Hur mycket kyla tål en processor/moderkort?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket kyla tål en processor/moderkort?

Hej!

Har tänkt bygga en HTPC till fjällstugan, som står kall mestadels av året. Tanken var att denna HTPC skall byggas av ett moderkort med integrerad CPU, vilket är väldig prisvärt, och även strömsnålt.

Det jag funderar kring är: Hur mycket kyla tål datakomponenter utan att må dåligt av det? Anledningen att jag frågar är den att stugan står kall mestadels av vintern, men temperaturer ner mot -15 grader.

Så.. kan jag klara mig att bygga datorn i ett vanligt chassi, eller behöver jag bygga ett chassi som är isolerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej!

Har tänkt bygga en HTPC till fjällstugan, som står kall mestadels av året. Tanken var att denna HTPC skall byggas av ett moderkort med integrerad CPU, vilket är väldig prisvärt, och även strömsnålt.

Det jag funderar kring är: Hur mycket kyla tål datakomponenter utan att må dåligt av det? Anledningen att jag frågar är den att stugan står kall mestadels av vintern, men temperaturer ner mot -15 grader.

Så.. kan jag klara mig att bygga datorn i ett vanligt chassi, eller behöver jag bygga ett chassi som är isolerat?

själva kylan är inte problemet, dock är riskerna med för mycket fukt ett problem.

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

jag bor i skåne så kan inte så mycket om riktig kyla, men är det inte väldigt torr luft fast det är sjukt kallt ? så borde klara sig bra... sen värma upp stugan så man inte kommer och drar igång den direkt

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Kylan ska inte vara några problem, är snarare så att det kanske blir kondens av kylan, vilket inte är bra.

Edit: någon hann visst före

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaaX:

Kylan ska inte vara några problem, är snarare så att det kanske blir kondens av kylan, vilket inte är bra.

Edit: någon hann visst före

Kanske kan vara en idé att bygga en låda i MDF som jag ställer mitt extremt lilla chassi i, med en minimal öppning för cirkulation av luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Kanske kan vara en idé att bygga en låda i MDF som jag ställer mitt extremt lilla chassi i, med en minimal öppning för cirkulation av luft.

Tänk dock på att en dator blir varm väldigt fort, så risken är att det efter en stund blir alldeles för varmt där inne.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaaX:

Tänk dock på att en dator blir varm väldigt fort, så risken är att det efter en stund blir alldeles för varmt där inne.

Däremot tror jag värmen inte blir några problem, eftersom ett moderkort med integrerad CPU har väldigt svårt att öka i värme. När jag kör min nuvarande med full belastning kommer jag aldrig över 40 grader, och då står den inne i ett skåp.

Permalänk

Förvara datorn hemma annars? Du kan säkert knyckla ner den i typ handskfacket

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Hade du inte kunnat stoppa ner den i en tank mineralolja annars Bör ju motverka kondens iallafall.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej!

Har tänkt bygga en HTPC till fjällstugan, som står kall mestadels av året. Tanken var att denna HTPC skall byggas av ett moderkort med integrerad CPU, vilket är väldig prisvärt, och även strömsnålt.

Det jag funderar kring är: Hur mycket kyla tål datakomponenter utan att må dåligt av det? Anledningen att jag frågar är den att stugan står kall mestadels av vintern, men temperaturer ner mot -15 grader.

Så.. kan jag klara mig att bygga datorn i ett vanligt chassi, eller behöver jag bygga ett chassi som är isolerat?

Isoleringen gör knappast någon nytta,
om det är så att du tänker ha datorn igång 365/7/24 även när stugan är kallställd så fungerar det utan isolering.
Om inte, så blir datorn kall även med isolering.

Jag rekommenderar att du gör som NinjaMartin föreslår...

Edit: SSD rekommenderas, som Gogolplex mycket riktigt implicerar...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Så länge stugans temperatur är någorlunda konstant ska det inte vara några problem (bortsett från HDD som inte gillar för låga temperaturer), problem blir det om du har -15 i stugan och sedan värmer upp luften i stugan, då blir datorn kallare än omgivningen och kondens kan bildas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Kanske kan vara en idé att bygga en låda i MDF som jag ställer mitt extremt lilla chassi i, med en minimal öppning för cirkulation av luft.

Om jag förstått situationen rätt så kommer du väl inte använda datorn när stugan är kall? Om du värmer upp stugan innan datorn används så bör ju inte kondens vara något problem du behöver bry dig i.

Då har ju den enda frågan hur hårdvaran mår av kyla när den inte används. Jag tror inte att den biten ska vara något problem, men kan inte säga något säkert om det.

Permalänk
Avstängd

Jag känner en kille som haft sitt företags lager "datorer/delar" i sitt garage som var helt ouppvärmt och även vintertid utan något problem men är som nämts tidigare att är prylarna iskall och du pluggar i datorn utan den får stå i värme ett tag så kan det bli kondens så det är farligt för sakerna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av perost:

Om jag förstått situationen rätt så kommer du väl inte använda datorn när stugan är kall? Om du värmer upp stugan innan datorn används så bör ju inte kondens vara något problem du behöver bry dig i.

Nja, snarare tvärtom. För att få kondens på datorn måste den vara kallare än den omgivande luften. Så det bästa är väl egentligen att sätta igång datorn det första man gör när man kommer till stugan.

När stugan inte används och temperaturen är hyfsat konstant bör kondens inte heller vara något problem.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DukeOfUddebo:

Nja, snarare tvärtom. För att få kondens på datorn måste den vara kallare än den omgivande luften. Så det bästa är väl egentligen att sätta igång datorn det första man gör när man kommer till stugan.

När stugan inte används och temperaturen är hyfsat konstant bör kondens inte heller vara något problem.

Nej det bästa är att värma upp stugan och vänta några timmar så datorn har en hyfsad temperatur om det är minus grader vi pratar om och största chansen att paja nått är om datorn är riktigt kall kommer in i värme och du drar i gång den på en gång så den börjar alstra värme men ger man den ett par timmar i ett varmt rum så har kondensen försvunnit och det är safe

nått man lärde sig i yngre dagar när man släpade med sig datorn på lan är att låt inte datorn ligga i en iskall bil länge sen plugga i den på en gång för är rätt vanligt att man skjuter den på en gång p.g.a det blir så mycket kondens och pajade en dyr crt skärm på exakt det viset ...må den vila i frid

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nej det bästa är att värma upp stugan och vänta några timmar så datorn har en hyfsad temperatur om det är minus grader vi pratar om och största chansen att paja nått är om datorn är riktigt kall kommer in i värme och du drar i gång den på en gång så den börjar alstra värme men ger man den ett par timmar i ett varmt rum så har kondensen försvunnit och det är safe

nått man lärde sig i yngre dagar när man släpade med sig datorn på lan är att låt inte datorn ligga i en iskall bil länge sen plugga i den på en gång för är rätt vanligt att man skjuter den på en gång p.g.a det blir så mycket kondens och pajade en dyr crt skärm på exakt det viset ...må den vila i frid

Nej, ditt exempel är inte likadant som TS. Förutsättningarna är annorlunda och därmed även vad som kan vara problematiskt.
Kondens fäller ut ur luften om luften är mättad med vätska o h temperaturen sänks. Något ett kallt föremål i förhållande till omgivningen kan åstadkomma. Exempel på detta är om man tar in en systemkamersäa som legat ute i bilen i 15 minusgrader och så bär man in denna i sitt varma hem. Då kommer den att dra åt sig kondens eftersom kameran är 35 grader kallare än luften inomhus och varmluften kommer då släppa en del av sin vätska på den kalla kameran.
Ett bra råd för kalla fotosessioner bör man kommer hem är att låta systemkamersb ligga i sin väska för att inte få kontakt med så mycket luft så undviker man kondensproblemet.

I TS fall kommer hen starta en kall dator i kall omgivning. Ingen temperaturskillnad mellan dator och omgivning vilket innebär att ingen mättad fuktighetsgrad kommer överstigas. Dessutom kommer datorn att värmas upp snabbare än omgivningen och är något varmare än sin omgivbing så sker motsatsen till kondens, nämligen påskyndad torkning. Luften som värms upp längs datoens komponenter får ökad kapacitet att plocka upp fukt vilket leder till lägre mättnadsgrad av vätska och detta gör att vätskan går från komponent till luft istället.
Så jag håller med DukeOfUddebo här. Eller ja egentligen spelar det mindre roll för kondens i den här situationen är helt enkelt inget problem oavsett när man drar igång burken.
Däremot skulle jag kanske inte förvara hårddiskar i utrymmen med temperaturvariationer som ej uppvärmda hus medför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste är att undvika kondens, att förvara datorn avstängd i kyla är inget problem och det går väl att förvara den extra torrt om man vill tex lufttätt inpackad tillsamman med fuktabsorberande material, det är så de flesta komponenterna förvaras när de ligger på lager, dvs de är i en plastpåse tillsamman med en tyg/papperspåse med Silica gel och nått liknande kan man göra själv när man ställer undan datorn för att förvara den.
När datorn ska användas igen så ser man till att den fått rumstemperatur innan man öppnar den lufttäta förpackningen, temperaturvariationerna i ett icke uppvärmt men isolerat hus är ganska långsamma så just det är nog inget problem utan det borde räcka att hålla koll på kondensrisken och ta det lite lugnt när hus och dator värms upp så att tempen hinner utjämnas innan man utsätter datorn för icke avfuktad luft och slår på strömmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nej, ditt exempel är inte likadant som TS. Förutsättningarna är annorlunda och därmed även vad som kan vara problematiskt.
Kondens fäller ut ur luften om luften är mättad med vätska o h temperaturen sänks. Något ett kallt föremål i förhållande till omgivningen kan åstadkomma. Exempel på detta är om man tar in en systemkamersäa som legat ute i bilen i 15 minusgrader och så bär man in denna i sitt varma hem. Då kommer den att dra åt sig kondens eftersom kameran är 35 grader kallare än luften inomhus och varmluften kommer då släppa en del av sin vätska på den kalla kameran.
Ett bra råd för kalla fotosessioner bör man kommer hem är att låta systemkamersb ligga i sin väska för att inte få kontakt med så mycket luft så undviker man kondensproblemet.

I TS fall kommer hen starta en kall dator i kall omgivning. Ingen temperaturskillnad mellan dator och omgivning vilket innebär att ingen mättad fuktighetsgrad kommer överstigas. Dessutom kommer datorn att värmas upp snabbare än omgivningen och är något varmare än sin omgivbing så sker motsatsen till kondens, nämligen påskyndad torkning. Luften som värms upp längs datoens komponenter får ökad kapacitet att plocka upp fukt vilket leder till lägre mättnadsgrad av vätska och detta gör att vätskan går från komponent till luft istället.
Så jag håller med DukeOfUddebo här. Eller ja egentligen spelar det mindre roll för kondens i den här situationen är helt enkelt inget problem oavsett när man drar igång burken.
Däremot skulle jag kanske inte förvara hårddiskar i utrymmen med temperaturvariationer som ej uppvärmda hus medför.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll för har du minus grader och smäller i gång datorn som även den har minus grader så drar cpu/vrm/gpu/nätagget upp i en temp av 60-70c eller och det blir värmeväxling och du kan få kondens runt cpu sockel delen och vrm men moderkorten har skyddande lager så om det är nog att paja den är kanske lotto men säkraste skulle jag säga är att vänta tills allt har några plusgrader för kondens försvinner snabbt om den står i värme ett tag .. men i vilket fall vill man undvika kondens

i övrigt så har jag haft någon dator som stått i kallförråd hela vintrar när det varit mot minus 30 och dom har överlevt och har även haft diskar liggandes i sånna temperaturer som överlevt men är diskar jag inte varit rädd om utan äldre som varit så små att dom inte används men mekaniska diskar ska man nog akta sig för att ha så kallt och helst köra på ssd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Spelar ingen roll för har du minus grader och smäller i gång datorn som även den har minus grader så drar cpu/vrm/gpu/nätagget upp i en temp av 60-70c eller och det blir värmeväxling och du kan få kondens runt cpu sockel delen och vrm men moderkorten har skyddande lager så om det är nog att paja den är kanske lotto men säkraste skulle jag säga är att vänta tills allt har några plusgrader för kondens försvinner snabbt om den står i värme ett tag .. men i vilket fall vill man undvika kondens

i övrigt så har jag haft någon dator som stått i kallförråd hela vintrar när det varit mot minus 30 och dom har överlevt och har även haft diskar liggandes i sånna temperaturer som överlevt men är diskar jag inte varit rädd om utan äldre som varit så små att dom inte används men mekaniska diskar ska man nog akta sig för helst och köra på ssd om det ska stå kallt

Nej. Det där stämmer inte riktigt.
För det är inte så enkelt att det blir kondens av temperaturskillnader. Det handlar om mättnadsgrad av vätska i luften också. Värmer du upp kall luft så kommer den fortfarande att innehålla liten mängd vätska vilken inte kondenseras om man sedan sänker temperaturen till samma temp som tidigare.
Det är inte förrän man tillför vätska till luft som blivit uppvärmd som det kan bli problem med kondens vid återkylning till samma temperatur men det tillförs ingen vätska i chassit så det där kommer inte hända helt enkelt.

Ställer du däremot ett vattenglas eller liknande intill de varma delarna i chassit som kan tillföra fukt till den uppvärmda luften så kommer man i teorin kunna få kondens där luften igen blir nedkyld (främst utanför chassit). Fast ja, mängden avdunstat vatten från ett vattenglas kommer inte vara märkbart. Framförallt är det ju rätt lätt att undvika sådana lösningar som öppna vattenbehållare i chassit ;).

Av precis samma anledning som att man inte får kondens i datorn i ett varmt rum får man inte detta i ett kallt rum. Komponenternas deltaT under drift kommer att vara samma mot omgivningen vare sig rummet är plus 2 grader eller plus 32 grader. Alltså komponenterna blir x antal grader varmare än sin omgivning under drift oavsett omgivning och det ger inte kondensproblem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det brukar finnas temperaturgränser för komponenter och ofta så står det en temp för användning och en för lagring. Så har iallafall vi på de produkter vi säljer.
Kan tilläggas att jag inte tror att komponenter som är i vanlig dator klarar att lagras i minusgrader då de är dyrare komponenter i dessa fall. Annars får du titta på industridatorer som kan klara ner till -40 drifttemp men då är de dyra. Räkna med runt 50 000 för en medioker dator.

Nu vet jag inte vad du har för stuga men om det blir -15 grader inomhus så måste det vara mögel och fukt i hela stugan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Nu vet jag inte vad du har för stuga men om det blir -15 grader inomhus så måste det vara mögel och fukt i hela stugan.

Nej nej. Det finns mängder med lösningar och maaaassor av sommarstugor som inte har värmning året runt utan får klara vintrarna i minusgrader och de har inte alla mögel eller fuktproblem ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nej nej. Det finns mängder med lösningar och maaaassor av sommarstugor som inte har värmning året runt utan får klara vintrarna i minusgrader och de har inte alla mögel eller fuktproblem ;).

Inte alla men förmodligen en del av dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

intels cold bug brukar ligga vid ca -120 grader. Vid den temperaturen kan dom inte längre exekvera maskinkod.

men som folk ovan säger så är det inte temperaturen du behöver oroa dig över, utan det är kondensen som kan uppstå.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Inte alla men förmodligen en del av dem.

Yeah, men hur blev det ett rimligt antagande att TS hade fukt/mögelproblem? Det finns vanliga boenden med fukt/mögel också men jag antar inte att du har mögel hemma hos dig för det ;).

Däremot är det en rimlig fråga till TS om det faktiskt är fuktproblem i huset för den typen av miljö vill man ju inte ha dyra datorkomponenter i.

Skrivet av Haptic:

intels cold bug brukar ligga vid ca -120 grader. Vid den temperaturen kan dom inte längre exekvera maskinkod.
men som folk ovan säger så är det inte temperaturen du behöver oroa dig över, utan det är kondensen som kan uppstå.

Good point med intels cold bug. Inte kallare än - 120 grader när du använder datorn. Det är något att förhålla sig till ;).

Men folk ovan är inge vidare pålästa kring kondens och drar lite felaktiga slutsatser kring ämnet. Hur stort problemet är och när det uppstår. Enda gången TS dator kan komma att utsättas för det problemet är när man varit i stugan, värmt upp denna och fyllt den varma luften med fukt från matlagning, andning, svettning och duschar för att sedan lämna stugan så att den står och blir kall igen (vintertid) vilket då leder till att fukten i den varma luften kommer fälla ut i och med nedkylningen. Hur mycket luft finns då i chassit? Inte så mycket att det blir ett problem vill jag påstå så det kommer inte drabba komponenterna.

Största problemet som jag ser det är temperaturväxlingarna som sker i ej uppvärmda hus. Det kan ge materialspänningar som främst visar sig i lödpunkter med tiden. Och mekaniska diskar tycker väl inte om temperaturväxlingar heller. Hur stort är detta problem då? Ja du... Bra fråga. Jag hade nog inte bekymrat mig så mycket om det heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled