Installera Mac OSX på MBP Mid-2009?

Permalänk
Medlem

Installera Mac OSX på MBP Mid-2009?

Hej Jag fick hem en MBP av denna sort:
MBP Mid-2009 Specs

Listade snabbt ut att hårddisken var/är totalpaj och har bytt den mot en ny. Nu undrar jag hur jag får in OSX (10.6) på den igen. Finns det nått enkelt sätt eller är det krångel krångel med det? Jag vet att han har backup med time machine för inte så länge sedan. Cmd +R funkar så klart inte på denna antika padda.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det ska finnas seperat disk med recovery på datorn. Håll inne Alt-knappen och starta datorn. Då får du startalternativ. När du startar i recoverymode kopplar datorn upp mot internet och laddar ner OSX, så du behöver ingen minnepinne.

Kan du inte det får du låna någon annan persons Mac och logga in i appstore. Där kan du ladda ner ett OSX och skapa en bootbar minnepinne. Det finns guider på nätet om hur man gör detta.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Finns recovery vart? På den gamla trasiga disken? Verkar inte ge mig nåt sådant alt. Kollade det där med att köra recovery över wifi eller nätet, men tror det gäller nyare MBP. Bara ett intryck jag fick.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen separat disk (inte partition på den gamla disken heller om det är 10.6) och internet recovery finns inte på 2009-modellerna.

Finns inte skivorna som kom med datorn kvar så får ni försöka få tag på 10.6 på annat håll (finns säkert nånstans på internet ).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jahopp, det var det. Hur är det med licenserna på dessa OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jahopp, det var det. Hur är det med licenserna på dessa OS?

OS X använder inte licenser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."