Värt att "uppgradera" till Asus UX410UQ?

Permalänk
Inaktiv

Helt otroligt att Microsoft tar bort en sån grundläggande funktion som att svepa bak och framåt i fönster. Alltså man slutar aldrig förvånas över Microsoft. Idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Verkar inte heller gå att ställa in musplattan så att man har "page back" och "page forward" genom att göra någon rörelse på musplattan.

Värdelöst.

Har varit tre finger swipe för det på alla zenbooks jag suttit med, fungerar inte det? Har du kollat asus mjukvara?

Har du provat uppdatera bios för ljudetproblemet förresten?

"BIOS 201
Update thermal policy"

Edit. Var för ua, finns dock en 201 för uq också.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Har varit tre finger swipe för det på alla zenbooks jag suttit med, fungerar inte det? Har du kollat asus mjukvara?

Har du provat uppdatera bios för ljudetproblemet förresten?

"BIOS 201
Update thermal policy"

Edit. Var för ua, finns dock en 201 för uq också.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har prövat installera Asus Smart Gesture. Däremot så funkar inte den. När jag "bockar i" alla inställningar jag vill ha, så bockas allt ur av sig själv. Efter en del Googlande verkar det ju vara en begränsning som finns i Windows 10? Flera verkar ha problemet och lyckas heller inte råda bot på det.

Menar du att du har så du kan svepa fram och tillbaka i fönster med tre finger svep?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har du provat uppdatera bios för ljudetproblemet förresten?

"BIOS 201
Update thermal policy"

Edit. Var för ua, finns dock en 201 för uq också.
Skickades från m.sweclockers.com

@anon260898 Låter ju lovande! Har du testat det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeolers:

@nilsou Låter ju lovande! Har du testat det?

Nä har inte gjort det. Kanske kan packa upp datorn igen. Hade bestämt mig för att lämna tillbaka den, delvis p.g.a. ljudet men mest för att det inte går att använda musplattan som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Nä har inte gjort det. Kanske kan packa upp datorn igen. Hade bestämt mig för att lämna tillbaka den, delvis p.g.a. ljudet men mest för att det inte går att använda musplattan som man vill.

Skulle vara guld värt om du gjorde det!

Var musplattan verkligen en deal-breaker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeolers:

@nilsou Låter ju lovande! Har du testat det?

Har prövat nu, ingen skillnad.

Var för övrigt redan Bios 201 installerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeolers:

Skulle vara guld värt om du gjorde det!

Var musplattan verkligen en deal-breaker?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså musplattan är bra, men att behöva använda Backspace för att gå tillbaka en sida och gå upp i vänstra hörnet för att trycka Page forward, är allt annat än användarvänligt.

Många bäckar små du vet. Känns inget kul att spela 14 000 kr för en "Premium dator" när den inte ens kan göra sådana småsaker som en fem år gamla Samsung kan och som kostade 6 000 kr mindre när det begav sig.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja hitta en fungerande lösning för att svepa med musplattan. Ljudet är ju hopplöst utan Fancontroller.

Permalänk
Inaktiv

Går inte ens att återställa datorn. Får upp följande felmeddelande: "det gick inte att återställa datorn inga ändringar har gjorts".

Permalänk
Inaktiv

En liten uppdatering kring mina turer med UX430UQ Pure 4.

Efter att ha uppgraderat min Samsung 900X3C med en ny SSD så blev den lika rapp som UX430UQ är på det användningsområdet jag har. D.v.s. att bekymmerslöst se på HD-filmer, kika Youtube, skriva i Word, surfa på nätet med flera flikar öppna och spela Age of Empires 2.

Med det sagt, att båda klarade uppgiften lika bra, så var min fem år gamla dator starkare i alla andra aspekter (förutom skärmen då). UX430UQ Pure 4 är helt enkelt inte värd 14 000 kr. Samma prestanda går att få för 4 000 - 6 000 kronor mindre och då med samma byggkvalité.

Återigen, min Samsung kostade mig 8 000 kr och när jag ställer båda bredvid varandra och känner på båda, ja då blir UX430UQ utklassad.

Sen finns det detaljer man stör sig på att en så dyr dator inte klarar av. Touchpaden är riktigt bra, om den funkade. Den är tyvärr låst till Microsoft W10 alla rörelser. Detta är emellertid ingen ursäkt eftersom Samsungs programvara ger en åtminstone valfriheten att välja.

När det kommer till fläkten, alltså kom igen Asus, ska man verkligen behöva ladda ner tredje parts appar för att få en acceptabel ljudnivå?

Skulle den ligga på omkring 10 000 kr kanske det skulle vara värt uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Har funderat nu länge mellan Asus zenbook ux410uq eller ux430uq.
Hittade fyndvara ux410uq på webbhallen som nu kostar 11600 jag antar den är din gamla?

Efter jag har läst tråden så blir det nog 430, ska resa med datorn och redigera video nämligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av benzain:

Har funderat nu länge mellan Asus zenbook ux410uq eller ux430uq.
Hittade fyndvara ux410uq på webbhallen som nu kostar 11600 jag antar den är din gamla?

Efter jag har läst tråden så blir det nog 430, ska resa med datorn och redigera video nämligen.

Ja det är det nog. Kom även upp en 430 som fyndvara, som troligtvis också är min gamla. 410 hade i princip samma för- och nackdelar som 430, förutom att den var fulare och större.

Ok du kanske kan uppdatera om läget, om dina intryck av 430.

För mig landade det i att datorn aldrig kändes prisvärd. 14 000 kr för en dator som inte ens kan reglera fläktarna optimalt. Skärmen hade alldeles för låg ljusstyrka, vilket var synd då den i övrigt var grym. Byggkvalitén var inte övertygande. Extremt mycket coilwhine. Konstig layout på ett mediokert tangentbord. Tråkig tangentbordsbelysning. Allt detta är sådant som Dell XPS 13 saknar, men då för någon tusenlapp mera.

Gillar dock konceptet med att packa in 14" i ett 13.3" format. Var också nära att köpa Acer Spin 7, om det inte hade varit för den blanka skärmen.