Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götaland
Registrerad
Sep 2003

Wifi med räckvidd på 80m?

Bor i radhus, morsan bor två trappuppgångar längre bort i samma hus, ca. 80 m längre bort. (Fönstren tittar åt samma håll).
Hur kan jag dela med mig av mitt internet (förslagsvis WiFi) till hennes dator?

TP sladd genom källaren går icke.
Större antenn utanför mitt fönster är inte att föredra då jag inte vill skrika ut mitt WiFi.

Finns det några andra lösningar?
Kanske två antenner som skickar signaler bara till varandra så kan vi klämma dessa i våra fönster?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

Två stycken Ubiquiti Nanobeam som monteras utomhus på väggen alternativt kan man köpa två stycken Ubiquiti Nanostation Loco och montera med sugkoppsfäste på fönstret. Sen kör du bara en AP inne hos mamma som kopplas direkt till hennes Ubiquiti-radio.

Tänk bara på att du måste ha fri sikt mellan husen och inte heller bara fri sikt mellan några hinder utan även fritt runt omkring så att signalen har plats att breda ut sig för optimal prestanda. https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone

https://airlink.ubnt.com/ här kan du simulera en installation.

EDIT: Tänkte lite fel först, ni bor alltså i samma länga och måste skicka signalen längs med huset? Kan man tänka sig att man monterar Ubiquiti-enheterna på något liknande http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Ant... för att komma ut en bit från väggen och sedan rikta Ubiquiti-enheterna vinkelrätt från väggfästet?

Intel i5 750 @ 3,6 GHz | ASUS P7P55D EVO | 4x2 GB G.Skill Ripjaws @ 1715 MHz - 7,8,8,24 | Gigabyte HD7950 @ 1200/1700 MHz | Corsair HX750 | Asus Xonar D1 | Intel 330 120 GB | 1 TB Seagate 7200.12 + 1 TB Samsung F1 + 500 GB Samsung F1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008

Är det fri sikt är det bara att sätta två ubiquiti accesspunkter, tex nanostation m2 loco, i brygga. Kommer vara rock-solid. Dessa accesspunkter kan köras i osynligt läge så de syns inte för några andra än den andra accesspunkten i bryggan.

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götaland
Registrerad
Sep 2003

Tackar för fantastiskt bra svar!

Det stämmer, vi bor i samma länga och måste skicka signalen längstmed.

Måste enheterna titta på varandra exakt? Eller räcker det att båda tittar mot varandra? Då morsan bor på våning 1, jag på bottenvåningen. Det är lätt fixat att justera upp. Men undrar så man kan ha det rakt och fint annars.

MVH:
Stefan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

@Battle_Zealot:

Lättast är väl att ha båda enheterna på samma höjd men det är självklart inga problem att rikta en snett uppåt och en snett nedåt, det har mer att göra med modellens fäste att göra så välj en lämplig modell som har ett ledat fäste för vägg- eller mastmontage. I ert fall måste ni dock få ut enheterna från väggen först för att kunna rikta dem mot varandra.

Sen ska du tänka på att detta egentligen inte är något annat än en wifi-anslutning med riktverkan, så det krävs ingen laser-precision mellan enhterna. Satsa på 5 GHz-varianten av Ubiquiti-radion för att få så lite störningar som möjligt.

Intel i5 750 @ 3,6 GHz | ASUS P7P55D EVO | 4x2 GB G.Skill Ripjaws @ 1715 MHz - 7,8,8,24 | Gigabyte HD7950 @ 1200/1700 MHz | Corsair HX750 | Asus Xonar D1 | Intel 330 120 GB | 1 TB Seagate 7200.12 + 1 TB Samsung F1 + 500 GB Samsung F1