"Dåligt" ljud ny Audi A4 2017?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micke O:

Hade en 9-5 '00 med AS3 (största systemet från H/K, det fanns AS1, AS2 och AS3). Saknar den fortfarande. Jag säger inte att det är det bästa billjudet som finns men det bästa originalmonterat som jag lyssnat på. Funkade till allt från typ klassisk musik till hiphop. Efter det gick det utför. AS2 i en '99 9-5 lät bättre än AS2 i en '05 vilket i sin tur lät bättre än AS2 i en '07 :-/

Vi la en del jobb på ljudsättningen i bilen, GM och Opel hade mycket lägre krav och kämpade hårt för att sänka nivån och det infördes försämringar med tiden och det blev både sämre, dyrare och tyngre, numera så har en del folk flyttat 6 mil söderut och försöker dra upp klassen på Volvos ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Hade en 9-5 '00 med AS3 (största systemet från H/K, det fanns AS1, AS2 och AS3). Saknar den fortfarande. Jag säger inte att det är det bästa billjudet som finns men det bästa originalmonterat som jag lyssnat på. Funkade till allt från typ klassisk musik till hiphop. Efter det gick det utför. AS2 i en '99 9-5 lät bättre än AS2 i en '05 vilket i sin tur lät bättre än AS2 i en '07 :-/

Allt ligger ju i $$$.

De vet att du kommer köpa en ny bil, och många är (tyvärr) trogna sina märken bortom allt vett, vilket gör att man inte ställer krav på dem. Så de kan skära på kostnaderna och göra det sämre och sämre, och det enda du gör är köpa dyrare och dyrare "tilläggspaket" vilket är ren vinst för tillverkarna.

Så mao, de har hittat ett sätt att blåsa dig. Och du fortsätter ändå köpa...

För min bil har det faktiskt gått andra hållet. Toyota på Corolla tiden var inte mycket bra. Fanns inget lägre mellanregister eller bas register alls. Allt var ekande diskant, mer eller mindre. -02 var rent ut sagt uselt, och det blev endast lite bättre med -06.

Men Auris -11 har helt klart gått rätt väg, med både bättre system + klart bättre främre högtalare. Du får lätt <100Hz med helt okej ljud (perfekt är det inte, men klart bättre). Det saknar en baslåda iaf, vilket jag ska ordna. Mer tänker jag inte lägga på den iaf. Men alla har vi som sagt olika smak och tycke och många som vill ha bättre kommer att köpa den billigaste bilen och själv sätta in eget system när den är begagnad.

Så vi är tillbaka till, "är det värt att betala för detta extra paket när bilen är som ny"? Ibland är det, ibland inte... beror på vad du får och vad det kostar. Och man sitter sen fast i en sits där man inte vill modifiera en ny bil, med förstörd garanti mm... Räkna dock inte med att få tillbaka pengarna, utan de är mer eller mindre en ren utgift, bara för dig. Sen att man ens får sälja en bil utan en viss "standard" är var problemet är idag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också ljudet blivit sämre på VAG nya bilar därför att förut var det i regel så att ljudet blev bättre med generationsbyten.

Exempelvis är ljudet betydligt bättre i den Octavia II som jag har än hos första generationen Octavia. Att Skoda då också fortfarande använde Dynaudioelement i högtalarna gör väl sitt till också och detta brydde man sig inte om att skryta med trots att man faktiskt hade riktig hårdvara från dem.

Kanske berodde detta på att billigare högtalarelement redan var på väg in i andra av koncernens bilar och då hade det låtit fel om Skoda officiellt hade bättre högtalare än dyrare koncernsyskon.

Tyvärr köper de in billigare och sämre högtalare idag hos VAG och har istället köpt rätten till att klistra på en märkesbadge från något designerföretag som B&O eller Bose. Möjligen har man kanske lagt in någon mjukvaruprofil som är ljuddesignad.

Precis som de enkla kameror ja även enkla mobilkameror som har objektiv med namn från dyra fin märken som Leica eller Carl Zeiss. Vilket här innebär att tillverkaren köpt rätten att använda märket Leica, inte att objektivet verkligen kommer därifrån trots att det kan vara märkt precis likadant som Leicas egna objektiv. Sony har använt sig av namnet Carl Zeiss på mängder av sina produkter.

jag brukar få lånebil vid service och då dessa oftast är nästan nya bilar från VAG koncernens märken som byts ut ofta och kan väl ses som rullande demo för att man ska frestas vilja byta upp sig till en ny. Väldigt bra sätt att visa upp nya bilar på och bra service från dem som inte alla har.

Men detta gör också att man nu kan se att ljudet faktiskt blivit sämre därför att man sparat in, Ja apparaterna kan en mängd nya konster som min gamla saknar framför allt alla nya möjligheter att koppla telefonen till bilen. Fast rent ljudmässigt låter min Cd-radio med 8 högtalare ofta bättre.

Det är en trist utveckling att en Octavia II från koncernens budgetmärke låter bättre än nya Golf eller A4 som exempel och värre blir det av att integrationen hos nya bilar gör det mycket svårare att uppgradera i efterhand. I den mån det går är det ofta väldigt dyrt och krångligt.

Åker man mycket bil är bra ljud viktigt då det är en hel del tid man befinner sig i bilen, åker man väldigt lite kanske man inte bryr sig på samma sätt.

Det är väl så att många inte kollar ljudet så noga eller så tar man för givet att en bil för flera hundra tusen ska ha ett ok ljud så ofta köper man grisen i säcken. Hur många brukar prova ljudanläggningen när man köper bil såvida man inte är ljudnörd?

Permalänk

Audi har tyvärr pinsamt dåliga högtalare i A4, till och med Biltemas högtalare är bättre

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Jag försöker följa upp det dåliga ljudet Med Audi Sverige >> https://www.facebook.com/Audisverige/posts/10156340072654552

Permalänk
Medlem

Då jag äger en A3 ifrån 2014 med "Audi Sound System", som har separat baslåda och även inställning för denna i ljudmenyn så är jag lite nyfiken på vilka ändringar de gjort på nyare årsmodeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Galvanizer:
Dom har gjort om hela ljudsystemet för att fungera ihop med CarPlay tror jag.
Det nya AudiSoundSystem bygger på en HELT ny plattform.
Baslådan/subwoofern finns kvar i reservhjulsbaljan, men inställningen för den är borta i menyn.
Det saknas kraft att driva bas och mellanregistret redan efter drygt 60% av volymen.
Anläggningen "sänker" volymen i vågor när bas och mellanregister kräver för mycket, och så var det inte i mitt
förra AudiSoundSystem "Concert". Där var ljudet RIKTIGT bra!
Jag är som sagt riktigt missnöjd med ljudet i nya bilen tyvärr. En riktigt tråkig grej som gör att jag kommer tänka mig för
inför ev. nästa bilbyte.

// Björn A3-2017