Permalänk
Medlem

PCIe-slots vs antal GPU'er

Hallå,

Sitter i dagsläget på ett MSI X99A MPOWER med två 980 Ti-kort. Är ganska sugen på ett 1080 Ti-kort när dom väl kommer ut men jag hade gärna behållit mina två 980 Ti-kort också (för renderingar osv). Därför funderar jag på att behålla de gamla korten o köra 3 kort i burken.

Mitt moderkort ska vara Quad-SLI kapabelt, men det finns inte en möjlighet att man skulle kunna få plats med mer än två kort. Nu är förvisso mina Palit-kort väldigt stora men ändå. Jag lånade hem två EVGA (980Ti) kort från jobbet bara för att se om dessa kort som är mycket mer slimmade skulle få plats. Men samma sak där. 2 max, inte mer. Korten går helt enkelt över de närliggande PCIe-platserna så dom är obrukbara.

Nu känner jag mig skapligt förvirrad av det här. Om jag nu vill köpa ett nytt moderkort, vad ska jag gå på då? Känns ju inte som jag kan lita på beskrivningen direkt då den inte verkar betyda mer än att moderkortet klarar av att köra 3 kort i SLI, men om dom får plats eller inte. Det är en annan femma.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

1080ti lär ju vara som 1080 och bara klara 2 way sli?

Permalänk
Medlem

Använda PCI-E riser/s är svaret om chassit har utrymme för mer än två kort, d.v.s chassit har plats/uttag på baksidan för fler än två kort.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.