återskapa raderade bilder från minneskort?

Permalänk
Medlem

återskapa raderade bilder från minneskort?

Hej

Sitter på semester i Thailand och skulle förra över bilder från kamerans minnes kort när strömmen på kameran dog .
När jag starta kameran igen hade minnet formaterat sig
Finns det på något sätt jag kan få tillbaka bilderna ? 😓

Har ej använd kortet efter detta hände.

Mvh micke

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ja, du kan testa att köra ett program som heter GetDataBack t.ex., det har hjälpt mig tidigare. https://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: man e bara rädd för om Det blir värre om man testar med något såni?? Man vill ju gärna inte bli av med 400-500 semester bilder , när man har 5dagsr kvar här nere 🙈

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

@Dreijer: man e bara rädd för om Det blir värre om man testar med något såni?? Man vill ju gärna inte bli av med 400-500 semester bilder , när man har 5dagsr kvar här nere 🙈

Det är ingenting som kommer skriva över data på disken, utan letar endast efter raderade filer. Är de inte överskrivna, brukar det gå att åtgärda.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: tack nä jag plocka ur kortet direkt efter detta hände. Tänkte att de skulle skriva över om jag använde de så

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

vilket också är helt korrekt antagande, så du gjorde helt rätt.

litar man inte riktig på räddningsprogrammet så får du slå om skrivskyddet på SD-brickan/micro-SD adaptern. Denna gör förvisso inget på själva minnet men slår om en liten sensor i läsaren och blockerar så att SD-läsarlogiken inte kan ge några skrivkommandon till den sittande SD-brickan även om mjukvaran bakom denna skulle gå bärsärkagång och försöka skriva på SD:n

ibland önskar man att sådan skulle finnas på USB-diskar och hårddiskar också.

(gamla, gamla USB-stickor hade faktiskt skrivskyddsomkopplare - men idag är inte sådant utdraget (för att spara in en omkopplare) och tillgängligt även om själva chiplogiken förmodligen stöder skrivskydd än i dag).

Permalänk
Medlem

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Har räddat mig många ggr, både på jobbet och hemma. Gratis också!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@Aeqvist: Googla rätt på Imagerescue5.
Är fotograf och har kört den några gånger. Funkar bra men kan ta lite tid.
Lycka till.

Permalänk
Medlem

@454Casull: Tror det blev en felcitering

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Felcitering

@Aeqvist: Ja, sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

@Aeqvist: Googla rätt på Imagerescue5.
Är fotograf och har kört den några gånger. Funkar bra men kan ta lite tid.
Lycka till.

Tackar

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, du kan testa att köra ett program som heter GetDataBack t.ex., det har hjälpt mig tidigare. https://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

Skrivet av xxargs:

vilket också är helt korrekt antagande, så du gjorde helt rätt.

litar man inte riktig på räddningsprogrammet så får du slå om skrivskyddet på SD-brickan/micro-SD adaptern. Denna gör förvisso inget på själva minnet men slår om en liten sensor i läsaren och blockerar så att SD-läsarlogiken inte kan ge några skrivkommandon till den sittande SD-brickan även om mjukvaran bakom denna skulle gå bärsärkagång och försöka skriva på SD:n

ibland önskar man att sådan skulle finnas på USB-diskar och hårddiskar också.

(gamla, gamla USB-stickor hade faktiskt skrivskyddsomkopplare - men idag är inte sådant utdraget (för att spara in en omkopplare) och tillgängligt även om själva chiplogiken förmodligen stöder skrivskydd än i dag).

Skrivet av Aeqvist:

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Har räddat mig många ggr, både på jobbet och hemma. Gratis också!

Skrivet av 454Casull:

@Aeqvist: Googla rätt på Imagerescue5.
Är fotograf och har kört den några gånger. Funkar bra men kan ta lite tid.
Lycka till.

tack så mycket för hjälpen det löste sig och semester bilderna hitta jag med hjälp av programen tack så mycket

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@m1ck3h:
Vilket program använde du? Kan vara intressant för framtiden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@m1ck3h:
Vilket program använde du? Kan vara intressant för framtiden.

Jag använde Imagerescue5 sjukt smidigt program lätt arbetat som tusan

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@m1ck3h:
Funkade det med gratisvarianten? Skönt det löste sig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

@Aeqvist: Googla rätt på Imagerescue5.
Är fotograf och har kört den några gånger. Funkar bra men kan ta lite tid.
Lycka till.

Skrivet av m1ck3h:

Jag använde Imagerescue5 sjukt smidigt program lätt arbetat som tusan

Är IR5 något att ha? Jag har IR4 som jag fått med flera minneskort, och jag tycker den är sådär. Den konverterar råfiler till JPEG, ditchar metadatan och gör videor till ett svart hål med en massa pip. Enda positiva är att man kan göra en ISO-fil av ett minneskort.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@m1ck3h:
Funkade det med gratisvarianten? Skönt det löste sig.

Ja men man kunde inte göra så många filer itaget med gratisvarianten

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X