Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om detta är korrekt utfört men kanske kan vara en intressant video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Sedan till de som klagar på att man rekommenderar AMD över intel trotts att spel prestandan är sämre är det mycket pga framtidsäkring. Socket 1151 är döende medans AM4 kommer leva länge till.

Hur som helst är ryzen en stor succe för AMD.

Det är väl inte helt självklart att moderkorts tillverkarna automatiskt lägger till stöd nyare processorer på äldre moderkort trots att den har AM4 sockel eller? Tänker att moderkorts tillverkarna vill vara med få en del av kakan vid lanseringen av nya processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är väl inte helt självklart att moderkorts tillverkarna automatiskt lägger till stöd nyare processorer på äldre moderkort trots att den har AM4 sockel eller? Tänker att moderkorts tillverkarna vill vara med få en del av kakan vid lanseringen av nya processorer.

Så va det ju med bulldozer och am3+.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av droid002:

Borde inte utgångspunkten vara vad man ska ha produkten till IDAG? Letar man efter en CPU till sin spelmaskin (i mitt fall) så tittar man givetvis på tester, recensioner. När testerna säger att 7700K är snabbare än 1700 i de flesta spelen så borde valet vara enkelt. Att en CPU KAN en massa saker på pappret är ovidkommande då spel inte i närtid kommer att nyttja detta.

7700K 3.590:-
1700 3.690:-

För mig är en dator är ingen investering. Man köper det man ska ha datorn till idag. Om det släpps program eller spel som kräver CPU XXX så köper man den då.

Tycker det är ett trångsynt argument att bara se det du har framför näsan idag och är som välja grafikkortet som är snabbast för spelet du spelar mellan 2 nära identiska kort som 1060 vs 480 där om du räknar ut ett snitt i dag ser att 480 är det snabbare men prestandan är så lika att den är oväsentlig och vilken kylning man får för pengarna eller behöver man ett strömsnålare kort är mer relevant frågor

Ryzen är ett annat monster där man kan säga att ju sämre spelen trådar desto större vinst i fps kommer en intel att ha och spel som wow, gw2, kommer ryzen aldrig slå intel och samma i skyrim, fallout 4 som är bättre trådade men är väldigt ipc beroende men dom kommer fortfarande hålla en bra fps i spelen

Moderna spel trådar bra och tv-spel behöver tråda bra och spel till pc kommer från konsoler i dom flesta fall och i biltermer är det som att välja en bmw m3 eller bugatti veyron för en kurvig bana och den mer balanserade m3an vinner för dess vägegenskaper är bättre men räta ut vägen lite och en veyron krossar den för den har dubbla prestandan till sitt förfogande och kan man få båda för samma pengar och är lite mer så jag ser det

Men kommer Ryzen vara snabbare i spel är riktigt svårt att svara på och i äldre spel nej men den kommer prestera bra, till hösten så kanske om spelen trådar bra men gpu blir mer limiterade faktorn, hösten efter det när den fyllt mer än ett år så är den möjligtvis snabbare än 7700k men kommer ner till hur ipc beroende spelen blir och går onekligen från ipc mot multitrådat och är rimligt att tro att dom åldras bättre

Jag hade köpt ryzen 1700 och klockat den lite för extra prestanda per tråd för dom presterar fortfarande bra i spel och jag tror dom kommer bli bättre än 7700an då dom har rätt bra ipc och är så enormt starka multitrådat och båda är bra cpu men jag har svårt att släppa hur stark ryzen är och tittar man på fps ligger den ganska lika och jag kommer köpa ryzen men mot hösten/vintern när jag knappt spelar på sommaren sen har det kommit roligare grafikkort och är gissningar sen kan jag även ha användning för prestandan i andra saker

Dåliga med ryzen är singeltråds prestandan och hade den klockat till 4500mhz hade valet varit helt självklart för alla att köpa en sån och som det är nu är det trade off ipc mot multitrådat och för min del kan det landa på 6 kärniga eller 4 kärniga med men tycker fortfarande en 1700 är ett bra alternativ som inte ska ignoreras helt även för gamers

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du slänger alltså upp en graf där den "går om 7700K" med 0,5 procentenheter .. Delar ingen information om vilka inställningar spelen körs i? Och sen så drar du fram att det på något vis gör att den kommer slå 7700K i framtiden. Baserat på... Vadå? Att du hoppas det?

Du kanske ska läsa huvudposten först, där står det exakt varför tråden skapades och testet är mer än väl genomfört. Det verkar vara dig det inte passar med din respons. Har du dessutom tillgång till google så hittar du snabbt testet:

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Jag baserar att Ryzen kan gå om 7700K i spel baserat på främst sunt förnuft och logiskt tänkande baserat på väldigt grundläggande datorkunskap,, men det är tydligen en sällsynt vara och därmed svårt att se potential för vissa. I tillägg baserar jag det på erfarenheten utav hur multicore har skalat i spel per tidsenhet och vad utvecklarna har på gång, att AMD sparkat igång CCTM API'er samt att man styr utvecklingen av spel genom sina konsoler.

Citat:

Är diskussionen om Ryzens spelprestanda skev? För att en nästan enig teknisk press inte håller med dig så är alltså diskussionen skev?

Och för att jag förmodligen är minoriteten som inte tror på allt jag läser, speciellt inte när man märker att något är väldigt fel räknat på vilken kapacitet Ryzen har. I ditt fall, du ser det du ser utan att tänka eller förstå varför. "Enig press", ja Aftonbladet, Expressen, SVT är oftast det och mörkar mycket. Här handlar snarare mörkandet dock om optimeringar och hur systemet är uppsatt, vilket ComputerBase tar längre då dom är mer förstående (som mig) att det är en ny arkitektur som kan bråka med både SMT, Core Parking/PP, HPET osv men framför allt fler speltitlar testade och inte samma som dom flesta andra kör med. Ju större och mer varierat ett test är ju bättre måste det vara inte sant?

Citat:

Men: ska man ha datorn till spel -och endast spel som tyngre applikation- vilket är fler än vad du tror. Då är en 7700K för 3600:- ett betydligt smartare val än en 1800X för 5500:-

De 1900:- det skiljer är betydligt bättre spenderade på ett bättre grafikkort i så fall. Eftersom GPUn är den största flaskhalsen i spel iaf.

En 1700X eller 1700 hade förmodligen vart ett bättre val med tanke på testresultaten med vetskapen om att den är mycket kraftfullare i en hel del annan utanför spelområdet också. 1800X jämfördes bara för att alla som du skriver ska ristat i sten utan vidade analys vara "eniga" om att 7700K är så extremt mycket bättre i spel och oslagbart bäst bäst bäst. Nya tester med fler spel testade och förståelse på vad som kan bråka med en ny arkitektur accepteras inte, det är farligt!

Du skrev förövrigt ditt långa inlägg från en mobil, det visar vilket enormt sug du hade för att gå emot tråden och uppröra syftet med den. Läs huvudposten sakta igen.

Skrivet av Frazeur:

@Enigma: Kan du posta länken till testet du hänvisar till? Enligt https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170... så har nämligen 7700K fortfarande ett märkbart övertag i spel. En annan intressant grej är att jämföra Sweclockers test med Computerbases. Enligt Sweclocker har både i5 och i7 ett mycket större övertag i ALLA testade spel (Total War: Warhammer inkluderat). Enligt Computerbase ska 1800X sopa mattan med 7600K i detta spel, medan rollerna är ombytta i Sweclockers test. Vem ska man då lita på? Helt klart är det ju ändå (som har konstaterats i varje Ryzen-tråd hittills) att en Ryzenprocessor är utmärkt om man gör mer "jobbrelaterade" grejer än bara spelar. Dom räcker dessutom riktigt bra till att spela, men om man som jag inte gör annat än spelar på den egna burken, så är en 7600K/7700K MYCKET mer prisvärd JUST NU (7600K halva priset av 1800X med troligtvis bättre spelprestanda). Hur det går i framtiden är förstås en annan sak. Som testerna visar så sopar ju Ryzen golvet med Kaby Lake i flertrådad (>4/8) prestanda och att jämföra med intels E-serie etc. är bara dumt eftersom Ryzen då igen är typ halva priset av Intels motsvarighet.

Här är det uppdaterade testet som jag refererade till (andra grafen uppifrån och klicka på +10 Einträge för att få fram alla CPU'er:

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Skrivet av hyperbol:

Vad kallas för konfirmeringsbias? Computerbase.de testar med ett Pascal Titan X och ett välgjort test där man går lite längre än vad dom flesta andra recensenter gör så ditt tramsande med "flaskande" är irrelevant. Du fliker in med en kommentar som jag inte vet vart du vill komma med och ETT speltest, varav i DX12 så buggar Ryzen stenhård och i DX11 så är det förmodligen det värst presterande spelet man kan hitta till Ryzen. Vart vill du komma när jag gör en tråd i AMD delen, beskriver tråden som jag gjort och länkat 12-13 spel testade med Ryzen? Det är sådana som du som är biased. Våga börja pajkastning eller fanboy snack och jag rapporterar direkt då det står klart och tydligt vad trådens syfte är. Testet är väl genomfört och jag skriver ut efter dess resultat och varför jag visar testet. Svider det såpass så förstår jag inte hur du hittat hit och måste skriva en totalt meningslös post.

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Skrivet av ClintBeastwood:

Vilken sida då? Speltesterna ser inte likadana ut för mig.

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Därefter scrollar du ner tills du kommer till andra diagrammen och klickar på +10 Einträge så ser du resultaten och kan välja vilka/vilket spel som ska visas individuellt.

Skrivet av Chris_Kadaver:

@Enigma: *Gäsp*
Tar man data från en uppsjö tillförlitliga källor, så stämmer de inte överens med de siffror du presenterar. Den dag första generationens ryzen går om kaby lake i generell spelprestanda, så kommer troligen ingen av processorerna längre vara relevanta. Jag tror att det här har varit ett trauma för dig och att du är inne i förnekelsefasen.

*Gäsp* Ditt inlägg är 1mm från rapportering för trollande, otrevlig ton, på gränsen till personangrepp. Men jag förstår att du är besatt i försvarsläge nu då ett test som detta "bara inte får ske, för det är för bra och kan inte vara sant". DU hittar hit till tråden i AMD delen av forumet och du har inte läst om varför tråden finns och vad testet visar. Du verkar som jag sagt och ser bland en del övriga att vara besatta av att gå in i AMD delen och försvara något på en lågstadienivå när jag visar ett seriöst test som lyfter fram det jag länge sagt, att mycket går emot Ryzen och visar inte dess potential.

Men du, va du "enig" med den stora pressen därute utan att använda hjärnan lite längre och förstå att en ny arkitektur får en del problem i början, därav dom flesta recensenter skiter i mer ingående analyser/tester och kör oftast samma speltitlar och dessutom många gånger i begränsad upplaga om det inte undgått dig. Sen kommer ComputerBase som du aldrig verkar ha hört om med en HÖG med speltester, helt nytt test, och testar med olika setuper/inställningar av Windows för att se inverkan. Ja där har du det:

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Maila dom och tala om för dom hur dåliga och falska deras tester är och posta sedan deras svar här om dom bemödar sig att svara en sådan som dig.

Skrivet av Mogwaii:

Om du kollar runt på forumet så finns det flertal sånna här typer av inlägg. Typ måste försvara/framhäva amd. Sen länkas alla möjliga tester från olika hemsidor i olika hårdvara som sen diskuteras i oändlighet som resulterar i pajkastning.

Då är det upp till folk, som t.ex han ovanför här, inte mig. Tråden ligger på rätt plats, och testet är väldigt gediget och mer ingående än dom flesta just gällande spel. ComputerBase tänker mer i mina banor, varför spelresultaten vart så konstiga och gör analyser på det istället med resultat. Jag kommenterade resultaten och gjorde därav tråden.

Skillnaden är att jag kan kalla mig väl insatt efter mitt initiativ till diskussionstråden om Ryzen, och läst förmodligen varenda recension som finns att tillgå, däremot ingen som gjort större test med fler spel och tagit hänsyn till fler faktorer mig veterligen som ComputerBase har gjort i sitt senare test vilket min skärmbild kom ifrån:

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Citat:

Känns nästan som de som har eller ska köpa en amd cpu behöver medhåll och eller feedback att köpet det har gjort eller ska göra kommer bli bättre än vad den är idag .

Tror säkert den e sjukt najs i tyngre program som nyttjar alla kärnor men i merparten av spel så nådde den inte riktigt fram till intel o kommer tveksamt göra , o som jag skrev innan kommer amd ifatt så har nog intel nästa generation färdig för rls.

Men lycka till med din amd , själv är jag grymt nöjd med min nuvarande burk (se signaturen)

Det känns mer tragiskt att ett fullt stort och tillförlitligt test om en produkt som ligger i sin rätta trådkategori men en post som ber folk som ska trolla eller pajkasta att hålla sig undan inte gör det trots allt. Det visar lite mer tydligt hur polariserat och dubbelmoraliskt allt är. The underdog kicked some balls, och det märks på folks reaktioner helt klart. Fakta svider. Är du också en av dom som vill påstå att ComputerBase test är felaktigt? Jag tror inte ens att folk här med sitt fanboyförsvarande vet vilka ComputerBase är ens en gång. Åldern eller kunskapen har satt käppen i hjulet för den punkten.

Skrivet av Xyborg:

Du slänger alltså upp en graf där den "går om 7700K" med 0,5 procentenheter .. Delar ingen information om vilka inställningar spelen körs i? Och sen så drar du fram att det på något vis gör att den kommer slå 7700K i framtiden. Baserat på... Vadå? Att du hoppas det?

Du kanske ska läsa huvudposten först, där står det exakt varför tråden skapades och testet är mer än väl genomfört. Det verkar vara dig det inte passar med din respons. Har du dessutom tillgång till google så hittar du snabbt testet:

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Jag baserar att Ryzen kan gå om 7700K i spel baserat på främst sunt förnuft och logiskt tänkande baserat på väldigt grundläggande datorkunskap,, men det är tydligen en sällsynt vara och därmed svårt att se potential för vissa. I tillägg baserar jag det på erfarenheten utav hur multicore har skalat i spel per tidsenhet och vad utvecklarna har på gång, att AMD sparkat igång CCTM API'er samt att man styr utvecklingen av spel genom sina konsoler.

Citat:

Är diskussionen om Ryzens spelprestanda skev? För att en nästan enig teknisk press inte håller med dig så är alltså diskussionen skev?

Och för att jag förmodligen är minoriteten som inte tror på allt jag läser, speciellt inte när man märker att något är väldigt fel räknat på vilken kapacitet Ryzen har. I ditt fall, du ser det du ser utan att tänka eller förstå varför. "Enig press", ja Aftonbladet, Expressen, SVT är oftast det och mörkar mycket. Här handlar snarare mörkandet dock om optimeringar och hur systemet är uppsatt, vilket ComputerBase tar längre då dom är mer förstående (som mig) att det är en ny arkitektur som kan bråka med både SMT, Core Parking/PP, HPET osv.

Citat:

Men: ska man ha datorn till spel -och endast spel som tyngre applikation- vilket är fler än vad du tror. Då är en 7700K för 3600:- ett betydligt smartare val än en 1800X för 5500:-

De 1900:- det skiljer är betydligt bättre spenderade på ett bättre grafikkort i så fall. Eftersom GPUn är den största flaskhalsen i spel iaf.

En 1700X eller 1700 hade förmodligen vart ett bättre val. 1800X jämfördes bara för att alla som du skriver ska ristat i sten utan vidade analys vara "eniga" om att 7700K är så extremt mycket bättre i spel och oslagbart bäst bäst bäst. Nya tester med fler spel testade och förståelse på vad som kan bråka med en ny arkitektur accepteras inte, det är farligt!

Du skrev förövrigt ditt långa inlägg från en mobil, det visar vilket enormt sug du hade för att gå emot tråden och uppröra syftet med den.
[/quote]

Skrivet av Frazeur:

@Enigma: Kan du posta länken till testet du hänvisar till? Enligt https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170... så har nämligen 7700K fortfarande ett märkbart övertag i spel. En annan intressant grej är att jämföra Sweclockers test med Computerbases. Enligt Sweclocker har både i5 och i7 ett mycket större övertag i ALLA testade spel (Total War: Warhammer inkluderat). Enligt Computerbase ska 1800X sopa mattan med 7600K i detta spel, medan rollerna är ombytta i Sweclockers test. Vem ska man då lita på? Helt klart är det ju ändå (som har konstaterats i varje Ryzen-tråd hittills) att en Ryzenprocessor är utmärkt om man gör mer "jobbrelaterade" grejer än bara spelar. Dom räcker dessutom riktigt bra till att spela, men om man som jag inte gör annat än spelar på den egna burken, så är en 7600K/7700K MYCKET mer prisvärd JUST NU (7600K halva priset av 1800X med troligtvis bättre spelprestanda). Hur det går i framtiden är förstås en annan sak. Som testerna visar så sopar ju Ryzen golvet med Kaby Lake i flertrådad (>4/8) prestanda och att jämföra med intels E-serie etc. är bara dumt eftersom Ryzen då igen är typ halva priset av Intels motsvarighet.

Här är det uppdaterade testet som jag refererade till (andra grafen uppifrån och klicka på +10 Einträge för att få fram alla CPU'er:

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Siffrorna talar för sig själva med tanke på antalet speltitlar man testat och sättet man testat (SMT av/på/HPET osv), eller påstår du annat?

Skrivet av hyperbol:

Vad kallas för konfirmeringsbias? Computerbase.de testar med ett Pascal Titan X och ett välgjort test där man går lite längre än vad dom flesta andra recensenter gör så ditt tramsande med "flaskande" är irrelevant. Du fliker in med en kommentar som jag inte vet vart du vill komma med och ETT speltest, varav i DX12 så buggar Ryzen stenhård och i DX11 så är det förmodligen det värst presterande spelet man kan hitta till Ryzen. Vart vill du komma när jag gör en tråd i AMD delen, beskriver tråden som jag gjort och länkat 12-13 spel testade med Ryzen? Det är sådana som du som är biased. Våga börja pajkastning eller fanboy snack och jag rapporterar direkt då det står klart och tydligt vad trådens syfte är. Testet är väl genomfört och jag skriver ut efter dess resultat och varför jag visar testet. Svider det såpass så förstår jag inte hur du hittat hit och måste skriva en totalt meningslös post.

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Skrivet av ClintBeastwood:

Vilken sida då? Speltesterna ser inte likadana ut för mig.

https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark...

Därefter scrollar du ner tills du kommer till andra diagrammen och klickar på +10 Einträge så ser du resultaten och kan välja vilka/vilket spel som ska visas individuellt

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är väl inte helt självklart att moderkorts tillverkarna automatiskt lägger till stöd nyare processorer på äldre moderkort trots att den har AM4 sockel eller? Tänker att moderkorts tillverkarna vill vara med få en del av kakan vid lanseringen av nya processorer.

Tror jag sagt detta i olika poster säkert 10 gånger. Det är officiellt bekräftat att stöd för kommande efterträdare kommer minst en generation efter. Maila ASUS, ASRock osv om du inte tror mig. Jag satt på deras webcast när dom presenterade moderkorten och frågade dom och AMD personligen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Det problem jag ser med alla jämförelser mellan Ryzen och Intel, är att de senare bara verkar ha släppt en enda CPU.

Det är BARA i7 7700k som gäller, oavsett ifall någon har lite lägre budget, så är det nästan att de blir påtvingade att de MÅSTE köpa en 7700k för inget annat bland AMD eller Intel går att spela med.

Ja, jag vet att just 7700k ÄR en väldigt bra processor från Intel, men de har ju ändå släppt andra modeller.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

ZZZ, är det något säljargument numera? "AMD's produkter blir bättre om några år köp nu!"
Personligen vill jag ha prestandan idag inte om ett år eller två..

Sen förstår jag inte vad man ska med 1700X och 1800X då 1700 presterar till 99% samma vid klockning...

I övrigt tycker jag Ryzen 1700 är en utmärkt CPU (topklass) och skulle absolut kunna tänka mig köpa en sån om jag inte redan hade en 6700K

Permalänk
Medlem

Blir mäkta förvånad över alla dessa Intel-fanboys.
Det finns många tester med väldigt blandade resultat. Men om man nu orkar kolla igenom många så finner man att Ryzen nu verkar vara rätt nära eller jämnlik 7700K i spel. Där oftast Ryzen får till en bättre spelupplevelse med bättre flyt.

NH:s tester, speciellt med 1080Ti, är helt uppåt väggarna och kan åka ner i papperskorgen tycker jag. Stämmer inte alls med övriga tester och hur dom lyckas få dom resultaten med i3 över i7 och dylikt förstår jag inte.
Håller tyvärr inte Sweclockers så högt heller. Vilket många verkar stirra sig blind på utan att kolla in en större variation av tester.

Det många inte inser är att testerna där Ryzen är "nära" i7-7700k är i testerna där grafikkortet agerar flaskhals.

Permalänk
Medlem

Finns det något som talar för att man kommer optimera spel mot fler trådar än 8 inom en överskådlig framtid?

Som bekant så har man ju sett en ökning i prestandadeltat mellan i5 och i7 hos intel från det att sandy bridge släpptes fram till idag. Även Fx-8xxx har knappat in på i5, mycket tack vare ökat trådande under den perioden. Å andra sidan har 8 trådar blivit standard på spelkonsoller under den tiden. Nu har väl viserligen Sony kört octacore redan från PS3 men frågan är hur mycket synergi det fanns mellan mjukvara uptimerad på Cell kontra x86.

Även på PC-sidan så är det ovanligt med mer än 8 trådar då Ryzen ändå måste ses som den första CPUn över 8 trådar som inte krväver en ren entusiastplatform.

Med detta som förutsättning är jag tveksam på att det finns nog med incitament hos de stora utvecklarna att optimera för mer än 8 trådar i dagsläget. Får vi se en ny generation konsoller som tar steget upp til 16 trådar blir det nog skillnad, men frågan är när det blir med tanke på att nuvarande konsoller precis fått en refresh alternativt har en på gång. Och även om det kommer en refresh på 16 trådar, vll man optimera mot det med risk att divergera för mycket i prestanda inom samma generation av konsoll?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

Blir mäkta förvånad över alla dessa Intel-fanboys.
Det finns många tester med väldigt blandade resultat. Men om man nu orkar kolla igenom många så finner man att Ryzen nu verkar vara rätt nära eller jämnlik 7700K i spel. Där oftast Ryzen får till en bättre spelupplevelse med bättre flyt.

Varför är detta något som det snackas om hela tiden? Mer eller mindre ALLA sidor som testar frame-times har bevisat att det inte är fallet, snarare tvärtom om något.

Edit: Jag hör ett eko #16731557 #16731553

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Finns det något som talar för att man kommer optimera spel mot fler trådar än 8 inom en överskådlig framtid?

Som bekant så har man ju sett en ökning i prestandadeltat mellan i5 och i7 hos intel från det att sandy bridge släpptes fram till idag. Även Fx-8xxx har knappat in på i5, mycket tack vare ökat trådande under den perioden. Å andra sidan har 8 trådar blivit standard på spelkonsoller under den tiden. Nu har väl viserligen Sony kört octacore redan från PS3 men frågan är hur mycket synergi det fanns mellan mjukvara uptimerad på Cell kontra x86.

Även på PC-sidan så är det ovanligt med mer än 8 trådar då Ryzen ändå måste ses som den första CPUn över 8 trådar som inte krväver en ren entusiastplatform.

Med detta som förutsättning är jag tveksam på att det finns nog med incitament hos de stora utvecklarna att optimera för mer än 8 trådar i dagsläget. Får vi se en ny generation konsoller som tar steget upp til 16 trådar blir det nog skillnad, men frågan är när det blir med tanke på att nuvarande konsoller precis fått en refresh alternativt har en på gång. Och även om det kommer en refresh på 16 trådar, vll man optimera mot det med risk att divergera för mycket i prestanda inom samma generation av konsoll?

Hela resonemanget runt Ryzen påminner mig direkt om Bulldozer / SB "kriget" när det begav sig.
Fokus även då var ju på om/när spelen optimerats för många trådar då minsann skulle 83xx CPu'erna "äga allt" !
Därför var det ju lite kul när Hardware Unboxed faktiskt testade en 8370 och en 2500K i jämförelese mot en hel massa nyare CPU'er:

TL;DR, 8370 ligger idag fortfarande c:a 20% efter 2500K i snitt, och får även stryk av den extremt billiga 2 kärniga Pentium G4560.
Allt hopp om att framtiden skulle bevisa Bulldozers storhet är numera borta.

En aningens haltande jämförelse då Ryzen ju faktiskt ligger lite närmare KL idag än vad Bulldozer gjorde mot SB då.

Mitt tips är att inte köpa hårdvara för att den kanske kommer att räddas av mjukvara i framtiden.
Oss cyniker som har varit med ett tag nu har sett det resonemanget många gångar och vet att man inte kan lita på löften från tillverkare.

Och inte heller köpa hårdvara som är dåligt lämpad för vad du tänkt att göra.
D.v.s. köp inte s2011 eller Ryzen om du mest spelar, du kastar pengar i sjön och får en sämre upplevelse.
Samma sak om du spenderar dagarna med att maxa alla kärnor du har tillgängliga med renderingar eller liknande, då är det ju helt klart Ryzen som gäller idag om man inte har en bottenlös plånbok och kan skaffa dual sS2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det är ett trångsynt argument att bara se det du har framför näsan idag och är som välja grafikkortet som är snabbast för spelet du spelar mellan 2 nära identiska kort som 1060 vs 480 där om du räknar ut ett snitt i dag ser att 480 är det snabbare men prestandan är så lika att den är oväsentlig och vilken kylning man får för pengarna eller behöver man ett strömsnålare kort är mer relevant frågor

Att köpa en dator för mig är inte en långsiktig planering. Komponenter kommer och går. Trångsynt? Njae, lite väl laddat ord om att köpa elektronik. I datorvärlden så är det här och nu som gäller!

Kul att AMD kommer med nya prylar. Dock så är det för lite och för sent. Varför Media creators och Streamers som målgrupp? Alla verkar streama nu för tiden? Jag trodde att man lirade spel som man streamade och att det viktiga var att spelen flöt bra? Kör man inte med capture card längre?

Men jag kanske har fel? Vi får invänta alla optimeringar som är på G och som kommer att förändra spelplanen till AMD:s favör **.

AMD ligger för nära Intel i priserna för att det ska vara intressant. På Komplett skiljer det 100:- i skrivande stund på en 1700 och i7 7700K. Fullt medveten om att AMD behöver få in pengar. Men jag tänker inte betala för att (i mitt fall) få en sämre produkt bara för att vara snäll mot ett företag som omsätter miljarder. Med sämre produkt så menar jag att Intel ger mig mer prestanda.

**Smula ironi

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Det många inte inser är att testerna där Ryzen är "nära" i7-7700k är i testerna där grafikkortet agerar flaskhals.

Osäker om du tror det är bättre eller sämre för Ryzen?
Om I7-7700K vinner där grafikkortet inte är flaskhals borde det väl vara sämre för Ryzen?

Permalänk
Medlem

Det intressanta (iom att de här är SweCLOCKERS) är ju spelprestandan efter man har skruvat upp frekvensen på respektive processor. Jag valde en 7700K över 1800X just för att 7700K drar ifrån när man kör den i 5 GHz och dessutom är den billigare än 1800X. Så i mitt fall, då jag bara bryr mig om spelprestanda, var det svårmotiverat att skaffa en 1800X (även om jag faktiskt förbokade den och höll tummarna att den skulle leverera ordentligt).

Om det nu är så att en överklockad 1800X har samma prestanda i spel som en överklockad 7700K så är det väl bra, men den kostar fortfarande 2 papp mer då. :/

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Konstig (för att inte nämna elitistisk) inställning, lite tråkigt att läsa faktiskt.
Det går att vända på argumentet totalt och säga;
"Vi lever i 2017 nu, den som inte spelar i 144 Hz är antingen en tetrisspelare eller en snål jävel. KÖP BÄTTRE SKÄRMAR, jag fattar inte hur folk kan köpa gaming datorer för 15000 kr+ och sen ha en 60 Hz skärm. Allting blir 10 ggr mer underbart med högre Hz samt med g-sync/freesync".

Personligen sitter jag hellre på en 1080p 144 Hz skärm än en 1440p 60 Hz skärm, men jag klankar inte ner på dom som inte delar min åsikt. Sen att döma av ditt inlägg så är du inte införstådd med hur många som faktiskt vill spela hög Hz.

Det riktiga problemet kommer när du vill kombinera hög Hz med hög upplösning - plötsligt pratar vi om väldigt dyra skärmar, som kräver ännu dyrare hårdvara för att driva till sin fulla potential. Den enkla sanningen är att många (dom flesta?) antingen inte är villiga att lägga ut så här mycket på sin speldator, eller helt enkelt inte kan.

Sen måste jag spela djävulens advokat lite och fråga hur det kommer sig att du pressar för högre upplösning så hårt - är det för att det blir mindre CPU-tungt och därför blir Intels IPC-övertag mindre noterbart? En i7-7700k i 4,5 GHz och en R7 1700 i 4,0 GHz presterar ju identiskt i 4K av en anledning.

Läste du ens det första inlägget helt? Jag är varken Intel eller AMD fanboy som du ser äger jag en Intel idag. det jag menar är att i högre upplösning i spel vilket är det just alla klankar ner AMD på så är det ingen skillnad mellan Intel och AMD. De presterar likvärdigt i 1440+. Och därför är AMD ett givet val för en person som vill spara lite pengar och också kunna göra multitasking som videorendering osv. Att föredra och snåla är lite olika saker, jag trodde detta forum var för elitiska användare men det kanske bara är jag? Sen är det inte jätte dyrt i dagens läge med 1440p och 120hz. Särskilt inte om du köper en gaming dator för som jag sa 15000kr, räknar folk med att få en skärm gratis idag eller? Det har hänt enormt mycket på skärm fronten på senaste och det får man också betala för.

Det jag tycker är att det fokuseras lite väl mycket på IPC övertaget på Intel när i det stora hela spelar det inte så stor roll och AMD är billigare om man räknar cores/sek.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag ser det så här. Ja Intel har bättre singeltråd prestanda och är bättre i situationer där CPUn faktiskt blir en flaskhals. Men vi lever i 2017 nu och den som inte spelar på 1440+ eller 4K är antingen en proffs CS spelare eller en snål jävel. KÖP BÄTTRE SKÄRMAR, jag fattar inte hur folk kan köpa gaming datorer för 15000 kr+ och sen ha en 1080p skärm. Allting blir 10 ggr mer underbart med en större skärm samt med g-sync/freesync. Och där ser jag AMD som en vinnare, de kommer hålla samma FPS som en Intel CPU och de kommer göra ett bättre jobb i tunga multitrådade applikationer än Intel CPUerna för samma pris.

4k och >60Hz är i dagsläget inte möjligt (för normala konsumenter).
Och även om kablage och skärmar fanns för det så skulle jag vilja se det grafikkort som orkar med det !

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

4k och >60Hz är i dagsläget inte möjligt (för normala konsumenter).
Och även om kablage och skärmar fanns för det så skulle jag vilja se det grafikkort som orkar med det !

Nej men 4K och 60Hz går, 1440p och 100Hz+ går. Och köper du en dator med Ryzen 1800X så för väntar jag mig att du köper skärmar för att matcha det om du ska köra gaming på den, annars är det pengar i sjön med potential i den datorn du köper. Dessutom gamla 1440+ skärmar går att få begagnat om du nu vill det också

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av droid002:

Att köpa en dator för mig är inte en långsiktig planering. Komponenter kommer och går. Trångsynt? Njae, lite väl laddat ord om att köpa elektronik. I datorvärlden så är det här och nu som gäller!

Kul att AMD kommer med nya prylar. Dock så är det för lite och för sent. Varför Media creators och Streamers som målgrupp? Alla verkar streama nu för tiden? Jag trodde att man lirade spel som man streamade och att det viktiga var att spelen flöt bra? Kör man inte med capture card längre?

Men jag kanske har fel? Vi får invänta alla optimeringar som är på G och som kommer att förändra spelplanen till AMD:s favör **.

AMD ligger för nära Intel i priserna för att det ska vara intressant. På Komplett skiljer det 100:- i skrivande stund på en 1700 och i7 7700K. Fullt medveten om att AMD behöver få in pengar. Men jag tänker inte betala för att (i mitt fall) få en sämre produkt bara för att vara snäll mot ett företag som omsätter miljarder. Med sämre produkt så menar jag att Intel ger mig mer prestanda.

**Smula ironi

För mig handlar det om ett smart köp där man får störst utdelning för pengarna och slänger jag mycket pengar på en dator planerar jag även för framtiden och handlar inte om stöd köp utan hur den presterar om ett år och många variabler och tittar man på intels nästa gen med mer kärnor är frågan om dom håller bättre ipc än 7700k så mjukvaran måste börja hänga med bättre vilket den även börjar göra på spel som är på tripple A nivå

Sen flyter faktiskt spelen bra på ryzen även om intel vinner några fps så är det inte med mycket i dom flesta fall och amd känns mer som framtidens melodi och är modernare på en ny chipset när dom har så enormt mycket mer multitråds prestanda än en i7 och är väll inte konstigt att dom riktar sig mot video/rendering då amd alltid siktat på att vara före sin tid och innovativa och framtiden är multitrådad och frågan är hur snabbt det går för spelen att komma i kapp

Sen är det väll bra om man slipper lägga 1500kr på ett capture card och slipper lägga pengar på ett företag som tjänar många mer mijarder och har kunnat mjölka marknaden med överpriser i flera år och få en cpu med halva multicore prestandan för samma pengar som en ryzen kostar och är även dom en sämre produkt beroende på hur man ser på saken när båda har sina fördelar

Sen när det gäller optimeringar så kan vem som helst räkna ut att det handlar bara om några få % och är mindre förbättringar och skulle säga som bäst kanske kan se 5% förbättring eller så men om mjukvaran förbättras att tråda bättre så är det på helt andra vilkor och då kan dom vara enormt mycket snabbare

Vi får helt enkelt se hur det blir men jag kommer i vilket fall lägga pengarna på röda laget

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag får fan nå fel snart på dessa Intel-fanboys som verkar ha nån skruv lös.
Nu klagar dom på att förmodligen AMD är ett bättre val för framtiden men det spelar ingen roll för den är inte bäst på precis allt just nu.
Ja men AMD presterar hack i häl på det bästa i spel nu och kommer förmodligen att vara ett bättre val framöver om man inte som vissa här verkar vara miljonärer å köper ny burk varje månad.
Man köper inte en burk bara för spelen som finns just nu utan även vad som komma skall. Att påstå något annat är ren idioti.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

LOL jag förstår inte att man jämför en 4 kärnig cpu mot en 8 kärnig cpu .

Kolla in Intels 2011 v3 cpu ingen av dom klara av 7700k i spel så va den saken klar.

Ta Ryzen mot Intel 2011 v3 cpu så blir det mer rättvist.

Sitter själv med Intel i7 5930k överklockad till 4,4 Ghz med asrock thaichi moderkort
Ska byta ut den mot Ryzen 1700x när asrocks AM4 thaichi moderkort kommer ut ganska säker på 1700x slår min gamla i7 5930k cpu

Jag använder datorn till mycket inte bara spel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vill man ha bäst spelprestanda köp 7700k.

Vill man ha okej spelprestanda och grym multitasking köp Ryzen.

Inte svårare än så. Nej Ryzen kommer inte bli så mycket bättre i framtiden, de har man sagt sen Bulldozer och inget har hänt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd

Länkar denna videon i denna tråden med. Ny video från DigitalFoundry.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Länkar denna videon i denna tråden med. Ny video från DigitalFoundry.

https://www.youtube.com/watch?v=HZPr-gNWdvI

Är som man väntar sig lite under men presterar bra men är mest förvånad över hur pass bra 6900k klarade sig mot 7700k och ryzen men är helt annan prisklass på dom och är inte aktuell för dom flesta men ändå bättre än jag hade gissat men mina pengar ligger fortfarande kvar i potten till det röda laget

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Länkar denna videon i denna tråden med. Ny video från DigitalFoundry.

https://www.youtube.com/watch?v=HZPr-gNWdvI

Det enda intressanta i den är vad jag antar är Crysis 3 testet (britt som dillar och raketer från tornet). Medans 7700K och 6900K generellt sett är överlägsen Ryzen så är det visa specifika vyer där motorn faktiskt verkar dra nytta av mer kärnor/trådar. Där drar både Ryzen och 6900K ifrån 7700K (~20% snabbare). Man kan se på frametimes att 7700K är betydligt ryckigare. Frågan är vad som händer på teknisk nivå. Slår 7700K i taket här och 8 trådar räcker inte till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Det är väl inte helt självklart att moderkorts tillverkarna automatiskt lägger till stöd nyare processorer på äldre moderkort trots att den har AM4 sockel eller? Tänker att moderkorts tillverkarna vill vara med få en del av kakan vid lanseringen av nya processorer.

AMD har lovat att AM4 socketen ska vara relevant ett antal år framöver. Och eftersom AMD bestämmer hur många pinnar som behövs för en CPU så är det i slutändan de själva som bestämmer om en socket ska vara kompatibel eller inte.

Skrivet av Lord_Moridin:

Det problem jag ser med alla jämförelser mellan Ryzen och Intel, är att de senare bara verkar ha släppt en enda CPU.

Det är BARA i7 7700k som gäller, oavsett ifall någon har lite lägre budget, så är det nästan att de blir påtvingade att de MÅSTE köpa en 7700k för inget annat bland AMD eller Intel går att spela med.

Ja, jag vet att just 7700k ÄR en väldigt bra processor från Intel, men de har ju ändå släppt andra modeller.

Korrekt. 7600K är idag en bra processor men även den halkar efter 7700K i spel som faktiskt kan hantera flera trådar samtidigt. Idag är det därför inte rekommenderat att rekommendera en processor som inte stödjer HT. Framförallt inte när Ryzen kommer att stödja SMT ända ned till under 2000:- strecket på sina processorer. Visst Ryzen presterar inte som en 7700K men för närmare 1500:- mindre så är fortfarande Ryzen R5s fyrkärniga processorer riktigt prisvärda och i 98% av fallen kommer ingen märka en skillnad.

Skrivet av murklor:

Det enda intressanta i den är vad jag antar är Crysis 3 testet (britt som dillar och raketer från tornet). Medans 7700K och 6900K generellt sett är överlägsen Ryzen så är det visa specifika vyer där motorn faktiskt verkar dra nytta av mer kärnor/trådar. Där drar både Ryzen och 6900K ifrån 7700K (~20% snabbare). Man kan se på frametimes att 7700K är betydligt ryckigare. Frågan är vad som händer på teknisk nivå. Slår 7700K i taket här och 8 trådar räcker inte till?

Kan så vara.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så, om en köper en i7-7700K idag, vilken är den bästa processorn en kan köpa senare till spel som passar på samma moderkort?

Som jag förstått det så slipper en köpa nytt moderkort för senare modeller av Ryzen.
Det får iaf mig att snegla på Ryzen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Så, om en köper en i7-7700K idag, vilken är den bästa processorn en kan köpa senare till spel som passar på samma moderkort?

Som jag förstått det så slipper en köpa nytt moderkort för senare modeller av Ryzen.
Det får iaf mig att snegla på Ryzen.

Ingen eftersom Intel byter socket i och med lanseringen av Coffe lake.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Länkar denna videon i denna tråden med. Ny video från DigitalFoundry.

https://www.youtube.com/watch?v=HZPr-gNWdvI

Så man tar med 1800X och en överklockad 1800X, men man jämför bara mot oklockad 7700K? Tycker man ska köra 7700K i 5 GHz (vilket inte är några problem alls att få upp den i då flertalet moderkort har en "5 GHz OC Preset" som funkar utmärkt).
1800X överklockad vs 7700K överklockad.