Uppdatering av nätverket på jobbet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Nov 2010

Uppdatering av nätverket på jobbet

Hej!

Mitt företag har börjat växa ur sitt gamla nätverk och jag har börjat snegla åt att uppgradera den hårdvara vi har i dagsläget. Jag har en ganska grundläggande nätverkskunskap men har, om så skulle behövas, bra konsultation i min närhet.

Vårt behov är att täcka internet för 8-10 trådade burkar och kanske 20-tal trådlösa enheter inklusive Chromecasts och Sonos:ar.

Switchar och infrastruktur finnes.

Behöver jag gå upp på enterprise-nivå eller finns det bra enheter att kika på bland vanliga sortimentet?
Lokalen klarar sig idag, räckviddsmässigt, på en enkel gammal accesspunkt med N-protokollet, men denna byter vi gärna ut så klart.

Någon som har ett bra förslag på router och eventuellt även en separat brandvägg (vilket är önskemål från våra franchisegivare)?

Tack på förhand.

CHASSI: Fractal Design Define R4 Black MODERKORT: MSI Z97 Gaming 7
CPU: Intel Core i7 4790k @ Stock CPU-KYLNING: Scythe Kama Grand Cross Rev B
GPU: Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 4x4096MB
SSD: Samsung 840 Basic 120gb HDD: WD Black 4 tb PSU: Corsair RM650i
OS: Win 8.1 Pro 64 Bit SKÄRM: Acer Predator XB270HU IPS 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Valfri enterprisebrandvägg kan utan problem agera router också.

Jag gillar CheckPoint. Men det finns ju massor av olika, Juniper, WatchGuard o.s.v.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008

Förmodligen kommer du få rekommendation om Ubiquitis prylar som fungerar bra.

1 st router Unifi Security Gateway eller Edge Router Lite
Samt några Unifi AP AC Pro Accesspunkter
Och en PoE-switch.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Jag får slå ett slag för Cisco ASA 5506 alternativt en EdgeRouter Pro(Dom är ju nästan gratis i förhållande till prestanda). Dell har bra switchar i sin X-serie om man kan med webgränssnitt, annars är N-serien fin. För trådlöst hade jag valt Unifi för enkelhetens skull.

Chassi: Fractal Design Node 202 | CPU: Intel 6700 | Kylare: Noctua NH-L9i | Ram: 16 GB DDR4 | GPU: ZOTAC GeForce GTX 970 4GB | MB: MSI H170i Pro AC | PSU: Corsair SF450 | SSDer: Samsung 960 EVO |
Skärm: Asus VG278H | Ljud: HD650+NuForce uDAC 3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av HansTriceps:

Hej!

Mitt företag har börjat växa ur sitt gamla nätverk och jag har börjat snegla åt att uppgradera den hårdvara vi har i dagsläget. Jag har en ganska grundläggande nätverkskunskap men har, om så skulle behövas, bra konsultation i min närhet.

Vårt behov är att täcka internet för 8-10 trådade burkar och kanske 20-tal trådlösa enheter inklusive Chromecasts och Sonos:ar.

Switchar och infrastruktur finnes.

Behöver jag gå upp på enterprise-nivå eller finns det bra enheter att kika på bland vanliga sortimentet?
Lokalen klarar sig idag, räckviddsmässigt, på en enkel gammal accesspunkt med N-protokollet, men denna byter vi gärna ut så klart.

Någon som har ett bra förslag på router och eventuellt även en separat brandvägg (vilket är önskemål från våra franchisegivare)?

Tack på förhand.

Vad har ni för internetanslutning?

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av BrusE:

Vad har ni för internetanslutning?

Wow, många bra tips nu!

Tack för detta, ska kika lite närmre på detta.

I dagsläget har vi en riktigt slö lina, 10 mbit / s. Vi inväntar dock att fiber ska dras in i fastigheten inom kort!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av PointMan:

Valfri enterprisebrandvägg kan utan problem agera router också.

Jag gillar CheckPoint. Men det finns ju massor av olika, Juniper, WatchGuard o.s.v.

Skrivet av kallabaz:

Förmodligen kommer du få rekommendation om Ubiquitis prylar som fungerar bra.

1 st router Unifi Security Gateway eller Edge Router Lite
Samt några Unifi AP AC Pro Accesspunkter
Och en PoE-switch.

Skrivet av Pl4yGround:

Jag får slå ett slag för Cisco ASA 5506 alternativt en EdgeRouter Pro(Dom är ju nästan gratis i förhållande till prestanda). Dell har bra switchar i sin X-serie om man kan med webgränssnitt, annars är N-serien fin. För trådlöst hade jag valt Unifi för enkelhetens skull.

Stort tack för era tips! Ska kika på närmre på detta!