Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Byta mediabox i lägenhet

Jag befarar att det är fel på min mediabox. Det var strömavbrott och efteråt hittar datorn inget nät även när jag kopplar mig rakt i väggen.

Kan jag byta ut mediaboxen själv för att på så sätt kunna felsöka utan att behöva vänta på en tekniker? Vad är det i så fall jag ska köpa? Läste nånstans att en mediabox är en switch?

Bor i lägenhet med öppet fiber med en mediabox i hallen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Finns det någon sätt att fysiskt resetta mediaboxen?

Jag skulle tro att boxen är konfad som en router fast med separata VLAN på portarna för Internet/telefon/TV.
Om du har en egen router så kan du testa att koppla in fibern till WAN-porten på routern och sedan koppla till din dator.

I övrigt så är det väl bara att ringa leverantören så får dom felsöka/skicka ny mediabox.

| CPU: Intel 4670K | RAM: Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: PowerColor Radeon R9-290X PCS+ | Mobo: GA-Z87X-D3H | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: EVGA G2 750W 80+ Gold | Kylare: Corsair Hydro H80i | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ja du kan men du borde inte röra utrustningen alls eftersom du troligen inte vet hur den är konfigurerad, är det en fiberomvandlare ska den passa mot det optiska system som används och är den kombinerad med en switch så ska vlanen fungera, dessutom så gör du ingrepp i nätägarens utrustning och riskerar att bli ersättningsansvarig och du bäddar dessutom för framtida problem i nätet för troligen finns det nått system för fjärråtkomst som slås ut om du sätter in nått annat än det som använts från början.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Är det fiber in? Då ska du inte röra installationen. Men är det en kopparkabel, kan du prova koppla förbi din mediabox (CPE).

Vad är det för mediabox och vilka lampor lyser i den?

Om du har kontakt med någon granne kan man höra sig för om de har internet