Opteron något att leta efter?

Permalänk
Medlem

Opteron något att leta efter?

Hej!

Sitter och planerar lite inför hösten och nya äventyr. Har alltid drömt om att äga en server med två stycken cpu så nu har jag tänkt ta mig i kragen och uppfylla denna önskan. Har idag redan några servrar som snurrar här hemma men inget som gör något riktigt förutom min N54L.

När jag nu kikar runt och kollar hittar jag ibland Opteron från AMD men inte mycket av dem. Då blir ju frågan är de sjukt stabila så att folk inte säljer dem eller är det så att de blev en så liten serie så att beg.marknaden aldrig får se dem. HP dräller det ju av.

Det som lockar med Opteron är att de har massor av kärnor. I en enkelt liten virtuell hemma miljö vore det kanske användbart. Mina efterforskningar i ämnet är klart bristfälliga men det är lite lockande.

Så helt enkelt är det något att leta efter eller skall jag bara lägga ner och leta efter intel grejer istället.

Kom och tänka på Ryzen men Ecc stödet verkar dröja och någon server har jag inte sett från de stora tillverkarna.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeem:

Hej!

Sitter och planerar lite inför hösten och nya äventyr. Har alltid drömt om att äga en server med två stycken cpu så nu har jag tänkt ta mig i kragen och uppfylla denna önskan. Har idag redan några servrar som snurrar här hemma men inget som gör något riktigt förutom min N54L.

När jag nu kikar runt och kollar hittar jag ibland Opteron från AMD men inte mycket av dem. Då blir ju frågan är de sjukt stabila så att folk inte säljer dem eller är det så att de blev en så liten serie så att beg.marknaden aldrig får se dem. HP dräller det ju av.

Det som lockar med Opteron är att de har massor av kärnor. I en enkelt liten virtuell hemma miljö vore det kanske användbart. Mina efterforskningar i ämnet är klart bristfälliga men det är lite lockande.

Så helt enkelt är det något att leta efter eller skall jag bara lägga ner och leta efter intel grejer istället.

Kom och tänka på Ryzen men Ecc stödet verkar dröja och någon server har jag inte sett från de stora tillverkarna.

Hur mycket pengar vill du lägga på detta?

Alla AMD Opteron är bara skit därför väljer man Intel men snart så kommer Naples som verka lovande och så har den även multithreading dock osäker vad den kallas.

Jag prova jämföra bästa Opteron 2 st mot en av mina E5-2690V2 den hade inte en chans.

(X2) Opteron 6380 poäng 14200.

(X1) Xeon E5-2690V2 poäng 16546.

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Opteron+6380&id=...
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2690+v2...

Sen så kommer du märka att den dra mycket mer ström Naples så sägs det att den ska dra runt 95 Watt.

Edit: Sen så har dom bara PCI 2.0 och inte PCI 3.0 värt att tänkta på.

PCI 2.0
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

När jag nu kikar runt och kollar hittar jag ibland Opteron från AMD men inte mycket av dem. Då blir ju frågan är de sjukt stabila så att folk inte säljer dem eller är det så att de blev en så liten serie så att beg.marknaden aldrig får se dem.

Det är nog främst den senare orsaken. AMD lanserade Opterons baserade på Piledriver i slutet av 2012, och låg redan då en bra bit efter Intel. Sen dess har inget hänt förrän de nyss lanserade Zen, och som superegg säger så kommer Naples inom en snar framtid. Men resultatet är i alla fall att Intel har dominerat totalt på server-marknaden i många år nu (AMD har mindre än 1% av server-marknaden enligt vad läst).

Så om du bara vill ha något att leka med så är Xeon troligtvis det vettigaste att leta efter. Opterons har haft fördelen att de varit billiga, men tveksamt om det visar sig på begagnatmarknaden p.g.a. utbudet.

Permalänk
Avstängd

Njä, Opteron är nog inte förstahandsvalet direkt. Isåfall en maskin med Xeon eller Ryzen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Moderkort med två sockets för Ryzen hade varit nice. Snacka om prestanda för pengarna :P. Men enda jag sett verkar vara multi CPU kort för deras kommande server line Nepals.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Hej!

Sitter och planerar lite inför hösten och nya äventyr. Har alltid drömt om att äga en server med två stycken cpu så nu har jag tänkt ta mig i kragen och uppfylla denna önskan. Har idag redan några servrar som snurrar här hemma men inget som gör något riktigt förutom min N54L.

När jag nu kikar runt och kollar hittar jag ibland Opteron från AMD men inte mycket av dem. Då blir ju frågan är de sjukt stabila så att folk inte säljer dem eller är det så att de blev en så liten serie så att beg.marknaden aldrig får se dem. HP dräller det ju av.

Det som lockar med Opteron är att de har massor av kärnor. I en enkelt liten virtuell hemma miljö vore det kanske användbart. Mina efterforskningar i ämnet är klart bristfälliga men det är lite lockande.

Så helt enkelt är det något att leta efter eller skall jag bara lägga ner och leta efter intel grejer istället.

Kom och tänka på Ryzen men Ecc stödet verkar dröja och någon server har jag inte sett från de stora tillverkarna.

Hur mkt hade du tänkt lägga? Nyare servrar är rejält dyra, och kommande naples blir nog inget undantag.
Kör själv med en dell r710 från 2009-10 med två stycken sex kärniga xeon x5670(24 trådar totalt)själva servern fick jag för 1400kr på ebay. Ska man ha nyare får man räkna med 20k och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror nog på av det är för server du ska ha, Jag kör med en Opteron 6386se (16 kärnor)
Den fungerar som media server åt ett stort antal användare. (träning och match video åt föreningar) så att opteron är skit håller jag inte med om, gäller det flertrådigt är dom väldigt prisvärda. Det största problemet jag haft är värme på nordbryggan, men efter vatten kylt cpu och nordbrygga är den löjligt stabil och varit så ett antal år nu.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Eftersom frågan är oundviklig hur mycket pengar jag tänkt lägga så har jag tänkt mig kanske 5k eller något liknande. 4U hade varit fint men som jag skrev är det 2st CPU som är själva grejen. En i3 fixar det som jag vill göra och använder en server till. Det lilla som används för "produktion" hemma hos mig ordnar n54l fint med Ubuntu server på. (Plex, samba och en liten LAMP)

Som jag tolkar er så är opteron energi hungriga och är ingen höjdare i prestanda jämfört med intel. Då är min tanke att kommer jag över något billigt (1k) med socket g34 och en hög ram så kan man slå till. Dock kommer den säkert bara stå och producera värme.

Det jag tittar efter mest är HP g7 och uppåt hade varit fint med xenon E5-2XXX. Jag har inte riktigt förstått mig på Dell och deras generationer än. Google Search applaince verkar vara lite spännande men inte hittat något riktigt kap än.

Men den stora grejen är att det är 2st CPU som ligger och idlar. Tänk er att man står och gasar en drömbil i garaget bara för att. Sedan är det ju klart roligt om man kan använda den till lite grejer för att testa och leka lite. Som jag fungerar så flukturerar det frisk i vad jag nördar ner mig i. Håller på med det jag hittar. För någon dag sedan fick jag tag i en hög effekts wifi antenn som jag funderar kunde bli en hotspot i grannskapet för att spela mincraft PE på får se hur det utvecklas men en virtuell pfsense och är nyfiken om man kan skapa ett liknande system som hotell använder för att logga in på wifi. BSD verkar med spännande för än så länge så blir jag snurrig av att det är likt Linux men ändå inte. Kanske ha en webserver för arduino grejerna. Dela data över tunnlar. Tja vem vet var det slutar.

Så blir att leta efter något intel misstänker jag. HP eller Dell så det blir billiga reservdelar.

Men jag har inte hittat så mycket om opteron så denna tråd kanske hjälper någon som är nyfiken och för en enklare hemma användare så duger mycket att använda. Tycker det blir lätt prestandahets när man disskuterar "hemmaservrar" och "labbservrar".

HP microserver och Dell T20 är intressanta men har ju bara en CPU!

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Hur mkt hade du tänkt lägga? Nyare servrar är rejält dyra, och kommande naples blir nog inget undantag.
Kör själv med en dell r710 från 2009-10 med två stycken sex kärniga xeon x5670(24 trådar totalt)själva servern fick jag för 1400kr på ebay. Ska man ha nyare får man räkna med 20k och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ändå inte. Kollar man på servar med t.ex e5-2670 så får man dom för rätt pris, köpte en med dubbla e5-2670 och 96gb ddr3 ecc minne för under 7k inkl frakt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Eftersom frågan är oundviklig hur mycket pengar jag tänkt lägga så har jag tänkt mig kanske 5k eller något liknande. 4U hade varit fint men som jag skrev är det 2st CPU som är själva grejen. En i3 fixar det som jag vill göra och använder en server till. Det lilla som används för "produktion" hemma hos mig ordnar n54l fint med Ubuntu server på. (Plex, samba och en liten LAMP)

Som jag tolkar er så är opteron energi hungriga och är ingen höjdare i prestanda jämfört med intel. Då är min tanke att kommer jag över något billigt (1k) med socket g34 och en hög ram så kan man slå till. Dock kommer den säkert bara stå och producera värme.

Det jag tittar efter mest är HP g7 och uppåt hade varit fint med xenon E5-2XXX. Jag har inte riktigt förstått mig på Dell och deras generationer än. Google Search applaince verkar vara lite spännande men inte hittat något riktigt kap än.

Men den stora grejen är att det är 2st CPU som ligger och idlar. Tänk er att man står och gasar en drömbil i garaget bara för att. Sedan är det ju klart roligt om man kan använda den till lite grejer för att testa och leka lite. Som jag fungerar så flukturerar det frisk i vad jag nördar ner mig i. Håller på med det jag hittar. För någon dag sedan fick jag tag i en hög effekts wifi antenn som jag funderar kunde bli en hotspot i grannskapet för att spela mincraft PE på får se hur det utvecklas men en virtuell pfsense och är nyfiken om man kan skapa ett liknande system som hotell använder för att logga in på wifi. BSD verkar med spännande för än så länge så blir jag snurrig av att det är likt Linux men ändå inte. Kanske ha en webserver för arduino grejerna. Dela data över tunnlar. Tja vem vet var det slutar.

Så blir att leta efter något intel misstänker jag. HP eller Dell så det blir billiga reservdelar.

Men jag har inte hittat så mycket om opteron så denna tråd kanske hjälper någon som är nyfiken och för en enklare hemma användare så duger mycket att använda. Tycker det blir lätt prestandahets när man disskuterar "hemmaservrar" och "labbservrar".

HP microserver och Dell T20 är intressanta men har ju bara en CPU!

ett tips: kolla på supermicro servrar, dom brukar liggar rätt bra i kurs på ebay och fraktkostnad/tid är inte speciellt hög/lång från t.ex england

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

@zeem:

Jag äger själv en AMD server HP och tycker att den gör ett bra jobb ändå dock så kommer jag inte ihåg vilken cpu den hade var ett tag sen jag gjorde något med den.

Supermicro är klart dom bästa server som jag äger, dock lite problem med Java på IPMI.

På tex HP måste man betalar license för att använda IPMI något som jag själv tycker är fel då man har köpt och sen måste betala license för att kunna använda.

Edit: http://wccftech.com/amd-naples-server-chip-32-core-64-thread-...

AMD kanske kommer att kosta ca 6-8k för CPU.

skoj länk
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Två sextonkärniga Opteron (Piledriver) på 2,4 GHz (all-core turbo 2,7) med G34-kort hittar jag på ebay för totalt 4450:-.

Permalänk
Medlem

@superegg: Man måste även betala för att få tillgång till nått så basic som biosuppdateringar, helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Fast ändå inte. Kollar man på servar med t.ex e5-2670 så får man dom för rätt pris, köpte en med dubbla e5-2670 och 96gb ddr3 ecc minne för under 7k inkl frakt

Länk pliiiiiiiiiiz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theailer:

@superegg: Man måste även betala för att få tillgång till nått så basic som biosuppdateringar, helt galet.

Håller med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite på eBay och såg att man kan få tag i Opteron socket G34 2.4Ghz 12 core x 4 processorer ( = 48 cores ! ) för $142.

$142 gånger 7.95 SEK ( enligt SVT Text-TV) blir 1127.62 kr.

Det är enbart processorerna, moderkort och annat tillkommer.

Nästan så jag får lust att strunta i energiåtgång och beställa 4 processorer

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att två processorer arbetar inte dubbelt så fort som 1, snarare 170-180% av vad en CPU drar runt.

Opteron käkar el vilket kommer bli ett dyrt uppvaknande.

Ingen idé att köra dubbla CPUer utan någon användning för dem, absolut ingen idé att köra dubbla strömslukande CPUer utan någon användning för dem

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Kollade runt lite på eBay och såg att man kan få tag i Opteron socket G34 2.4Ghz 12 core x 4 processorer ( = 48 cores ! ) för $142.

$142 gånger 7.95 SEK ( enligt SVT Text-TV) blir 1127.62 kr.

Det är enbart processorerna, moderkort och annat tillkommer.

Nästan så jag får lust att strunta i energiåtgång och beställa 4 processorer

Opteron 6272 till priset €29/styck från Tyskland såg jag på ebay idag så det är samma pris som dina 12-kärniga. De här är 16-kärniga men på 2,1 GHz. Men det blir dyrt när man köpt allt det andra som tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Kollade runt lite på eBay och såg att man kan få tag i Opteron socket G34 2.4Ghz 12 core x 4 processorer ( = 48 cores ! ) för $142.

$142 gånger 7.95 SEK ( enligt SVT Text-TV) blir 1127.62 kr.

Det är enbart processorerna, moderkort och annat tillkommer.

Nästan så jag får lust att strunta i energiåtgång och beställa 4 processorer

Beställer du utanför EU? Tänk då på att tull tillkommer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Beställer du utanför EU? Tänk då på att tull tillkommer.

Totalsumma under 1500:- från USA belastas inte med tull.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Opteron 6272 till priset €29/styck från Tyskland såg jag på ebay idag så det är samma pris som dina 12-kärniga. De här är 16-kärniga men på 2,1 GHz. Men det blir dyrt när man köpt allt det andra som tillkommer.

Mina Xeons tickar i 2.6 Ghz base, moderkortet drar upp dom till 3.0 där dom sällan går under 2.8, så den där 2.6 Ghz är en svårforcerad tröskel nedåt :/

Skulle jag köpa Opteron så lär det knappast bli under 2.6 Ghz, oavsett om det är 12 eller 16 kärnor.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Totalsumma under 1500:- från USA belastas inte med tull.

Sant, och jag tror inte att det är någon tull på CPUer ändå. Men moms måste du betala på hela summan inklusive frakten, plus eventuella avgifter från speditören (posten brukar ju t.ex. ta ut 125kr i tulldeklarationsavgift eller vad de kallar den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Totalsumma under 1500:- från USA belastas inte med tull.

Var inte medveten om det, hade för mig summan låg runt 300? Är det något undantag för vissa produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var inte medveten om det, hade för mig summan låg runt 300? Är det något undantag för vissa produkter?

Utländska tidsskrifter för under 300kr slipper man både tull och moms på, kanske det du tänker på? Se tullverket gällande tull- och skattefria varor.

Permalänk

Många som blandar ihop tull och moms när dom beställer från usa... importmoms är det man betalar och det gör man till tullverket... gränsen för att slippa moms är 500:- och gåva...

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var inte medveten om det, hade för mig summan låg runt 300? Är det något undantag för vissa produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu fick du mej osäker Hursomhelst, jag försöker hitta info om det.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Nu fick du mej osäker Hursomhelst, jag försöker hitta info om det.

@perost svarade på din fråga, jag citerar från länken han bifogade och det var det jag tänkte på:

"Tull- och skattefria varor

Det finns tillfällen då du inte behöver betala tull, moms eller andra skatter och avgifter på varor från ett land utanför EU.
Varor med lågt värde

Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat har ett sammanlagt värde av högst
1 500 kronor. Du behöver dock betala svensk moms. Det här gäller inte om du handlar t ex alkohol, tobak eller andra varor med särskilda regler."

Hur det blir med moms OM jag nu beställer från USA får bli en senare huvudvärk.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Utländska tidsskrifter för under 300kr slipper man både tull och moms på, kanske det du tänker på? Se tullverket gällande tull- och skattefria varor.

Jaha, då har jag blandat ihop det. Tack för klargörandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

@perost svarade på din fråga, jag citerar från länken han bifogade och det var det jag tänkte på:

"Tull- och skattefria varor

Det finns tillfällen då du inte behöver betala tull, moms eller andra skatter och avgifter på varor från ett land utanför EU.
Varor med lågt värde

Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat har ett sammanlagt värde av högst
1 500 kronor. Du behöver dock betala svensk moms. Det här gäller inte om du handlar t ex alkohol, tobak eller andra varor med särskilda regler."

Hur det blir med moms OM jag nu beställer från USA får bli en senare huvudvärk.

Såg tidigare svaret, men tack ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Mina Xeons tickar i 2.6 Ghz base, moderkortet drar upp dom till 3.0 där dom sällan går under 2.8, så den där 2.6 Ghz är en svårforcerad tröskel nedåt :/

Skulle jag köpa Opteron så lär det knappast bli under 2.6 Ghz, oavsett om det är 12 eller 16 kärnor.

Kanhända de 12-kärniga Opteron 6238 på 2,6 GHz kan vara intressantare då. Två stycken för $45.
http://www.ebay.com/itm/LOT-OF-2-AMD-Opteron-6238-12-Core-CPU...

Moderkort, kylare, chassi, minnen och nätagg som passar blir nog dyrt.
Vilken modell av Opteron hade du kollat på?

Edit: http://www.andrewhazelden.com/blog/2015/06/quad-processor-opt...
Vad? Han överklockar en 16-kärnig opteron 6276 till 4,1 GHz?