En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Ser ingen allmän tråd om moderkort till Ryzen, så jag startar denna.
Själv har jag köpt ett Asus Prime Pro X370.

Jag är än så länge ganska besviken över utbudet, de flesta korten riktar sig till gaming, jag var mer ute efter ett riktat till arbetsstationer.

Mitt moderkort kallar sig pro, men är verklingen inte det, trots att Ryzen stödjer ECC minnen, saknar mitt kort stöd för detta.

Saknar också high end mATX-kort, miniITX verkar också saknas.

AMD Ryzen 7 1700 | Asus PRIME X370-PRO | Corsair 64 GiB 3000 @2667 | Radeon R9 290 | Samsung SSD 960 EVO 250GB | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Bitfenix Whisper M 750W | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Väntar på ett Crosshair VI Impact eller liknande

Är väldigt sugen på att slänga ihop en ny hemmaserver med Ryzen.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2011

Känner samma sak. utbudet av moderkort är det enda som håller mig borta från köp. Med mATX chassi känner jag att utbudet är alldeles för lågt och att de moderkort som finns är väldigt nischade med färger, utseende, funktioner etc.

Lian Li PC-06s
Ryzen 1700 @3700 | Asus Strix RX 480
Gigabyte AB350M Gaming 3 | G.skill Trident Z RGB 3000mhz cl14
850 Evo 250gb | 840 Evo 250gb | Corsair TX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Inväntar fortfarande en mitx-bräda innan jag kan göra mina inköp för systemet. Hade förhoppningar om att kunna ha byggt bara några dagar efter releasen av Ryzen men det blir nog minst en månad till av väntan. Hinner de 6-kärniga prollarna släppas kanske det är en bra grej att jag varit tvungen att vänta.
Däremot är det tråkigt att chassit nu redan fått ligga där och vänta i över en månad

Varför hör vi inget nytt om dessa brädor!? -.-

Stationär: Define R3, i5 2500K, Asrock P67 Pro 3, 16GB 1600Mhz, Radeon R9 280, Samsung 840 120GB, OCZ Vertex Plus 120GB, WD Caviar Blue 500GB, Windows 7
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc), Windows 7 (+ XBMC)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 9.10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Vänta fortfarande på CPU och Moderkort :-/ Komplett verka har gjort bort sig rejält i alla fall för mig. Först fick dem försenad leverans av processorerna.
Sen tåg det 2 dagar (räkna inte med helgen) att ens skicka min och sen gör man bort sig att har skickat det fel och det har kommit tillbaka och ska nu har skickats rätt.
Moderkorten jag beställde ska dem få leverans imorgon men dem lista det själv fortfarande som obekräftat.
Blir väl först nästa vecka jag få hem allt och kan äntligen börja bygga.

Case: Cooler Master HAF XB Evo / Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (1002 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X @3.9 GHz all Cores / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8) / GPU: Sapphire R9 Nano 4GB HBM / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / AoC U3477 + Acer CB290C / Keyboard: Corsair K65 RGB Rapidfire / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Inväntar också m-itx och ryzen 1500x. Enda vettiga nyheterna jag sett är detta som verkar lovande. Både X och B. Saknar dock wifi enligt mig.

https://www.pcper.com/news/Motherboards/BIOSTAR-Shows-Mini-IT...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Mitt Asus Hero håller på att plockas hos Inet nu. Fick precis ett sms.
Man har ju läst om en del som haft otur med just det moderkortet så jag är lite orolig. Får hoppas på att det beror på att det är så många som köpt det moderkortet, för det var ju slut i lager ett bra tag överallt.
Bara chassi och grafikkort kvar sen drar bygget igång på allvar.

Gav upp tankarna på ett matx-bygge. Det dyker säkert upp några matx-kort lagom till 1600X & co.

Data
| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 | Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Blev trött på att vänta o slog till på ett MSI B350 TOMAHAWK.
Kör 1700 stabilt på 3.9 ghz 1.325 volt, kan dock inte få minne i högre än 2666 mhz att boota.
Använder medföljande kylare medans jag inväntar noctua bracket och temps är helt ok.

Detta skulle vara ett av de mer stabilare moderkort av vad jag läst men behöver ändå en del uppdateringar. Saknar en del inställningar som BCLK frequency vilket asus o gigabyte verkar ha, men kanske inte är något msi planerar lägga till. Är även en del konstigheter om den failar post är som de ändringar man gör inte tar vid.

Fixar dom stabilitet så de går o köra minnen upp till 3200 så är jag nöjd men skulle ju va trevligt med BCLK överklockning med.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Jag väntar också på moderkort, helst FlexATX/3-slot mATX som passar Ncase M1 eller möjligen ett mITX-moderkort. Sjukt lockande att klämma in en 1700 i den.

FD R5 Blackout, 6700K @stock + Z170 Maximus VIII Hero, 64GB RAM @3GHz, 2,25TB SSD + 4TB HDD, Gainward GTX 1070 Phoenix GS @1949MHz/stock, U2713HM+2x ZR24w+G2460PF
Logitech G502 + MX Master, Filco Majestouch 2 (Cherry MX Brown) + Ducky Mini (Red), Xbox One Elite-kontroller, Logitech G25, TrackIR, Wacom Intuos Medium, AKG K242 HD

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@anders190: Lite halft off topic, sjutton vad klumpiga USB3 kablarna till moderkortet är, det är ju inte så att de skall tåla att ligga på golvet direkt de är skyddade av lådan.

AMD Ryzen 7 1700 | Asus PRIME X370-PRO | Corsair 64 GiB 3000 @2667 | Radeon R9 290 | Samsung SSD 960 EVO 250GB | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Bitfenix Whisper M 750W | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av snailmagic:

Blev trött på att vänta o slog till på ett MSI B350 TOMAHAWK.
Kör 1700 stabilt på 3.9 ghz 1.325 volt, kan dock inte få minne i högre än 2666 mhz att boota.
Använder medföljande kylare medans jag inväntar noctua bracket och temps är helt ok.

Detta skulle vara ett av de mer stabilare moderkort av vad jag läst men behöver ändå en del uppdateringar. Saknar en del inställningar som BCLK frequency vilket asus o gigabyte verkar ha, men kanske inte är något msi planerar lägga till. Är även en del konstigheter om den failar post är som de ändringar man gör inte tar vid.

Fixar dom stabilitet så de går o köra minnen upp till 3200 så är jag nöjd men skulle ju va trevligt med BCLK överklockning med.

Tomahawk verkar ju ganska trevligt.
Gillar utseendet, rent och snyggt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Har inte jättehöga krav på moderkort inför ett bygge jag ska göra. Så lider inte så mycket av begränsat utbud. Ska bara köra med ett grafikkort osv. Vill ha bra möjligheter att ansluta M.2. men det verkar ju vara likvärdigt på alla. Lite tråkigt att man inte hittar något med optisk ljudutgång bara.

Men just nu står det lite mellan dessa tre mATX-moderkort. Hur ser det ut mellan dessa? Någon som hört något bra eller negativt åt ena eller andra hållet. Asrock-kortet ser väl intressantast ut lite på grund av USB Typ C. Men det finns ju inte i Sverige ännu.

ASRock AB350M Pro4
Asus Prime B350M-A
Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Ratatosk:

Jag är än så länge ganska besviken över utbudet, de flesta korten riktar sig till gaming, jag var mer ute efter ett riktat till arbetsstationer.

Mitt moderkort kallar sig pro, men är verklingen inte det, trots att Ryzen stödjer ECC minnen, saknar mitt kort stöd för detta.

ASUS verkar ha uteslutande mest strul av alla producenter nu, och det är inte likt ASUS. ASRock, MSI och Gigabyte verkar ha väldigt få problem.

[ AMD Ryzen 1700 @ 4.2GHz // 2x420mm customloop ][ ASUS ROG X370 Crosshair 6 Hero ][ G.Skill Trident Z RGB @ DDR-3200 CL12-12-12-12-26-1T 1.47v ][ GTX 1080 Ti @ 2000/11900MHz / Vega 10 snart? ][ Win10 PRO x64 ][ AOC AG322QCX snart ][ Corsair 750D // Corsair RM1000x ][ Samsung 960 M.2 SSD 512GB + 7.0TB + 20TB server Xeon x7460 25MB cache / 24GB ECC RAM ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Storage Jar:

Mitt Asus Hero håller på att plockas hos Inet nu. Fick precis ett sms.
Man har ju läst om en del som haft otur med just det moderkortet så jag är lite orolig. Får hoppas på att det beror på att det är så många som köpt det moderkortet, för det var ju slut i lager ett bra tag överallt.
Bara chassi och grafikkort kvar sen drar bygget igång på allvar.

Gav upp tankarna på ett matx-bygge. Det dyker säkert upp några matx-kort lagom till 1600X & co.

Uppdatera med 5803 beta BIOSet direkt innan du ändrar nåt annat i BIOS. Första 702 verkat skapligt buggigt. Du kan ladda ner det här då den inte finns på Asus sida http://www.mediafire.com/file/6zoymhggzqjkfeg/CROSSHAIR-VI-HE...

Själv kommer jag skaffa ett Gigabyte kort. Jag skulle också köpt ett Hero först, men efter allt strul så tappade jag lusten för det kortet

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Ratatosk:

@anders190: Lite halft off topic, sjutton vad klumpiga USB3 kablarna till moderkortet är, det är ju inte så att de skall tåla att ligga på golvet direkt de är skyddade av lådan.

Instämmer, USB2-kablaget är ju rätt tunt. Ser inte riktigt varför kablaget måste vara så pass tjockt. Bra att det tillslut beslutades om en intern header, tog ett bra tag. Få se hur lång tid det tar innan Type C också får en.

FD R5 Blackout, 6700K @stock + Z170 Maximus VIII Hero, 64GB RAM @3GHz, 2,25TB SSD + 4TB HDD, Gainward GTX 1070 Phoenix GS @1949MHz/stock, U2713HM+2x ZR24w+G2460PF
Logitech G502 + MX Master, Filco Majestouch 2 (Cherry MX Brown) + Ducky Mini (Red), Xbox One Elite-kontroller, Logitech G25, TrackIR, Wacom Intuos Medium, AKG K242 HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@AMD-FX: på talet om gigabyte. har själv beställt en Gaming 5 men blir bara ännu mer besviken. Nu har komplett flyttat dagen för moderkorten till den 18de. fast kolla man inet så ska de få in kortet imorgon :/
Blev så glad när dem skickade chassin, kylaren och fläktarna förra månaden väldigt snabbt. Men dem verka ju har gjord bort sig realt med Ryzen släppet.

Case: Cooler Master HAF XB Evo / Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (1002 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X @3.9 GHz all Cores / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8) / GPU: Sapphire R9 Nano 4GB HBM / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / AoC U3477 + Acer CB290C / Keyboard: Corsair K65 RGB Rapidfire / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Bernd_P1:

@AMD-FX: på talet om gigabyte. har själv beställt en Gaming 5 men blir bara ännu mer besviken. Nu har komplett flyttat dagen för moderkorten till den 18de. fast kolla man inet så ska de få in kortet imorgon :/
Blev så glad när dem skickade chassin, kylaren och fläktarna förra månaden väldigt snabbt. Men dem verka ju har gjord bort sig realt med Ryzen släppet.

Vad gäller Komplett skall man se vad de anger för datum under dina ordar, det som står på deras köpsidor är leveransdatum för de som köper nu.
Men om de inte skickar vad du beställt, köp från någon annan, de slipper sälja Ryzen om de inte vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

Lämnade in mitt moderkort i måndags, kommer ta minst en vecka till innan ja får ett nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1800X
AMD FURY X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@Ratatosk: stå samma sak under min order. få väl se om andra få in kortet imorgon innan jag avbeställa nåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Ratatosk:

Tänkte skaffa detta kort men nu slutsålt överallt. Kommer nog vänta med hela inköpet till sommaren.

Egentligen har jag rätt få krav: Intel NIC (med RSS), 4 RAM platser, gärna Firewire.

ASUS Sabertooth P67, Intel 2600K@4.7GHz, 2x8GB DDR3 2133MHz, R9 390
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF
Lista beg. priser GPUer
ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Herr Kantarell:

Tänkte skaffa detta kort men nu slutsålt överallt. Kommer nog vänta med hela inköpet till sommaren.

Egentligen har jag rätt få krav: Intel NIC (med RSS), 4 RAM platser, gärna Firewire.

Finns på Inet.
https://www.inet.se/produkt/1900220/asus-prime-x370-pro#merin...
Men har du ingen brådska, bör ju utbudet öka ganska rejält till sommaren.

Prime Pro saknar Firewire.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Herr Kantarell:

Köp ifrån mindfactory.de, de har 330st i lager. Även ett bättre utbud av tillverkare och modeller.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS212j@Transmission BT|3TB WD red|Synology DS416j|8TB WD Red|3TB WD Red|2TB WD Green| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Enigma:

ASUS verkar ha uteslutande mest strul av alla producenter nu, och det är inte likt ASUS. ASRock, MSI och Gigabyte verkar ha väldigt få problem.

De var nog lite för ivrig att få ut större volymer, att de sen slänger in handduken i kombination med snabba minnen är väl allt annat än positivt.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS212j@Transmission BT|3TB WD red|Synology DS416j|8TB WD Red|3TB WD Red|2TB WD Green| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Bernd_P1:

Måste du handla där då? Proshop har i lager enligt deras sida (om man nu kan lita på företaget) https://www.proshop.se/Moderkort/Gigabyte-GA-AX370-Gaming-5-M...

Du kan ju ringa och fråga om kortet finns i lager och avbeställa från komplett om det stämmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå -> Nordmaling
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av AMD-FX:

Proshop har i lager enligt deras sida (om man nu kan lita på företaget)

Jag köpte min ("studio-")mikrofon därifrån i höstas, snabb leverans och inga skador. Köpte mina ("studio-")hörlurar därifrån förra månaden, snabb leverans osv igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Man får nog avvakta lite om man är ute efter en vettig eller prisvärd bräda, antalet moderkort som har lanserats är fortfarande väldigt få och bara i slutet av månaden eller så bör ju 2-3 gånger fler kort finnas tillgängligt eller åtminstone fler än nu. Kan inte se varför inte X370-moderkort skulle komma ner till i princip samma prisklass som billigare Z270-moderkort för Intel heller. Alltså att de börjar på 1100-1200 kr och fortsätter uppåt. Asus moderkort för 1800-1900 kr verkar inte så roligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Raphaei:

Jag köpte min ("studio-")mikrofon därifrån i höstas, snabb leverans och inga skador. Köpte mina ("studio-")hörlurar därifrån förra månaden, snabb leverans osv igen.

Jag har liknande erfarenhet som dig ang Proshop. En trevlig butik med snabb leverans, Inga konstigheter.

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Raphaei:

Ok, men på sidan står det 5-6 dagar. Det stämmer inte alltså?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Aleshi:

Har inte jättehöga krav på moderkort inför ett bygge jag ska göra. Så lider inte så mycket av begränsat utbud. Ska bara köra med ett grafikkort osv. Vill ha bra möjligheter att ansluta M.2. men det verkar ju vara likvärdigt på alla. Lite tråkigt att man inte hittar något med optisk ljudutgång bara.

Men just nu står det lite mellan dessa tre mATX-moderkort. Hur ser det ut mellan dessa? Någon som hört något bra eller negativt åt ena eller andra hållet. Asrock-kortet ser väl intressantast ut lite på grund av USB Typ C. Men det finns ju inte i Sverige ännu.

ASRock AB350M Pro4
Asus Prime B350M-A
Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3

Jag skulle ju skippat ASUS-kortet direkt p.g.a. avsaknad av VRM-kylare, vilket är synd.

Jag har kört ASUS nästan uteslutande i många år nu, så jag hoppas att de får ordning på sina problem innan det är dags för mig att uppgradera från min gamla 1090T på sitt Sabertooth 990FX (underbart, men fullstort kort), men än så länge hänger den med rätt bra

Jag har iofs ett ASRock FM2A75M-ITX i HTPCn som jag är nöjd med, men där fick jag sätta dit egna små chipkylflänsar eftersom just det kortet kunde bli väldigt varmt på VRMs, så jag är noga med att det ska finnas kylfläns där om jag köper nya kort.

Skrivet av AMD-FX:

Ok, men på sidan står det 5-6 dagar. Det stämmer inte alltså?

Jag tror att din kommentar "(om man kan lita på företaget)" tolkades som "är det ett seriöst företag över huvud taget" snarare än "stämmer leveranstiden som företaget skrivit på sidan".

Så det ska väl stämma med 5-6 dagar som det står i så fall, eftersom de även skrivit "i leverantörs lager" och inte bara "i lager".

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Peppar2014:

De var nog lite för ivrig att få ut större volymer, att de sen slänger in handduken i kombination med snabba minnen är väl allt annat än positivt.

Inget stöd för minnen med ECC heller.