Iscsi HP Proliant dl380 Suse eller Fedora

Permalänk

Iscsi HP Proliant dl380 Suse eller Fedora

Hej
När jag försöker installera openSuse Leap eller fedoras senaste, då blir det problem med att installera på hårddisken. På gamla openSuse 13.1 och fedora 14, där hittar den iscsi hårdiskarna direkt. På iscsi valet i installationen på ex openSuse Leap, så vet jag inte vad jag skall fylla i, för att den skall hitta hårddiskarna, eller måste det till extra drivrutiner i starten för att installationen skall hitta iscsi hårddiskarna??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas76:

Hej
När jag försöker installera openSuse Leap eller fedoras senaste, då blir det problem med att installera på hårddisken. På gamla openSuse 13.1 och fedora 14, där hittar den iscsi hårdiskarna direkt. På iscsi valet i installationen på ex openSuse Leap, så vet jag inte vad jag skall fylla i, för att den skall hitta hårddiskarna, eller måste det till extra drivrutiner i starten för att installationen skall hitta iscsi hårddiskarna??

Förklara gärna mer kring din setup. Vadå iscsi-hårddiskar? Iscsi är ett nätverksprotokoll som används t.ex. om man ansluter till ett SAN över ethernet.

Om du istället pratar om hårddiskar som är monterade i din DL380 så är det väl SAS om det är en någorlunda ny modell eller någon äldre SCSI om det är en gammal modell.
Hursomhelst så har den väl säkerligen någon variant av HPs Smartarray RAID-kontroller, så det handlar ju då bara om att ha drivrutiner för den (borde inte vara några konstigheter) så märker du sedan inte av så särskilt vad det är för typ av diskar utan ser bara RAID-volymerna i OSet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jo det är vanlig scsi hårddiskar hp smartarray raid-kontroller, , men jag undrade om den gick att komma åt via iscsi. Som jag har förstått, så kommer det inte gå. Men eftersom den hittar scsi hårdiskarna i Suse 13.1, då borde det kunna gå att kopiera ut drivrutinerna från den dvd:n?? följdfråga blir var hittar jag dem drivrutinerna?? Jo det är Raid 0 på scsi diskarna.