Permalänk

Hjälp med o måla GTX 970

Tja, har ett gigabyte g1 GTX 970 som jag gärna skulle vilja måla backplaten på vit...Problemet är jag är en super nybörjare inom moddning etc och undrar om någon gjort detta och skulle vilja dela med sig av processen, tack på förhand

Permalänk

inget större problem att lackera backplaten.

bara att skruva bort den rugga upp ytan med lite fint sandpapper så lacken ska fästa.

sen är det bara att köra över den med valfri burk färg lämpligt någon form av sprayburk eller med lackspruta.

kan krävas lite övning att få till att köra tunna lager och hela tiden röra på burken/sprutan så att färgen blir ett jämnt lager.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra såhär: Plocka bort backplaten, skaffa fint sandpapper och slipa ytan så att färgen fäster bättre, efter slipning skulle jag torka av med tex Aceton (OBS! INTE sådan med olja i) för att ta bort allt slipdamm och fettrester.. Sen bara lackera Vill du gå all out kan du köra primer först och sen något lager klarlack..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Nej skit i sandpapper maskera och spruta, såvida inte kortet är kladdigt, isf så starksprit, t-röd, aceton eller ta av den och diska.
du kan måla både pcb och backplate om du inte har lust att ta av alt, annars kan du använda en bit papper mellan (kolla mitt galeri).

skaka burken i typ 2-5 min sen sprutar du inomhus. eller om det blir typ 15+ grader utomhus.
för nära kan det rinna, för långt bort torkar färgen i luften (lite ball effect imo) ~25cm brukar va bra.

sandpaper ger bara onödiga repor. inte som att färg bara losnar av sig själv...

biltema färg = bäst clas ohlson är ok men de sprutar inge vidare. panduru hoby är skit

Ja jag har målat pcb, nej det skadar inte kortet, nej man får inte högre tempuraturer.

GLHF!

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

Såhär har jag gjort. Sandpapprat med våtsandpapper 800 finhet. Sprayat tunna lager aluprimer. Låtit torka 30min mellan varje "pass",. helst i rumstemperatur där det inte är alltför fuktigt. Biltema har bra primer vill jag minnas. När du sprayat klart väntar du 24timmar. Sedan kommer grundfärgen. Spraya 3-4 tunna lager eller tills allt är täckt så du inte ser svarta pluttar. Vänta 30min mellan varje. Sedan vänta 24timmar. Multona gör bra färg med färgkoder. Vissa har klarlack i sig. annars kan du lägga klarlack efter sprayningen, max 2 lager skulle jag kört på.

Spraya från 40cm. Jämna lika rörelser, samma hastighet. Du kan lägga den i ett lite varmt vattenbad för att öka trycket och göra det jämnare. Dock ej för varmt då den isf kommer sprängas. Om du är riktigt petig kan du hälla vatten på golvet för att få bort all damm.

Det är typ mina kunskaper om ämnet

Permalänk
Medlem

@seraj5: har du kokande vatten i kranen ^^ står på burken vilken temp som är max. brukar vara över 50 grader... och västa fall så läcker den, såna små tryckbehållare är gjorda så att de går sönder "kontrolerat" inget att va rädd för

lite osäker på vad du menar med att "hälla" vatten på golvet, men att ha damfrit är bonus inte ett måste. sprutfärg torkar ju så snabt att det inte brukar vara nån fara med sånt, jag har iaf aldrig haft problem med det. å andra sidan har jag ocd när det kommer till dam...

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kao172:

@seraj5: har du kokande vatten i kranen ^^ står på burken vilken temp som är max. brukar vara över 50 grader... och västa fall så läcker den, såna små tryckbehållare är gjorda så att de går sönder "kontrolerat" inget att va rädd för

lite osäker på vad du menar med att "hälla" vatten på golvet, men att ha damfrit är bonus inte ett måste. sprutfärg torkar ju så snabt att det inte brukar vara nån fara med sånt, jag har iaf aldrig haft problem med det. å andra sidan har jag ocd när det kommer till dam...

Dammet löser sig i vattnet så blir mindre "fritt damm" i luften