Permalänk
Medlem

Bryter jag garantin?

Tjena!

En kompis har en laptop han tycker är seg och frågade mig om man kan göra någon mindre lösning. Jag tänkte att en formatering och ett "rent" windows utan tillverkarens massa program osv kan vara en lätt början.

Min undran är: Får man installera ett "annat" operativsystem än deras?

vill inte trampa på garantifossingarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Garantin kan ha vilka villkor som helst så du kanske bryter mot den men troligen inte. Men reklamationsrätten tar över om garantin ger sämre villkor än den.

Konsumentköplag (1990:932)

Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kolla om det inte finns någon återställningspatron, brukar finnas lite undangömt. Så om det skulle man isåfall kanske kunna återställa den till orginal om det skulle behövas.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig varit med om att eventuella partitioner på HDD måste vara intakta vid ett garantiärende. Det är väl snarare vid ett återköp det skulle göra skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enbitost:

Tjena!

En kompis har en laptop han tycker är seg och frågade mig om man kan göra någon mindre lösning. Jag tänkte att en formatering och ett "rent" windows utan tillverkarens massa program osv kan vara en lätt början.

Min undran är: Får man installera ett "annat" operativsystem än deras?

vill inte trampa på garantifossingarna.

det är bara att installera om, det lär dock inte ge mycket till resultat dock. 99% av hårddiskarna som används i en bärbar dator är slöa 5400rpm:are.

Hårddiskar i en bärbar dator räknas som förbrukningsvaror, och har andra garanti villkor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Garantin kan ha vilka villkor som helst så du kanske bryter mot den men troligen inte. Men reklamationsrätten tar över om garantin ger sämre villkor än den.

Konsumentköplag (1990:932)

Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Skrivet av GoldenFan:

Kolla om det inte finns någon återställningspatron, brukar finnas lite undangömt. Så om det skulle man isåfall kanske kunna återställa den till orginal om det skulle behövas.

Skrivet av anon12433:

Har aldrig varit med om att eventuella partitioner på HDD måste vara intakta vid ett garantiärende. Det är väl snarare vid ett återköp det skulle göra skillnad.

Skrivet av Peppar2014:

det är bara att installera om, det lär dock inte ge mycket till resultat dock. 99% av hårddiskarna som används i en bärbar dator är slöa 5400rpm:are.

Hårddiskar i en bärbar dator räknas som förbrukningsvaror, och har andra garanti villkor.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta på att installera en 500 gb ssd om möjligt

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag skulle titta på att installera en 500 gb ssd om möjligt

vet vilken skillnad en ssd gör (ENORM)

Men han vill nog inte köpa något utan han vill bara att jag ska ta bort saker så att den magiskt blir dubbelt så snabb xD
Nej då, men det är de klassiska laptopsyndrom "den är segare än vad den var tidigare" så en formatering borde ju isåfall få den så snabb som den var.