vet inte hur jag ska förklara men HD går inte igång, den försöker starta, ni vet ljudet när HD drar igång? Min försöker, stannar, försöker stannar och så upprepar den ett par gånger tills den stänger av sig. Kommer upp märkliga texter också upp i högra sidan på skärmen, hinner inte läsa vad det står för den varar i någon sekund. Det är svartmarkerad "ruta" med vit texter i kanske 10 rader? Försöker jag göra omstart eller start i säkert läge flera gånger så kommer det upp efter ett tag upp en cirkel med streck över, sned sträck.

Jag har ingen backup Ingen Time Machine eller något sånt

Ja juste, när jag startat dator med tangenterna CMC och R nedtrycka kommer 3 alternativ, ena e TM, den andra minns jag inte men 3e alternativet var eller är ominstallation av OS tror jag det är? Försöker med OS men får upp felmeddelande om att försöka senare. Det är nog helt uteslutet med att prova att ominstallera OS från datorn eftersom felmeddelandet ständigt kommer upp och det inte händer något.

Jag har USB- minne samt SD- minne som har stora utrymmen, om jag kan kanske ladda ned något till minnena och sen stoppa in den i datorn och sen därifrån på något sätt göra något?

Tacksam för alla svar ni kan bidra med till en ledsen man.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad -> Apple Mac*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Testa ta ut din hårddisk ur datorn, koppla in den i en annan dator och se om den startar. Gör den det kan du kopiera din data, annars hade jag lämnat in den för datarecovery!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hadar_Kask:

Testa ta ut din hårddisk ur datorn, koppla in den i en annan dator och se om den startar. Gör den det kan du kopiera din data, annars hade jag lämnat in den för datarecovery!

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen annan dator, sen om jag skulle ha en dator behöver den inte vara en MBP?
Just nu är data inte så viktigt om det går förlorat, vill bara få igång skiten om det nu går. Vad kostar en recovery?

Permalänk
Avstängd

Lite osäker på om det verkligen är hårddisken som är paj. Annars hade du kunnat testa stoppa i en annan hårddisk och se vad som händer. Kostar inte så många kronor med en mekanisk disk.
Recovery kan kosta allt mellan himmel å jord beroende på vad det är för fel. ***bort/mod***

Skickades från m.sweclockers.com

§9
Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Hej i all hastighet, igår försökte jag installera ett programjag tror är Sierra. Den har legat på HD sen länge men tänkte att nu kan jag installera den. Mot slutet av installationen så stannade det på 9e minuten och hände ingenting, så jag tänkte att jag startar om datorn. Vilket jag inte borde ha gjort! Nu så beter sig datorn på ett väldigt konstigt sätt, vet inte hur jag ska förklara men HD går inte igång, den försöker starta, ni vet ljudet när HD drar igång? Min försöker, stannar, försöker stannar och så upprepar den ett par gånger tills den stänger av sig. Kommer upp märkliga texter också upp i högra sidan på skärmen, hinner inte läsa vad det står för den varar i någon sekund. Det är svartmarkerad "ruta" med vit texter i kanske 10 rader? Försöker jag göra omstart eller start i säkert läge flera gånger så kommer det upp efter ett tag upp en cirkel med streck över, sned sträck.

Jag har ingen backup Ingen Time Machine eller något sånt

Ja juste, när jag startat dator med tangenterna CMC och R nedtrycka kommer 3 alternativ, ena e TM, den andra minns jag inte men 3e alternativet var eller är ominstallation av OS tror jag det är? Försöker med OS men får upp felmeddelande om att försöka senare. Det är nog helt uteslutet med att prova att ominstallera OS från datorn eftersom felmeddelandet ständigt kommer upp och det inte händer något.

Jag har USB- minne samt SD- minne som har stora utrymmen, om jag kan kanske ladda ned något till minnena och sen stoppa in den i datorn och sen därifrån på något sätt göra något?

Tacksam för alla svar ni kan bidra med till en ledsen man.

Vart i landet befinner du dig? Skicka PM om du inte vill skriva ut det, har både kabinett, macar och tillhörande Data Rescue 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av subonez:

Vart i landet befinner du dig? Skicka PM om du inte vill skriva ut det, har både kabinett, macar och tillhörande Data Rescue 3.

Stockholm. Skulle uppskatta verkligen om du kunde hjälpa till. Läste i en annan tråd som jag skapat och det är tydligen ok att erbjuda tjänst mot betalning? Frågan är mer riktad till mod/ admin. Anser ni det bryta regel så var god radera det och nöj er med att ge mig varning.

Permalänk
Inaktiv

Hej, glömde i all hast att jag har en Air också om det skulle hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Bara ifall du har ett kabinett eller en thunerbolt i båda ändarna. Du kan även prova att netboota datorn ifall operativ / hårdvara stödjer det. 99kr kostar annars ett ok chassi till en 2,5" hdd, när du väl har fått ut hårddisken kan du ansluta den över usb till en annan dator och den vägen kopiera / felsöka eventuella filer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av subonez:

Bara ifall du har ett kabinett eller en thunerbolt i båda ändarna. Du kan även prova att netboota datorn ifall operativ / hårdvara stödjer det. 99kr kostar annars ett ok chassi till en 2,5" hdd, när du väl har fått ut hårddisken kan du ansluta den över usb till en annan dator och den vägen kopiera / felsöka eventuella filer.

Kabinett är något man stoppar hårdisken i va? Thunderbolt, vad är det? Lika bra att fråga saker man inte har en aning om. Hur netbootar jag då? Är det kabinetten som kostar 99kr?

Om jag förstått rätt, jag plockar ur hårdisken och lägger in den i en kabinett, sen så ansluter jag kabinetten till en annan dator? Förstod jag rätt?

Permalänk
Medlem

@anon249486:

Allt beror på vilken dator man har, ifall du plockar ut disken ur en mac kommer du inte hitta den i en PC utan en del extra program.

Ifall man har två datorer med Thunderbolt eller Firewire så kan man ansluta mellan datorerna genom att hålla inne "T" på den trasiga datorn, då dycker den upp som en enhet på den datorn som funkar i finder.

Permalänk
Medlem

Damen min började få problem med sin HDD i sin MBP, random låsningar, vissa omstarter så kom den inte in i OSX utan bara låste sig vid äpplet.

Att tillägga så fungerade disken hur bra som helst när jag plockade ur den och körde den externt till min PC.

Testade att byta ut den mot en SSD jag hade liggandes men det blev samma sak så efter lite felsökning så bytte jag ut SATA kabeln och det gjorde susen. Av någon outgrundlig anledning så hade den börjat faila fast datorn aldrig petats på inuti... Kostade 450 kr till hennes MBP mid-2012 att köpa delen och tog mig kanske 15 minuter där större delen av tiden var att böja till flatkabeln för att matcha originalet.

Permalänk
Medlem

Om datan på disken inte är något du är bekymrad över att förlora borde du använda Internet Recovery.

https://support.apple.com/en-us/HT204904

Har själv gjort detta flertalet gånger och det har funkat perfekt varje gång, sjukt smidig funktion som Apple borde få betydligt mer cred för.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."