Stänga av hårddisk efter X min (win 10)

Permalänk
Medlem

Stänga av hårddisk efter X min (win 10)

Hej,
Problemet mitt är att min HDD snurrar och på alldeles hela tiden fast Resource monitor inte visar någon aktivitet på denna. Har också tagit bort indexing från denna. Har inget annat än bilder samt några dokument på denna hårdskiva. Har också tagit bort photos från background activity som kunde vara ett problem enligt forum. Medd HDDScan då jag trycker "spin down" kör den upp igen nästan direkt.
Kan någon snäll person hjälpa mig med detta problem? Har läst forum nu i flera kvällar utan någon framgång..

Permalänk
Medlem

Har du varit inne i Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ och konfigurerat det under ditt aktuella energischema?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Hei, jo glömde skriva det men det började jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktoiva:

Hej,
Problemet mitt är att min HDD snurrar och på alldeles hela tiden fast Resource monitor inte visar någon aktivitet på denna. Har också tagit bort indexing från denna. Har inget annat än bilder samt några dokument på denna hårdskiva. Har också tagit bort photos från background activity som kunde vara ett problem enligt forum. Medd HDDScan då jag trycker "spin down" kör den upp igen nästan direkt.
Kan någon snäll person hjälpa mig med detta problem? Har läst forum nu i flera kvällar utan någon framgång..

Något måste ju hålla disken igång om den spinner upp direkt.

Om du går in i diskhanteraren och väljer disken och partitionerna på den. "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar...", ta bort bokstaven för den. (Du kan enkelt lägga tillbaka bokstaven om den försvann, så det är enkelt test).

Skriker den att disken används? (du får först en varning att vissa program kanske inte fungerar korrekt, bla bla, tryck "Ja").

Om den används kommer du att få en till varning som säger just detta, typ "Volymen XXXXXXXXXX X: används för närvarande." Eller tar den bara bort bokstaven där efter? Om du får varning så kan vara något program som har filer öppna, även om den inte läser/skriver "just nu". Du kan tvinga den att koppla ner och sen testa och spinna ner den igen. Den bör då stanna av, men tvingar du frånkopplingen så kan programmet som nu mist "sin disk" kan bli sur/krascha osv.

(Skulle mot förmodan du koppla bort och något program bråkar, lägg tillbaka samma enhetsbeteckningen igen och sen starta om Windows så rättar det oftast till sig utan problem. Sker extremt sällsynt om du inte får denna varning, men lätt att fixa om det skulle ske).

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Hej, testade detta men kom inte i något skede upp att disken används etc. Var efter en ny hdd nu och inget problem mera.
Formaterade gamla men fortfarande kör den hela tiden.. Måste vara något konstigt fel på denna. Tack för svar!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktoiva:

@Paddanx: Hej, testade detta men kom inte i något skede upp att disken används etc. Var efter en ny hdd nu och inget problem mera.
Formaterade gamla men fortfarande kör den hela tiden.. Måste vara något konstigt fel på denna. Tack för svar!!!

Hmm. Kan vara att den inte gillar din dators energibesparingssystem. Dock brukar alla diskar från typ 10 år bak stöda detta... konstigt. Du har hittat att det är i hårdvaran iaf, vilket förklarar varför inga mjukvaruinställningar fungerade.

Men du har hittat en lösning iaf.

Permalänk

Har en SSD och en HDD, men HDDn börjar "snurra igång" när jag väl klickar på just HDDn i "Dator" eller väljer en mapp. Har inte gjort någonting med energischeman osv, så något ligger på din HDD och är igång.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15