Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

WAN IP är inte ditt externa IP

Hej!
Jag har fått ett gult utropstecken som lyser i högra hörnet när jag loggar in i min router och där står som topic lyder. Det står även något om att IP-baserade tjänster inte kommer att fungera.
Den enda skillnaden jag märkt är att jag har problem att ansluta till en Plex-server som jag har tillgång till. Det står att jag inte har direkt kontakt och hamnar i något begränsat läge där jag inte får full upplösning eller bra ljudformat.

Jag bor i lägenhet och har fiber via Bredband2 (ett uttag i väggen), där har jag en asus router som heter rt-n66u kopplad. Har haft det så sen den routern släpptes och det har aldrig varit problem tidigare. För ett tag sen uppdaterade jag routern och någon gång efter det började problemet.

Någon som kan hjälpa mig att få rätt på detta så vore jag tacksam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Surfa till http://mittip.se/, vad säger den?

Chassi: Fractal Design Mini C, Kylning: Noctua NH-D15S, PSU: EVGA SN G2 750W,
CPU: Intel 4690K @ 4,5Ghz, GPU: Palit GTX 1080 Jetstream @ 2050/5600,
RAM: G.Skill Ares/Ballistix Sport 32GB 1600Mhz, MOBO: ASUS Z97M-PLUS,
SSD:
Samsung 840 PRO 256GB, SDD2: Samsung EVO 850 250GB,
Övrigt: Ducky Shine3 TKL, Roccat Kone Pure, 1x Asus PG279Q, 1x DELL U2515H, ModMic, Audio-Technica ATH-M50x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av murzoo:

Surfa till http://mittip.se/, vad säger den?

Ska kolla när jag kommer hem. Var inne på en liknande sida igår och har för mig att adressen jag fick där var inte samma som WAN adressen som stod på förstasidan när jag loggade in i routern.
Återkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2015

Bredband2 (och flera andra ISP) har börjat använda CGN (Carrier-grade NAT) vilket innebär att du får ett ip mot Bredband2 (100.x.x.x) och ett publikt ip (t.ex 185.x.x.x). Anledningen är att spara på publika ip-nummer (ipv4 håller på att ta slut).

Asus router ser ditt CGN-ip.
Whatsmyip och andra sidor ser ditt publika ip. Det kan finnas andra kunder som har samma publika ip.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av AndersHu:

Bredband2 (och flera andra ISP) har börjat använda CGN (Carrier-grade NAT) vilket innebär att du får ett ip mot Bredband2 (100.x.x.x) och ett publikt ip (t.ex 185.x.x.x). Anledningen är att spara på publika ip-nummer (ipv4 håller på att ta slut).

Asus router ser ditt CGN-ip.
Whatsmyip och andra sidor ser ditt publika ip. Det kan finnas andra kunder som har samma publika ip.

Tack, jag förstår!
Kan jag göra något för att lösa mitt problem med Plex?

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Testpilot
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av ZooN:

Tack, jag förstår!
Kan jag göra något för att lösa mitt problem med Plex?

Du måste nog ringa till Bredand 2 och kolla om du kan få ett eget publikt IP istället för att bli NATad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av huttala:

Du måste nog ringa till Bredand 2 och kolla om du kan få ett eget publikt IP istället för att bli NATad.

Tack alla för hjälpen!
Ringde till bredband2 och dom fixar det till mig

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Testpilot
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av ZooN:

Tack alla för hjälpen!