Permalänk
Medlem

WAN IP är inte ditt externa IP

Hej!
Jag har fått ett gult utropstecken som lyser i högra hörnet när jag loggar in i min router och där står som topic lyder. Det står även något om att IP-baserade tjänster inte kommer att fungera.
Den enda skillnaden jag märkt är att jag har problem att ansluta till en Plex-server som jag har tillgång till. Det står att jag inte har direkt kontakt och hamnar i något begränsat läge där jag inte får full upplösning eller bra ljudformat.

Jag bor i lägenhet och har fiber via Bredband2 (ett uttag i väggen), där har jag en asus router som heter rt-n66u kopplad. Har haft det så sen den routern släpptes och det har aldrig varit problem tidigare. För ett tag sen uppdaterade jag routern och någon gång efter det började problemet.

Någon som kan hjälpa mig att få rätt på detta så vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem

Surfa till http://mittip.se/, vad säger den?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Surfa till http://mittip.se/, vad säger den?

Ska kolla när jag kommer hem. Var inne på en liknande sida igår och har för mig att adressen jag fick där var inte samma som WAN adressen som stod på förstasidan när jag loggade in i routern.
Återkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bredband2 (och flera andra ISP) har börjat använda CGN (Carrier-grade NAT) vilket innebär att du får ett ip mot Bredband2 (100.x.x.x) och ett publikt ip (t.ex 185.x.x.x). Anledningen är att spara på publika ip-nummer (ipv4 håller på att ta slut).

Asus router ser ditt CGN-ip.
Whatsmyip och andra sidor ser ditt publika ip. Det kan finnas andra kunder som har samma publika ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Bredband2 (och flera andra ISP) har börjat använda CGN (Carrier-grade NAT) vilket innebär att du får ett ip mot Bredband2 (100.x.x.x) och ett publikt ip (t.ex 185.x.x.x). Anledningen är att spara på publika ip-nummer (ipv4 håller på att ta slut).

Asus router ser ditt CGN-ip.
Whatsmyip och andra sidor ser ditt publika ip. Det kan finnas andra kunder som har samma publika ip.

Tack, jag förstår!
Kan jag göra något för att lösa mitt problem med Plex?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZooN:

Tack, jag förstår!
Kan jag göra något för att lösa mitt problem med Plex?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste nog ringa till Bredand 2 och kolla om du kan få ett eget publikt IP istället för att bli NATad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du måste nog ringa till Bredand 2 och kolla om du kan få ett eget publikt IP istället för att bli NATad.

Tack alla för hjälpen!
Ringde till bredband2 och dom fixar det till mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZooN:

Tack alla för hjälpen!
Ringde till bredband2 och dom fixar det till mig

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det löste sig!