Sålde ett moderkort i befintligt skick (visade sig att vara defekt), har köparen rätt att häva köpet?

Permalänk
Medlem

Sålde ett moderkort i befintligt skick (visade sig att vara defekt), har köparen rätt att häva köpet?

Hej

Jag sålde ett moderkort via Facebook, jag skrev i annonsen att det inte varit använt på ca 2 år och att det säljes i befintligt skick. En person hör av sig och köper det. När han får hem det så funkar det inte för honom, och han vill ha pengarna tillbaka.

Ska jag då skicka tillbaka pengarna eller har jag inte gjort något fel? Jag har trots allt informerat om att det är osäkert att det funkar..

§3.1
Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem

Du skrev klart och tydligt antar jag att det säljes i befintligt skick?

Om så är fallet, så är du inte skyldig att betala tillbaka i mina ögon.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är viss skillnad på att skriva befintligt skick och att skriva ej funktionstestat, så hur var den exakta formuleringen?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Om du inte explicit skrivit att den ska fungera, och har, som du säger här, sagt att den säljs i befintligt skick och inte testats på två år......så nej. inte återbetalningsskyldig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

om du skrivit "befintligt skick" också skrivit att det funkade senast du testade det så kan tolkningen vara att den borde funka.

allt handlar om formuleringen här.

tror inte du har någon skyldighet att betala tillbaka, om du inte tydligt skrivit att det fungerat tidigare, utan är väll mer en goodwill från ditt håll om inte annat.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Du skrev klart och tydligt antar jag att det säljes i befintligt skick?

Om så är fallet, så är du inte skyldig att betala tillbaka i mina ögon.

"Säljer mitt gamla moderkort, fungerade senast jag använde det. Har legat i sin kartong i garderoben de senaste 2 åren typ. Så kartong finns kvar. Har ej saker till att kolla om det funkar men det var inga som helst problem förr ca 2 år sedan"

Det är vad jag skrev i annonsen, personen skrev då: Vill inte ge mer då det inte varit testat i närtid.

Så enligt mig har han fattat att skicket är okänt

Edit: Jag har redan tänkt att betala tillbaka, vill bara se vad som är rätt i era ögon

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem

Har du varit tydlig med att det eventuellt inte fungerar så har du inte gjort något fel.
Om du dock bara skrev "ej använt på 2år, säljes i befintligt skick" så tycker jag att det är något otydligt. "ej använt på 2 år, osäker funktion" hade varit en bättre beskrivning.
Att skriva "befintligt skick" betyder ingenting i sig.

Om priset ni kom överens om motsvarar vad ett fungerade moderkort skulle kosta tycker jag det kan vara läge med återbetalning eller prisavdrag. Det beror lite på hur tydlig du har varit skulle jag säga. Köparen har undersökningsplikt, men du som säljare måste vara tydlig med brister du känner till.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hej,

I och med du var tydlig i din annons med att kortet inte var använt på 2 år och säljes i befintligt skick.
Ser inte varför han skulle kunna häva köpet.
Om kortet fungerade sist du använde det så kan det vara ålder eller att köparen i fråga som kan ha gjort något fel med kortet.
Kan ju även vara så att köparen har ett exakt likadant kort som du sålde men som är defekt och nu vill häva köpet och få pengarna tillbaka, och då skickar tillbaka sitt defekta kort.

Permalänk
Medlem

Jag råkade själv ut för liknande för någon vecka sedan.
Mitt hade dock legat lite längre.
Jag bad honom testa byta batteriet på kortet, och efter det fick han igång det.
Kanske värt testa i detta fall också.
Och som svar på din fråga, så anser jag att du INTE är skyldig att återbetala några pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

"Säljer mitt gamla moderkort, fungerade senast jag använde det. Har legat i sin kartong i garderoben de senaste 2 åren typ. Så kartong finns kvar. Har ej saker till att kolla om det funkar men det var inga som helst problem förr ca 2 år sedan"

Det är vad jag skrev i annonsen, personen skrev då: Vill inte ge mer då det inte varit testat i närtid.

Så enligt mig har han fattat att skicket är okänt

Edit: Jag har redan tänkt att betala tillbaka, vill bara se vad som är rätt i era ögon

Nja då tycker jag inte du ska behöva betala tillbaka. Som du säger så har han ju förstått att det inte är testat.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hej,

I och med du var tydlig i din annons med att kortet inte var använt på 2 år och säljes i befintligt skick.
Ser inte varför han skulle kunna häva köpet.
Om kortet fungerade sist du använde det så kan det vara ålder eller att köparen i fråga som kan ha gjort något fel med kortet.
Kan ju även vara så att köparen har ett exakt likadant kort som du sålde men som är defekt och nu vill häva köpet och få pengarna tillbaka, och då skickar tillbaka sitt defekta kort.

This, jag vet ju inte om han försöker blåsa mig eller om han har klantat till sig o förstört det..

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk

@Zy77en: Där har personen nog info för att göra sin bedömning om det är värt risken eller ej att köpa varan.
Håller med mithras, inte skyldig att återbetala

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade inte betalt tillbaka.

Dessutom har ju köparen prutat på priset som jag fattar det så som denne svarar dessutom.
Han kan ta sitt, påstådda, trasiga moderkort och göra en tavla utav eller vad fasen han/hon vill - det är inte ditt bekymmer längre.

Ser verkligen inte någon annan vettig slutsats ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

"Säljer mitt gamla moderkort, fungerade senast jag använde det. Har legat i sin kartong i garderoben de senaste 2 åren typ. Så kartong finns kvar. Har ej saker till att kolla om det funkar men det var inga som helst problem förr ca 2 år sedan"

Det är vad jag skrev i annonsen, personen skrev då: Vill inte ge mer då det inte varit testat i närtid.

Så enligt mig har han fattat att skicket är okänt

Edit: Jag har redan tänkt att betala tillbaka, vill bara se vad som är rätt i era ögon

Låter helt okej att inte betala tillbaka något. Han godkände att den kan ha varit trasig vid köp och han visade nog med kunskap om den risken iom att han inte ville betala mer med formuleringen: "Vill inte ge mer då det inte varit testat i närtid.".

I min mening har du inget krav på dig att betala tillbaka något då affären har gjorts mellan två parter som har varit ärliga och besitter nog med kunskap för att genomföra ett sådant köp. Hade det handlat om att Agda 82 hade köpt något så hade jag varit mer skeptisk då hon troligtvis inte besitter nog med kunskap om vad som kan hända med elektronik över tid och då förväntar sig att produkten ska fungera.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

"Säljer mitt gamla moderkort, fungerade senast jag använde det. Har legat i sin kartong i garderoben de senaste 2 åren typ. Så kartong finns kvar. Har ej saker till att kolla om det funkar men det var inga som helst problem förr ca 2 år sedan"

Det är vad jag skrev i annonsen, personen skrev då: Vill inte ge mer då det inte varit testat i närtid.

Så enligt mig har han fattat att skicket är okänt

Edit: Jag har redan tänkt att betala tillbaka, vill bara se vad som är rätt i era ögon

Är kanske bara batteriet som behöver bytas?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Men va fan, lite schysst kan man väl vara ändå. Hade jag sålt något som sen visat sig inte fungerar så är det väl bättre för samvetet att betala tillbaka pengarna.

Tycker man kan skilja på rätt i sak och rätt moraliskt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Batteriet har han bytt utan framgång. Men tack för svaren, kommer behålla pengarna

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Batteriet har han bytt utan framgång. Men tack för svaren, kommer behålla pengarna

Bara för att det är roligt att veta; hur förvarade du moderkortet under den tiden du inte använde det?
Det är upp till köparen att ta reda på sådana saker också så länge som säljaren inte säljer något han VET inte kommer fungera och har annonserat ut varan som fullt fungerande. Du har ju inte gjort detta så felet ligger inte hos dig oavsett.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att båda parter varit medveten om vad de sålde/köpte och riskerna med kortet, det är dessutom svårt att veta om köparen klantat sig och pajat kortet, om det pajat i frakt, om han redan hade ett likadant trasigt kort etc.
Personligen hade jag nog ändå betalat tillbaks pengarna, eller hälften, för mitt egna samvete (kan ju varit paj redan då du sålde det), speciellt om det handlar om en liten summa (typ 0-300kr).

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Bara för att det är roligt att veta; hur förvarade du moderkortet under den tiden du inte använde det?
Det är upp till köparen att ta reda på sådana saker också så länge som säljaren inte säljer något han VET inte kommer fungera och har annonserat ut varan som fullt fungerande. Du har ju inte gjort detta så felet ligger inte hos dig oavsett.

Det förvarades i moderkorts kartongen i sin esd påse. Så det bör inte vara något problem?

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Det förvarades i moderkorts kartongen i sin esd påse. Så det bör inte vara något problem?

Tänkte mest vart det låg förvarat. Inomhus eller i ett förråd. Som regel ska man alltid vänta med att koppla in hårdvara om den har lagrats i kalla utrymmen innan inköpet (för att undvika kondens). Det är inte ditt ansvar att meddela detta heller utan något som faller på konsumenten. Det är antagligen en del i saker man ska kunna och som ses som orimligt att hålla säljaren ansvarig för.

Bra förvaring annars

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

I såna här fall tjänar man på att vars schysst. Nu har du ingen möjlighet att testa moderkortet men annars är det en bra lösning att man ber köparen returnera så man får kontrollera varan. Det behöver ju inte vara nåt fel på det, det kan behöva en bios-uppdatering eller andra saker.
Jag hade tagit tillbaka det och betalat tillbaka pengarna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Låt han betala frakten tillbaks och ta tillbaks full ersättning annars. Men han ha ringen laglig rätt att få returnera den. Det finns undersöknings plikt och betalar man så har man godkänt att avstå den.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Skulle inte betalat tillbaka.

Permalänk
Medlem

Vad var det för moderkort och vad betalade köparen för det?

Permalänk
Medlem

jag är nog med killawife här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men va fan, lite schysst kan man väl vara ändå. Hade jag sålt något som sen visat sig inte fungerar så är det väl bättre för samvetet att betala tillbaka pengarna.

Tycker man kan skilja på rätt i sak och rätt moraliskt.

Skrivet av Spiffman:

jag är nog med killawife här...

Köparen accepterade risken. Jag hade själv inte gjort det, men nu gjorde köparen det.
Priset blev lägre på grund av osäker funktion, då är det ju fullkomligt orimligt att kräva pengarna tillbaka.
Typexempel på att vilja ha kakan och äta upp den.

Jag gör inte sådana affärer, eftersom det är svårt för mig att bedöma den verkliga sannolikheten för att produkten är i vettigt skick.

Permalänk
Medlem

Jag är ett stort fan av karma och hade inte sålt ett kort under de premisserna. Antingen hade jag kollat så det funkade pre sälj eller så hade jag sålt det under premissen "Betala om det funkar".

Hur mkt dollars kan eg. ett två år gammalt kort vara värt. Värt strulet som säljaren nu har? Mjae...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

I såna här fall tjänar man på att vars schysst. Nu har du ingen möjlighet att testa moderkortet men annars är det en bra lösning att man ber köparen returnera så man får kontrollera varan. Det behöver ju inte vara nåt fel på det, det kan behöva en bios-uppdatering eller andra saker.
Jag hade tagit tillbaka det och betalat tillbaka pengarna.

Det låg inomhus i en tempererad garderob så ingen större kondens borde uppstå.

Skrivet av Gropenator:

Vad var det för moderkort och vad betalade köparen för det?

Ett Asrock z77 extreme 4, han betalade 400 för detta

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag hade inte betalt tillbaka.

Dessutom har ju köparen prutat på priset som jag fattar det så som denne svarar dessutom.
Han kan ta sitt, påstådda, trasiga moderkort och göra en tavla utav eller vad fasen han/hon vill - det är inte ditt bekymmer längre.

Ser verkligen inte någon annan vettig slutsats ?!

Så plötsligt blir "befintlig skick" eller " fungerade senast jag använde det" ursäkter till att sälja trasiga varor?

Påstådda trasiga? Hur vet du att säljaren inte sålde det trasigt?