Jag tycker också ljudet blivit sämre på VAG nya bilar därför att förut var det i regel så att ljudet blev bättre med generationsbyten.
Exempelvis är ljudet betydligt bättre i den Octavia II som jag har än hos första generationen Octavia. Att Skoda då också fortfarande använde Dynaudioelement i högtalarna gör väl sitt till också och detta brydde man sig inte om att skryta med trots att man faktiskt hade riktig hårdvara från dem.
Kanske berodde detta på att billigare högtalarelement redan var på väg in i andra av koncernens bilar och då hade det låtit fel om Skoda officiellt hade bättre högtalare än dyrare koncernsyskon.
Tyvärr köper de in billigare och sämre högtalare idag hos VAG och har istället köpt rätten till att klistra på en märkesbadge från något designerföretag som B&O eller Bose. Möjligen har man kanske lagt in någon mjukvaruprofil som är ljuddesignad.
Precis som de enkla kameror ja även enkla mobilkameror som har objektiv med namn från dyra fin märken som Leica eller Carl Zeiss. Vilket här innebär att tillverkaren köpt rätten att använda märket Leica, inte att objektivet verkligen kommer därifrån trots att det kan vara märkt precis likadant som Leicas egna objektiv. Sony har använt sig av namnet Carl Zeiss på mängder av sina produkter.
jag brukar få lånebil vid service och då dessa oftast är nästan nya bilar från VAG koncernens märken som byts ut ofta och kan väl ses som rullande demo för att man ska frestas vilja byta upp sig till en ny. Väldigt bra sätt att visa upp nya bilar på och bra service från dem som inte alla har.
Men detta gör också att man nu kan se att ljudet faktiskt blivit sämre därför att man sparat in, Ja apparaterna kan en mängd nya konster som min gamla saknar framför allt alla nya möjligheter att koppla telefonen till bilen. Fast rent ljudmässigt låter min Cd-radio med 8 högtalare ofta bättre.
Det är en trist utveckling att en Octavia II från koncernens budgetmärke låter bättre än nya Golf eller A4 som exempel och värre blir det av att integrationen hos nya bilar gör det mycket svårare att uppgradera i efterhand. I den mån det går är det ofta väldigt dyrt och krångligt.
Åker man mycket bil är bra ljud viktigt då det är en hel del tid man befinner sig i bilen, åker man väldigt lite kanske man inte bryr sig på samma sätt.
Det är väl så att många inte kollar ljudet så noga eller så tar man för givet att en bil för flera hundra tusen ska ha ett ok ljud så ofta köper man grisen i säcken. Hur många brukar prova ljudanläggningen när man köper bil såvida man inte är ljudnörd?