Problem med Windows och installation

Permalänk

Problem med Windows och installation

Hej

Min kompis köpte helt nya delar till sin dator i vintras på Black Friday. Vi monterade ihop det och han installerade Windows 10.

Allt funkade prima tills för 1 månad sedan då han började få Blue Screen ibland. Då startar Windows om sig och startar reparation av windows
men hamnar i bootloop. På nåt sätt så lyckas Windows starta igen och han har haft det så några gånger.

Idag bestämde han sig att installera om Windows men oavsett vad han använder för installations media så kommer han bara till Windows loggan och datorn startar om sig.

Vi har provar 3 olika USB stickor bland annat en med Windows 7 samma fel där.
Vi har bränt Windows 10 på CD samma sak där
Vi har Provat ta bort ssd disken och kört bara vanliga disken.
Vi har provat bara ssd disken
Vi har provat olika USB portar
Vi har tagit bort RAM minnen ändrat plats på dem
Vi har gjort CMOS clear samt DEFAULT i BIOS

INGETING fungerar. BIOS hittar stickan och startar den och kommer bara fram till WIN loggan därav starta om sig

Vad har hänt? Är det nå slags bootloop han hamnat i? Är moderkortet det är fel på? Det är som något blockerar att Windows ska installeras.

Vi har inga fler idéer. Moderkortet är ASUS Z170 Pro Gaming med intel I7 värstingen

Permalänk
Vila i frid

Vad säger Memtest86+ om datorns interminne? Boota det från USB eller CD.

Permalänk
Medlem

@desperado82: Har exakt samma moderkort. Prova först att uppdatera BIOS till senaste versionen. Prova därefter att gå direkt in i bootmenyn vid startup (inte BIOS), tror knappen är F10, står där nere i POST. Testa även med USB 2 sticka/uttag, prova alla olika uttag både på moderkortet och däruppe.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

Memtest

@hasenfrasen:

Vi har inte provat memtest ska be han försökta testa boota memtest från stickan.

Permalänk

@Seziuo:

Vi har provat alla sätt att boota och alla USB som finns på datorn men den går inte längre än Win loggan sen boota om sig.

Permalänk

Har ni testat med att boota något annat typ någon Linux live CD?
Har ni möjlighet att testa ett annat nätagg?

Permalänk

@ByteBitten:

Inget annat förutom Windows 10 samt Windows 7

Varför nätagg? Det är inte det som är problemet utan den vägrar boota från varken Windows disken eller installations media vilken man än väljer. Om du menar med att nätaggen skulle vara kass för att datorn startar om så är inte det problemet datorn stänger inte av sig

Permalänk

@hasenfrasen:

Har nu testat MEMTEST och den startar men fryser bara sen händer inget mera.

Permalänk

@desperado82:
Min tanke med Linux live CD var för att testa något helt annat än installationsskivor men fungerar inte memtest heller så har ni redan testat det.

Utifrån det du beskriver så låter det som om datorn startar om när belastningen ökar, om nätagget av någon anledning inte ger ut stabila spänningar eller tillräcklig effekt så kan det resultera i att datorn kraschar eller startar om vid ökad belastning. Så mitt förslag var att om ni hade tillgång till ett extra nätagg så koppla ur allt annat från moderkortet (förutom minne) och koppla in det till moderkortet och försök köra memtest igen för och se om ni får ett annat resultat.

Ni kan också testa om ni inte redan gjort det att starta med bara en minnesticka.

Permalänk

Moderkortet är inskickat till Komplett.se

Återkommer vad som var fel om nu moderkortet var felet dvs. Tack till alla som försökte hjälpa till.

Permalänk

OK

Han fick bilder från Kompletts verkstad om att pinnarna på moderkortet vart böjda där processorn sitter.
Fine tänkte jag men hur fan kunde datorn funka 3 månader utan problem och sen helt plötsligt inte funka?
Och det är inte bara en pinne de visar utan några till. Låter väldigt konstigt då skulle moderkortet
inte fungera utan en processor där vissa pinnar inte har någon kontakt.

Sen frågade jag min kompis om det var han som böjde de när han tog ut processorn men han sa att han var försiktig och inte böjde några alls.

Så min undrar än om

1. Han böjde pinnarna när han tog bort processorn för att skicka in kortet.

2. Hur kan moderkortet fungera med böjda pinnar när han monterade processorn för 3 månader sedan.

3. De skyller ifrån sig istället

Permalänk
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av desperado82:

Såhär såg det ut enligt Komplett

Har man inga egna bilder på cpu-sockeln innan återsändandet sitter man i en knivig sits.

Permalänk

@hasenfrasen:

Jo visst är det så men de skulle försöka fixa det sa dem hur dem nu ska göra

Permalänk

OK

Lite update

Nu är det så att kompisen har köpt nytt moderkort dock en bättre model och det är samma fel.
Han har även köpt nya RAM minnen och även det samma fel.

Va fan kan de vara för fel? Han har kopplat ur allt ur datorn som är extra men fortfarande funkar det inte.
Har även testat annat nätagg men samma fel.

Han har inte testat dock Processorn men moderkortet detekterar allt i BIOS som det ska och tempen
ligger på 30C så kylaren sitter som den ska.

Han blir tokig en månad sedan felet kom och fortfarande ingen lösning

Permalänk

Felet är löst. Var processorn som var trasig. Tydligen måndags exemplar