Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Problem konfigurera WiFi-repeater

Hej

Köpte två nobrand WiFi-Repeters av denna typ för att förstärka signalen mellan två våningsplan i huset hos en vän:
https://www.youtube.com/watch?v=NOkiKDUr37s

Gör som i videon/instruktionshäftet.
Lyckas ansluta till enheten med kabelförbindelse till en Mac och kommer in på sidan för att ange lösenord till WLAN:et, men då jag fyllt i de tio positionerna så händer det inget när jag klickar på Apply. Enheten skall startas om, men ingen reaktion. Känns som att knappen inte registrerar någon tryckning.
Knappen brevid, som ser identisk ut och säger Refresh, går däremot att klicka på.

Får samma problem med bägge enheterna, så det borde inte vara repeatern som strular.
Någon som vet vad jag gör för fel?

Kan tillägga att repeatern sitter i ett vägguttag där Sector Alarm har trafik i elnätet för att deras basenhet skall kunna tala med routern. Ingen av Sectors enheter sitter i detta uttag, men det flödar alltså datatrafik i elnätet.
Ser inte att detta skall kunna påverka då denna enhet inte lyssnar på elnätet utan i luften för att förstärka signalen, men ville ändå nämna det.

Med vänlig hälsning
Roger

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Jan 2002

Inte för att vara sån men repeaters är ett helvete.
Kan inte tänka mig att en noname gör saken bättre
En väl placerad accecpunkt hade jag föredragit 99,9ggr av 100

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@Molotov:
Helt enig, men svårt att styra om hos någon annan...
Har rekommenderat det men får väl ta en ny diskussion och se om det går att dra kabeln dolt på något sätt så att det inte stör för mycket

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av roger_bl:

Hej

Köpte två nobrand WiFi-Repeters av denna typ för att förstärka signalen mellan två våningsplan i huset hos en vän:
https://www.youtube.com/watch?v=NOkiKDUr37s

Gör som i videon/instruktionshäftet.
Lyckas ansluta till enheten med kabelförbindelse till en Mac och kommer in på sidan för att ange lösenord till WLAN:et, men då jag fyllt i de tio positionerna så händer det inget när jag klickar på Apply. Enheten skall startas om, men ingen reaktion. Känns som att knappen inte registrerar någon tryckning.
Knappen brevid, som ser identisk ut och säger Refresh, går däremot att klicka på.

Får samma problem med bägge enheterna, så det borde inte vara repeatern som strular.
Någon som vet vad jag gör för fel?

Kan tillägga att repeatern sitter i ett vägguttag där Sector Alarm har trafik i elnätet för att deras basenhet skall kunna tala med routern. Ingen av Sectors enheter sitter i detta uttag, men det flödar alltså datatrafik i elnätet.
Ser inte att detta skall kunna påverka då denna enhet inte lyssnar på elnätet utan i luften för att förstärka signalen, men ville ändå nämna det.

Med vänlig hälsning
Roger

Vad är det för tio positioner? På filmen ser det ut som att du behöver ange SSID och Key. Kan du komma med en skärmdump? Min gissning är att du inte fyllt i allt rätt och att det därför inte går att klicka Apply.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

En del liknade prylar kan kräva rätt webbläsare för att fungera, en billig Ebayprodukt kan mycket väl vara nått där de använt äldre komponenter så att det krävs Internet explorer och/eller flash för att interfacet ska fungera helt och hållet.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Testat sätta repeatern närmare accesspunkten/routern som den ska ansluta mot? Din repeater måste ha god kontakt med wifi-stationen så det får väl bli typ halvvägs till platsen där man vill ha bättre signal. Möjligt man kan flytta iväg den något mera när man väl konfigurerat den men risken är att det blir otillförlitlig kommunikation med basenheten om den kommer för långt bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@giplet:
Jag tror också att jag missat något så där håller jag med dig.
Däremot är det nog rätt ifyllt. Jag har angivit SSID och de tio positioner jag menar är nyckeln som är till WLAN:et, 10 positioner siffror och bokstäver.
Kan inte skicka skärmdump nu då jag är på jobbet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@ronnylov:
Ska testa det.
Har full mottagning på datorn där jag skall sätta repeatern, men kan testa att konfigurera ännu närmare routern och se om det löser problemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@mrqaffe:
Det värsta är att min PC inte har kontakt för nätkabel, så kan bara använda en äldre Mac för att koppla upp repeatern

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av roger_bl:

@mrqaffe:
Det värsta är att min PC inte har kontakt för nätkabel, så kan bara använda en äldre Mac för att koppla upp repeatern

Det var bara en spekulation om vad som kan påverka, jag vet att en del prylar kräver flash och/eller IE för full funktion i interfacen och då kan det ju vara lite surt att sitta på en Mac, Flash går ju att få genom att byta browser men behövs IE är det ju inte lika lätt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.