Internationellt erkänt standardiserat test av CPU:er?

Permalänk
Medlem

Internationellt erkänt standardiserat test av CPU:er?

I och med releasen av Ryzen så slogs jag av alla dessa test som florerar från olika testare, på Youtube, i skrift med skärmdumpar m.m. Det bildades snabbt läger, misstankar om fusk eller "skruvade" tester till förmån för Intel eller AMD.

Med det här så insåg jag också hur dumt det är att det inte finns ett standardiserat test, jag pratar alltså inte om ett testmoment utan om ett test som "de stora" gått samman och sagt "Det här är det som gäller för att uppfylla ABC Testet, globalt erkänt av Org 1, 2, 3, 4 osv".

Det borde gå att ordna med en Github, en inbjudan till en handfull stora redaktioner/reviewers etc, och ett samarbete kring hur testet utformas.

För i ärlighetens namn, är det rimligt att sitta och slänga länkar omkring sig till olika reviewers som stödjer sin sak och smutskasta andra? Har vi inte kommit längre med all denna teknik att vi skulle kunna enas kring ett standardiserat test?

Jag kanske har fel, men vill iaf lyssna på vad ni säger!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

I och med releasen av Ryzen så slogs jag av alla dessa test som florerar från olika testare, på Youtube, i skrift med skärmdumpar m.m. Det bildades snabbt läger, misstankar om fusk eller "skruvade" tester till förmån för Intel eller AMD.

Med det här så insåg jag också hur dumt det är att det inte finns ett standardiserat test, jag pratar alltså inte om ett testmoment utan om ett test som "de stora" gått samman och sagt "Det här är det som gäller för att uppfylla ABC Testet, globalt erkänt av Org 1, 2, 3, 4 osv".

Det borde gå att ordna med en Github, en inbjudan till en handfull stora redaktioner/reviewers etc, och ett samarbete kring hur testet utformas.

För i ärlighetens namn, är det rimligt att sitta och slänga länkar omkring sig till olika reviewers som stödjer sin sak och smutskasta andra? Har vi inte kommit längre med all denna teknik att vi skulle kunna enas kring ett standardiserat test?

Jag kanske har fel, men vill iaf lyssna på vad ni säger!

Jag är förvånad att så många väljer att bencha spel när nya proppar hittar marknaden. Vem bryr sig om 50 eller 300 fps om man inte kör enbart med processorns GPU? Jag är intresserad av ren prestanda per core. Inte hur battlefield lirar med ett 1080ti
Cinebench är väl det mest intressanta för egen del, men kan för lite.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nej. Detta är ingen vidare idé.

Bara titta på bilindustrin hur det fifflas med mätningarna över bränsleförbrukningen och utsläpp. Det var en hel del drivrutins fiffleri (finger pekades det med iaf) förut för och få krom att se mindre kromat ut för några ynka FPS skull i t ex 3Dmark, mellan det röda och gröna stallet.

En typ av standard på ett test utav hörselproppar är nog en rätt så bra idé. Men när det kommer till prestandatester på t ex just hårdvara för datorer, där dess mjukvara säkerligen kan manipuleras rakt av mot ett test så att det blir en solid raket, då blir tanken en mindre bra idé.
Dessutom så skulle det ta lite död på scenen då få vill kanske läsa samma resultat - across the net.

Det här är en viktig sak man lär sig i livet, och det är att du, bara du, är den som kan bedöma vad som är rätt och fel, sanning eller osanning för dig - här i livet.

Ingen i världen skulle tro på mig om jag kom med påståendet att en utav Haribo nallarna smakade saltlakrits; men jag vet.

Aliens.

Permalänk
Medlem

Alla testar ju på sitt egna vis och oavsett vilken testmetod du tycker är rätt kan du med största sannolikhet hitta det hos någon av recensenterna. Att som recensent följa en standard man inte håller med om skulle nog kännas rätt tråkigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag är förvånad att så många väljer att bencha spel när nya proppar hittar marknaden. Vem bryr sig om 50 eller 300 fps om man inte kör enbart med processorns GPU? Jag är intresserad av ren prestanda per core. Inte hur battlefield lirar med ett 1080ti
Cinebench är väl det mest intressanta för egen del, men kan för lite.

Du är med andra ord precis som alla andra och vill se prestandatester som speglar det område just du använder din cpu-kraft till.

Just spel är ju det enskilt absolut största segmentet där cpu kraften från en desktopdator behövs och därför är det ganska naturligt att just spel blir ett stor del av dessa tester.
Sedan finns det ofta en väldig massa program för att testa både en och flertrådsprestanda med i testsviterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du är med andra ord precis som alla andra och vill se prestandatester som speglar det område just du använder din cpu-kraft till.

Just spel är ju det enskilt absolut största segmentet där cpu kraften från en desktopdator behövs och därför är det ganska naturligt att just spel blir ett stor del av dessa tester.
Sedan finns det ofta en väldig massa program för att testa både en och flertrådsprestanda med i testsviterna.

Jo, CPU-kraft är CPU-kraft, varken mer eller mindre. Hur många cores, vilken hastighet de kommer upp i, hur varm processorn blir och så vidare. Förstår inte vad det har med Battlefield att göra dock. Om man inte använder sig av den inbyggda GPU'n i proppen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nej. Detta är ingen vidare idé.

Bara titta på bilindustrin hur det fifflas med mätningarna över bränsleförbrukningen och utsläpp. Det var en hel del drivrutins fiffleri (finger pekades det med iaf) förut för och få krom att se mindre kromat ut för några ynka FPS skull i t ex 3Dmark, mellan det röda och gröna stallet.

En typ av standard på ett test utav hörselproppar är nog en rätt så bra idé. Men när det kommer till prestandatester på t ex just hårdvara för datorer, där dess mjukvara kan säkerligen kan manipuleras rakt av mot ett test så att det blir en solid raket, då blir tanken en mindre bra idé.
Dessutom så skulle det ta lite död på scenen då få vill kanske läsa samma resultat - across the net.

Det här är en viktig sak man lär sig i livet, och det är att du, bara du, är den som kan bedöma vad som är rätt och fel, sanning eller osanning för dig - här i livet.

Ingen i världen skulle tro på mig om jag kom med påståendet att en utav Haribo nallarna smakade saltlakrits; men jag vet.

Aliens.

Med hårdvara så finns det ju individuella skillnader, en CPU klockar ju olika bra t.ex. Jag ser inte att testerna skulle vara likadana across the net. Snarare att man förhåller sig till ett regelverk eller en standard som gör att testerna håller en hög lägsta kvalité. T.ex. att man inleder med standarden, sen kan varje enskild reviewer göra egna tester efter det för att matcha sin målgrupp eller sina egna intressen.

Skrivet av ClintBeastwood:

Alla testar ju på sitt egna vis och oavsett vilken testmetod du tycker är rätt kan du med största sannolikhet hitta det hos någon av recensenterna. Att som recensent följa en standard man inte håller med om skulle nog kännas rätt tråkigt.

Jag menar inte att man måste följa den men att den finns där, samt att den är etablerad. Den fyller givetvis inte allas smak men den finns som grundpelare, som ett regelverk kring hur man testar. Den kanske till och med guidar den enskilda individen i hur X kan utföra samma test i enlighet med standarden? Jag spånar fritt.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB