Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Prestanda problem

Har haft prestanda problem i cirka 6 månader nu. När jag sitter och spelar till exempel LoL så ligger min ping på 30-32 men får "lag spikes" då och då som håller på i kanske 1 till 2 minuter där pingen går upp till mellan 150-350 och i de flesta fall så blir jag "disconnectad"i kanske 30 sekunder. Sen så slutar det och får tillbaka min stabila ping, det kanske håller sig i 7 minuter tills nästa lag spike kommer. Kanske får 4-5 lag spikes per match. Har ComHem's fiber 10/10 mbit/s om jag inte minns fel, använder även trådat internet genom LAN portarna på min Technicolor tg389. Bor tillsammans med morsan så vi är 2 st som använder nätverket fast hon streamar sällan och dessa lag spikes sker även när jag är själv hemma och spelar. Har inte jätte mycket kunskaper om Nätverk och Uppkoppling har bara lite basic kunskaper. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Jag skulle höra med comhem, för det är inte ok. Förövrigt kan du testa "leatrix latency fix", kanske inte en lösning, men värt att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Du har inte modem/router instängt i nått trångt dåligt ventilerat utrymme hoppas ja? Överhettning kan orsaka många konstigheter.

Annars får du prata med operatören för låg spikes är absolut inte acceptabelt

Skickades från m.sweclockers.com

GTX1080 - i7 7700k - 16GB G.Skill 3733mhz - Noctua NH-D15
2x Samsung 960 Evo - 750 Evo - Seagate Firecuda 2TB SSHD
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - Acer XB271HU
Razer Deathadder 2013 - Logitech G410 - Sennheiser GSP 350

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@xcluzive: Jag testade pinga google.com i cmd medans jag spelar och den går upp till 150-350ms där så det är då själva internet och inte spelet som är problemet men tack för svaret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av SpeedRebirth:

Du har inte modem/router instängt i nått trångt dåligt ventilerat utrymme hoppas ja? Överhettning kan orsaka många konstigheter.

Annars får du prata med operatören för låg spikes är absolut inte acceptabelt

Skickades från m.sweclockers.com

Nej routern är i vardagsrummet som är väl ventilerad. Ska ta och höra med ComHem, tack för svaret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Aleksz:

@xcluzive: Jag testade pinga google.com i cmd medans jag spelar och den går upp till 150-350ms där så det är då själva internet och inte spelet som är problemet men tack för svaret.

Leatrix latency fix är för hela din uppkoppling, inte bara spelet

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@xcluzive: Okej ska testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@Aleksz: Hej, om du får problem mot andra slutmål än LOL så kan vi konstatera att problemet inte är mot LOL's servrar. Testa att koppla bort routern och kör datorn direkt mot inkommande fiberuttag med helst en fräsch nätverkskabel och se om problemet kvarstår. Om problemet kvarstår så ligger felet hos Com Hem. Har du FTTH (fiberkonverter) eller BBH (endast ett bredbandsuttag som inkommande uttag)?

För att underlätta felsökningen och för att skynda på ärendet hos Com Hem så bör du ladda hem programmet pingplotter och utföra tester mot sunet.se med din dator ansluten direkt mot inkommande fiberuttag i flera timmar för att "fånga" felet och på så sätt har du underlag för att felanmäla mot Com Hem. Då kommer Com Hem att eskalera ditt ärende mot deras 2ndline Support och därefter skicka ut en tekniker för vidare felsökning.

Om du har FTTH så kan du be Com Hem kolla ljusvärdena mot din konverter och om ljusvärdena är dåliga så kommer Com Hem behöva beställa ut tekniker som byter ut din fiberkonverter och SFP vid konverter och SFP vid switch. Om du har BBH så kan du kolla om dom har möjlighet att utföra ett "Virtual cabel test" test med och utan nätverkskabel mot ditt bredbandsuttag för att se avståndet på samtliga 4 par i fastighetskabeln mellan switch och ditt bredbandsuttag. "virtial cabel test" kan även se om det upptstår crosstalk eller om det uppstår kortslutningar på något av dom 4 paren. Det ska aldrig uppstå crosstalk eller kortslutningar på paren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@Gunnargattju: Glöm inte att ändra target name till: sunet.se, trace interval till: 1 second, focus time: 3 timmar eller "all" om du vill pinga slutmålet tills du själv avslutar testet.