Permalänk

misslyckad uppgradering

Tjena , tänkte kolla med er o ni har några tips på hur jag kan gå tillväga.
Börjar med anledning till varför jag har uppgraderat min dator är att jag upplever lagg på h1z1, som dom flesta nog gör, jag hade 100% cpu användning när jag spelade h1z1 och spelet var laggit och segt.
men så köpte en bekant en ny dator och han hade inge lagg överhuvudtaget, så jag har nästan samma specs som han.

jag har nyligen köpt ett nytt grafikkort ( gtx geforce 1060 6gb ) och en 128gb SSD.
sedan köpte jag även ett nytt moderkort ( gigabyte ) samt CPU ( AMD AD 7300 3.8ghZ )
sen la jag till 16gb ram till det.

Tidigare hade jag en annan cpu ( också AMD ) men bara på 2,3ghZ och 6gb ram.

så nu är allt bytt och windows är ominnstallerat och det ligger pasta mellan CPU och kylare och drivrutiner för grafikkort är uppdaterade.

men jag har fortfarande 100% användning och spelet går fortfarande skit dåligt.
är det nån som har vart med om liknande och hur ska jag göra för att fixa , jag har inte testat att uppdaterat BIOS dock.

MVH joel

Permalänk
Medlem

@PoorlyDrawnCat:
Hej och välkommen till SweC.
Den nya processorn du valt är inte speciellt stark. Grafikkortet är dock bra.
Vad kostade uppgraderingen?

Permalänk
Medlem

@PoorlyDrawnCat:

vilka temperaturer har du på de olika komponenterna?

kolla med t.ex HWmonitor eller liknande program

vad bytte du från?
köpte du sakerna nytt?

efter en snabb sökning verkar A4 7300 för klen för att köra h1z1 (beroende på inställningar)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Den processorn klarar troligtvis inte h1z1 särskilt bra, fast det funkade för din kompis sa du? Jag skulle ha satsat på en i7a eller iallafall en i5a

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Din nya CPU är väldigt dålig, tyvärr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

som andra har redan sagt är processorn ingen stor uppgradering. du behöver något mycket starkare då H1Z1 är tydligen väldigt CPU krävande.

om du har köpt det ny i affären så skulle jag nog rekommendera att du ångra köpet.

vad du ska uppgradera sen kan jag ge ett litet tips om att vänta 1 månad om du kan

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Man funderar åå hur du tänkte när du köper en ny CPU som kostar 400 kr och ett grafikort som kostar 3200 kr.
Skulle ite förvånat mig om spelet funkat bättre om du köpt en CPU för 3200 kr och ett graffe för 400 kr.

Kan aldrig tänka mig att din kompis har en amd ad 7300 cpu i sin dator.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PoorlyDrawnCat:

Tjena , tänkte kolla med er o ni har några tips på hur jag kan gå tillväga.
Börjar med anledning till varför jag har uppgraderat min dator är att jag upplever lagg på h1z1, som dom flesta nog gör, jag hade 100% cpu användning när jag spelade h1z1 och spelet var laggit och segt.
men så köpte en bekant en ny dator och han hade inge lagg överhuvudtaget, så jag har nästan samma specs som han.

jag har nyligen köpt ett nytt grafikkort ( gtx geforce 1060 6gb ) och en 128gb SSD.
sedan köpte jag även ett nytt moderkort ( gigabyte ) samt CPU ( AMD AD 7300 3.8ghZ )
sen la jag till 16gb ram till det.

Tidigare hade jag en annan cpu ( också AMD ) men bara på 2,3ghZ och 6gb ram.

så nu är allt bytt och windows är ominnstallerat och det ligger pasta mellan CPU och kylare och drivrutiner för grafikkort är uppdaterade.

men jag har fortfarande 100% användning och spelet går fortfarande skit dåligt.
är det nån som har vart med om liknande och hur ska jag göra för att fixa , jag har inte testat att uppdaterat BIOS dock.

MVH joel

Enklaste uppgraderingen är en bättre CPU, vad har du för moderkort, Gigabyte FM2 eller FM2+?
Om det är FM2+ funkar denna.
https://www.komplett.se/product/874940/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KingCobra:

Man funderar åå hur du tänkte när du köper en ny CPU som kostar 400 kr och ett grafikort som kostar 3200 kr.
Skulle ite förvånat mig om spelet funkat bättre om du köpt en CPU för 3200 kr och ett graffe för 400 kr.

Kan aldrig tänka mig att din kompis har en amd ad 7300 cpu i sin dator.

Vi har alla varit nybörjare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Med risk för att låta taskig men det är helt enkelt så att din processor suger den är klen och ska man spela på dom amd modellerna så bör man minst ha en 4 kärnig och minst 845 eller 860 och uppåt för att ha hyfsad fps

Vet inte om spelet är extremt singeltrådat vilket jag antar då vill man helst ha en cpu med så hög mhz som möjligt av amd modellerna eller en intel cpu som 4560 för 600kr som är stark per tråd men då behöver man köpa annat moderkort och ddr 4 så utgår man från det moderkortet du har är

x4 845 - x4 860k -x4 870k - x4 880k bra modeller men du bör kolla cpu support på moderkortet för det kan behövas bios uppdatering för 845 och 880k och skulle satsa på 880k som säkert inte kommer ha så frän fps den heller men är bästa du får till ditt moderkort

Tråkiga är att dom går att spela på men räkna inte med jätte bra fps och i en del spel presterar dom helt ok men i väldigt singeltrådade spel inte så bra och en intel 4560 kostar 600kr presterar bättre men ska du har en sån passar varken minne eller moderkort så du måste ha allt nytt och 880k är att göra bästa av det du har att väja på som passar och även den processorn skulle vara flaskhals till 1060 kortet och ha rätt dålig fps i en del spel

skulle bli ungefär samma med 1060

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w