Permalänk
Medlem

internetoperatör ute i skogen

Hej!
jag hat nyss flyttat till Umeå för att studera. I brist på boende och lite snålhet så bor jag just nu ute i skogen i en stuga som har gått i släkten. Jag har kollat lite snabbt om det går att få internet hit via adsl hos Telia, men de skulle endast kunna leverera max 2mb/s... så det lutar nog åt mobilt bredband. vad skulle ni rekommendera för operatör? vad kan jag göra för att få bättre uppkoppling här ute? kan man köpa någon extern antenn etc som kan påverka?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Till att börja med så kan du testa med olika operatörers kontantkort för att se hur bra täckning och hastigheter du får innan du bestämmer vilken du väljer.

Tele2 har ganska bra priser på mobilt bredband (speciellt för studenter), höga datamängder, och bra 4G täckning.

Externa antenner kan vara en lösning om du har dålig mottagning men kanske inte behövs.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Till att börja med så kan du testa med olika operatörers kontantkort för att se hur bra täckning och hastigheter du får innan du bestämmer vilken du väljer.

Tele2 har ganska bra priser på mobilt bredband (speciellt för studenter), höga datamängder, och bra 4G täckning.

Externa antenner kan vara en lösning om du har dålig mottagning men kanske inte behövs.

Tack för svar!

tittade lite snabbt på Tele2, och som sagt de har riktigt schyssta priser för studenter. I och med att de inte heller har någon bindningstid, så ska jag nog testa på det. hur mycket data tror du att man behöver? och ska man köra på deras egna router, eller är det värt att investera i en egen? är jäkligt dålig på det här med internetuppkoppling osv..

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag börja med att kolla operatörernas täckningskartor för att få en första uppskattning.

Exempel Telia och sedan är det bara att besöka andra operatörers hemsidor:

Googla operatörsnamn täckningskarta.

https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Sen eftersom det är Norrland så är ett stalltips att Telia har bra täckning, ligger det nära Umeå så ännu mer möjligheter inkl att använda en antenn.

Om antenn så ska man då även veta med vilken frekvens en basstation använder dvs dit man riktar.

Kjell &Co har ett antal
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Net1 funkar bra överallt då de går via gamla NMT nätet.. använder det själv i stugan utanför sorsele västerbotten

Permalänk
Medlem

Dock är Net1 på många håll grymt överbokade vilket leder till nästan oanvändbart slött internet och då hjälper det föga att de gör reklam för sitt "obegränsade" internet. Kanske ändå lite mer hopp om att de fungerar bättre i norr än i mer tättbefolkade södra Sverige där de haft stora problem på många håll.

Råkar man bo på en plats där de faktiskt fungerar bra kan de vara ett bra alternativ, fast pga deras teknik är i regel ett vanligt 4g abonnemang rejält snabbare om man bara har täckning för det. Men fungerar de bra har de fördel av att slippa låga datapotter.

Helt enkelt tekniskt svårare att få hög hastighet vid lägre frekvenser som 450Mhz. Däremot är räckvidden bättre på det bandet. Man ska nog mer jämföra Net1 med hygglig 3G hastighetsmässigt än med den 4G övriga operatörer använder för det är oftast i 3G regionen hastigheten blir med dem om du inte är helt solo på masten med fullgod täckning.

Det viktiga här är att testa så man har möjligheten att lämna tillbaka det om det fungerar dåligt på platsen.

Täckningskartor är många gånger missvisande, det kan vara både bättre eller sämre än de anger så även här gäller prova i praktiken.

Har man möjlighet att testa, kanske med någon kompis som har rätt mobiloperatör underlättar det beslut.

Tele 2 har en ganska okej och flexibel databit med möjlighet att byta upp/ned datamängd 1 gång/månad samt ett system där man kan få flera sim kort att dela datapotten med(ej vanliga samtal utan bara data även om skype, viber och liknade fungerar då det går över data)

Upp till 9 extra datakort går att få och jag har en bärbar 4g router som delar ut wifi i bilen/båten/på resa.
Också användbart till några gamla telefoner som får agera spotify och mediaklient mot Bluetooth högtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Det viktiga här är att testa så man har möjligheten att lämna tillbaka det om det fungerar dåligt på platsen.

Täckningskartor är många gånger missvisande, det kan vara både bättre eller sämre än de anger så även här gäller prova i praktiken.

Har man möjlighet att testa, kanske med någon kompis som har rätt mobiloperatör underlättar det beslut.

Täckningskartorna nuförtiden är klart bättre sedan operatörerna tvingades att köra samma system och noggrannare kolla täckningen.

Sen är det då "svårtestat" eftersom är man "ute i skogen" och då behövs det oftast en bättre antenn samt att man klurat på var basstationen är belägen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har Tele 2 och jag kan lira LoL på deras router med 40ms via WiFi.
Tror jag räknade på ungefär 10mb/match. Se upp med patchar och liknande dock!

Permalänk
Medlem

behöver man någon speciell router för att använda operatörens datakort? Tänkte att tele2 hade så att man kunde få med en 4G-router Huawei E5186s till ett billigare pris när man tecknar abonnemang. Eller kan man ge sig ut på blocket och hitta en router till en bättre peng? Jag har en ganska begränsad ekonomi som student..
Och hur mycket surf behöver jag? Jag streamar inte allt för mycket filmer, och jag brukar inte heller ladda ned så stora saker, men jag tänker att det inte är så kul om man får slut på surf.. Kollar för tillfället på 100 GB.

Tack för alla svar hittills!

Permalänk
Medlem

@alni08:

När det gäller Tele2 datakort så fungerar det i princip med vilken 4G router som helst bara den har rätt 4g band(vilket de flesta har) och är olåst.

Om man vill ha en liten portabel mifi-router så har kjell o co kampanj på tplink m7300 som kommer med ett förmonterat sim med tre kontant 10Gb och sju dagar.

Dock ska den vara olåst så det är bara plocka ur sim och sätta in något annat istället.

Naturligtvis får man ändra apn config så det passar den operatörs sim man sätter i den.
Den har också minneskortplats som klarar 32Gb som kan användas till att dela ut filer på nätverket.

Fast det gäller att vara snabb då erbjudandets sista dag är 30/3. Är bra pris på 399kr istället för 1299kr

Nackdelen är att den inte har 5G wifi eller yttre antenn ingång samt att display saknas, fast man kan inte få allt för 399kr

Köpte i alla fall en då det inte gick att motstå priset, ska testa den nästa gång jag ska ut och åka med ett tele2 datakort.