Android platta för film

Permalänk

Android platta för film

Är ute efter en Android platta med en fantastisk display.
Kommer nyttjas för att kolla youtube / twitch och annan slags film.
Runt 10" och så bra prestanda det går utan att tumma på displayen.

Har tänkt att lägga runt 3000kr
Finns det något där ute som skulle passa mig?

Permalänk
Medlem

En galaxy tab kanske? samsung displayer är ju i en klass för sig.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3711497

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

En galaxy tab kanske? samsung displayer är ju i en klass för sig.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3711497

Är väl samsung man tittat mest på men är inte 2gb ram i minsta laget i dag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Death On Wings: du behöver inte mer för att titta på film.

Permalänk
Medlem

Jag har en Lenovo Tab 2 A10-70 10.1" ips 1920x1200upplösning 2Gb Ram 32GB lagring.
4kärning Meditekprocessor är väl inget fartmonster men duger bra till surf och media som film eller netflix.
Som vanligt är högtalarna lite klena, men kör Bluetooth högtalare eller lurar för bra ljud.

Den har ofta varit på kampanjer köpte min på rea för 1300kr vilket var jättebilligt för 32Gb men 32Gb är normalt dyrare runt 2100kr

Däremot får man se upp så man inte får den lägre specade 1280x720 som ser likadan ut den är inte lika rolig även om den säkert fungerar.

Fast klarar man sig med 16Gb lagring + minneskort vilket fungerar om man inte ska ha så många appar i den så finns den på Elgiganten för 1495kr

Finns också tab 3 nu men det är inte så mycket som skiljer, den har väl fått Dolby Atmos annars verkar inte mycket skilja.

Men ska man ha 32Gb verkar priset vara lika för tab 2 och tab 3 (runt 2100kr på prisjakt) så då är det lika bra att ta den nyare tab 3.

Samsung är bra om man köper deras dyrare modeller i femtusenkronorsklassen , deras billiga är inte lika bra speciellt om man jämför vad man får för pengarna. Vi har två billiga Samsung tab 7.0 och min frus tvärdog precis när garantin gått ut, min funkar än men är så trist att jag inte använder den. Skärmen är inte som på bättre samsung och klen prestanda och kvalitet så varning för billiga samsung.

Fast varför köpa en samsung platta för 5k när man kan få en i princip lika bra eller bättre för halva priset?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har en Samsung Note 8 (N5110) från 2013, den har inga problem att spela upp 1080p filmer. Använder VLC, BSplayer eller MXplayer, gillade förr även MYplayer
Framför allt VLC och BSplayer är utmärkta för streamad film från NAS.

Ville ha en film och surf apparat på nattduksbordet för underhållning vid sängdags.
Använde (intensivt) Note8 drygt ett år, redan 2014 byttes den ut mot en Android hybrid (platta med tangentbord) ASUS TF103C.
Det var mycket lättar att hålla datorn när man bara behövde balansera datorn med tangentbordet på bröstet eller ha den stående bredvid kudden när t-bordet fungerade som en fot för datorn.
För att inte tala om att skriva inlägg i forum.

Filmvisning och streaming är Android bra på, värre är det med webbläsare. Till och med favoriten på Linux och Windows, Firefox är urusel på Android.
Vill inte använda Chrome, Opera blir bara sämre med varje version och det dussinet andra webbläsare för Android känns mer som trojaner än något annat

Bytte 2015 till en Acer E3-112 och kör Linuxmint på den, inne på andra året med den och har inga planer på byte.
Note8:an används fortfarande (väckarklocka, köksklocka, musikspelare och köksdator) men TF103C ligger i sin låda och väntar på bättre tider.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Är väl samsung man tittat mest på men är inte 2gb ram i minsta laget i dag

Skickades från m.sweclockers.com

kommer räcka gott o väl, har ju en shield k1 platta till spel med 2gb ram och jag märker inte av att det skulle vara så lite direkt så till film lär det knappast lagga..

Permalänk
Medlem

Personligen avskyr jag att surfa Youtube på Android. Appen minns inte vart man är i sublistan efter att man tittat på en video och typ bara vridit telefonen till horisontalläge. Man kan t.ex. inte gå in i chrome, läsa en artikel, gå tillbaka till Youtube och förvänta sig att Android ska komma ihåg vart man är.

Jag vet inte om det är någon inställning man kan klicka i för att få mindre aggressiv minnesdumpning. Jag misstänker att 2 Gb ram inte kommer hjälpa direkt om inte plattorna hanterar minne annorlunda. Samma beteende har jag upplevt på Samsung s5, s7 samt Huawei Honor 8.

iOS är så sjukt mycket bättre på just detta så det är löjligt.

Antar att du vet om det och det stör ju inte alla lika mycket som mig. Men tro mig, prenumererar man på nära 300 kanaler på Youtube så är Android obrukbart.

Funkar ju bra i övrigt men jag skulle personligen satsa på så mycket ram jag bara kan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag har en Galaxy Tab Pro 12.2. Fungerar utmärk till film. Bra batteri tid och möjlighet att stoppa i större minne om behovet finns.

Permalänk

Har en Sony Z4 tab 32gb 4G och den är underbar att glo film kolla på youtube och surfa med,
2560 x 1600p vilket gör bilden kanon. Finns extra minnesplats för extra lagring 3gb ram, kamera inget o hurra för e ju en platta.. annars har jag inga klagomål alls mycket nöjd.

Sony lanserade denna specifikt för just multimedia användande och har ägt ipads samt galax tab innan men denna ger bäst bild och bäst skärm i mitt tycke för just multimedia användande.