Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Kan ej komma in i routern

Hej!

Jag har nyss flyttat in i en ny lägenhet = ny internet leverantör

Nu är det så att det är i princip omöjligt att komma in i routern, med mina kunskaper, därför ber jag er om hjälp.
Har då alltså skrivit upp mig med bahnhof och har kvar min gamla router som jag fick av comhem. Är lite osäker på vad router namnet är, men det är nån compal skit iallafall.

Kan någon snäll själ ge mig något tips på vad jag kan göra?
Internet fungerar som vanligt, kan tilläggas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Östen:

Hej!

Nu är det så att det är i princip omöjligt att komma in i routern, med mina kunskaper, därför ber jag er om hjälp.
Har då alltså skrivit upp mig med bahnhof och har kvar min gamla router som jag fick av comhem. Är lite osäker på vad router namnet är, men det är nån compal skit iallafall.

Med stor sannolikhet så fungerar inte din router som en router just nu eftersom den är avsedd för coax/docsis.
Jag gissar att den just nu endast är en switch/AP och att din dator har en publik ip.

Köp en ny router.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Eller starta om routern

1070 Gigabyte G1 Gaming | I7 6700K 4.0GHZ | DR4 8GB 21300Mhz |Noctua NH-D9L | Steelseries Apex M500 | Steelseries Raw 300 | Corsair Void Wireless Dolby 7.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Östen:

Hej!

Testat trycka på routerns reset-knapp? Sedan kan du ju också mejla Comhem och ge dem specifikationer om din router, de vet säkert default-lösen.

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av madtop:

Med stor sannolikhet så fungerar inte din router som en router just nu eftersom den är avsedd för coax/docsis.
Jag gissar att den just nu endast är en switch/AP och att din dator har en publik ip.

Köp en ny router.

Mm du har säkert rätt.
Hur kan man kolla upp sådant?
Jag kan tilläggas att jag förresten kopplade in fibern direkt in i routern i min förra lägenhet. Nu går jag via WLAN port som sitter i ett patchskåp.

* Jag har testat resetat routern
* Jag har testat bytt olika adresser, gateway och så vidare i TCP/ip4
* Jag har stängt av alla brandväggar, virusprogram och andra program som kan störa.

för er andra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

@Östen: Vad får du för ip på datorn?
Som sagt är den routern till för ComHem/"Tre hål i väggen", du bör skaffa någon annan router.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 1800X @4Ghz ] [ Asus 1070 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill RipJawsV 3200Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 17.260p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Östen:

Hej!
har kvar min gamla router som jag fick av comhem. Är lite osäker på vad router namnet är, men det är nån compal skit iallafall.

Skrivet av Östen:

Mm du har säkert rätt.
Hur kan man kolla upp sådant?

Jag sökte efter info om " compal skit" på nätet men fick ingen riktig träff.
Den kanske heter något annat än bara "skit"?

Vet man vilken modell av router man har går det oftast att ta reda på dess egenskaper. Ni gissar jag bara att det är en docsis-router men orkar du ta reda på modellen kommer vi en bit på vägen för att skaffa oss kunskap.