Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

ComHems bredband via deras "tre hål i väggen"-uttag kan ge betydligt högre hastighet.

Ja det var en positiv överraskning.
Förväntade mig som sagt något i stil med 24/1.
Vad är det som gör att de kan leverera så hög hastighet utan att dra in fiber?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Hyr "en halva" av ett hus mitt i Centrala Örebro, hyresvärden under kör bara på Mobilt och tyckte 26 000 kr var svindyrt för onödigt fiber då hans 4g från tre fungerar utmärkt.

Sjukaste är att om du bor i utkanten av stan finns VDSL, men i stan är det nerlagt/borttaget då det är 100% fibertäckning.

Så sitter på 10-15mbit/s ADSL! Tur att lägenheten i övrigt är rena drömmen..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja det var en positiv överraskning.
Förväntade mig som sagt något i stil med 24/1.
Vad är det som gör att de kan leverera så hög hastighet utan att dra in fiber?

Man drar fiber förutom sista biten som är koaxial till olika bostäder. Billigare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Enligt hyresvärden är inte fiber indraget till min nya lägenhet (än), men likväl sitter jag här med 500/50 ADSL från Com Hem.

Visste inte att ADSL kunde vara så snabbt.

För att det inte är ADSL och utan fiberkoax som du kör på. ADSL kan aldrig komma upp i 500/50.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/fiberkoa...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Köpte ett radhus, och i samma veva så skaffade vi luftvärmepump då det endast fanns elelement från -79. Fick erbjudande att skaffa fiber, skulle kosta 25k så pga ekonomiska skäl hoppade vi det då, blev lite mycket på en gång med handpenning och pumpen.
När jag kikat efteråt så skulle fibern kosta runt 28-30k, så inte så stor skillnad.
Har Telia 60/10 nu, det duger fint.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Får fiber till efter våren. Dras riktigt mycket fiber i Gävle nu, en del Telia öppen fiber men mest det lokala stadsnätet som bygger ut som fasen. Jag bor en mil från 'stan'. Tveksamt om vi hade fått det om det inte var pga VA-utbyggnaden då man lagt fibern på samma sträcka som avlopp och vattenledningarna.

Det var rätt komiskt. Ena dagen satt det fullt av Telia-fiber reklamskyltar, nästa dag var dom kastade åt sidan till förmån för stadsnätets reklamskyltar. Nästa dag var det tvärtom, och så fortsatte det till Telia förlorade (de fick för lite avtal signade)

Skall använda modemet som måltavla (eller skänka bort det) när fibern är på plats.

Permalänk
Medlem

Vdsl 30/10 och får ut 33/12 med hyfsat bra ping.
Fiber ska grävas ner i höst/vinter nån gång.
Bor inte ens 1km utanför Falkenbergs centrum och fibernedgrävning kom på tal för 2år sen i vårt område.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Sitter på ADSL 40 via bredbandsbolaget. Får ut 30-35 ungefär, så jag är ganska nöjd ändå. Finns planer på fiber tidigast nu i sommar enligt hyresvärden, men det tror jag när jag ser det

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Har inget annat alternativ men när fiber väl kommer så skall det dras in.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk

Villa, kabeln hänger på väggen sedan november, dom väntar på nåt tillstånd att få gräva nånstans i området så dom kan koppla in oss,segt att se den hänga där varje gång man kommer hem, men vi har vdsl 60/10 så det funkar bra ändå.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Villa i Jönköping. Ej fått fiber ännu. Kommer 2018
Alla bor inte i stockholm

Jag bor inte i Stockholm och har fiber (i alla fall om man bor i hyretshus, även villor har eller kommer få)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

ADSL:ens dagar är räknade. Nedstängningen av telestationer kommer accelerera vilket också innebär att mobilnäten kommer belastas ännu mer.

Närmaste årets stationer listade här: Framtidens nät

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Villa i Jönköping. Ej fått fiber ännu. Kommer 2018
Alla bor inte i stockholm

Du kan ju söka på Munkflohögen på någon karta, är en liten by på ca 50 innevånare som ligger 5.5 mil norr om den stora staden Östersund...
Där och byarna runt om kring, har vi haft fiber sedan 2004 trår jag det var.
Vi har även fått in fiber till stugan som ligger i en by med typ 15 innevånare, och ligger ett par mil utanför Dorotea.
Så att man "behöver" bo i en större stad för att ha fiber är ju bara att glömma

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Man drar fiber förutom sista biten som är koaxial till olika bostäder. Billigare helt enkelt.

Skrivet av XPerion:

För att det inte är ADSL och utan fiberkoax som du kör på. ADSL kan aldrig komma upp i 500/50.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/fiberkoa...

Tack för svaren.

Jo att ADSL inte kan komma i närheten av 500/50 är jag medveten om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsmemartin:

Hej,

Satt precis och kollade på Bredbandskollens surfrapport för 2016 och det är ju chockerande hur många som fortfarande sitter på ADSL 2016.

Ni Sweclockare som sitter på ADSL idag, hur kommer det sig att ni inte gått över till fiber? Var bor ni och finns det planer för er att få fiber?

Jag kan koppla in fiber men vill inte ha Telia och Bredbandsbolaget kan inte koppla in nåt just nu säger dom

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Pushar för att få fiber via zitius då vi har en seg och opålitlig fiberleverantör som heter teleservice som använder ord som öppen fiber (fastän dom bara erbjuder sitt egna nät och inga kända leverantörer) vilket går lite segt då teleservice använder sig av samma metoder som ip-only där dom binder kunden i 24mån oavsett om dom gräver eller ej. Borde fan va förbjudet att låsa kunder så länge...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi fick inte ADSL fören 2008, bor mitt ute i skogen och det finns inga planer på fiber fram till vårt hus om jag inte bettlar allt själv.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att få fiber ingrävt, förhoppningsvis efter sommaren. Som flera sagt innan så är det många som väljer att avstå när chansen finns till fiber. På min gata är det ca 60% som tackat ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB