Påverkar HDD lagg vid inspelning?

Permalänk

Påverkar HDD lagg vid inspelning?

Halloj, jag spelar regelbundet in när jag spelar och streamar. Detta görs med programvaran Xsplit.
Jag använder mig av riggen i min signatur, bortsett från att jag har utökat minnet till 48GB

Jag har börjat få problem med att inspelningen laggar, det jag menar är att videon saktar ned för att sedan snabbt "spola" frammåt igen.
Det är inget problem som min processor,ram eller grafikkort borde vara orsak till. Jag undrar därför om det är möjligt att HDD är vad som ställer till det, och skulle jag då lösa detta med en ny SSD som jag enbart använder till detta ?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Du får nog förklara felet lite tydligare, alternativt visa det. För mig låter det som buffertproblem. När det ska spoolas från ram till disk så kanske det blir lite krock och realtidshanteringen krånglar. Har du följt god praxis och har en separat disk för dit du lagrar mediat? Eller har du operativsystem (och därmed den dataströmmen till/från växlingsfil exempelvis) att ta hänsyn till?

Då kan det här mycket väl dyka upp när operativet i sig prioriterar ner user-mode data mot kernel-mode saker (även om du inte använder växlingsfilen så beter det sig såhär ändå) - kanske du hade haft mycket mycket mer problem med mindre mängd ram?

Har du analyserat diskanvändningen, processoranvändning och liknande?

Småsaker som jag kom på innan du köper en SSD (som iof inte är en dålig idé).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Halloj, jag spelar regelbundet in när jag spelar och streamar. Detta görs med programvaran Xsplit.
Jag använder mig av riggen i min signatur, bortsett från att jag har utökat minnet till 48GB

Jag har börjat få problem med att inspelningen laggar, det jag menar är att videon saktar ned för att sedan snabbt "spola" frammåt igen.
Det är inget problem som min processor,ram eller grafikkort borde vara orsak till. Jag undrar därför om det är möjligt att HDD är vad som ställer till det, och skulle jag då lösa detta med en ny SSD som jag enbart använder till detta ?

En separat HDD, med 64kB kluster som inte andra saker ska laddas/sparas på samtidigt räcker väl för inspelning. Enda man ska tänka på är ev fragmentering, men 64kB kluster hjälper lite här. Om dock din HDD är fragmenterad, och används till annat under inspelningen så ja.. då kan det bli "hack" i filmen om den inte hinner lagra allt i tid.

Om du vill spela in på SSD så går det, men du behöver antingen en SSD som du räknar med att slita ut ganska fort (beroende på så klart hur mycket du spelar och spelar in för storlek). Detta då vanliga konsument SSDer inte mår bra av att man skriver flera 100GB data varje dag. Visst det går, men du riskerar slita ut dem rätt fort med fel modell/storlek.

Du kan också göra som jag och leta reda på gamla trotjänare som Intel s3700... dessa kan du spela in hela disken på 5 gånger varje dag i 5 år... så de tål det utan problem. Finns andra enterprise SSDer som tål mycket de med.

Men ärligt, så länge du har en dedikerad HDD till det och formaterar den rätt, så räcker det mycket långt.

Permalänk

Detta är resultatet: https://youtu.be/2xjXlaWEWWc Spola fram till gameplay för att se vad jag menar

Jag köper vad som helst eller gör precis vad som helst som behövs för att få bort detta då det stör mig sjukt mycket och jag anser att mitt system är alldeles för fräsch för att inte palla med att spela in

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Detta är resultatet: https://youtu.be/2xjXlaWEWWc Spola fram till gameplay för att se vad jag menar

Jag köper vad som helst eller gör precis vad som helst som behövs för att få bort detta då det stör mig sjukt mycket och jag anser att mitt system är alldeles för fräsch för att inte palla med att spela in

Hur blir det om du spelar in direkt mot en disk som inte har med programvara och operativsystemsfiler att göra?
Hur stor dataström handlar det om? (MB/s exempelvis)

Ditt system ser riktigt bra ut, men även ett sådant kan knäa om du belastar det ogenomtänkt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ingen av diskarna jag provar innehåller OS filer. Båda diskarna innehåller däremot spelfiler från tex. Steam. Men då bör det tilläggas att Steam inte är igång när jag spelar in då spelet jag spelar in ligger på mitt C:

Jag har provat två olika diskar En ssd Corsair force 120gb
Och en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Utan att vi har kollat så borde iaf SSD:n orka med en stadig ström från xsplit? Det är knappast minnena? Så, cpu-load kanske är skev... i felsökningsyfte, sätt affinity till xplit till sista "processorn" (core), bocka ur övriga, och se om det blir någon skillnad. Min tanke är att trådarna går obalanserat och att det är slagsmål om tidluckor på exempelvis core 1.

Om jag är ute och cyklar fullständigt ska aktivitetshanteraren visa jämn last för alla kärnor, om du går in under prestanda -> cpu -> högerklicka på diagramet och välj "ändra till logiska processorer", bocka ur sammanfattningsvy (allt detta under belastning, givetvis) . Är jag inne på rätt spår, följ denna:
http://www.windowscentral.com/assign-specific-processor-cores...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Testat mot en ramdisk? Däremot ser jag inget specifik "fel" i filmen när jag tittar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Det som är "fel" är Slowmotion effekterna, som jag inte lagt till själv. Dvs den saktar ned, sedan ökar den farten för att "komma ikapp" när jag benchar min dator mot andra med lika komponenter så ligger ALLT utom CPU över normalt. Cpun presterar enl bench lite sämre än liknande setups.
Tilläggas bör att jag har vattenkylning

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Det som är "fel" är Slowmotion effekterna, som jag inte lagt till själv. Dvs den saktar ned, sedan ökar den farten för att "komma ikapp" när jag benchar min dator mot andra med lika komponenter så ligger ALLT utom CPU över normalt. Cpun presterar enl bench lite sämre än liknande setups.
Tilläggas bör att jag har vattenkylning

Hur går det för dig? Jag har ställt massor med frågor och gett förslag som är kvalificerade men hittills har du inte svarat direkt uttömmande. Väntar du på att någon annan ska hitta lösningen åt dig utan att du gör något öht eller vad är det fatt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Hur går det för dig? Jag har ställt massor med frågor och gett förslag som är kvalificerade men hittills har du inte svarat direkt uttömmande. Väntar du på att någon annan ska hitta lösningen åt dig utan att du gör något öht eller vad är det fatt?

Tack för din fråga. Anledningen till att jag inte har gett något svar är att jag inte har reccat gamplay från PCn på detta sätt ännu. Jag har kört mycket livestreams från min Elgato. Jag har också gjort reviews osv. så den enkla anledningen är att jag inte haft anledning att testa ännu.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk

@Gurk: Lösningen funnen!
Jag försökte med båda dina tips utan effekt. När jag började kika på iställningarna jag hade i Overwatch, så visade det sig att jag hade satt FPS till att styras av skärmen. Jag misstänker att min processor levererade bättre än grafikkortet kunde och det gav mig en Bottleneck. När jag satte fps manuellt till 140 ish, och använde Vsync så flyter det på!

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]