Permalänk
Medlem

Vill lära mig programmera

Jag är lite sugen på att lära mig ett programmeringsspråk eller scriptspråk, men har INGEN aning om vilket. Jag har ingen aning om vilket som är bäst, eller vad jag vill programmera, men jag har en idé till en liten Android/iOS-app, så kanske ska börja där? Jag sitter även en del i Linux och pillar. Vilket språk skriver man Android-apps i?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Android använder Google's SDK som är primärt i Java.
Ta en titt här så lär du dig lite och kan se om Java är något för dig https://www.codecademy.com/learn/learn-java

Edit:
Jag föreslår att du börjar från grunderna innan du börjar ge dig på appar, kommer att underlätta enormt!
iOS har jag mindre koll på, vad jag förstått ska det vara möjligt att koda i Java, men Apple använder sig av Swift.
Läs mer här https://developer.apple.com/swift/

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du borde lära dig C#. Det är i grunden riktat mot Windows men det har på senaste tiden blivit väldigt crossplatform där du med Xamarin kan skriva appar för Android, iOS, och windows phone.

Utöver detta finns .NET Core som låter dig skriva mot Linux, Mac och Windows såklart.

Så du kan basically göra vad f** du vill i detta språk.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Android använder Google's SDK som är primärt i Java.
Ta en titt här så lär du dig lite och kan se om Java är något för dig https://www.codecademy.com/learn/learn-java

Edit:
Jag föreslår att du börjar från grunderna innan du börjar ge dig på appar, kommer att underlätta enormt!
iOS har jag mindre koll på, vad jag förstått ska det vara möjligt att koda i Java, men Apple använder sig av Swift.
Läs mer här https://developer.apple.com/swift/

Java är väl ett ganska brett språk, som kan användas på många ställen?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Jag skulle säga att du borde lära dig C#. Det är i grunden riktat mot Windows men det har på senaste tiden blivit väldigt crossplatform där du med Xamarin kan skriva appar för Android, iOS, och windows phone.

Utöver detta finns .NET Core som låter dig skriva mot Linux, Mac och Windows såklart.

Så du kan basically göra vad f** du vill i detta språk.

C# låter intressant, smidigt om jag kan göra appen till bägge systemen. Det är ingen avancerad app jag vill göra, bara en typ databas med bilder, info och länk till butik.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: Jag skulle dock som @MaxieTheHatter sa även föreslå att lära sig grunderna innan du dyker på något dylikt.
Även fast det projekt du har tänkt på inte blir så stort så underlättar det något enormt om du har grunderna (funktioner, datatyper, objekt etc etc) inlärda.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

@TheJonaz: Jag skulle dock som @MaxieTheHatter sa även föreslå att lära sig grunderna innan du dyker på något dylikt.
Även fast det projekt du har tänkt på inte blir så stort så underlättar det något enormt om du har grunderna (funktioner, datatyper, objekt etc etc) inlärda.

Absolut. Vart föreslår du/ni att jag börjar?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Avstängd

Börja med Python.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera antingen Java eller Python. Python är ett scriptspråk och väldigt bra för att lära sig lite grunder medan Java kan användas till sådant som app-programmering och Java är även det jag lärt mig mest genom, vilket fungerade bra för min del.

Jag föredrar dock C# men tycker att Java var lättare att komma in i.

Permalänk
Medlem

Hmm, så Java eller Python då..jobbigt det är med val!

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du börjar med det språk som intresserar dig. Python har en annorlunda syntax än t.ex C# eller Java, så om du börjar med Python och sen går över till någon av dem måste du lära dig syntaxen där. Grunden (funktioner, datatyper, objekt etc etc) lär du dig oavsett vilket språk du börjar med, bara du börjar från början och inte hoppar rätt in i tutorials för att göra appar.

Rekommenderar denna videoserie om du vill börja med C#: https://www.youtube.com/watch?v=eycAAKpoJxA
C# är ganska liknande Java på många sätt så du kan i princip båda om du lär dig ena.
Dessa videos ska vara bra för att lära sig grunderna i Java: https://www.youtube.com/watch?v=Hl-zzrqQoSE

Permalänk

Gick c++ förra året på gymnasiet. Det var det mest obegripliga och krångligaste jag någonsin gjort i hela mitt liv. Lycka till!

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Ja, lutar mer och mer åt Java

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Inaktiv

Det är inga märkvärdigheter att programmera en androidtelefon, det är dock en massa mek innan och det är ett dumt val att börja med. Om du vill programmera androidtelefoner så börjar med java.
Angående bok så gå till närmsta bibliotek och låna en beroende på om du tycker den är för enkel eller svår så har du bra underlag för vilken bok som du bör köpa.
En populär bok på högskolor för många år sedan var: http://www.bokus.com/bok/9789144104317/java-direkt-med-swing/

Jag skulle dock påstå att gemene person i ung ålder som ska börja programmera på fritiden så är denna bok för svår, men det beror helt på individen.

Skrivet av knaprisen:

Gick c++ förra året på gymnasiet. Det var det mest obegripliga och krångligaste jag någonsin gjort i hela mitt liv. Lycka till!

Du har då nog inte gått utbildningsradion distanskurss: UNIX - Jag och mitt skal
Del 1, kopiera en fil: https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll vilket språk du lär dig, då alla är snarlika, och kan man väl "programmera" så går det snabbt att byta språk. men försök att lära dig objektorienterat då det är det vanligaste, och vill du då koda i ett språk som inte är objektorienterat så är det också lätt då dom är simplare, men svårare att göra större saker i.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Håller med @Haptic

Viktigaste är att man lär sig grunderna och datalogiskt tänkande. Principerna är typ likadana på alla språk. Rekommenderar dock börja med Java, blir enklare å börja med android apputveckling.

Permalänk

Let me google that for you

http://letmegooglethat.com/?q=codeacademy.com

Knarka den här sidan och du kommer spruta ut hemsidor!

Det kommer ta tid......... mycket tid och det är bara en fakta du måste hantera! Codeacademy är det bästa du kan börja med då du hela tiden får allt förklarat vad det gör och betyder, finns flera olika scriptspråk du kan börja lära dig men att börja med Javascript är en bra utgångspunkt. Sätt bara igång och efterforska inte så mycket mer nu med vart du ska börja, du måste bara börja någonstans! Codeacademy är skitbra för absoluta NoobZ "Just do IT!!!"

Permalänk
Medlem

Jag ska börja med Java har jag bestämt. Vilken editor rekommenderar folket att jag laddar hem/köper?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

IntelliJ IDEA skulle jag rekommendera. Om du inte gillar det så kan du prova Eclipse eller Netbeans.

Permalänk
Medlem

Mitt projekt fortgår, och jag håller på att lära mig Eclipse och Android Studio. Min fråga nu, är egentligen inget jag kommer behöva än på ett tag, men vill ändå ställa den IFALL något behöver fixas.

Jag vill ha en databas-app med hundar som hypotetiskt innehåll. I appen ska man kunna söka på alla hundraser, få en liten bild och info om den hunden. Ska alla data sparas lokalt i appen, eller ska jag använda en extern databas och hämta data via internet, eller hur hade ni gått till väga?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: Om du använder en lokal databas så kommer du behöva göra en uppdatering till appen varje gång du vill ändra databasen. Vill du kunna ändra databasen utan att göra en uppdatering så blir det mer jobb. Du får välja det bästa för just din app. Om till exempel databasen är komplett och har "alla hundar" i den redan, så skulle en lokal databas vara fördelaktig.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen programmerare så se det här mer som en fråga än ett påstående, men om det är tänkt som en app till mobiler så borde väl en internetlagrad databas vara att föredra, för att hålla nere storleken på appen? Det känns ju lite onödigt att bära omkring på info och bilder på alla hundraser i världen om man kanske kollar upp typ åtta hundraser under mobilens livstid..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror på vad det ska vara för app som sagt. En statisk databas som inte kommer ändras, som har alla hundar redan skulle inte vara väldigt stor i storlek, även med bilder. Om jag själv skulle göra denna hypotetiska app med hundar, hade jag gjort en webapp istället, och en android app för att visa webappen. Det finns många olika lösningar, och det bästa sättet beror på vad för app du håller på att göra.