Permalänk

Vad göra med RPI 3?

Sitter i dagsläget med 2st RPI 3. Den ena är igång och kör RetroPie, men frågan är vad/om man kan göra för roligt med den andra(?).

För att göra en lång historia kort, beställde 2st...en från utlandet (som jag fick vänta väldigt länge på) vilket gjorde att jag beställde en till från Sverige. Nu har båda anlänt och känner inte att jag vill skicka tillbaka den ena utan tänkte istället göra något roligt med den.

Har inget behov av mediaspelare eller liknande då jag redan kör allt sånt via xboxen.

Har inte ägt någon rpi tidigare heller så jag har inte kikat runt så mkt på vad den kan användas till...

Alla tips/förslag skulle uppskattas!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

bygg robotar. Själv gjorde jag en AA-robot som sköt nerf pilar på flygande object.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Sitter i dagsläget med 2st RPI 3. Den ena är igång och kör RetroPie, men frågan är vad/om man kan göra för roligt med den andra(?).

För att göra en lång historia kort, beställde 2st...en från utlandet (som jag fick vänta väldigt länge på) vilket gjorde att jag beställde en till från Sverige. Nu har båda anlänt och känner inte att jag vill skicka tillbaka den ena utan tänkte istället göra något roligt med den.

Har inget behov av mediaspelare eller liknande då jag redan kör allt sånt via xboxen.

Har inte ägt någon rpi tidigare heller så jag har inte kikat runt så mkt på vad den kan användas till...

Alla tips/förslag skulle uppskattas!

Jag installerade Pi-Hole på min Rpi3, funkar fint och är nöjd
https://pi-hole.net/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

bygg robotar. Själv gjorde jag en AA-robot som sköt nerf pilar på flygande object.

@Selmalagerlöf: Det lät enna fräsigt. Har du någon tutorial eller build-log man kan få kika på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippz:

@Selmalagerlöf: Det lät enna fräsigt. Har du någon tutorial eller build-log man kan få kika på?

kan kolla om jag hittar HDD'n med alla bilder på, roboten är dock nerplockad då jag behövde komponenterna till annat

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

https://magicmirror.builders/

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har sett väldigt många ställa exakt samma fråga i många år här i denna tråden.

Faktum är att, det finns så många tusentals saker att göra med pajen så det är helt sjukt.

Det du behöver göra är att sätta dig ner o googla, det finns även där tusentals lösningar på sajter o forum.
För dom tipsen du får här, ärligt talat, dom kommer att vara "begränsade" om du fattar vad jag menar

Och jag skriver det igen.....Det är helt sinnessjukt så många saker du kan göra.

Men, vill du göra något extra roligt, så får du vara bered på att lära dig från steg ett!

Det är inte bara att koppla in o köra direkt......

Det kommer att ta dig tid
Men när du väl har bestämt för något du har hittat o lyckats, känns det bra!!

Här har du sidan du behöver ------> Här finns mycket bra skit (Blog, Downloads, Community, Help, Forums och education)

Lycka till

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag använder min som HTPC, dock så SUGER stödet till Netflix med mera. Har även haft den som server

Permalänk
Medlem

Börjat pilla lite med en av mina överblivna och en Pi kamera för att köra övervakning hemma.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hemautomatisering?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ambilight ?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Motherboard: MSI Z370 Gaming Pro Carbon | CPU: Intel Core i7 8086K @ stock | CPU Cooler: Noctua NH-D15 | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 | PSU: Corsair RM650i 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Webbserver maybe?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti